I min bil står det 120kW på alla...helix skrev:Det står i bilen vilka som har 150kW. Jag klickade runt lite på kartan och verkar som de flesta är uppgraderade i Europa förutom något fåtal. I Sverige tror jag alla är uppgraderade förutom Arvidsjaur och den norr om Gällivare. Båda dessa har jag för mig hade lite lägre effekt även tidigare så där ligger begränsningen snarare i effekten att tillgå på platsen.Verdi skrev:Ok.
De här har verifierats att vara < 150kW
Gävle
Kungälv
Falkenberg
Ödeshög
Arboga
Kristianstad
Norrköping
Några fler? Några som inte verkar vara uppgraderade?
145+ kw på Superchargers!
Moderator: Redaktion
Re: 145+ kw på Superchargers!
Re: 145+ kw på Superchargers!
Gjorde det i min också, men efter en omstart av systemet så uppdaterade det till 150kW så testa med en klassisk omstart med att hålla inne rattknapparna Är nog att infon i kartan ligger kvar i cache-minnet. För jag kan inte tänka mig att det bara är på kartan i Model 3 som det uppdaterats.Verdi skrev:I min bil står det 120kW på alla...helix skrev:Det står i bilen vilka som har 150kW. Jag klickade runt lite på kartan och verkar som de flesta är uppgraderade i Europa förutom något fåtal. I Sverige tror jag alla är uppgraderade förutom Arvidsjaur och den norr om Gällivare. Båda dessa har jag för mig hade lite lägre effekt även tidigare så där ligger begränsningen snarare i effekten att tillgå på platsen.Verdi skrev:Ok.
De här har verifierats att vara < 150kW
Gävle
Kungälv
Falkenberg
Ödeshög
Arboga
Kristianstad
Norrköping
Några fler? Några som inte verkar vara uppgraderade?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 145+ kw på Superchargers!
Jag tror inte att dom har uppgraderat hårdvaran, endast mjukvara, vilket borde betyda att max total effekt per par fortfarande är typ 145kW.jonas skrev:Blir det samma effekt i bägge stolparna eller delar man fortfarande på en och samma totaleffekt på ex 1a och 1b.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Jag misstänker att effekten för bil 1 kommer att sänkas till ”gamla” effekten, typ 115kW, när bil 2 kopplar in, annars skulle den här uppgraderingen ju vara en försämring för den som måste dela par.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: 145+ kw på Superchargers!
Jag slängde iväg en fråga till Teslabjörn och han säger att det är lika i hela Europa. En effektökning alltså.
Vi får se om det kommer någon ny youtube-video snart.
Vi får se om det kommer någon ny youtube-video snart.
Re: 145+ kw på Superchargers!
Fri laddning en vecka till ...Pontus skrev:Är du bara ute och kör för nöjes skulle, 40+ mil mellan lunch och eftermiddag?
.
.
.
.
.
Men ärende i Hälsingland också, så nytta och nöje
Tyvärr gav 7A ”bara” 118 kW, men jag måste ju hinna få i mig en korv också.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: 145+ kw på Superchargers!
Det är rätt lugnt.. sätter man gränsen på 100% så tar det betydligt längre tid än vad som visas på skärmen.themax skrev:Fri laddning en vecka till ...Pontus skrev:Är du bara ute och kör för nöjes skulle, 40+ mil mellan lunch och eftermiddag?
.
.
.
.
.
Men ärende i Hälsingland också, så nytta och nöje
Tyvärr gav 7A ”bara” 118 kW, men jag måste ju hinna få i mig en korv också.
30 min 5-80%
30 min 80-98%
30 min 98-100%
Model 3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: 145+ kw på Superchargers!
Jag hann precis äta lunchen och lämnade med 93%. Det behövdes för på tillbakavägen vräkte regnet ner och jag fick en förbrukning på 220 wH/km (normalt 170) och kom fram igen till Gävle med 7% (mot vad jag trodde på vägen upp; 15%). Laddade till 80 och bilen var klar fem minuter före mig.Jeppe_E skrev:Det är rätt lugnt.. sätter man gränsen på 100% så tar det betydligt längre tid än vad som visas på skärmen.themax skrev:Fri laddning en vecka till ...Pontus skrev:Är du bara ute och kör för nöjes skulle, 40+ mil mellan lunch och eftermiddag?
.
.
.
.
.
Men ärende i Hälsingland också, så nytta och nöje
Tyvärr gav 7A ”bara” 118 kW, men jag måste ju hinna få i mig en korv också.
30 min 5-80%
30 min 80-98%
30 min 98-100%
Model 3.
Normalt har jag 80, men med effektökningen lär jag endera få höja till 90 eller äta lite snabbare ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: 145+ kw på Superchargers!
Jag sätter den på 100% när jag är på SuC. Sen får det bli vad det blir. Ibland åker jag när den står på 67%, ibland på 82% osv...themax skrev:Jag hann precis äta lunchen och lämnade med 93%. Det behövdes för på tillbakavägen vräkte regnet ner och jag fick en förbrukning på 220 wH/km (normalt 170) och kom fram igen till Gävle med 7% (mot vad jag trodde på vägen upp; 15%). Laddade till 80 och bilen var klar fem minuter före mig.Jeppe_E skrev:Det är rätt lugnt.. sätter man gränsen på 100% så tar det betydligt längre tid än vad som visas på skärmen.themax skrev:Fri laddning en vecka till ...Pontus skrev:Är du bara ute och kör för nöjes skulle, 40+ mil mellan lunch och eftermiddag?
.
.
.
.
.
Men ärende i Hälsingland också, så nytta och nöje
Tyvärr gav 7A ”bara” 118 kW, men jag måste ju hinna få i mig en korv också.
30 min 5-80%
30 min 80-98%
30 min 98-100%
Model 3.
Normalt har jag 80, men med effektökningen lär jag endera få höja till 90 eller äta lite snabbare ...
Re: 145+ kw på Superchargers!
Nu är man bra spänd på att se vad min Model S100D tillverkad 2019-04 får för laddhastighet på morgondagens tur från Västkusten till huvudstaden!
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Re: 145+ kw på Superchargers!
Vet inte om den har kommit upp än, men det är numera "bekräftat" av Tesla att de ökat krämen i Europas SuC-nätverk:
https://twitter.com/Tesla/status/116713 ... 66241?s=19
https://twitter.com/Tesla/status/116713 ... 66241?s=19
Re: 145+ kw på Superchargers!
Tjo.
Har läst en hel del här om minskad laddhastighet på SuC. Nu denna tråd om ökade hastigheter. Jag har inte laddat PÅ SuC på länge men ska upp förbi Gävle bro i helgen fram och tillbaka. Någon som kan säga vad jag kan förvänta mig med en Model S 2015 85D? Som förut, upp, ner?
Har läst en hel del här om minskad laddhastighet på SuC. Nu denna tråd om ökade hastigheter. Jag har inte laddat PÅ SuC på länge men ska upp förbi Gävle bro i helgen fram och tillbaka. Någon som kan säga vad jag kan förvänta mig med en Model S 2015 85D? Som förut, upp, ner?
Re: 145+ kw på Superchargers!
När kommer en laddkurva för ett 100-batteri så man kan se hur mycket det påverkar i resandet?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 145+ kw på Superchargers!
En högst (o)kvalificerad gissning är att det för de gamla batterierna blir oförändrat.abagewitz skrev:Tjo.
Har läst en hel del här om minskad laddhastighet på SuC. Nu denna tråd om ökade hastigheter. Jag har inte laddat PÅ SuC på länge men ska upp förbi Gävle bro i helgen fram och tillbaka. Någon som kan säga vad jag kan förvänta mig med en Model S 2015 85D? Som förut, upp, ner?
Re: 145+ kw på Superchargers!
Oförändrat mot hur det var förr eller efter försämringen?evilirish skrev:En högst (o)kvalificerad gissning är att det för de gamla batterierna blir oförändrat.abagewitz skrev:Tjo.
Har läst en hel del här om minskad laddhastighet på SuC. Nu denna tråd om ökade hastigheter. Jag har inte laddat PÅ SuC på länge men ska upp förbi Gävle bro i helgen fram och tillbaka. Någon som kan säga vad jag kan förvänta mig med en Model S 2015 85D? Som förut, upp, ner?
Re: 145+ kw på Superchargers!
Oförändrat baserat på vilken mjukvara du har.abagewitz skrev:Oförändrat mot hur det var förr eller efter försämringen?evilirish skrev:En högst (o)kvalificerad gissning är att det för de gamla batterierna blir oförändrat.abagewitz skrev:Tjo.
Har läst en hel del här om minskad laddhastighet på SuC. Nu denna tråd om ökade hastigheter. Jag har inte laddat PÅ SuC på länge men ska upp förbi Gävle bro i helgen fram och tillbaka. Någon som kan säga vad jag kan förvänta mig med en Model S 2015 85D? Som förut, upp, ner?
Re: 145+ kw på Superchargers!
Laddade vid Gävle bro nu ikväll. Model S 2015 85D med 2019.28.3.1.Seregon skrev:Min 85D är nere i runt 50kW vid 60% numera jämfört med 75kW för ett par uppdateringar sedan.Remuz skrev:145kW skulle vara smaskens, gärna till 60% (idag är jag nere i 90kW vid 60%).
Fick ca 60kW vid 50%, var nere på 40kW vid 65% när jag hade köpt klart mitt godis och drog.
Sämre än tidigare helt klart. Undras om det kan bli bättre med senare mjukvaruversion?
Re: 145+ kw på Superchargers!
Kan vara värreabagewitz skrev:Laddade vid Gävle bro nu ikväll. Model S 2015 85D med 2019.28.3.1.Seregon skrev:Min 85D är nere i runt 50kW vid 60% numera jämfört med 75kW för ett par uppdateringar sedan.Remuz skrev:145kW skulle vara smaskens, gärna till 60% (idag är jag nere i 90kW vid 60%).
Fick ca 60kW vid 50%, var nere på 40kW vid 65% när jag hade köpt klart mitt godis och drog.
Sämre än tidigare helt klart. Undras om det kan bli bättre med senare mjukvaruversion?
Tror inte min är strypt men ligger runt 50kW vid 50% det är normalt för 70 pga lägre antal celler
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 145+ kw på Superchargers!
ABRT har uppdaterat sina kurvor efter höjningen. Kolla deras blog. Vet ej om det är infört i planeraren ännu dock.Remuz skrev:När kommer en laddkurva för ett 100-batteri så man kan se hur mycket det påverkar i resandet?
Re: 145+ kw på Superchargers!
Sitter på SuC med 70
Nu kom jag med lite högre SOC så jag toppade inte ens i linije med vad det alltid har varit ( 113-115 ) däremot verkar laddningen gå lite snabbare med högre SOC
Har legat på 50kW vid 50% ligger nu på 55kW vid 70% har jag legat på 30-32kW idag 38
Det skiljer så lite så det skulle kunna vara yttre faktorer som påverkar men känslan är ändå att det är några kW högre vid högre SOC
Slutsatsen är dock att äldre bilar med V1 av batterikemi får inte mer peak däremot lite bättre laddkurva på totalen
Nu kom jag med lite högre SOC så jag toppade inte ens i linije med vad det alltid har varit ( 113-115 ) däremot verkar laddningen gå lite snabbare med högre SOC
Har legat på 50kW vid 50% ligger nu på 55kW vid 70% har jag legat på 30-32kW idag 38
Det skiljer så lite så det skulle kunna vara yttre faktorer som påverkar men känslan är ändå att det är några kW högre vid högre SOC
Slutsatsen är dock att äldre bilar med V1 av batterikemi får inte mer peak däremot lite bättre laddkurva på totalen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 145+ kw på Superchargers!
Tycker det är rätt intressant med laddhastigheter, testade att ladda fullt på en längre resa och när den slog över till 100% låg den på 18 kW och sänktes efter i flera steg sakta till 4 kW. Totalt gick det i ca 3 kWh efter den slog i 100% och den låg kvar över 10 kW rätt länge, trodde den skulle vara mycket långsammare faktiskt.
Re: 145+ kw på Superchargers!
Testade Gävle idag med min Raven Performance. Gled in med 4% SoC. Vanlig kontakt, ej CCS-adapter. Maxade på 114 kW som den höll upp till 50%. Lär testa CCS-adaptern för att se om det blir någon skillnad. För mig hittills alltså ingen vits med 150 kW-laddare.
Re: 145+ kw på Superchargers!
Vad köpte du för drog?abagewitz skrev:Laddade vid Gävle bro nu ikväll. Model S 2015 85D med 2019.28.3.1.Seregon skrev:Min 85D är nere i runt 50kW vid 60% numera jämfört med 75kW för ett par uppdateringar sedan.Remuz skrev:145kW skulle vara smaskens, gärna till 60% (idag är jag nere i 90kW vid 60%).
Fick ca 60kW vid 50%, var nere på 40kW vid 65% när jag hade köpt klart mitt godis och drog.
Sämre än tidigare helt klart. Undras om det kan bli bättre med senare mjukvaruversion?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- binsell-gerdin
- Teslaägare
- Inlägg: 87
- Blev medlem: 01 apr 2016 21:23
Re: 145+ kw på Superchargers!
Laddade på Mellbystrand idag.. 117 kW... Model 3. Undra om man måste ha senaste FW för att få den nya hastigheten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017