Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Crappy »

Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av jpetters »

Crappy skrev:
Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?
Ja det ser man, i appen eller på skärmen i bilen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av erbo73 »

Jo, men det vore smutt att i sin egen bil kunna se laddstatus på de bilar som laddar så man vet vilken stolpe man helst ska ta (bredvid bil med hög SoC).
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av frippe »

Crappy skrev:
Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?
Jo det syns i appen men som nämnts det är lite skillnad på tidsaspekt från när man är på SuC och när man planerar var nästa laddstopp ska vara.
Samt med begränsad räckvidd så är det oftast inte bara att välja nästa.

Sedan vad jag upplevt släpar markeringen på upptagna stolpar i appen rejält ibland.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Mickep »

Sedan har det kanske skett att fler har samma app och fått samma idé. Så är man lite smart så gör man tvärt om som man tänkt.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av jjmaskin »

Vi var i österrike v8 körde 280 Mil med takbox i ca 120-130 km/h och snitt på 250wh/km det var kö på ett par ställen och det tog oss ca 3 + 3 timmar mer än polarna med ICE som blåste utan box. Jag tycker det blrjar bli väldigt mycket bilar på SuC och då hade inte 3:orna kommit ut än. På ett ställe blev det ett kädra liv när en S smet före i kön. Min undran är hur rörigt kommer det bli nu i kön när det är CCS på vissa laddare. Jag tar ju givetvis första laddare som är klar med min S men den som står med en 3:a kommer ju få vänta jättelänge. Det kommer vara kaos vi Påsk, helger o semesterveckorna
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av miksch »

Spørsmål er om M3 må lades på CCS, eller om også vanlig type2-tilkobling på superchargerne (sklik model s kobles til) fungerer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av fth »

miksch skrev:
Spørsmål er om M3 må lades på CCS, eller om også vanlig type2-tilkobling på superchargerne (sklik model s kobles til) fungerer.
Det är bara CCS-kontakterna som fungerar på M3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Legato »

erbo73 skrev:
Jo, men det vore smutt att i sin egen bil kunna se laddstatus på de bilar som laddar så man vet vilken stolpe man helst ska ta (bredvid bil med hög SoC).
En liten indikation får man på hur snabbt det blinkar på respektive bil som jag förstått det, men hade varit smidigt att se direkt i sin egen bil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

Förhoppningsvis kommer CCS-adaptern snart och klarar typ 80-100 kW så kan man ladda hos Ionity ifall det börjar bli kö på superchargers vissa perioder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av taliz »

jjmaskin skrev:
Vi var i österrike v8 körde 280 Mil med takbox i ca 120-130 km/h och snitt på 250wh/km det var kö på ett par ställen och det tog oss ca 3 + 3 timmar mer än polarna med ICE som blåste utan box. Jag tycker det blrjar bli väldigt mycket bilar på SuC och då hade inte 3:orna kommit ut än. På ett ställe blev det ett kädra liv när en S smet före i kön. Min undran är hur rörigt kommer det bli nu i kön när det är CCS på vissa laddare. Jag tar ju givetvis första laddare som är klar med min S men den som står med en 3:a kommer ju få vänta jättelänge. Det kommer vara kaos vi Påsk, helger o semesterveckorna
Det är ju inte enbart en nackdel att M3 bara kan ladda på vissa SC.
Just att de har CCS gör ju att man kan välja andra laddare om SC är fullt. :)
Ionity lär ju dröja innan de börjar bli kö vid tex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar