Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Känns ju lite så där att Tesla låter flera stolpar stå trasiga i över en månad... Bild
Håller med, även om det är bra att dom bygger fler så är det ju på sätt och vis mer viktigt att dom som finns
går att lita på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av z balata »

Jag köade där både på nedresan i söndags och uppresan idag. Så här får det ju inte vara. Det här blir ohållbart när modell 3 kommer. Nu behövs att alla funkar och dessutom kommer vi att behöva flerladdplatser. Blir det så att vi behöver köa så blir det väldigt irriterande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Känns som att Tesla är ute på tunn is om dom fortsätter så här, för det enda som skiljer dom från vilken annan biltillverkare som helst är i princip just laddnätverket.
Stoppa in ett stort batteri i vilken bil som helst (nästan) så är det bara laddarna som skiljer, och om man inte kan lita på SuC så faller det hela ganska platt.
Att dom är trasiga helt eller inte orkar upp över 45kW gör dom inte ett dugg bättre än CCS/CHAdeMO eller vilken annan teknik som helst på den effekten, och
på det viset räcker det med att smälla upp fler CCS-laddare så är alla andra ikapp Tesla.

Jag laddade på den strax söder om Trondheim för ett par veckor sedan och där testade jag 3 olika stolpar innan jag gav upp och då fick jag som allra mest
lite drygt 60kW en liten stund, och jag hade då bara ca 20% i batteriet när jag kom in och det var lite drygt 20 grader i luften så allt var perfekt egentligen.
Den första stolpen gav inte ens 30kW och den pendlade kraftigt innan jag flyttade bilen.
Den andra kom upp i typ 40kW.
Dom två första delades inte med ngn annan bil, men däremot den tredje (men den var nästan fulladdad när jag anslöt där).

Värst av allt var ändå kanske att jag hälsade på Björn Nyland och det visade sig att det var hans look alike bara :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Blev mycket förvånad över mängden Teslor i Arboga idag, då jag tidigare bara sett 2-3 där samtidigt förutom min egen. När jag kom tillbaka från fikat stod en S och väntade, alla 8 platserna var upptagna. Och då hade en vit S med finska skyltar redan flyttat sig. Jag sprang och flyttade undan min också, och sen funderade jag över Teslas app... Den skulle väl kunna upplysa mig om att den SuC jag står vid är knökfull, så jag blir påmind om att flytta mig när jag laddat tillräckligt? Nu menar jag alltså inte idle charge eller nåt sånt, då jag hade en bra bit kvar till min inställda laddgräns.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av dstr »

Surfaren skrev:
Blev mycket förvånad över mängden Teslor i Arboga idag, då jag tidigare bara sett 2-3 där samtidigt förutom min egen. När jag kom tillbaka från fikat stod en S och väntade, alla 8 platserna var upptagna. Och då hade en vit S med finska skyltar redan flyttat sig. Jag sprang och flyttade undan min också, och sen funderade jag över Teslas app... Den skulle väl kunna upplysa mig om att den SuC jag står vid är knökfull, så jag blir påmind om att flytta mig när jag laddat tillräckligt? Nu menar jag alltså inte idle charge eller nåt sånt, då jag hade en bra bit kvar till min inställda laddgräns.
Om du har navigatorn inställd på slutmålet så säger den ju till när du har tillräckligt för att rulla vidare.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

dstr skrev:
Om du har navigatorn inställd på slutmålet så säger den ju till när du har tillräckligt för att rulla vidare.
Absolut, men det indikerar inte om jag står i vägen för någon annan för att det blivit kö. Och jag har som sagt aldrig sett så mycket Teslor i Arboga förut, inte ens i närheten. Således tänkte jag inte ens tanken att det skulle bli kö där. Och jag satt utom synhåll, så inget jag märkte förrän jag var på väg tillbaka.

(För övrigt så är det där med "tillräckligt" ofta svårdefinierat. Inte sällan vill jag kunna köra mer efter jag kommit fram, då behöver man fylla lite till.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Olle_H
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 jun 2015 20:45
Ort: Karlstad

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Olle_H »

I samband med helger och semester är det ofta många tesla i Uddevalla. I söndags var det kö på en kvart men då var det två uttag som var ur funktion. En trevlig överraskning var att det fanns en teslakille på plats som skötte kösystemet på ett föredömligt sätt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Foluke »

Olle_H skrev:
I samband med helger och semester är det ofta många tesla i Uddevalla. I söndags var det kö på en kvart men då var det två uttag som var ur funktion. En trevlig överraskning var att det fanns en teslakille på plats som skötte kösystemet på ett föredömligt sätt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
I tisdags var vi två till tre Teslor på 12 platser. Två Leaf på två chademo.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Monark1954 »

Trasiga SC, ett Sverige problem?
Efter Arboga var det alltid trasiga SC. Från Danmarks till Italien har vi inte hittat någon trasig SC.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Skulle inte förvåna mig det minsta...
Har vi många användare per laddare eller vad beror
det på? Långa avstånd?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

När jag svängde in på SuC Lödde i eftermiddags så var 6 av 8 platser upptagna. Norrmän och Danskar. Men hyggligt nog hade man lämnat både 2A och B fria så jag fick full effekt direkt. 118 kW.

När jag skulle åka var alla 8 platserna upptagna (en svensk förutom vi) och på de andra två laddarna bredvid stod det två BMW i3. Dottern min sa något om clownbilar och pekade. Jag förklarade att man inte ska döma efter utseendet. Det är det inre som räknas. :lol:

Det som störde ordentligt var att det lät som det stod en B747 på fullgas vid Teslas "laddhus". Det var ett öronbedövande oljud från kylfläktarna som jag aldrig tidigare hört. Vi skyndade oss därifrån ifall det skulle smälla. Men Lödde SuCen är fortfarande online vad jag kan se, så det blev nog aldrig någon smäll.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Generalbogge »

Nicke Nyfiken skrev:
När jag svängde in på SuC Lödde i eftermiddags så var 6 av 8 platser upptagna. Norrmän och Danskar. Men hyggligt nog hade man lämnat både 2A och B fria så jag fick full effekt direkt. 118 kW.

När jag skulle åka var alla 8 platserna upptagna (en svensk förutom vi) och på de andra två laddarna bredvid stod det två BMW i3. Dottern min sa något om clownbilar och pekade. Jag förklarade att man inte ska döma efter utseendet. Det är det inre som räknas. :lol:

Det som störde ordentligt var att det lät som det stod en B747 på fullgas vid Teslas "laddhus". Det var ett öronbedövande oljud från kylfläktarna som jag aldrig tidigare hört. Vi skyndade oss därifrån ifall det skulle smälla. Men Lödde SuCen är fortfarande online vad jag kan se, så det blev nog aldrig någon smäll.
Verkar ha varit hög omsättning där idag. När jag kom var det en kille ifrån Tesla där som ville veta hur hög laddeffekt man fick. Enligt honom hade de haft servicearbete där idag. Någon som varit med om detta förut?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Dansken »

Här i Tyskland är det inga köar vid SuC, däremot så är detta andra macken där set är långa köar för att fylla sina gamla vilt med brandfarlig vätska. Typ 15 bilar här, och 40 bilar vid den förra. Då var det nära kravallerBild
Bild
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Monark1954 »

Vi hade aldrig kö till SC i Europa med det rapporteras ha varit fullt vid Arboga mitt på dagen idag.
mms_img1544940793.jpg
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Remuz »

Min blå tog näst sista. Den svarta P90DL tog sista.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Monark1954 skrev:
Vi hade aldrig kö till SC i Europa med det rapporteras ha varit fullt vid Arboga mitt på dagen idag.
mms_img1544940793.jpg
Jämnt fördelat är det också. 4-4 :)

Så många Model X har jag aldrig sett på en gång ute i det fria. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Monark1954 skrev:
Vi hade aldrig kö till SC i Europa med det rapporteras ha varit fullt vid Arboga mitt på dagen idag.
mms_img1544940793.jpg
Jämnt fördelat är det också. 4-4 :)

Så många Model X har jag aldrig sett på en gång ute i det fria. :shock:
Alla Model S var dessutom pre-facelift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Anders SE »

Som dom flesta nämner är SuC vid Torp i Uddevalla välbesökt, men efter dom öppnade en SuC i Tanum vid köpcentrat där så har det blivit bättre i Uddevalla, Har råkat ut för att det va fullt i Solli i Norge. Men Elon lovade ju att dom skulle 3 dubbla SuC under 2018:)
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av vigge50 »

Anders SE skrev:
Som dom flesta nämner är SuC vid Torp i Uddevalla välbesökt, men efter dom öppnade en SuC i Tanum vid köpcentrat där så har det blivit bättre i Uddevalla, Har råkat ut för att det va fullt i Solli i Norge. Men Elon lovade ju att dom skulle 3 dubbla SuC under 2018:)
Tesla har planer på att sätta upp en supercharger med 40 laddare strax norr om Solli så de borde minska belastningen något :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av bylund »

Monark1954 skrev:
Vi hade aldrig kö till SC i Europa med det rapporteras ha varit fullt vid Arboga mitt på dagen idag.
Bild
Sjukt vilken liten bil Model S är.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Tjell »

Märkligt att så många får se köande vid SuC... Själv har jag aldrig köat - kört 7600 mil på 16 mdr!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört 6500 mil under 30 månader med 3 Teslor och fått köa 3 gånger, 1 gång 3 min i Lapplands Väsby och 2 gånger - i Los Angeles :D
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av mattiasottosson »

Första besöket på infra city igår. Tre bilar i kö totalt. Taxi-janne sitter och sover med 100%. Den andra taxichauffören som är framför mig i kön pluggar in med ca 80% SoC, tar med sig sportväskan och går till Sats. Resterande personer som laddar verkade inte ha någon brådska heller. Hade ca 15 km range kvar själv, och efter ett kort stopp på max och ca 180 km laddning senare rullade jag iväg.
5/6 bilar som laddade var då samma som när jag kom.
IMG_2472.jpg
IMG_2474.jpg
Anade oråd när jag såg Sats-väskan, så smög upp och kollade SoC-nivån på taxin.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Jensa »

Var har hänsyn till andra tagit vägen...?? :o
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Remuz »

Ett tips om man inte måste äta eller något är att ta laddaren vid SC. Nästan alltid tomt och massor av asfalt som barnen kan cykla runt på när man laddar :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar