Re: SuCs med kö i Europa
Postat: 23 aug 2019 17:57
Märkligt tesla bör veta att den ör offline
Efter att ha varit igång i ca 6 veckor är Poznan avstängd igen.EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Jag brukar ha som mål att komma fram med ca 8-10% laddning när jag kör i områden där jag känner mig bekväm med laddning. Utanför SuC eller i områden med begränsad snabbladdning brukar jag försöka ha mycket större marginaler och räckvidd till minst en nödlösning om planerad laddning ej skulle fungera. I just detta fall skulle jag komma fram med ca 30% kvar enligt navigatorn. Det hade precis hade kommit nån uppdatering som påverkade laddhastigheten ville jag testa detta och ville därför komma fram med så låg laddning som möjligt. Så sista 20-30km innan laddning började jag missbruka gaspedalen och körde stundtals 150-170km/h. Kom fram med "bara" 20% och märker då att laddaren är stendöd. Personalen på macken kommer ut och säger att Tesla ej betalat för elen och erbjuder ett 3-fas uttag. Jag kollar plugshare och ser att det finns en Greenway Chademo/CSS/50kW laddare några mil längre fram. Tackar personalen på macken och kör vidare till Greenway laddaren i mycket, mycket lugnare tempo och kommer fram med ca 12% batteri kvar. Greenway laddaren låg vid en restaurang så det blev en mycket bättre lunch än vad macken kunde erbjudit, så allt slutade bra.kenny skrev:EnTraktor skrev:Ciechocinek, 16 mil söder om Gdansk Polen, är avstängd. Enligt personalen på macken har Tesla ej betalt för elen så att den har stängts av. Tyvärr visas ingen info om avstängningen i navigatorn
Jag kommer uppdatera Supercharge.info under dagen.
Nyligen var Poznan i Polen avstängd i ca 8-10 veckor p.g.a. obetalda elräkningar.
Hur hanterade du detta? Eller du rullade inte in med så låg laddning att du var "fast"? Det är en sak som slog mig nämligen när jag var ute och körde genom Europa nu ganska nyligen. Jag kom ofta fram till laddarna med väldigt god marginal, för god skulle jag påstå. Men de som rullar fram med 2-5%, det känns lite farligt, om laddaren inte skulle funka? Det är kanske ytterst ovanligt dock.
Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.HelectriC skrev:körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.
Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.
Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).
Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då
ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.taliz skrev:Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.HelectriC skrev:körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.
Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.
Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).
Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
Det gillar vi!HelectriC skrev:ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.taliz skrev:Teslabjörn visade i ett av de senaste klippen hur det ofta var fullt och kö hos många av de "vanliga" leverantörerna. Grön kontakt, Fortum, circlek etc.HelectriC skrev:körde t&r Bergen-Svinesund i helgen och det har byggts ut ganska kraftigt på de flesta SuC i Norge. Den som jag tidigare alltid har upplevt som crowded är Gol. Där har de byggt 12(?) nya stalls några hundra meter väster om den gamla med 6(?) stalls (som är kvar). Detta var ju välkommet, men döm av min förvåning när det trots detta var 4 Tesla i kö. Jag blev dessutom sjukt lack på en Model 3 som hade parkerat så jäkla dåligt att platsen bredvid blev obrukbar. Jag letade reda på ägaren namn och var på väg in på Burger King för att börja gasta men då kom familjen ut och körde.
Rygge som väl är en av de största i Europa var naturligtvis väldigt tom eftersom den primärt används av de som ska till och från Sverige och i dessa tider knappt används. Där var väl 2 andra bilar lördag kväll och 1 annan söndag förmiddag.
Övriga SuC i Norge som jag besökte hade relativt många som laddade men det var aldrig fullt bortsett från Gol. Har ju funderat mycket på det med att gå från en SuC-bil till en som måste använda vanliga publika laddare, men det är svårt att få en översikt på beläggning eftersom de ofta inte är på samma ställe samt att det verkar vara betydligt fler lokationer (dock inte fler stalls).
Nästa helg blir det samma tur igen, får jämföra och se om det är mer trafik då
Samtidigt fanns det gott om ledigt på ionity precis bredvid... norrmännen köar hellre än betalar lite mer.
Verkar ändå vara hyfsad trafik på Ionity då de hade personal på plats som informerade elbilsägare, med bilar som inte kan ta emot högre effekt, att istället ladda på närliggande laddstationer uppsatta av andra operatörer. Att döma av kommentarerna på deras facebook så är folk både irriterad och förvirrade.HelectriC skrev:ja, det är ju också ett allmänt missnöje med Ionity just nu, så många laddar inte där av princip. Det är bra för att skicka ett budskap till Ionity. Generelt så tycker jag inte norrmän är snåla, men väldigt principfasta.