Ampere vid laddning i SC mm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av AndersN »

En nybörjarfråga: jag laddar med Tesla Wall Connector hemma, maximerat i bilen till 16A enligt elektrikerns rekommendation (hussäkring 25A). 1. Måste jag ställa om Ampere i bilen när jag använder SC? 2. När jag laddar hos goda vänner i vanligt eluttag skall jag ställa ner Amperen ytterligare?
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av Jjonas »

Nix, inga begränsningar tillgängliga när man laddar på SuC, alltid högsta möjliga hastighet. (SC = servicecenter)

Vanligt eluttag så skulle jag ställa ner till 8-10 ampere eller så.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av AndersN »

Tack för svar! Betyder det att jag inte behöver ändra i bilen vid SuC? Eller att jag måste ställa upp till max i bilen?

Suck, alla dess förkrtng r svårt fr 1 nybrjre ;-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av Teslaspolen »

Amperebegränsningen är GPS bunden. Dessutom så ger alltid DC laddning (SuC, CCS/CHAdeMO) full effekt utan möjlighet att sänka den.
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av AndersN »

Toppen! StortTACK för svar!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av Zalman3 »

AndersN skrev:
Tack för svar! Betyder det att jag inte behöver ändra i bilen vid SuC? Eller att jag måste ställa upp till max i bilen?

Suck, alla dess förkrtng r svårt fr 1 nybrjre ;-)
När du laddar hemma med din Tesla Wall Connector.
Då laddar du med växelström, och du kan i bilen
ändra hur många ampere du laddar med.
Den minns dessutom din inställning.
Så om du laddar i 9 ampere på jobbet, så minns den det.

När du laddar på Teslas Supercharger.
Då laddar du med likström, och du kan inte själv påverka hur många ampere du laddare med.
Det är bilens ladd-dator som avgör hur många ampere bilen laddas med.
Temperatur och hur fullt batteriet är, påverkar laddhastighet.
På sikt även hur många gånger du snabbladdat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av fth »

Hos goda vänner är det nog en bra idé att begränsa till typ 8A, det blir lätt dålig stämning när man drar säkringarna under middagen. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
larced
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2020 18:17

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av larced »

En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Tesla Model 3 LR 2021 White
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av Svenssons »

larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
larced
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2020 18:17

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av larced »

Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)
Tesla Model 3 LR 2021 White
Användarvisningsbild
larced
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2020 18:17

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av larced »

Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Tack för informativt svar förresten!
Tesla Model 3 LR 2021 White
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av wector »

larced skrev:
Svenssons skrev:
larced skrev:
En liknande rookiefeåga.
Mina inställningar säger max 16A i strömstyrka. Hur kan jag öka det? När jag laddar på en SC ska jag ju kunna ha högre?
Du sätter inte ampere-styrka vid snabbladdning (dvs likströmsladdning/DC som vid SuperChargers och CCS-laddare). Det är endast vid destinationsladdning och när man laddar hemma (dvs växelströmsladdning/AC) som man sätter strömstyrkan som kan gå upp till 32A enfas om elanslutningen till laddboxen och laddboxen och kabeln stödjer det. Medföljande laddbox (UMC:n) och Model 3 kan bara laddas i upp till 16A.
Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)
Troligen alldeles för kallt batteri. Sen är det även hög SoC (state of charge). Se till att komma in med varmt batteri (minst en timmes hård körning med nav inställd på Superchargern) och låg SoC ~15% så kommer du få högre hastighet.

Sen, är bilen ny? Jag fick rätt kass hastighet med min nya LR Awd på de två-tre första laddningarna sen har det fungerat prima.. Troligen en mjukvarugrej från Tesla.
Användarvisningsbild
larced
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2020 18:17

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av larced »

wector skrev:
Sen, är bilen ny? Jag fick rätt kass hastighet med min nya LR Awd på de två-tre första laddningarna sen har det fungerat prima.. Troligen en mjukvarugrej från Tesla.
Den är 2 dagar gammal, därav den höga ingångs-% i batteriet. Kunde inte hålla mig längre och ville testa ladd-stationen :-)
Tack för infon.
Tesla Model 3 LR 2021 White
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ampere vid laddning i SC mm

Inlägg av martinot »

larced skrev:

Men borde jag inte få ut mer än 39kw ur Teslas nya SC vid Väsby bredden som ska klara 250?
Bilen iofs på 40% batteri vid tillfället och inte varmkörd en längre sträcka. (vi var två på 8 platser, inte stolpar nära varandra)
Vilken Teslamodell har du (kanske missat det, men kan inte se att det framgår av ditt inlägg)?

Förmodligen hade du kalla batterier, och även en relativt hög SoC. Dessa två saker är det som främst styr vilken effekt som kan pumpas in i batterierna.

Jag testade V3 i Bredden för första gången i helgen. Kom in med runt 16% kvar, och fick direkt i början runt 230 kW iaf.

Bild

Bild

Testa att köra en längre sträcka innan nästa gång, eller att förvärma bilen hemma innan du åker iväg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar