SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

SuCs med kö i Europa

Inlägg av jonsalgerier »

Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Zalman3 »

jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Middlefart i Danmark är den som har varit flest bilar på när jag har varit ute och kört, men inte ens där har jag fått vänta, jag tog sista platsen en gång när jag stannade där, men efter en stund fanns det många luckor igen.

Jag vet att andra har haft andra upplevelser med köer på vissa ställen, men jag har aldrig behövt vänta vid någon SuC efter 8000+ mil genom Europa.

Antalet ggr då jag har behövt dela stolpe med någon är också väldigt få, jag har i princip aldrig varit begränsad av SuC på mina resor, det vanligaste är nog att jag har varit helt ensam :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Hedman »

Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jonsalgerier »

Zalman3 skrev:
jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Du ser ju i appen hur många som laddar på en SuC.
Jo, men nu sitter jag på ritbordet hemma och försöker planera in en optimal resa och tänkte att det var bra med lite real-life-erfarenheter.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jonsalgerier »

Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Leipzig låg faktiskt i planen. :)
Tack då skall jag tänka om lite där!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

jonsalgerier skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Leipzig låg faktiskt i planen. :)
Tack då skall jag tänka om lite där!
Leipzig är annars en trevlig stad att stanna i, det finns Tesla Destination Chargers med bra drag i parkeringshuset som tillhör varuhuset "Brühl", det kan också vara ett alternativ.

Om ni skall övernatta där så ligger "Medica-Premium-Apartments" uppe på taket på samma hus, grymt lyxiga och fräsha lägenheter, hissen ned till full-laddad bil på morgonen, vi bodde där förra året, rekommenderas!

https://www.booking.com/hotel/de/mc-pre ... directions

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippe »

Münchberg med 6 stolpar upplevde vi som kaotisk på vår resa ned till Österrike på sportlovet. Trångt, mycket folk och många som kom när vi laddade som fick vänta.

Sedan är Bersteland också knepigt med bara 4 stolpar, men där kanske ni inte åker. Där finns ett hotell en bit bort men annars helt öde.

Nossen, utanför Dresden hade också bara 6 stolpar, när vi kom var det ingen där men när vi laddade blev det snabbt fullt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Folke »

EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.

Vi får hoppas hans planerade resa över östra Tyskland ner till Kroatien inte innefattar Spanien då.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där också :)
IMG_8504.jpg
Jag börjar undra om det bara är jag som har tur och att SuC egentligen är överbelastat? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där också :)
IMG_8504.jpg
Jag börjar undra om det bara är jag som har tur och att SuC egentligen är överbelastat? :D

/fth

Det beror nog på vilken tid på året man åker, och även tid på dagen. Plus att i höstas hade inte alla Model 3 kommit till Europa än.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jonsalgerier »

Folke skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.

Vi får hoppas hans planerade resa över östra Tyskland ner till Kroatien inte innefattar Spanien då.
Äsch jag tar gärna en sväng förbi Girona om möjlighet finns. :D Men frågan var ju hursom allmänt håller så all kunskap är ju god kunskap!
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Hedman »

fth skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
Haha det visste jag inte, men det var ganska mycket folk i rörelse dom gånger vi besokt och restaurangen brevid är rätt trevlig.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Franska SuC suger, de flesta jag använde låg vid lågprishotell i industriområden, oftast ingen mat öht att få, ett par låg tom helt i obygden med inte ett enda hus inom synhåll, här är ett exempel på fransk modell av "Tesla-lounge":
IMG_8510.JPG
Ett par låg vid vanliga motorvägsmackar, där fanns det hyfsad mat, sen ska det finnas någon/några som ligger vid outlet-byar etc.

Inga köer dock (men det råkar ju jag iofs aldrig ut för :) ).

Franska motorvägar är däremot väldigt bra, iaf där jag körde, 130km/h, mycket lite trafik, tyst och energisnål vägbeläggning, bra snittfart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Aire du Poulet de Bresse var en SuC som var av "tankstelle"-typ med några restauranger, försök tajma denna till lunch/middags-tid om möjligt:

https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av JonasH »

Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

JonasH skrev:
Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).

Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av JonasH »

fth skrev:
JonasH skrev:
Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).

Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.

/fth
Du måste ha väldigt mycket otur med vägarbeten.

Har själv bilat ner till Italien genom Tyskland fyra år i rad nu och skulle uppskatta att mellan 50 och 70 procent av Autobahn där jag kört är fri fart.

Vi brukar då ligga i 160-180 utan problem.
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

JonasH skrev:
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.
Vi brukar iofs bila ned till medelhavet typ juli-augusti, då får man väl skylla sig själv.

Min senaste resa var dock i oktober, Stockholm-Barcelona ToR, det var nog den värsta autobahn-upplevelsen någonsin, vägarbeten typ varannan km (kändes det som iaf) och då testade jag ändå en östligare väg på hemvägen, lika illa där, hemresan tog c:a 9h längre än planerat :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Jag tittade på hemresan i oktober i Google Timeline: Luxemburg - Flensburg, snittfart 71km/h :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av PhR34k »

Har bilat till Spanien ca 10ggr, av erfarenhet är det bäst att vara i Tyskland mot kvällen och damma av denna skit motorväg på natten så att man är i Frankrike tidigt på morgonen. Bästa motorvägen att köra på är Spanska betalvägen, bred, mjuk asfalt och knappt några bilar.
Skulle man hamna i en sträcka där det går att köra frifart i Tyskland när det är lite trafikerat så är det nästan alltid någon kamikaze som ska byta fil när du börjar närma dig 200km/h.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
MAnckarman
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2017 18:43

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av MAnckarman »

Vi bilade ner till Avignon i Provence för två veckor sedan. A 1 genom Tyskland massor av vägarbeten. Franska tull belagda motorvägar är värda pengarna fina vägar och rastplatser. Suc har varit bra i Frankrike dom vi besökt det finns både mat och logi på många ställen. Undvik dock Lyon på Fredags em. då ska alla ner till sina lantställen, resan mellan Lyon och Avignon är drygt 2 timmar vår resa tog 7 timmar. :o Massor av köer inga vägarbeten såg vi.
Skriv svar