Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Martinen »

helix skrev:
Körde förbi Väsby SC i eftermiddags påväg från ett möte och passade på svänga in och köpa en Typ2-kabel. När jag körde förbi SuC så var det vilda västern vid laddplatserna. Alla 6 laddare var upptagna av Taxi och sen stod det typ 3-4 taxi på kö och en stackars icke-taxi. Jag själv har aldrig behov av att ladda i väsby eftersom jag bor inne i stan och laddar i mitt garage, men känns verkligen som Tesla måste bygga ut SuC runt sthlm med fler laddplatser för de som verkligen behöver ladda på långresa.

Undrar om taxi-problematiken är likadan i storstäder runtom i världen?
Har bara sett i Amsterdam där det varje gång var fullt. Och minst ett par st i kö. 8 av 10 var taxi. Oavsett om jag kom vid midnatt eller mitt på dagen såg det lika dant ut.
Inget ordentligt kösystem men dom flesta var schysta och hade koll på vems tur det var.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Klintan »

Ok, bra det iaf!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dstr »

Körde mer än normalt idag och vintertid hinner jag inte ladda fullt övet natten hemma, så det blev att bege sig till Infra City.

2 taxi när jag kom, och 2 lediga. En taxi lämnad strax efter och ersattes av en X. Inget större kaos för stunden.
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av tobbeturbo »

Nu var inte alla platser tagna men tre platser var iaf upptagna här i sillekrog nu.

Dock kom jag med den enda teslan...
Referral: http://---
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Swede1 »

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Pontus »

tobbeturbo skrev:
Nu var inte alla platser tagna men tre platser var iaf upptagna här i sillekrog nu.

Dock kom jag med den enda teslan...
Då kanske du kan avslöja vilket märke som köpt in sig i Teslas SuC? :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av drakbane »

Bild
Finns som sagt många anledningar till att det blir kö vid SuC....

/LG G5 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Ampera »

Hård sidvind?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Bevittnade en liknande parkering i Väsby i höstas där en tjej (koreansk eller nåt, kanske ngn här på forumet så jag ska vara snäll)...
Hon backade in så hon tog upp två platser, letade efter laddluckan på fel sida bilen, flyttade bilen med samma resultat, höll med några centimeters marginal på
att backa in i SuC:en, fick inte loss kabeln från SuC och då gick sambon dit och hjälpe till så att hon fick igång laddningen iaf :) (men hon tog ff upp två platser typ)...
Stackarn var inte så erfaren med Teslan helt uppenbart... (stor bil om inte annat)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Stackarn var inte så erfaren med Teslan helt uppenbart... (stor bil om inte annat)
Hmm, visst är Teslan stor som en finnlandsfärja, men bilden ovan är väl tagen i Lödde. Där skulle man kunna parkera ett containerfartyg vid SuC:en utan att vara i vägen, typ. Om man inte klarar det så ska man kanske inte köra själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av JFAH »

mati skrev:
[
Om man inte klarar det så ska man kanske inte köra själv.
Elon jobbar på det... Tror självkörning kommer var nyttigt framförallt på laddplatser. Bra ställer att börja, låga hastigheter, med relativt strukturerade och kontrollerade miljöer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Stackarn var inte så erfaren med Teslan helt uppenbart... (stor bil om inte annat)
Hmm, visst är Teslan stor som en finnlandsfärja, men bilden ovan är väl tagen i Lödde. Där skulle man kunna parkera ett containerfartyg vid SuC:en utan att vara i vägen, typ. Om man inte klarar det så ska man kanske inte köra själv.
Hon i Väsby parkerade tom än värre än detta, och det efter att ha backat in och sedan kört fram för att göra ett omtag men kom in till exakt samma position typ 4-5 gånger och stod då snett över två rutor.
Imponerande att denne öht lyckats ta ett körkort för jag hade inte fått något om jag kört ens hälften så dåligt på uppkörningen...
Fast där i Lödde borde det ju vara snudd på omöjligt att misslyckas så där kapitalt kan man tycka, kanske är Carola (Häggkvist) som parkerat där? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av danni »

drakbane skrev:
Bild
Finns som sagt många anledningar till att det blir kö vid SuC....

/LG G5 Dual
Jag fattar inte. Hur kan man med? Ser man inte själv vad man ställt till med när man går ur bilen? Bryr sig personen överhuvudtaget inte eller var det verkligen så svårt att hen gav upp? Om det är det sistnämnda borde personen inte få vistas i trafiken. Om det är det förstnämnda borde inte personen få vistas i trafiken eller runt folk överhuvudtaget...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av thomas76 »

Helt tomt på supercharger i löddeköpinge nu när jag har vägarna förbi och ville se en tesla. Mötte några på vägen vajefall, alltid nått =)
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag fattar inte. Hur kan man med? Ser man inte själv vad man ställt till med när man går ur bilen? Bryr sig personen överhuvudtaget inte eller var det verkligen så svårt att hen gav upp? Om det är det sistnämnda borde personen inte få vistas i trafiken. Om det är det förstnämnda borde inte personen få vistas i trafiken eller runt folk överhuvudtaget...
Jag skulle nästan vilja påstå att det är svårare att parkera bilen på det viset så att laddsladden preciiiis går in i bilen, istället för att göra rätt från början och parkera som vanligt folk. Förmodligen var hon (förlåt hen) upprörd över att sladdarna är så korta. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
FruDrakbana
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 20 okt 2015 22:54
Ort: Asmundtorp

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av FruDrakbana »

mati skrev:
danni skrev:
Jag fattar inte. Hur kan man med? Ser man inte själv vad man ställt till med när man går ur bilen? Bryr sig personen överhuvudtaget inte eller var det verkligen så svårt att hen gav upp? Om det är det sistnämnda borde personen inte få vistas i trafiken. Om det är det förstnämnda borde inte personen få vistas i trafiken eller runt folk överhuvudtaget...
Jag skulle nästan vilja påstå att det är svårare att parkera bilen på det viset så att laddsladden preciiiis går in i bilen, istället för att göra rätt från början och parkera som vanligt folk. Förmodligen var hon (förlåt hen) upprörd över att sladdarna är så korta. :D
Det var en äldre herre btw Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fri SuC = http://---

Kör arvegods; Multivit ute o nattsvart inne, rejält plåttak, stålgung, gen2 säte, oblanka träimitationer, köra fort, själv o längre samt kalltsomfankit, extralampor inne o ute o en död ko som armstöd.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Torkel »

FruDrakbana skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Jag fattar inte. Hur kan man med? Ser man inte själv vad man ställt till med när man går ur bilen? Bryr sig personen överhuvudtaget inte eller var det verkligen så svårt att hen gav upp? Om det är det sistnämnda borde personen inte få vistas i trafiken. Om det är det förstnämnda borde inte personen få vistas i trafiken eller runt folk överhuvudtaget...
Jag skulle nästan vilja påstå att det är svårare att parkera bilen på det viset så att laddsladden preciiiis går in i bilen, istället för att göra rätt från början och parkera som vanligt folk. Förmodligen var hon (förlåt hen) upprörd över att sladdarna är så korta. :D
Det var en äldre herre btw Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så rätt! Ja du mati, det blir nog helt enkelt till att stoppa tillbaka den där fördomen i garderoben igen :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mati »

Torkel skrev:
Så rätt! Ja du mati, det blir nog helt enkelt till att stoppa tillbaka den där fördomen i garderoben igen :)
:lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonhok70
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 aug 2016 09:18

Kö vid Superchargers

Inlägg av jonhok70 »

Idag på väg hem till Karlstad från Göteborg, stannade i Torp för att ladda. Alla 8 laddplatser upptagna och 7st som står i kö. Har aldrig sett något liknade förut.Bild
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Zoidberg »

jonhok70 skrev:
Idag på väg hem till Karlstad från Göteborg, stannade i Torp för att ladda. Alla 8 laddplatser upptagna och 7st som står i kö. Har aldrig sett något liknade förut.Bild
Ändå flera svenska ser jag.
När jag var där för bågon vecka sedan var det jag och ett dussin norrmän.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Kö vid Superchargers

Inlägg av Tars »

Dags att öka takten Mao på antal laddstolpar.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Gustafsson »

Åkte från Hemsedal till Oslo igår, mötte minst 50 teslor på vägen, gissar att det blev kö vid Gol. Förvånansvärt många X. Fullt vid Lier (Drammen) i stort sett hela tiden enligt navigatorn. Fanns en plats när jag kom dit vid 21 tiden... Så nu får man planera lite när på dygnet man ska komma till laddplatserna om man ska kunna ladda på SUC Iaf i Norge...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Foluke »

Tars skrev:
Dags att öka takten Mao på antal laddstolpar.
I Nebbenes, norr om Oslo, har man 20 laddstolpar SuC!
Model S P85D,
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Helt själv i Infra City nu, fattar ingenting. Är det nån jippo som jag missat? Mötte iofs 3 Teslataxi på vägen från Arlanda...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Pontus »

Står på Infra City nu och ställde mig bredvid en Taxi eftersom han lampa blinkade knappt nästan helt lysande. Nu när börjat ladda får jag 110 kW. Han står kvar och antar att han får max 25 kW vilket innebär hur många procent i batteriet?

Nu åkte han efter att jag stått här i 12 min. Det är inte alla Taxi som slutar ladda vid 85%...
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar