Sida 15 av 15

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 23 jul 2018 21:25
av Hedman
Besökte för första gången en supercharger station med alla platser upptagna. Hersprung utanför Wittstock am Dosse den 18:e juli. Vi kom in ett par minuter innan en bil lämnade så det var ändå helt okej.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 23 jul 2018 21:38
av leiflodde
Den har vi besökt ett 10-tal ggr år är den som (enligt mig) behöver byggas ut då den är ganska hårt utnyttjad... men på vägen hem i helgen (söndag lunch) var vi ensamma en så beror väl på tiden man kommer.

Men oftast välbesökt och det som får en att våndas över resorna söder ut.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 23 jul 2018 21:41
av bullen
Jag försökte ladda in Antwerpen häromdagen. Bara 6 platser och i direkt anslutning till Sc. Fanns en plats när jag kom och efter 5 min var det kö. Efter 5 min med 15 kw laddning valde jag att köra vidare till Eindhoven. Där var det 3 bilar på ca 20 platser.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 23 jul 2018 22:42
av e5m1r
Fullt i falkenberg nu i helgen dessutom en stolpe som inte fungerar
Fattar inte varför norrmännen inte bara kör vidare till nästa.
Förra fredagen fullt på ödeshög

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 jul 2018 00:09
av danni
e5m1r skrev:
Fullt i falkenberg nu i helgen dessutom en stolpe som inte fungerar
Fattar inte varför norrmännen inte bara kör vidare till nästa.
Förra fredagen fullt på ödeshög Bild
Nästa är Mellbystrand det. Var ca 75% full när vi besökte den idag. Och McDonalds där hade kö som gick ut genom dörren, vi sket faktiskt i att äta där fast vi hade tänkt det.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 12 jan 2019 13:46
av erkap
Kö vid SuC Upplands Väsby. Får man ladda vid Service Center i Upplands Väsby?

Edit: Det kom en vänlig själ som sa att han precis laddat vid SC och en laddare nu var ledig. Så nu laddar jag vid SC.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 12 jan 2019 14:23
av Bjelke
Ja man får ladda där när det är stängt.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 12 jan 2019 14:56
av Gustafsson
Vore bra med någon typ av besöksstatistik så man kan undvika tidpunkter med risk för kö. Finns ju för museer, restauranger å sånt. Visserligen ser man på navigatorn om det är fullt, men den var iaf inte tidigare pålitlig.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 17:07
av HelectriC
Undrar hur det blir när M3 kommer ut på vägarna, men just nu är jag väldigt glad för att jag inte behöll ipacen. Körde idag till Geilo och laddade på SuC Eidfjord. Där finns 8 laddplatser och de håller på att bygga 8 ytterligare. Icke-Tesla får dela på 1 kombistolpe där antingen en Chademo eller CCS kan ladda åt gången. En Leaf som stod där när vi kom och fortfarande när vi åkte igen hade vi alltså fått vänta bakom för att sen påbörja laddning med ipace :shock: det hade inte varit kul.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 17:52
av frippe
Ja, SuC är guld värt men har även det problem, eller kommer att få problem framöver om inget görs.

På vår tur och returresa Sverige Bad Gastein upplevde vi bara en SuC dör det var väntetid, Munchberg-Nord. Med sina sex platser och stora utbud av matställen är den definitivt för liten.

Men flera andra SuC var ofta mer än halvfulla när vi anlände. Utan att veta hur mycket de som laddar laddar med blir det ett lotteri vilken stolpe man ska välja. Det hade de behövt utveckla en lösning på.
Speciellt med tanke på det ökade användandet av SuC som kommer med alla model3.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 18:02
av Crappy
Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 18:05
av jpetters
Crappy skrev:
Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?
Ja det ser man, i appen eller på skärmen i bilen.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 18:08
av erbo73
Jo, men det vore smutt att i sin egen bil kunna se laddstatus på de bilar som laddar så man vet vilken stolpe man helst ska ta (bredvid bil med hög SoC).

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 18:14
av frippe
Crappy skrev:
Jag trodde man såg i appen hur det såg ut med lediga plastser, i och för sig så är man såklart inte framme vis Suc när man planerar. Men har man mellan Falkenberg och Mellbystrand att välja mellan bör man kunna "gissa" vart det blir bäst?
Jo det syns i appen men som nämnts det är lite skillnad på tidsaspekt från när man är på SuC och när man planerar var nästa laddstopp ska vara.
Samt med begränsad räckvidd så är det oftast inte bara att välja nästa.

Sedan vad jag upplevt släpar markeringen på upptagna stolpar i appen rejält ibland.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 24 feb 2019 18:21
av Mickep
Sedan har det kanske skett att fler har samma app och fått samma idé. Så är man lite smart så gör man tvärt om som man tänkt.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 13:08
av jjmaskin
Vi var i österrike v8 körde 280 Mil med takbox i ca 120-130 km/h och snitt på 250wh/km det var kö på ett par ställen och det tog oss ca 3 + 3 timmar mer än polarna med ICE som blåste utan box. Jag tycker det blrjar bli väldigt mycket bilar på SuC och då hade inte 3:orna kommit ut än. På ett ställe blev det ett kädra liv när en S smet före i kön. Min undran är hur rörigt kommer det bli nu i kön när det är CCS på vissa laddare. Jag tar ju givetvis första laddare som är klar med min S men den som står med en 3:a kommer ju få vänta jättelänge. Det kommer vara kaos vi Påsk, helger o semesterveckorna

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 14:07
av miksch
Spørsmål er om M3 må lades på CCS, eller om også vanlig type2-tilkobling på superchargerne (sklik model s kobles til) fungerer.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 14:08
av fth
miksch skrev:
Spørsmål er om M3 må lades på CCS, eller om også vanlig type2-tilkobling på superchargerne (sklik model s kobles til) fungerer.
Det är bara CCS-kontakterna som fungerar på M3.

/fth

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 14:31
av Legato
erbo73 skrev:
Jo, men det vore smutt att i sin egen bil kunna se laddstatus på de bilar som laddar så man vet vilken stolpe man helst ska ta (bredvid bil med hög SoC).
En liten indikation får man på hur snabbt det blinkar på respektive bil som jag förstått det, men hade varit smidigt att se direkt i sin egen bil.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 15:01
av OfarligTesla
Förhoppningsvis kommer CCS-adaptern snart och klarar typ 80-100 kW så kan man ladda hos Ionity ifall det börjar bli kö på superchargers vissa perioder.

Re: Kö vid Superchargers

Postat: 02 mar 2019 16:43
av taliz
jjmaskin skrev:
Vi var i österrike v8 körde 280 Mil med takbox i ca 120-130 km/h och snitt på 250wh/km det var kö på ett par ställen och det tog oss ca 3 + 3 timmar mer än polarna med ICE som blåste utan box. Jag tycker det blrjar bli väldigt mycket bilar på SuC och då hade inte 3:orna kommit ut än. På ett ställe blev det ett kädra liv när en S smet före i kön. Min undran är hur rörigt kommer det bli nu i kön när det är CCS på vissa laddare. Jag tar ju givetvis första laddare som är klar med min S men den som står med en 3:a kommer ju få vänta jättelänge. Det kommer vara kaos vi Påsk, helger o semesterveckorna
Det är ju inte enbart en nackdel att M3 bara kan ladda på vissa SC.
Just att de har CCS gör ju att man kan välja andra laddare om SC är fullt. :)
Ionity lär ju dröja innan de börjar bli kö vid tex.