Fransmännen verkar vara lite av experter på att förstöra positiv utveckling med korkad byråkrati...Nicklas skrev:Vi är just nu i Frankrike och överallt är det bara 2 stolpar (en laddare)
Enligt en engelsman vi mötte är det för att det tar två år att få tillstånd för Tesla till laddplatser, men dessa får stå där som "temporära"
Som flest var vi 7 bilar på 2 stolpar... Och en bil vände när dom såg kön...
Kö vid Superchargers
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kö vid Superchargers
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Kö vid Superchargers
Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kö vid Superchargers
Jaha, undrade just varför det bara var 2 laddare i tätbefolkade Frankrike men detta är väl bara vanlig fransk industriprotektionism. Tror inte ett ögonblick på att det hade tagit 2 år om Renault hade ansökt om dessa laddststioner (börjar så smått undra om det är orsaken till Göteborgs brist på laddare i kommunala parkeringshus, finns ju bara 16A enfas, räcker till Volvos laddhybrider men knappt värt och ta fram laddsladden för på en Tesla).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Kö vid Superchargers
Bra tips och köpte en i Holland imorse nu kanske man klarar sig.bylund skrev:Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Re: Kö vid Superchargers
Du kan få vara beredd på att vinka lite med ögonfransarna bara... Under tiden som vi stod där var två olika personer inne och lånade det laddkortet; den ene fick låna gratis mot att hon lämnade in sitt pass, det andre fick betalaleiflodde skrev:Bra tips och köpte en i Holland imorse nu kanske man klarar sig.bylund skrev:Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Re: Kö vid Superchargers
Mycket hård belastning i Uddevalla enligt info från besökare. I förrgår 3 bilar i kö och igår stod 6 bilar i kö. Nästan bara norskregistrerade Teslor.
Re: Kö vid Superchargers
Gott om norrmän ute i Europa nu.
Var två bilar på kö i Salzachtal Österrike på 4 stall.
så det blev en trevlig middag tillsammans andra T-ägare och de glada Norrbaggarna bjöd på notan!
Go Tesla spirit!
Var två bilar på kö i Salzachtal Österrike på 4 stall.
så det blev en trevlig middag tillsammans andra T-ägare och de glada Norrbaggarna bjöd på notan!
Go Tesla spirit!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Kö vid Superchargers
[quote="leiflodde"]Idag lugnt på de jag besökt:
Middelfart ensam
Hamburg Lindtner Hotel jag + 1 bil (DK)
Emsburg jag + 1 bil (DK)
Tillburg jag + en bil (SE)
Känns som det blir värre imorgon i Senlis[/quote
Såhär blev fortsättningen än så länge.
Senlis 2 platser jag och en Fransk
Några dagar senare.
Le Mans 2 platser ensam
Auxerre 8 platser jag + 2 Franska och 1 Norsk
Nuits 4 platser jag + 1 Fransk, Engelsk, Norsk
Macon 2 platser ensam
Archamps 2 platser (en trasig) ensam sen kom en Norsk
Aosta 14 platser ensam
Dorno 12 platser ensam
Modena 8 platser ensam
På laddplatsen Archamps kom en tesla representant ut och beklagade att den ena var trasig och effekten var begränsad men fanns för även möjlighet att låna ett kort och ladda med typ 2.
På flera av de franska platserna fanns skyltar ned att en utbyggnad är på gång.
Resan hem från Italien blev såhär:
Modena 8 platser ensam
Carpiano 6 platser vi och en Norsk och en Holländsk
Monte Ceneri/Rivera 6 platser vi en Norsk och en Holländsk
Maienfeld 6 platser ensam kom en Österrikisk när vi körde
Ellwangen 8 platser vi och en Norsk
Malsfeld 8 platser ensam
Bad Fallingbostel 2 platser ensam
Busdorf 8 platser vi 2 danska och 1 Norsk
Middelfart 8 platser ensam (men när vi vaknade 20 min senare fanns 4 Norska 2 Danska och vi)
Vid hemkomsten till Löddeköpinge efter ca 530 mil laddade vi inte men där fanns 1 svensk och 2 Norska och som ni förstår på ovanstående lilla redovisning är det (för vår del) inga problem med laddning på Teslas stationer och ingen väntetid.
Kan säkert skilja sig på olika stationer men inga problem för oss och nästa år siktar vi på Kroatien
Middelfart ensam
Hamburg Lindtner Hotel jag + 1 bil (DK)
Emsburg jag + 1 bil (DK)
Tillburg jag + en bil (SE)
Känns som det blir värre imorgon i Senlis[/quote
Såhär blev fortsättningen än så länge.
Senlis 2 platser jag och en Fransk
Några dagar senare.
Le Mans 2 platser ensam
Auxerre 8 platser jag + 2 Franska och 1 Norsk
Nuits 4 platser jag + 1 Fransk, Engelsk, Norsk
Macon 2 platser ensam
Archamps 2 platser (en trasig) ensam sen kom en Norsk
Aosta 14 platser ensam
Dorno 12 platser ensam
Modena 8 platser ensam
På laddplatsen Archamps kom en tesla representant ut och beklagade att den ena var trasig och effekten var begränsad men fanns för även möjlighet att låna ett kort och ladda med typ 2.
På flera av de franska platserna fanns skyltar ned att en utbyggnad är på gång.
Resan hem från Italien blev såhär:
Modena 8 platser ensam
Carpiano 6 platser vi och en Norsk och en Holländsk
Monte Ceneri/Rivera 6 platser vi en Norsk och en Holländsk
Maienfeld 6 platser ensam kom en Österrikisk när vi körde
Ellwangen 8 platser vi och en Norsk
Malsfeld 8 platser ensam
Bad Fallingbostel 2 platser ensam
Busdorf 8 platser vi 2 danska och 1 Norsk
Middelfart 8 platser ensam (men när vi vaknade 20 min senare fanns 4 Norska 2 Danska och vi)
Vid hemkomsten till Löddeköpinge efter ca 530 mil laddade vi inte men där fanns 1 svensk och 2 Norska och som ni förstår på ovanstående lilla redovisning är det (för vår del) inga problem med laddning på Teslas stationer och ingen väntetid.
Kan säkert skilja sig på olika stationer men inga problem för oss och nästa år siktar vi på Kroatien
Senast redigerad av leiflodde, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kö vid Superchargers
En från det danska Teslaforum, träffade denne Svenska Volvo V60 Hybrid ved en SC på vägen häm från Nordkapp.
Killen var inte så mycket for at prata.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... r-comments
Killen var inte så mycket for at prata.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... r-comments
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Re: Kö vid Superchargers
Har varit lugnt (flera lediga bås eller helt tomt) den senaste veckan i:
Löddeköpinge
Jung
Hamburg / privathotel lindt
Holland (oosterhout?)
Belgien (Antwerpen samt nivelles sud - på den sistnämnda dock ett trasigt bås jag felanmälde - kom ingen el)
Funkar hur bra som helst i praktiken, blir spännande med Normandi nu i helgen när man hamnar off grid...
Löddeköpinge
Jung
Hamburg / privathotel lindt
Holland (oosterhout?)
Belgien (Antwerpen samt nivelles sud - på den sistnämnda dock ett trasigt bås jag felanmälde - kom ingen el)
Funkar hur bra som helst i praktiken, blir spännande med Normandi nu i helgen när man hamnar off grid...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Kö vid Superchargers
Möjligen nr 4 i Nivelles? Jag felanmälde den i början på månaden, fast den fungerade redan nästa dag, så om det är den kan den ju vara lite skakig...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Kö vid Superchargers
Japp, det var 4:an - de skickade vidare problemet till supercharger teamet - kollar den nog lördag morgon igen av ren nyfikenhet på hur snabbt de kan fixa...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Kö vid Superchargers
Har under några dagar rest i Norge och kom in från Karlstad. Reste via Drammen över Hardangervidda ner till Odda, Haugesund och till Kristiansand.
På samtliga laddställen har tillgängligheten varit mycket god med en till två andra Teslor som laddat. Enda undantaget var Lier Nord utanför Drammen där fyra nya laddplatser nyligen invigts. På den gamla laddplatsen var det fullt medan vi var ensamma på den nya i början. Det visade sig att norrmännen inte visste om de nya laddstolparna. Man kan undra hur tillgängligheten kan vara så god i detta så Teslarika land? Är så många norrmän nere i Europa och kör att det blir gott om plats vid SC?
Kan inte annat än att rekommendera en tur i Norge.
På samtliga laddställen har tillgängligheten varit mycket god med en till två andra Teslor som laddat. Enda undantaget var Lier Nord utanför Drammen där fyra nya laddplatser nyligen invigts. På den gamla laddplatsen var det fullt medan vi var ensamma på den nya i början. Det visade sig att norrmännen inte visste om de nya laddstolparna. Man kan undra hur tillgängligheten kan vara så god i detta så Teslarika land? Är så många norrmän nere i Europa och kör att det blir gott om plats vid SC?
Kan inte annat än att rekommendera en tur i Norge.
Re: Kö vid Superchargers
Kanske har norrmännen lärt sig supperladdning? De laddar kortare tid och vardagsladdar inte på SC? Eller ligger sc så till att det inte uppmanar till vardagsladdning?
Re: Kö vid Superchargers
Det beror på när du kommer - dagtid på helger kan vara besvärliga här.LarsL skrev:Kanske har norrmännen lärt sig supperladdning? De laddar kortare tid och vardagsladdar inte på SC? Eller ligger sc så till att det inte uppmanar till vardagsladdning?
I Osloregionen finns de flesta teslorna, men folk laddar ju hemma och är inte i så stort behov av superladdarna här - däremot behöver de snabbladda när de är på resa söderut, och det är därför som Uddevalla blir så hårt belastad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kö vid Superchargers
Högtryck i Falkenberg! Idag var det jag o sju norrmän som laddade. Under tiden jag stod där lämnade och kom det nya norrmän. Endast ett par minuters kö, bra ruljans mao.
Senast redigerad av dowzee, redigerad totalt 1 gånger.
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Re: Kö vid Superchargers
Fullt i Lödde idag på väg hem från träffen. Invaderat av norrmän. bilar på 7 av platserna och dom sa att den 8:e inte fungerade. 2 bilar i kö. Tog bara 5 minuter innan 2 bilar körde och det blev min tur. Gick lite segt i början och jag fick bara ca 60 kW. Gick upp till max när bilen bakom mig var klar.
Re: Kö vid Superchargers
Om norrmän ska fortsätta köra längs sveriges framsida måtte vi snart bygga ut infrastrukturen här. Eller?
Nu kanske man inte behöver vänta så länge även om det är 4 bilar i kö?
Samtidigt lär ju inte bli färre model S framöver heller.
Och med Norge som storkund borde Tesla Motors se till att norrmännen kan ta sig ut till kontinenten utan att man behöer köa. I takt med att Norrmän och Svenskar köper bilar måste fler Superchargers sättas ut.
Södra och östra Europa behöver också snabbladdare, men det är väl här i norr bilarna finns?
Vad jag vill ha sagt är att jag önskar fler superchagers här på västkusten framöver!
Nu kanske man inte behöver vänta så länge även om det är 4 bilar i kö?
Samtidigt lär ju inte bli färre model S framöver heller.
Och med Norge som storkund borde Tesla Motors se till att norrmännen kan ta sig ut till kontinenten utan att man behöer köa. I takt med att Norrmän och Svenskar köper bilar måste fler Superchargers sättas ut.
Södra och östra Europa behöver också snabbladdare, men det är väl här i norr bilarna finns?
Vad jag vill ha sagt är att jag önskar fler superchagers här på västkusten framöver!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Kö vid Superchargers
+1Zoidberg skrev:Vad jag vill ha sagt är att jag önskar fler superchagers här på västkusten framöver!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Kö vid Superchargers
Det här är nog det bästa som kan hända i Sverige, tänk på alla norrmän som kommer hit. som turistar i Sverige, som hjälper till med att hålla igång vårt land genom att konsumera, spendera och ge många många jobb. jag hoppas att alla norrmän som har en tesla turistar i Sverige och jag hoppas att de köper mycket med sig hem.
Re: Kö vid Superchargers
radiocity skrev:Det här är nog det bästa som kan hända i Sverige, tänk på alla norrmän som kommer hit. som turistar i Sverige
Ja, med tanke på vad en pizza kostar i norge måste det vara kalasbra att köra över gränsen för att snabbladda och ta sig en bit mat. Hade jag också gjort!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kö vid Superchargers
Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.
Beter sig Teslaägare som de intelligenta människorna de verkar vara och väntar på sin tur för att få ladda, eller beter de sig lika idiotiskt som de flesta ICE ägarna gör när det är fullt med bilar vid pumparna på macken.
I samma ögonblick som det blir kö på macken utbryter anarki. Bilarna börjar plötsligt köra kors och tvärs, och den som är mest hänsynslös och tränger sig mest vinner tydligen.
(Men det är klart; Vem vill stanna längre än nödvändigt på en plats med en massa avgaser och stinkande bensin och diesel )
Beter sig Teslaägare som de intelligenta människorna de verkar vara och väntar på sin tur för att få ladda, eller beter de sig lika idiotiskt som de flesta ICE ägarna gör när det är fullt med bilar vid pumparna på macken.
I samma ögonblick som det blir kö på macken utbryter anarki. Bilarna börjar plötsligt köra kors och tvärs, och den som är mest hänsynslös och tränger sig mest vinner tydligen.
(Men det är klart; Vem vill stanna längre än nödvändigt på en plats med en massa avgaser och stinkande bensin och diesel )
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kö vid Superchargers
De gånger som jag varit med om att det varit fullt bildas en liten kö och man är respektfulla mot varandra. När jag själv laddar och det står bilar i kö, ser jag till att åka precis när jag måste och inte fyller mer än jag precis behöver. Gissar att andra gör på samma sätt - andra Teslaförare brukar nicka mot mig när de kör som för att säga "varsågod".Nicke Nyfiken skrev:Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Kö vid Superchargers
Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).dowzee skrev:Högtryck i Falkenberg! Idag var det jag o sju norrmän som laddade.
Vi var fem stycken svenska (tre röda flankerade av två vita) i InfraCity som jag tog en bild på. Sekunder efter rullade en grå in och tog sista platsen. Jag är inte helt säker på om den var svensk dock. Samma dag såg jag två Teslataxi mer eller mindre avlösa varandra där. Men hellre än fler stolpar får Tesla gärna bygga en till SuC nån annanstans utefter den vägen.Telsa skrev:Det slog mig att om man skulle se ~6 stycken svenskregistrerade teslor vid samma tillfälle så ser man 1% av alla som finns i Sverige just nu. Det motsvarar att se 50000 bilar vid en bensinstation samtidigt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Kö vid Superchargers
Hehe du kommer nog på det snart!Surfaren skrev:Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).
Bilden ser jag inte.
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Renault Zoe, Black Star Metallic.