Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Kö vid Superchargers

Inlägg av jjmaskin »

Är det några speciella SC som det ofta är kö vid eller vissa tider som ni råkat ut för ? Jag passerar ofta SC Uddevalla och har sett en miljard norska Teslor där vid helger dock har det aldrig varit fullt.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Löddeköpinge passerar jag flera ggr/dag och som mest 3-4 st men det är ganska ovanligt.

Toftaholm har jag varit på ett 10-tal ggr och aldrig sett en bil där.

Falkenberg samma som Toftaholm oftast helt ensam.

Övriga Superchargers endast vid enstaka tillfälle så ingen kommentar.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicklas »

På väg hem från Norge fick vi stå och vänta ett par minuter för det var fullt... Medans vi laddade kom en bil till så det var tryck på de 6 platserna :)
- vi behövde inte så mycket för att komma till Uddevalla så vi lämnade snart plats för nästa...
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av MEL »

Främst utanför Sverige jag upplevt köer. Lier och Cinderella i södra Norge samt den vid Service Center Kastrup.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Martinen »

Som mest har jag sett en halvfull station. Det var vid lunch i löddeköpinge, då 4 av 8 var upptagna. Har ofta varit ensam när jag laddat.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av root »

Detta råkade jag ut för i Wien, där det det finns fyra laddare:
vien.jpg
Pratade med gubbarna några minuter först. Det var hur trevligt som helst och tiden gick, vi märkte inte att ett par bilar blev fulladdade under tiden.

Detta är däremot skandal!!!:
scandal.jpg
En idiot som parkerat vid Superchargern med sin Tesla utan att ladda! Det kom fram en österrikare som stod i kö och frågade om den var min bil från Frankrike som inte laddade. Det var det ju inte så vi funderade på om vi skulle nyckla den hänsynslöse idiotens bil. Österrikaren parkerade framför fransmannen och så gick vi och käkade en trevlig middag. Utan fransmannen, inte värd att åka Tesla. Merde.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Friel »

I väntan på leverans av min nya Tesla så är jag intresserad hur det ser ut på SC. Har åkt förbi SC i Uddevalla några ggr de senaste veckorna men aldrig sett någon som laddar.
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Telsa »

Väldigt ofta när jag åker förbi Infracity så står det en taxi där och laddar. När det blir vanligare med Tesla-taxi så lär det nog bli kö där ofta.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 27 mar 2015 22:05
Ort: Jönköping

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av tornblad »

SC:n vid Torp, Uddevalla har oftast stor beläggning runt storhelgerna när norrmännen besöker sina sommarstugor :)
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av jonas »

Bild
Oftast tomt men här var det många nationaliteter.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av hanty »

Fick näst sista platsen igår både Solli och Udevalla på väg hem från Lofoten, annars högst 2-3 andra Teslor samtidigt.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Idag var det fullt i Lödde vid 3 tiden och såg även några stycken på E6 norrut mot Halmstad.

Kan tänka mig köerna på stationerna ner genom Danmark och Tyskland i sommar.

Köge är väl inga problem där det finns 12 platser om jag inte minns fell men andra nyöppnade i Danmark finns bara 4 platser så där är det väl risk för kö?
P_20150629_145142.jpg
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Martinen »

leiflodde skrev:
Idag var det fullt i Lödde vid 3 tiden och såg även några stycken på E6 norrut mot Halmstad.

Kan tänka mig köerna på stationerna ner genom Danmark och Tyskland i sommar.

Köge är väl inga problem där det finns 12 platser om jag inte minns fell men andra nyöppnade i Danmark finns bara 4 platser så där är det väl risk för kö?
Hur påverkades laddströmmen när det var fullt. Dom är väl uppdelade i par som delar på en uppsättning laddare.
Nån andra kändisar från forumet som laddade då eller bara du?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Martinen skrev:
leiflodde skrev:
Idag var det fullt i Lödde vid 3 tiden och såg även några stycken på E6 norrut mot Halmstad.

Kan tänka mig köerna på stationerna ner genom Danmark och Tyskland i sommar.

Köge är väl inga problem där det finns 12 platser om jag inte minns fell men andra nyöppnade i Danmark finns bara 4 platser så där är det väl risk för kö?
Hur påverkades laddströmmen när det var fullt. Dom är väl uppdelade i par som delar på en uppsättning laddare.
Nån andra kändisar från forumet som laddade då eller bara du?
Var ända svenska bilen och de flesta var ett gäng (4 st) Danskar som kom samtidigt och roade mig med att kolla på danska forumet http://nrpla.de/tesla-kort och det finns i dag lite drygt 1200 reggade bilar i Danmark så de ligger väl lite före oss.
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Calle »

Åkte t Milano från Sthlm mån-tors förra veckan dagtid och som mest har det varit vi och en Tesla till på SC. 9-10 st SC o nemas problemas! / C
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

På väg till Amsterdam var det fem bilar i kö som mest vid Emsbüren när vi laddade, men då var flera av oss deltagare i Tesla European Supercharger Rally, men det var ändå flera bilar som inte hörde dit (de andra bilarna hade fyllt stationen men inte skapat kö, det var bara fyra aktiva stolpar).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
På väg till Amsterdam var det fem bilar i kö som mest vid Emsbüren när vi laddade, men då var flera av oss deltagare i Tesla European Supercharger Rally, men det var ändå flera bilar som inte hörde dit (de andra bilarna hade fyllt stationen men inte skapat kö, det var bara fyra aktiva stolpar).
Har du koll på hur lång tid tog det totalt från Malmö till Amsterdam inkl laddning?
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Telsa »

Det slog mig att om man skulle se ~6 stycken svenskregistrerade teslor vid samma tillfälle så ser man 1% av alla som finns i Sverige just nu. Det motsvarar att se 50000 bilar vid en bensinstation samtidigt. :lol:
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Martinen skrev:
bylund skrev:
På väg till Amsterdam var det fem bilar i kö som mest vid Emsbüren när vi laddade, men då var flera av oss deltagare i Tesla European Supercharger Rally, men det var ändå flera bilar som inte hörde dit (de andra bilarna hade fyllt stationen men inte skapat kö, det var bara fyra aktiva stolpar).
Har du koll på hur lång tid tog det totalt från Malmö till Amsterdam inkl laddning?
Jag är lite osäker på när vi passerade Malmö, men det var nog uppåt 12 timmar inklusive laddning och vänta på färja (plus att vi stannade över natten i Bremen). Då höll vi hastighetsgränser hyfsat i förekommande fall och tog ganska långa laddstopp (långsammaste bilen avgjorde när vi kunde åka vidare). Fast detta hör nog hemma i en annan tråd.

Jag tror att man ska räkna med att det kan vara kö ibland nu när semestertider kommer (Europa har väl inte riktigt tagit semester än), även om det oftast inte är kö. Nya stationen Nørre Aslev på Falster har t ex fyra stolpar, så man kan ju missa en färja om man inte får ladda på en gång (och då kan det ju bra att ha laddat i Køge med tolv stolpar, om det är viktigt att komma fram en viss tid).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bod »

Calle skrev:
Åkte t Milano från Sthlm mån-tors förra veckan dagtid och som mest har det varit vi och en Tesla till på SC. 9-10 st SC o nemas problemas! / C
Åkte du fra och tillbaka eller bara enkel resa? Tänkte åka till Lugano nästa år, därav undran. Sorry OT
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 jun 2014 22:21

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Calle »

Är kvar en v till sedan hemfärd..åker nog mer västerut hem.. Resan ner via Rostock etc..
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av kanylbullen »

Idag vid Kastrup blev det kö, endast två platser tillgängliga när servicecentret är stängt och dessutom gick laddningen extremt långsamt. Kom dit med 10% och fick bara 30 kW initialt. Efter tio minuter gick den upp till 60 kW och när den andra bilen åkte ytterligare tio minuter senare fick jag 90 kW.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av olarsson »

Just framkommen i norra Italien efter färd genom Sverige, Danmark, Tyskland och Schweiz. Inga köer någonstans, i själva verket max halvfullt med undantag för St Moritz där vi faktiskt var fyra bilar på fyra platser i några minuter.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare
Inlägg: 169
Blev medlem: 23 mar 2015 12:48

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av REIT »

SC Kastrup har bara två platser utanför stängslet. Jag har fått vänta där en gång men det vara Tesla Club Danmark som hade möte så dom var vänliga att flytta på en bil.

SC Frejus i Frankrike har också bara två platser och dom har båda varit upptagna en gång när jag kom. Ok om man laddar en stund men lite jobbigt om man äter 4-rätters middag eller övernattar på intilliggande vingård!
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Kö nu vid SC Senlis norr om Paris. Fyra bilar på två stolpar så begränsad effekt när man väl får ladda. Ingen av bilarna norsk (!).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar