600 mil på SuC och 2% degradering.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

SR-71-BlackBird skrev:
Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Yrsir skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?
Ja, jag fick en uppdatering häromdagen också. 2019.24.4.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Snap02 »

mati skrev:
Mickep skrev:
Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.
Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.
Vissa Audi bilar (äter) olja. Massa strul med växellådor etc. jag plockade ut en BMW m bil på leasing körde helt utan ett strul i två år. Sedan tog jag ut en VW suv aldrig haft så mycket strul. Hade typ 12 inlämningar på dryga 2 år.

På en fossilbil slits motorerna o dom antingen dricker olja eller behövs servas. Att ett batteri blir något sämre med tiden är normalt, men jag personligen tror att det är mindre att serva, kosta på en tesla, en en fossilbil.

Det vittnar bla om alla taxichaufförer som kört massa mil med bilarna.
Däremot så är det lite småstrul med min bil. Ibland vill inte backspeglarna fällas ut, två gånger har skärmen blivit svart. Som tur var hade jag läst här på
Forumet om det. Skedde på motorväg :lol:
Samt det klassiska lite klent med färg på tröskeln vid insteget till baksätet.

Annars allt kanon speciellt drivlinan.
Nej jag är noll intresserad att gå tillbaka till fossilbilar, samt vilken annan elbil är bättre?
Man kan alltid Få ett mindre bra ex oavsett märke. En BMW jag hade var katastrof, den följande felfri. Vw vill jag inte ens prata om, mer än med min psykiater 8-)
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.

Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.

Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?
Det gör du väl inte normalt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.

Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
BMS drar ju ner spänning mm vid hög SoC. Vid låg batteritemp så är ju också laddhastightetn strypt.. Borde ju göra samma om batteritempen blir hög också kan man tycka.
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.

Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?
Det gör du väl inte normalt?

Nej, men det blev ett litet hack i kurvan efter en SuC laddning på Fullerö också.
SuCDegraderinge.png
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av EnTraktor »

Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Inför min andra Spanienresa med min S100D som hade gått 3500 mil, gjorde jag ett snabbt degraderingstest. Körde ner bilen till 1% och laddade till 100%
Mätaren kom upp till 497 km. När bilen var ny för 20 månader sedan, visade den 505 km vid 100%.

Ja du har tappat mindre. Jag har tappat från 506 km som mest till 488 km nu. På 12 månader och 3800 mil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Så små skillnader kan ju bero på en massa olika variabler.
Behöver inte betyda att det ena batteriet är i bättre skick än det andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

Verdi, jag skrev ju i början av tråden att jag hade exakt samma problem som du. S75D från 2016, typ 3.3% degradering fram till sommaren på runt 4800 mil, sedan cirka 1.3% degradering på 500 mil i Europa. Tidigare har supercharging inte varit något problem alls, jag har laddat rätt mycket supercharging utan större plötsliga tapp.

Nu i helgen började min AC låta konstigt en kort stund efter att jag startat bilen, tror kompressorn är på väg att lägga av. Reagerade därför på din sista post angående din AC, våra bilars beteende verkar ju nästan identiska. Hoppas det löser sig med ny kompressor för dig!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner".

Kan ju också vara sen gammalt, för jag har ngt minne av att många sagt att rangen "kommer tillbaka". Men nu kanske dom inte ger tillbaka den längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

taliz skrev:
Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner". Bild
Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av frippe »

Yrsir skrev:
taliz skrev:
Kan ju vara så att Tesla i nyare mjukvara börjat reservera en mängd av batteriet baserat på hur mkt SUC man använder.
Ju mer SUC du använder desto mer range "försvinner". Bild
Har också tänkt tanken, min degradering kom direkt efter en mjukvaruppdatering. Men då borde fler reagera tänker jag.
Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Yrsir »

frippe skrev:
Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Yrsir skrev:
frippe skrev:
Fast finns det inte en del som just har reagerat på att räckvidd minskat i samband med en uppdatering?
Så inte helt omöjligt att det ör så, beroende på hur man använt sin bil, SuC m.m.
Jo, men jag tror det bara har varit på 85-batteriet. Och en större räckviddsförlust som helt uppenbart hade med mjukvara att göra. Jag och Verdi har nog åkt på något annat.
Det kanske bara noterades för dom just eftersom det var så påtagligt. Det råkade ju förövrigt vara just dom som använt SUC mest flitigt.
I teorin kan ju tex den uppdateringen ha påverkat alla, i olika grad, där de flesta inte märker det alls.
Vore ganska logiskt IMO, ju mer man snabbladdar desto mer slitage.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Jag snabbladdar aldrig annars. Två ggr i påskas och så ett 20-tal i sommar och en gång sen vi kom hem.
Exakt. Därför fick du din 2% range-drop just efter de där 20-talet ggr i somras.
Mjukvaran tyckte då det var lämpligt att utöka buffert helt enkelt.
(Spekulation som sagt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Jag tror inte på att dagens snabbladdning skadar batteriet i sådan grad att man behöver ta hänsyn till det öht, med undantag för det olycksaliga 90 batteriet. Jag snabbladdar åtminstone 40 ggr/år, dock inte från 0- 100 utan snarare 10-80%.
Jag har inte sett någon större degradering än andra rapporterat på forumet, fortfarande 49,6 mil typical range. Inte heller min gamla 70D som ofta krävde SuC 3->90-95 % ca hade mer degradering än andra bilar efter 8000 mil. Roadstern har tappat ca 8-10 %, men den är ju snart 8 år gammal och med äldre batteriteknik och har inte haft snabbladdning. Tror andra faktorer är viktigare. Hur dokumenterad är denna SuC degradering egentligen ?
Är ju endast TeslaFis loggningar och baserar sig på typical range.

Min teori/farhåga är väl att batteriet gått extra varmt vid laddning då min kompressor inte haft full funktion.
värme är ju mindre bra....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar