Sida 1 av 1

Österuropa

Postat: 12 jul 2019 00:14
av kanylbullen
Varför går utbyggnaden så trögt i Östeuropa? Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien har ju knappt några superchargers alls?

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 00:51
av EnTraktor
Fråga Elon. Han har lovat laddare i ÖstEuropa i 3-4 år.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 01:04
av taliz
Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 06:17
av nek0
taliz skrev:
Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...
När slutade försäkringen gälla där?

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 06:50
av EnTraktor
Självklart gäller alla försäkringar fullt ut i hela EU.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 08:15
av nek0
EnTraktor skrev:
Självklart gäller alla försäkringar fullt ut i hela EU.
Bilförsäkringar fungerar även utanför EU
Har aldrig hört att man inte har försäkring som är giltig hemma om man kör i utlandet.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 08:47
av Jocce
kanylbullen skrev:
Varför går utbyggnaden så trögt i Östeuropa? Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien har ju knappt några superchargers alls?
Min killgissning: För det inte säljs tillräckligt många Teslor där.
(Ja, man vill kunna köra i länder där Teslor inte säljs men jag har en känsla av att SuC-nätverket byggs ut i takt med hur mycket som säljs i landet/området i fråga, samt eventuellt kopplat till närmsta grannland...)


/Jocce

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 15:57
av Svenssons
Jag gissar att brist på el från förnybara källor är ett problem. Kanske vill de få upp stationer med solceller likt Köge men dessa kostar mer och tar längre tid att få igenom.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 18:59
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...
När slutade försäkringen gälla där?
Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 19:20
av bylund
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...
När slutade försäkringen gälla där?
Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.
Något annat land än Kosovo i Europa som den inte gäller i? Jag tycker att de flesta är med när jag kollar på listan. Även Ryssland är med numera.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 20:25
av nek0
bylund skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...
När slutade försäkringen gälla där?
Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.
Något annat land än Kosovo i Europa som den inte gäller i? Jag tycker att de flesta är med när jag kollar på listan. Även Ryssland är med numera.
https://www.folksam.se/forsakringar/res ... gront-kort

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 22:57
av bylund
nek0 skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:
Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.
Något annat land än Kosovo i Europa som den inte gäller i? Jag tycker att de flesta är med när jag kollar på listan. Även Ryssland är med numera.
https://www.folksam.se/forsakringar/res ... gront-kort
Ja, eller om man tittar på denna karta från Wikipedia, så ser det bara ut att vara Kosovo som saknas.

Länderna i grönt, även Marocko, Tunisien, Turkiet och Iran, är med i Grönt Kort-systemet.
International_Motor_Insurance_Systems.png
By Alinor at en.wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=16185579

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 23:28
av taliz
Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 23:37
av nek0
taliz skrev:
Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna. Bild
Är det inte standard på alla bilar sedan 1999?
33 § Personbil som tas bruk den 1 oktober 1999 eller senare skall ha stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd samt startspärr (s.k imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 15 §) ändrat genom 95/56/EG.

Re: Österuropa

Postat: 12 jul 2019 23:49
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna. Bild
Är det inte standard på alla bilar sedan 1999?
33 § Personbil som tas bruk den 1 oktober 1999 eller senare skall ha stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd samt startspärr (s.k imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 15 §) ändrat genom 95/56/EG.
Jo därav smileyn.

Re: Österuropa

Postat: 13 jul 2019 16:59
av Hippo
Det är inte strösslat med SuC i öst men vi for genom Polen och Slovakien ner till Ungern för ett par veckor sedan.
Inga problem. Finns även vissa hotell med Distanschargers. Väldigt fin motorväg från Gdynja söderut. Sämre efter hand, men det vägarbetas för fullt.