Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av LarsL »

Hur länge fick du vänta då? Ödeshög är ju inte direkt ett ställe där någon stannar onödigt länge.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bullen »

Pontus skrev:
riba skrev:
Tre bilar i kö när vi kom till ödeshög igår kväll. 3 av 8 laddare ur funktion :(
Hur funkar det är inte laddarna kopplade parvis, dvs 2 st åtgången borde gå sönder. Eller finns det så mycket elektronik i de enskilda laddsladdarna att dom oftast går sönder 1 åt gången?
Har råkat ur flera gånger att en enda stolpe varit ur funktion. Men aldrig att en laddare varit trasig så att ingen stolpe på paret funkade.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Tjell »

LarsL skrev:
Hur länge fick du vänta då? Ödeshög är ju inte direkt ett ställe där någon stannar onödigt länge.
Ett tips ihop med tråkiga SuC-lägen: Stanna till vid en bättre restaurang innan laddstället och ta med mat att äta medan bilen äter!

Gäller bara att komma ihåg det... Bild
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av riba »

Vi fick vänta i ca 25 min innan vi kom till att börja ladda. Inte hela världen, men lite störigt när det berodde på trasiga laddstolpar.
2 laddare, ett par (a+b) var ur funktion - oklart tekniskt fel, fysiskt hela.
1 laddare har en trasig typ 2 kontakt.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av LarsL »

25 minuter är lite träligt.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Jensa »

Det här med trasiga typ 2 kontakter på SuC... Varför ska de gå sönder så förbannat? Inte händer väl det våra egna UMC och WC? Jag ser alltid till att vara försiktig när jag sätter i och tar ur, samt se till att hänga upp ordentligt så att inte sladden ramlar i backen..
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Challe76a »

Ödeshög har dessutom haft en laddare trasig i flera veckor. Jag ringde för någon månad sedan om den ena av dom. Den har dom tydligen inte fixat än.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av HelectriC »

Bra tryck på nya Tanumshede. Alla stall belagda när vi kom dit vid lunchtid idag. Väntande hade t.o.m. kopplat in sig på destinationsladdarna. Blir jobbigt när resterande del av Norge får sin Model 3. Då kommer det vara oundvikligt att stå i kö vid SC om man kör längs E6 ner genom Sverige :? Hoppas dom får till 40-stalls SC vid Rygge som det ryktas om. Även Uddevalla var fullbelagd när vi körde förbi.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av HelectriC »

Just det, kom på att det satt ett informationsblad vid SC Gol som beskriver hur man ska ladda för bäst effekt. Tydligen Tesla Owners Club Norway som satt upp den.
20170715_144731.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
LarsL skrev:
Hur länge fick du vänta då? Ödeshög är ju inte direkt ett ställe där någon stannar onödigt länge.
Ett tips ihop med tråkiga SuC-lägen: Stanna till vid en bättre restaurang innan laddstället och ta med mat att äta medan bilen äter!

Gäller bara att komma ihåg det... Bild
Exakt så brukar vi göra. När vi laddar i Falkenberg ser vi alltid till att köpa nåt gott i laxbutiken innan. Det blir ingen billig laddstopp men man måste ju äta nånting ändå. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av EricH »

På väg från norra Italien till franska rivieran så får navigatorn spel och skall skicka mig tillbaka norrut till en laddare. Visar sig att laddaren i Varezze, som var tänkt att användas, är "temporarily closed". Aldrig varit med om tidigare. Gjorde att jag torskade drygt två timmar så det var lagom kul.

Annars har jag inte råkat ut för köer på resan ned i Europa. Ganska fullt på en del platser i Tyskland och Danmark dock. När Model 3 är ute så kommer det vara kört att åka på långresan om inte antalet laddare ökar exponentiellt.
Model X P100D
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Mats »

Ödeshög hade flera trasiga stolpar. 3 st verkade inte komma igång. En av dom har en helt trasig kontakt.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Jag hoppas att ni felanmäler när ni hittar trasiga också, och inte bara räknar med att någon annan gör det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Tjell »

Jag brukar ringa till SC i Gbg - numret på etiketten på SuC'en stämmer ju inte och det har jsg påtalat också. Det ser inte bra ut, ett servicenummer måste ju stämma annars liknar det mest skumraskföretag och det är väl inte Tesla?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bullen »

Jag har ringt numret på laddstolpen 2 ggr o hamnat i Holland där dom glatt tagit emot min felanmälan. Vilket nummer är fel?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Tjell »

Ah, då har det ordnat sig då. Underbart! Nästa gång jag ser ett fel så ringer jag lappnumret istf till SC.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av nicklasandersson »

Jag har med ringt numret som står på laddarna och felanmält. Senast i Ödeshög för 18 dagar sedan.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Anders77 »

nicklasandersson skrev:
Jag har med ringt numret som står på laddarna och felanmält. Senast i Ödeshög för 18 dagar sedan.
Jag felanmälde de 3 trasiga i Ödeshög 17/6. Hoppas att det inte är samma som fortfarande är trasiga. Minns jag rätt var det 2B som hade trasig kontakt. 1A och 2A som inte laddade. Är det fortfarande samma trasiga?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av rightnow »

Dom är fortfarande trasiga. 1A trasig kontakt men lyser. 1B lyser ej. 2B lyser ej.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Känns ju lite så där att Tesla låter flera stolpar stå trasiga i över en månad...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Känns ju lite så där att Tesla låter flera stolpar stå trasiga i över en månad... Bild
Håller med, även om det är bra att dom bygger fler så är det ju på sätt och vis mer viktigt att dom som finns
går att lita på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av z balata »

Jag köade där både på nedresan i söndags och uppresan idag. Så här får det ju inte vara. Det här blir ohållbart när modell 3 kommer. Nu behövs att alla funkar och dessutom kommer vi att behöva flerladdplatser. Blir det så att vi behöver köa så blir det väldigt irriterande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Känns som att Tesla är ute på tunn is om dom fortsätter så här, för det enda som skiljer dom från vilken annan biltillverkare som helst är i princip just laddnätverket.
Stoppa in ett stort batteri i vilken bil som helst (nästan) så är det bara laddarna som skiljer, och om man inte kan lita på SuC så faller det hela ganska platt.
Att dom är trasiga helt eller inte orkar upp över 45kW gör dom inte ett dugg bättre än CCS/CHAdeMO eller vilken annan teknik som helst på den effekten, och
på det viset räcker det med att smälla upp fler CCS-laddare så är alla andra ikapp Tesla.

Jag laddade på den strax söder om Trondheim för ett par veckor sedan och där testade jag 3 olika stolpar innan jag gav upp och då fick jag som allra mest
lite drygt 60kW en liten stund, och jag hade då bara ca 20% i batteriet när jag kom in och det var lite drygt 20 grader i luften så allt var perfekt egentligen.
Den första stolpen gav inte ens 30kW och den pendlade kraftigt innan jag flyttade bilen.
Den andra kom upp i typ 40kW.
Dom två första delades inte med ngn annan bil, men däremot den tredje (men den var nästan fulladdad när jag anslöt där).

Värst av allt var ändå kanske att jag hälsade på Björn Nyland och det visade sig att det var hans look alike bara :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Blev mycket förvånad över mängden Teslor i Arboga idag, då jag tidigare bara sett 2-3 där samtidigt förutom min egen. När jag kom tillbaka från fikat stod en S och väntade, alla 8 platserna var upptagna. Och då hade en vit S med finska skyltar redan flyttat sig. Jag sprang och flyttade undan min också, och sen funderade jag över Teslas app... Den skulle väl kunna upplysa mig om att den SuC jag står vid är knökfull, så jag blir påmind om att flytta mig när jag laddat tillräckligt? Nu menar jag alltså inte idle charge eller nåt sånt, då jag hade en bra bit kvar till min inställda laddgräns.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
Blev mycket förvånad över mängden Teslor i Arboga idag, då jag tidigare bara sett 2-3 där samtidigt förutom min egen. När jag kom tillbaka från fikat stod en S och väntade, alla 8 platserna var upptagna. Och då hade en vit S med finska skyltar redan flyttat sig. Jag sprang och flyttade undan min också, och sen funderade jag över Teslas app... Den skulle väl kunna upplysa mig om att den SuC jag står vid är knökfull, så jag blir påmind om att flytta mig när jag laddat tillräckligt? Nu menar jag alltså inte idle charge eller nåt sånt, då jag hade en bra bit kvar till min inställda laddgräns.
Om du har navigatorn inställd på slutmålet så säger den ju till när du har tillräckligt för att rulla vidare.
Skriv svar