När betalar man för SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: När betalar man för SuC?

Inlägg av Anders1 »

Från Teslas hemsida:
Du kan göra en engångsbetalning via din Teslas touchskärm efter varje Supercharging-tillfälle eller logga in på ditt Tesla-konto för att lägga till ett betalningssätt för automatisk debitering.
Frågor på detta:
1. Vad menas med 'engångsbetalning'? Ska jag logga in på banken genom Teslan då, eller?
2. Kopplar jag ett kreditkort till Tesla-kontot, kommer då laddningen på fakturan som vilket kortköp som helst?
3. Gäller dessa betalningsmetoder även på Teslas destination chargers?
4. Kan man använda detta betalsätt för andra laddare än Teslas? (Svaret är säkert nej, men jag hoppas...)
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: När betalar man för SuC?

Inlägg av Svenssons »

Kan bara svara på trean och där är det ingen betalning på destinationsladdarna. Dels är det ju inte Tesla som står för elen på dessa och dels så gäller betalningen enbart Supercharging. Blir ingen debitering vid FastChargern i Karlskrona heller där Tesla inte heller står för elen. Punkt 4 är också nej på. Kan inte tänka mig att det går att gå via Tesla för att ta betalt för annan laddning i dagsläget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: När betalar man för SuC?

Inlägg av Jeppe_E »

Anders1 skrev:
Från Teslas hemsida:
Du kan göra en engångsbetalning via din Teslas touchskärm efter varje Supercharging-tillfälle eller logga in på ditt Tesla-konto för att lägga till ett betalningssätt för automatisk debitering.
Frågor på detta:
1. Vad menas med 'engångsbetalning'? Ska jag logga in på banken genom Teslan då, eller?
2. Kopplar jag ett kreditkort till Tesla-kontot, kommer då laddningen på fakturan som vilket kortköp som helst?
3. Gäller dessa betalningsmetoder även på Teslas destination chargers?
4. Kan man använda detta betalsätt för andra laddare än Teslas? (Svaret är säkert nej, men jag hoppas...)
1. Förmodligen får man denna fråga om man ej har ett betalkort kopplat till sitt Tesla-konto. Eftersom bilen har LTE-uppkoppling så går det ju utmärkt att betala via någon form av betalsida där du får ange dina kortuppgifter, precis som i vilken webbshopp som helst. Men det är ju lite osmidigt.
2. Ja
3. Desitnation chargers är gratis, det är oftast privata aktörer som tillhandahåller elen som en service till sina kunder. Ett fåtal destination chargers är helt öppna för allmänheten (står i infon om den är öppen för allmänheten)
4. Nix
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: När betalar man för SuC?

Inlägg av pinussen »

Nr1. Igår hittade jag att det låg en betalning och väntade när jag loggade in på websidan. Kom på att jag fått nytt amex efter skimmning i Tyskland och inte hade lagt in det nya hos Tesla. Det roliga är att alla SuCar utom den sista betalades ok nu när vi reste till Norrbotten. Dvs med gamla kortet, skumt.

La bara in nya kortet och kunde sen betala den utestående laddningen med det kortet.
Skriv svar