Sida 2 av 2

Re: Österuropa

InläggPostat: 12 jul 2019 19:25
av nek0
bylund skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:Finns väl många skäl.
Själv skulle jag inte köra där oavsett då försäkringen inte gäller...

När slutade försäkringen gälla där?


Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.

Något annat land än Kosovo i Europa som den inte gäller i? Jag tycker att de flesta är med när jag kollar på listan. Även Ryssland är med numera.

https://www.folksam.se/forsakringar/res ... gront-kort

Re: Österuropa

InläggPostat: 12 jul 2019 21:57
av bylund
nek0 skrev:
bylund skrev:
taliz skrev:Står i villkoren att min försäkring(IF) bara är giltig i de länder som anslutit sig till ”grönt kort”, det exkluderar en hel del östländer.

Något annat land än Kosovo i Europa som den inte gäller i? Jag tycker att de flesta är med när jag kollar på listan. Även Ryssland är med numera.

https://www.folksam.se/forsakringar/res ... gront-kort

Ja, eller om man tittar på denna karta från Wikipedia, så ser det bara ut att vara Kosovo som saknas.

Länderna i grönt, även Marocko, Tunisien, Turkiet och Iran, är med i Grönt Kort-systemet.
International_Motor_Insurance_Systems.png

By Alinor at en.wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=16185579

Re: Österuropa

InläggPostat: 12 jul 2019 22:28
av taliz
Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna.

Re: Österuropa

InläggPostat: 12 jul 2019 22:37
av nek0
taliz skrev:Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna.

Är det inte standard på alla bilar sedan 1999?
33 § Personbil som tas bruk den 1 oktober 1999 eller senare skall ha stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd samt startspärr (s.k imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 15 §) ändrat genom 95/56/EG.

Re: Österuropa

InläggPostat: 12 jul 2019 22:49
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:Läste villkoren igen. Tydligen var det att immobilizer krävdes i östländerna.

Är det inte standard på alla bilar sedan 1999?
33 § Personbil som tas bruk den 1 oktober 1999 eller senare skall ha stöldskydd bestående av mekaniskt stöldskydd samt startspärr (s.k imobilizer) och beträffande stöldskydd uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG (se 2 kap. 15 §) ändrat genom 95/56/EG.


Jo därav smileyn.

Re: Österuropa

InläggPostat: 13 jul 2019 15:59
av Hippo
Det är inte strösslat med SuC i öst men vi for genom Polen och Slovakien ner till Ungern för ett par veckor sedan.
Inga problem. Finns även vissa hotell med Distanschargers. Väldigt fin motorväg från Gdynja söderut. Sämre efter hand, men det vägarbetas för fullt.