SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Foluke »

fth skrev:
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth

Den gör dock fel och visar en del ställen som jag aldrig varit till...
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Challe76a »

Den SuC med mest kö jag stött på är den i lilla Luxemburg. Alltid fullt med lokala förmågor som laddar. Dock har jag lyckats passera där vid lunchtid varje gång och det kan ju spela roll då hotellet laddaren ligger vid verkar rätt trevligt. Annars instämmer jag med att man tar sig fram förträffligt i både Frankrike och Spanien medans Tyskland är en pina.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av leiflodde »

fth skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
Just denna station är jag lite orolig för avsende köer har besökt den 10 ggr och 3-5 bilar varje gång (under sommaren) och i sommar blir det nog lite mer bilar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.

Fråga Mati om när han bytte från första till andra Teslan........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

bonath skrev:
HelectriC skrev:
fth skrev:
EnTraktor skrev:
Suc Poznan har nu varit avstängd i 5 veckor. Enligt ganska säkra källor har Tesla inte betalat för elen.
Vad beror det på, det låter ju helt absurt, är det någon konflikt med elbolaget?

Jag har svårt att se att Tesla skulle ha råd att skaffa sig ett rykte om att inte betala sina elräkningar :shock:

/fth
tror nog det har med den klassiska kaosorganisationen Tesla att göra, där de inte klarar att hantera fakturor på ett effektivt sätt. Vi har ju medlemmar här på forumet, som fått dubbla fakturor, inkasso och allt möjligt eftersom Tesla inte klarar att reda ut vad de egentligen har gjort.

Fråga Mati om när han bytte från första till andra Teslan........
Precis!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippe »

Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Pontus »

frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippe »

Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.
Men, man lär sig något varje dag, tack. :)
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Feddan »

frippe skrev:
Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.
Men, man lär sig något varje dag, tack. :)
Bilen måste vara upplåst för att man ska kunna koppla loss.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av leiflodde »

jonsalgerier skrev:
Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).

Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan :D .

/Jons
I helgen har vi kört från Lödde till Kroatien via Gedser-Rostock, Berlin, Nurnberg, Saalbach/Hinterglem, Ljublijana.

Ända stället det var kö på var i Kitzbuhl (3 laddare) annars knappt halvfullt förutom Hersprungen 7 av 8 upptagna.

Ända kö problemet på vägen var runt Munchen och ner mot Salsburg men är alltid så. Galet många modell 3 men knappt några norsk reggade.

Så bara att åka :) :oops:
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippan »

Var på två laddare i Österrike idag. Båda var helt tomma.

Väldigt vackert belägna. Mitt i alperna.

Langkampen och LermoosBildBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Paul N »

Kozina (Slovenien) idag.
A794CD01-F3CB-47CA-A5D5-E9049CD9FC0E.jpeg
//P
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av macksie »

Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med dig
MYP
X90d
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av bylund »

macksie skrev:
Pontus skrev:
frippe skrev:
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.

Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.
Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med dig
Jag kände till blinket, men hade inte tänkt på att man faktiskt kan få även låsta bilar att visa det genom att trycka på laddluckeöppnarknappen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

man får säkert en del konstiga blickar om man går runt och trycker på andras laddsladdar (från de som inte vet vad man håller på med)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jpetters »

När jag körde upp till Stockholm från Schweiz söndag/måndag var det ordentligt tryck på laddarna i Tyskland och Sverige. Fick köa för första gången vid Toftaholm. Det var tre bilar i kö när jag åkte.
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av HelectriC »

Har nu kört i Europa för femte året i rad med Tesla och i år är det första gången jag faktiskt märker att kapaciteten är på gränsen vid ca 90% av superchargers i Tyskland. Har kommit in som sista eller näst-sista bil på flera stationer med resultatet att effekten ofta varit ordentligt begränsad. Några få gånger har jag fått full kräm, men som oftast fått komma som nr2 på ett par. Detta är ju inte så kul och gör att det för första gången inte längre är helsmidigt att bilar runt med Tesla :( Övriga laddare som jag sett har ofta inte haft någon eller kanske en annan elbil som laddat (liknande situation som vi tidigare år haft på SuC). Antagligen blir det lika mycket tryck på Ionity och övriga stolpar om några år, men just nu hade man nästan önskat sig en CCS-kompatibel bil. Kanske ska fundera på det till nästa år om jag har samma bil då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av e5m1r »

jpetters skrev:
Bild
Vem har tagit med mini teslan Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

Förra veckan när vi åkte söderut var det inga problem på nån SuC. Var nån jag undvek för att den nästan var full. Men i övrigt var vi nästan ensamma överallt. Hoppas det går lika bra norrut nästa vecka. Vi åker dock genom Frankrike mestadels. Känns som om de flesta åker mot alperna och Kroatien-hållet.

Lite oroande utveckling ändå. Får se vad som händer till nästa sommar. Gillar det här med bilsemester. Allt har gått över förväntan. Men blir det krångel så köper vi nog en billigare dieselkombi att ha som "andrabil" och på bilsemestern. Typ en XC70 eller Mercedes E220d. Visst är Teslan skön att köra men det ska ju vara rimligt också.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jpetters »

Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar