Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av danni »

Nicklas skrev:
Vi är just nu i Frankrike och överallt är det bara 2 stolpar (en laddare) :cry:

Enligt en engelsman vi mötte är det för att det tar två år att få tillstånd för Tesla till laddplatser, men dessa får stå där som "temporära" :roll:

Som flest var vi 7 bilar på 2 stolpar... Och en bil vände när dom såg kön...
Fransmännen verkar vara lite av experter på att förstöra positiv utveckling med korkad byråkrati...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av hanty »

Jaha, undrade just varför det bara var 2 laddare i tätbefolkade Frankrike men detta är väl bara vanlig fransk industriprotektionism. Tror inte ett ögonblick på att det hade tagit 2 år om Renault hade ansökt om dessa laddststioner (börjar så smått undra om det är orsaken till Göteborgs brist på laddare i kommunala parkeringshus, finns ju bara 16A enfas, räcker till Volvos laddhybrider men knappt värt och ta fram laddsladden för på en Tesla).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

bylund skrev:
Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Bra tips och köpte en i Holland imorse nu kanske man klarar sig.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicklas »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
Om det är lång kö i Senlis kan det löna sig att långsamladda lite. Be om kabel och kort på hotellet. Typ 2-laddare precis vid superchargern.
Bra tips och köpte en i Holland imorse nu kanske man klarar sig.
Du kan få vara beredd på att vinka lite med ögonfransarna bara... Under tiden som vi stod där var två olika personer inne och lånade det laddkortet; den ene fick låna gratis mot att hon lämnade in sitt pass, det andre fick betala :roll:
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av FAJ »

Mycket hård belastning i Uddevalla enligt info från besökare. I förrgår 3 bilar i kö och igår stod 6 bilar i kö. Nästan bara norskregistrerade Teslor.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Zoidberg »

Gott om norrmän ute i Europa nu.

Var två bilar på kö i Salzachtal Österrike på 4 stall.
så det blev en trevlig middag tillsammans andra T-ägare och de glada Norrbaggarna bjöd på notan!
Go Tesla spirit! :D
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

[quote="leiflodde"]Idag lugnt på de jag besökt:

Middelfart ensam
Hamburg Lindtner Hotel jag + 1 bil (DK)
Emsburg jag + 1 bil (DK)
Tillburg jag + en bil (SE)

Känns som det blir värre imorgon i Senlis[/quote

Såhär blev fortsättningen än så länge.
Senlis 2 platser jag och en Fransk

Några dagar senare.

Le Mans 2 platser ensam
Auxerre 8 platser jag + 2 Franska och 1 Norsk
Nuits 4 platser jag + 1 Fransk, Engelsk, Norsk
Macon 2 platser ensam
Archamps 2 platser (en trasig) ensam sen kom en Norsk
Aosta 14 platser ensam
Dorno 12 platser ensam
Modena 8 platser ensam

På laddplatsen Archamps kom en tesla representant ut och beklagade att den ena var trasig och effekten var begränsad men fanns för även möjlighet att låna ett kort och ladda med typ 2.

På flera av de franska platserna fanns skyltar ned att en utbyggnad är på gång.

Resan hem från Italien blev såhär:

Modena 8 platser ensam
Carpiano 6 platser vi och en Norsk och en Holländsk
Monte Ceneri/Rivera 6 platser vi en Norsk och en Holländsk
Maienfeld 6 platser ensam kom en Österrikisk när vi körde
Ellwangen 8 platser vi och en Norsk
Malsfeld 8 platser ensam
Bad Fallingbostel 2 platser ensam
Busdorf 8 platser vi 2 danska och 1 Norsk
Middelfart 8 platser ensam (men när vi vaknade 20 min senare fanns 4 Norska 2 Danska och vi)

Vid hemkomsten till Löddeköpinge efter ca 530 mil laddade vi inte men där fanns 1 svensk och 2 Norska och som ni förstår på ovanstående lilla redovisning är det (för vår del) inga problem med laddning på Teslas stationer och ingen väntetid.

Kan säkert skilja sig på olika stationer men inga problem för oss och nästa år siktar vi på Kroatien :)
P_20150717_150912.jpg
Senast redigerad av leiflodde, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
krabbe
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 07 okt 2014 18:59
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av krabbe »

En från det danska Teslaforum, träffade denne Svenska Volvo V60 Hybrid ved en SC på vägen häm från Nordkapp.

Killen var inte så mycket for at prata.

http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... r-comments
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av thebishop »

Har varit lugnt (flera lediga bås eller helt tomt) den senaste veckan i:

Löddeköpinge
Jung
Hamburg / privathotel lindt
Holland (oosterhout?)
Belgien (Antwerpen samt nivelles sud - på den sistnämnda dock ett trasigt bås jag felanmälde - kom ingen el)

Funkar hur bra som helst i praktiken, blir spännande med Normandi nu i helgen när man hamnar off grid...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Möjligen nr 4 i Nivelles? Jag felanmälde den i början på månaden, fast den fungerade redan nästa dag, så om det är den kan den ju vara lite skakig...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av thebishop »

Japp, det var 4:an - de skickade vidare problemet till supercharger teamet - kollar den nog lördag morgon igen av ren nyfikenhet på hur snabbt de kan fixa... :)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Shven »

Har under några dagar rest i Norge och kom in från Karlstad. Reste via Drammen över Hardangervidda ner till Odda, Haugesund och till Kristiansand.
På samtliga laddställen har tillgängligheten varit mycket god med en till två andra Teslor som laddat. Enda undantaget var Lier Nord utanför Drammen där fyra nya laddplatser nyligen invigts. På den gamla laddplatsen var det fullt medan vi var ensamma på den nya i början. Det visade sig att norrmännen inte visste om de nya laddstolparna. Man kan undra hur tillgängligheten kan vara så god i detta så Teslarika land? Är så många norrmän nere i Europa och kör att det blir gott om plats vid SC?
Kan inte annat än att rekommendera en tur i Norge.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av LarsL »

Kanske har norrmännen lärt sig supperladdning? De laddar kortare tid och vardagsladdar inte på SC? Eller ligger sc så till att det inte uppmanar till vardagsladdning?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Kanske har norrmännen lärt sig supperladdning? De laddar kortare tid och vardagsladdar inte på SC? Eller ligger sc så till att det inte uppmanar till vardagsladdning?
Det beror på när du kommer - dagtid på helger kan vara besvärliga här.

I Osloregionen finns de flesta teslorna, men folk laddar ju hemma och är inte i så stort behov av superladdarna här - däremot behöver de snabbladda när de är på resa söderut, och det är därför som Uddevalla blir så hårt belastad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dowzee
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2014 18:02
Ort: Falkenberg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dowzee »

Högtryck i Falkenberg! Idag var det jag o sju norrmän som laddade. Under tiden jag stod där lämnade och kom det nya norrmän. Endast ett par minuters kö, bra ruljans mao. 8-)
image.jpg
Senast redigerad av dowzee, redigerad totalt 1 gånger.
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Martinen »

Fullt i Lödde idag på väg hem från träffen. Invaderat av norrmän. bilar på 7 av platserna och dom sa att den 8:e inte fungerade. 2 bilar i kö. Tog bara 5 minuter innan 2 bilar körde och det blev min tur. Gick lite segt i början och jag fick bara ca 60 kW. Gick upp till max när bilen bakom mig var klar.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Zoidberg »

Om norrmän ska fortsätta köra längs sveriges framsida måtte vi snart bygga ut infrastrukturen här. Eller?
Nu kanske man inte behöver vänta så länge även om det är 4 bilar i kö?
Samtidigt lär ju inte bli färre model S framöver heller.

Och med Norge som storkund borde Tesla Motors se till att norrmännen kan ta sig ut till kontinenten utan att man behöer köa. I takt med att Norrmän och Svenskar köper bilar måste fler Superchargers sättas ut.

Södra och östra Europa behöver också snabbladdare, men det är väl här i norr bilarna finns?

Vad jag vill ha sagt är att jag önskar fler superchagers här på västkusten framöver! 8-)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av danni »

Zoidberg skrev:
Vad jag vill ha sagt är att jag önskar fler superchagers här på västkusten framöver! 8-)
+1

:D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
radiocity
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 apr 2015 12:59
Ort: helsingborg
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av radiocity »

Det här är nog det bästa som kan hända i Sverige, tänk på alla norrmän som kommer hit. som turistar i Sverige, som hjälper till med att hålla igång vårt land genom att konsumera, spendera och ge många många jobb. jag hoppas att alla norrmän som har en tesla turistar i Sverige och jag hoppas att de köper mycket med sig hem.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Zoidberg »

radiocity skrev:
Det här är nog det bästa som kan hända i Sverige, tänk på alla norrmän som kommer hit. som turistar i Sverige

Ja, med tanke på vad en pizza kostar i norge måste det vara kalasbra att köra över gränsen för att snabbladda och ta sig en bit mat. Hade jag också gjort! ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.

Beter sig Teslaägare som de intelligenta människorna de verkar vara och väntar på sin tur för att få ladda, eller beter de sig lika idiotiskt som de flesta ICE ägarna gör när det är fullt med bilar vid pumparna på macken.

I samma ögonblick som det blir kö på macken utbryter anarki. Bilarna börjar plötsligt köra kors och tvärs, och den som är mest hänsynslös och tränger sig mest vinner tydligen. :evil:

(Men det är klart; Vem vill stanna längre än nödvändigt på en plats med en massa avgaser och stinkande bensin och diesel ;))
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Herr X »

Nicke Nyfiken skrev:
Som icke Teslaägare funderar jag på hur det fungerar när det är köbildning vid SuC.
De gånger som jag varit med om att det varit fullt bildas en liten kö och man är respektfulla mot varandra. När jag själv laddar och det står bilar i kö, ser jag till att åka precis när jag måste och inte fyller mer än jag precis behöver. Gissar att andra gör på samma sätt - andra Teslaförare brukar nicka mot mig när de kör som för att säga "varsågod".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

dowzee skrev:
Högtryck i Falkenberg! Idag var det jag o sju norrmän som laddade.
Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. :) Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).
Telsa skrev:
Det slog mig att om man skulle se ~6 stycken svenskregistrerade teslor vid samma tillfälle så ser man 1% av alla som finns i Sverige just nu. Det motsvarar att se 50000 bilar vid en bensinstation samtidigt. :lol:
Vi var fem stycken svenska (tre röda flankerade av två vita) i InfraCity som jag tog en bild på. Sekunder efter rullade en grå in och tog sista platsen. Jag är inte helt säker på om den var svensk dock. Samma dag såg jag två Teslataxi mer eller mindre avlösa varandra där. Men hellre än fler stolpar får Tesla gärna bygga en till SuC nån annanstans utefter den vägen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dowzee
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 nov 2014 18:02
Ort: Falkenberg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dowzee »

Surfaren skrev:
Jahaa, det är du som kör vit bil med personlig skylt som jag inte förstår vad den betyder. :) Jag fick med dig på bild i InfraCity tror jag bestämt (se nedan).
Hehe du kommer nog på det snart! ;)
Bilden ser jag inte.
S85, Pearl White. #NOOIL4M
Renault Zoe, Black Star Metallic.
Skriv svar