Hastighet vid laddning och ljud

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
engan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 jun 2019 08:45
Ort: Stockholm

Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av engan »

Jag gjorde min första längre resa idag med min en vecka gamla model s. Mycket angenäm resa förutom efter ca 20 mil när autopiloten slutade fungera helt, men det löstes av sig självt vid en SuC när parkeringsläget hade varit i.

1. Hemma har jag bara laddat med Tesla Wall connector, och något som slog mig idag med SuC var att i början var det bra fart på dem, för att med tiden avta och när bilen var på kanske 70-90% så gick det med halva hastigheten jämfört med början på laddningen. Ska det vara så att hastigheten går ner desto mer laddat batteriet är? Jag var i princip ensam på hela stationerna när jag laddade så det kan inte påverkat. Tog Ödeshög och Kristianstad och det var samma beteende på båda.

2. Även att bilen lät väldigt mycket medan bilen laddade. Kan ju bero på att det var runt 34grader ute och jag låg i runt 120-130km/h hela tiden så kanske är delar som behöver kylas under laddning?

3. Fråga som inte har med SuC att göra, men nu är jag på semester och inte möjlighet att ladda där jag befinner mig/underhållsladda. Det finns en SuC 3 mil i från mig, men jag är lite rädd för att batteriet ska dra ut om bilen står några dagar, men det kanske bara är inbillning? Jag sökte efter energisparläge och liknande med det som folk skrev om på forumet kunde jag inte hitta i menyerna på min bil. Det enda jag hittade var att slå av mobilåtkomst men frågan är om det sparar så mycket energi? Mycket frågor och jag lär väl upptäcka själv med tiden om jag kikar varje dag och ser hur energimätaren ser ut :D
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av hed »

1. Stämmer. Hastigheten går ner
2. Kylning av batteriet. Fläktarna låter som f*n på sommaren.
3. Oroa dig inte för några dagar

:)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av dhogborg »

Grattis till din nya bil!

1. Det stämmer att hastigheten går ner när batteriet blir mer fyllt. Lite som att fylla ett glas med vatten, det får aldrig rinna över så man vrider sakta av kranen när det närmar sig. 90kW vid 70% är helt normalt.

2. Batteriet behöver kylas och värmas till optimal temperatur vid superladdning. Sommartid kommer det brumma rejält obland. Vintertid kan laddning vara långsam i början, även om ny programvara numera värmer batteriet när är på väg till en laddare (ställ in GPSen på en supercharger så fattar bilen att du kommer vilja ladda)

3. Energisparläget gäller bara äldre bilar, din bil behöver inte det. Datorerna i bilen drar lite effekt när de är igång, och viss självurladdning i battericellerna pågår också. Upp till 1% per dygn är inom rimliga gränser verkar det som. Använder man tjänster som håller koll på hur mycket man kör eller på annat sätt anropar bilen via 4G så går inte datorerna ner i vilo-läge. Det gäller även när du tar upp appen, då väcker du bilen. När batteriet är lågt så kan bilen gå in i strömsparläge, och det finns en avstängningsknapp i menyerna. Men likt en iPhone eller android är bilen designad att vara på jämt, och laddas regelbundet på natten. :)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av Foluke »

engan skrev:
Jag gjorde min första längre resa idag med min en vecka gamla model s. Mycket angenäm resa förutom efter ca 20 mil när autopiloten slutade fungera helt, men det löstes av sig självt vid en SuC när parkeringsläget hade varit i.:D
Jag misstänker att överskred 150 med autopilot aktiv. Då blir du "straffad" och måste lägga in parkeringsläge. Så funkar den igen! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 jun 2019 08:45
Ort: Stockholm

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av engan »

hed skrev:
dhogborg skrev:
Stort tack för svaren, mycket informativt och lugnande så här i början när jag inte vet exakt hur jag kan förvänta mig att bilen beter sig vid laddning :D
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
Användarvisningsbild
engan
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 jun 2019 08:45
Ort: Stockholm

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av engan »

Foluke skrev:
Jag misstänker att överskred 150 med autopilot aktiv. Då blir du "straffad" och måste lägga in parkeringsläge. Så funkar den igen! :D
Det kanske kan stämma, låg i ytterfilen men hade inte så stor koll på hastigheten, mer än att displayen blinkade till rött och det var en massa ljud, så stod något om autopiloten. Så då får jag hålla bättre koll på hastigheten framöver :geek:
Model Y Performance -22
Model S 100D -19
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hastighet vid laddning och ljud

Inlägg av evilirish »

engan skrev:
Foluke skrev:
Jag misstänker att överskred 150 med autopilot aktiv. Då blir du "straffad" och måste lägga in parkeringsläge. Så funkar den igen! :D
Det kanske kan stämma, låg i ytterfilen men hade inte så stor koll på hastigheten, mer än att displayen blinkade till rött och det var en massa ljud, så stod något om autopiloten. Så då får jag hålla bättre koll på hastigheten framöver :geek:
Den blir jättesur på dig när man överstiger 150 med autopilot på. Det var ganska överraskande första gången jag gjorde det också. (På autobahn såklart Bild)
Skriv svar