Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

600 mil på SuC och 2% degradering.

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare SR-71-BlackBird » 31 jul 2019 12:16

Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 30 jul 2014 06:07
Ort: Bålsta
Referralkod: stefan9931

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Yrsir » 31 jul 2019 16:01

SR-71-BlackBird skrev:Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?


Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 27 aug 2017 09:18
Ort: Göteborg

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Verdi » 31 jul 2019 16:05

Yrsir skrev:
SR-71-BlackBird skrev:Kan det inte hänga ihop med en uppdatering som beräknar en aning annorlunda?


Jag tror du har rätt. Min degradering kom efter förra uppdateringen, kändes helt momentant även om jag inte haft störtkoll de sista 100 milen. Efter uppdatering till 20.4.2 vill säga. Samma med er andra kanske?


Ja, jag fick en uppdatering häromdagen också. 2019.24.4.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Snap02 » 02 aug 2019 07:43

mati skrev:
Mickep skrev:Kan man se degrationen på fossilbilar också (vi vet att bilarna blir sämre med tidens gång, men det är inte lika tydligt som i batteribilar där man har grafen framför sig) och det är nog därför många inte inser det.
Jag skulle vilja göra en jämförelse mellan försämringen fossilbilar och batteribilar, för att se hur stor skillnaden är.

Menar du att förbrukningen ökar med tiden pga att motorerna slits? Det har jag aldrig upplevt. I så fall är det väldigt lite. Däremot så har jag en gång upplevt att oljeförbrukningen ökade på en gammal bil jag hade. Det som degraderar däremot är ju katalysatorer, partikelfilter osv. De behöver ju inte sällan bytas efter ett antal år eller mil.


Vissa Audi bilar (äter) olja. Massa strul med växellådor etc. jag plockade ut en BMW m bil på leasing körde helt utan ett strul i två år. Sedan tog jag ut en VW suv aldrig haft så mycket strul. Hade typ 12 inlämningar på dryga 2 år.

På en fossilbil slits motorerna o dom antingen dricker olja eller behövs servas. Att ett batteri blir något sämre med tiden är normalt, men jag personligen tror att det är mindre att serva, kosta på en tesla, en en fossilbil.

Det vittnar bla om alla taxichaufförer som kört massa mil med bilarna.
Däremot så är det lite småstrul med min bil. Ibland vill inte backspeglarna fällas ut, två gånger har skärmen blivit svart. Som tur var hade jag läst här på
Forumet om det. Skedde på motorväg :lol:
Samt det klassiska lite klent med färg på tröskeln vid insteget till baksätet.

Annars allt kanon speciellt drivlinan.
Nej jag är noll intresserad att gå tillbaka till fossilbilar, samt vilken annan elbil är bättre?
Man kan alltid Få ett mindre bra ex oavsett märke. En BMW jag hade var katastrof, den följande felfri. Vw vill jag inte ens prata om, mer än med min psykiater 8-)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 12 jul 2019 07:12
Referralkod: ove65013

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 sep 2019 11:49

Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare [JM] » 11 sep 2019 15:21

Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?

Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 sep 2019 15:23

[JM] skrev:
Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?

Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.



Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare taliz » 11 sep 2019 15:33

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?

Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.



Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.


Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?
Det gör du väl inte normalt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare [JM] » 11 sep 2019 15:36

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?

Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.



Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.


BMS drar ju ner spänning mm vid hög SoC. Vid låg batteritemp så är ju också laddhastightetn strypt.. Borde ju göra samma om batteritempen blir hög också kan man tycka.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 01 apr 2019 09:35

Re: 600 mil på SuC och 2% degradering.

Inläggav Teslaägare Verdi » 11 sep 2019 15:40

taliz skrev:
Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:Har min bil på service, CCS-uppgradering och lite småfix. De ringde precis och sa att kompressorn till AC:n inte mår bra alls och håller på att ge upp. Kände lite ojämn AC-verkan i somras. Ibland slutade den fungera och det kom varmluft. Men bara under några tiotals sekunder åt gången. Var dock 35-40 grader där nere så varmt blev det.

Tydligen används samma kompressor för att kyla batteriet. Kan det vara så att batteriet har fått dålig kylning i hettan och därför har degraderats mer än normalt?

Borde inte BMS begränsa regeringen och effektuttag ifall batteritemp blir för hög? Dvs du borde märkt ifall batteriet "överhettats" vid normal körning genom symbolerna.



Ja vid körning. Men vid SuC-laddning? Det är just när jag har laddat på SuC som det blir ett litet hack i kurvan på batteridegraderingskurvan. Det kan dock ha andra orsaker. Dessutom har min bil inte tappat onormalt mycket. Det har också lugnat ner sig efter semestern och den har inte tappat nånting sen vi kom hem i slutet av juli.


Nog snarare så att du just kört väldigt mycket SUC på en kort period?
Det gör du väl inte normalt?



Nej, men det blev ett litet hack i kurvan efter en SuC laddning på Fullerö också.
SuCDegraderinge.png
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [beställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 6313
Blev medlem: 06 dec 2016 15:30

FöregåendeNästa

Återgå till Superchargers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.