250 nya laddare i Linköping

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av matbl »

Jag väljer också att avstå så länge betallösningen inte är kortbetalning.
Att göra en dålig lösning för att man inte orkar göra en bra är bara uselt.
Jag förutspår att dessa laddplatser kommer att gå samma öde till mötes som de "laddstolpar" som sattes upp för några år sedan.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av pegs »

karlericgustav skrev:
Gustafsson skrev:
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.

El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.

Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
karlericgustav
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2016 22:14

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av karlericgustav »

pegs skrev:
karlericgustav skrev:
Gustafsson skrev:
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.

El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.

Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Spännande att projektet engagerar till båda glada och arga tillrop! Här är lite skamlöst reklam för vad vi gjort i övrigt under hösten i regionen: http://www.mynewsdesk.com/se/clever/new ... xer-208613
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

pegs skrev:
karlericgustav skrev:
Gustafsson skrev:
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.

El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.

Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Fast jag tycker ju att fossilerna SKA betala mer för att elbilsanvändandet ska kunna öka. Norge är ju ett mycket bra exempel på hur elbilsåkande subventioneras främst för privatpersoner till skillnad från här. Med nödvändighet sker ju det på alla bilisters bekostnad. Vill man ha elbilar och en snabb omställning till fossilfritt är det rätt väg att gå. Vill man att det ska vara krångligt å dyrt så kan det visserligen vara mer "rättvist", men elbilsanvändandet lär inte öka mycket till följd av den inställningen.
Ett av Norges största laddföretag, "grön kontakt" som väl här motsvaras främst av Clever, har gjort en del och är på rätt väg, de har t.ex. riktigt bra rabatter ju mer man laddar, möjlighet att koppla sitt kreditkort till sin app mm.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
pegs skrev:
karlericgustav skrev:
Gustafsson skrev:
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.

El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.

Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Fast jag tycker ju att fossilerna SKA betala mer för att elbilsanvändandet ska kunna öka. Norge är ju ett mycket bra exempel på hur elbilsåkande subventioneras främst för privatpersoner till skillnad från här. Med nödvändighet sker ju det på alla bilisters bekostnad. Vill man ha elbilar och en snabb omställning till fossilfritt är det rätt väg att gå. Vill man att det ska vara krångligt å dyrt så kan det visserligen vara mer "rättvist", men elbilsanvändandet lär inte öka mycket till följd av den inställningen.
Ett av Norges största laddföretag, "grön kontakt" som väl här motsvaras främst av Clever, har gjort en del och är på rätt väg, de har t.ex. riktigt bra rabatter ju mer man laddar, möjlighet att koppla sitt kreditkort till sin app mm.
Att en fossilbil kostar mer att köpa för att subventionera elbilar kan jag gå med på men om jag har en fem år gammal bil och inte har möjlighet att köpa en ny bil ens så ska man inte subventionera elbilarna. Ska jag straffas bara för att jag inte kan köpa en bil för 400 000 kr? Bensinskatten ökar för varje år men du tycker alltså att jag ska även betala strömmen till elbilar?
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av nicklasandersson »

karlericgustav skrev:
pegs skrev:
karlericgustav skrev:
Gustafsson skrev:
Dessvärre blir väl avgiften ett hinder för linköpingsborna. Bättre att göra som i Norrköping, lite dyrare parkering för alla än i Linköping, men inget extra för laddningen.

El är inte gratis. Tillgänglighet (dygnetruntöppen kundtjänst, avtal med lokala servicepartners som driftar) är inte gratis. Om kunden förväntar sig att laddaren ska fungera och vara tillgänglig när det behövs måste någon betala. Installationen i sig är också en rejäl investering som inte ens Klimatklivet-pengar kan ge svarta siffror på.

Jag kan tycka att det är rimligare att den som behöver el till sin bil betalar för det än att alla andra ska betala. Att basera debiteringen på tid, som vissa gör, leder till att den som åker en bil med en klenare intern laddare subventionerar de som har interna laddare som klarar högre effekt.
Helt rätt! Såklart man ska betala för sig. Laddning av elbilar kan inte gärna skattefinansieras eller betalas kollektivt av alla bilister. Tycker ni har en gedigen och proffsig inställning. Det måste finnas ett incitament, eller iallfall inte ett "straff" för dom som satsar på att bygga ut infrastrukturen. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb och förhoppningsvis visar vägen för andra.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Spännande att projektet engagerar till båda glada och arga tillrop! Här är lite skamlöst reklam för vad vi gjort i övrigt under hösten i regionen: http://www.mynewsdesk.com/se/clever/new ... xer-208613
Nu handlar det mycket om att se till att laddplatserna är lediga i parkeringshusen. Sist jag var där så var jag enda laddande elbilen och det fanns en ledig plats till. Övriga var upptagna av fossilbilar.

Skyltningen verkar inte räcka?!


Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av bylund »

nicklasandersson skrev:
Nu handlar det mycket om att se till att laddplatserna är lediga i parkeringshusen. Sist jag var där så var jag enda laddande elbilen och det fanns en ledig plats till. Övriga var upptagna av fossilbilar.

Skyltningen verkar inte räcka?!
Är det riktigt skyltat också, d v s P och den officiella skylten för laddplats?
Annars är det mest en rekommendation att inte parkera där med fordon utan möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning, om det är en egenpåhittad skylt, eller bara grönmålat golv eller något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av matbl »

Eftersom p-husen har automatiska betalsystem med bommar för in och utfart så sker knappast någon ordinarie kontroll längre. Men det borde vara snabba pengar för parkeringsbolaget att skicka dit en kontrolkant lite då och då...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Phuset druvan har 540 platser. Om 4 av dessa är upptagna av laddande elbilar skulle kostnaden för elen bli ca 500 kr /timme, räknat på 100kW laddning totalt. Det ger ca 1kr/tim extra i avgift om man slår ut det på alla bilar i phuset (även elbilens betalar detta).
Det leder till ett mycket enklare system där laddning ingår i pavgiften och inget krångel. För den mindre bemedlade som kanske kör en gammal dieselPeugeot skulle det kosta ett par kronor extra. Det tycker inte jag borde uppröra någon, men ändå ge en väldigt smidig lösning för elbilister även från Linköping med omnejd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av vigge50 »

Gustafsson skrev:
Phuset druvan har 540 platser. Om 4 av dessa är upptagna av laddande elbilar skulle kostnaden för elen bli ca 500 kr /timme, räknat på 100kW laddning totalt. Det ger ca 1kr/tim extra i avgift om man slår ut det på alla bilar i phuset (även elbilens betalar detta).
Det leder till ett mycket enklare system där laddning ingår i pavgiften och inget krångel. För den mindre bemedlade som kanske kör en gammal dieselPeugeot skulle det kosta ett par kronor extra. Det tycker inte jag borde uppröra någon, men ändå ge en väldigt smidig lösning för elbilister även från Linköping med omnejd.
Ett par kronor extra kan bli mycket i längden. Om en person använder det parkeringshuset under arbetsdagen så blir det kanske 50 kr extra i veckan och 200 kr extra i månaden. Om den ägaren kör fyra mil per dag och bilen drar 0,7 l/milen så drar den bilen 4*20*0,7=56 liter. Detta betyder att det motsvarar ökad bränslekostnader på 4 kr/litern. Nu drabbar detta långt ifrån alla men om en politiker hade kommit med förslaget att höja priset på bensin med 2 kr/litern för att ge alla elbilsägare gratis laddning så skulle kritiken bli massiv. Elbilar subventioneras redan och vissa kommuner erbjuder redan gratis laddning för skattepengar men att avgifter på fossila bilar ska gå till att ge elbilar gratis el vilket skulle vara väldigt likt detta tror jag inte blir populärt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

vigge50 skrev:
Gustafsson skrev:
Phuset druvan har 540 platser. Om 4 av dessa är upptagna av laddande elbilar skulle kostnaden för elen bli ca 500 kr /timme, räknat på 100kW laddning totalt. Det ger ca 1kr/tim extra i avgift om man slår ut det på alla bilar i phuset (även elbilens betalar detta).
Det leder till ett mycket enklare system där laddning ingår i pavgiften och inget krångel. För den mindre bemedlade som kanske kör en gammal dieselPeugeot skulle det kosta ett par kronor extra. Det tycker inte jag borde uppröra någon, men ändå ge en väldigt smidig lösning för elbilister även från Linköping med omnejd.
Ett par kronor extra kan bli mycket i längden. Om en person använder det parkeringshuset under arbetsdagen så blir det kanske 50 kr extra i veckan och 200 kr extra i månaden. Om den ägaren kör fyra mil per dag och bilen drar 0,7 l/milen så drar den bilen 4*20*0,7=56 liter. Detta betyder att det motsvarar ökad bränslekostnader på 4 kr/litern. Nu drabbar detta långt ifrån alla men om en politiker hade kommit med förslaget att höja priset på bensin med 2 kr/litern för att ge alla elbilsägare gratis laddning så skulle kritiken bli massiv. Elbilar subventioneras redan och vissa kommuner erbjuder redan gratis laddning för skattepengar men att avgifter på fossila bilar ska gå till att ge elbilar gratis el vilket skulle vara väldigt likt detta tror jag inte blir populärt.
Har inget emot matematiken i ditt resonemang, men det är ändå ett osannolikt scenario.
Dels parkerar ingen till timpris dagligen i ett dyrt p-hus då det finns månadsabonnemang för storparkerare, dels tror jag att just sparsamma Linköpingsbor undviker att använda P-hus dagligen då det är påtagligt dyrt att parkera där ofta. Ditt resonemang är helt enkelt inte applicerbart på mer än ett fåtal individer om ens någon.
Jag tror också att lite fantasi när det gäller finansieringen skulle kunna få fram bra lösningar. Näringsidkarna i centrum upplever ju en svår konkurrens med köpcentra utanför staden (där man har gratis P och gratis laddning av elbil f.ö.). Det är ju ingen slump eller enbart av grön iver som Kamprad erbjuder "gratis" laddning för elbilister. Det är klart att alla IKEA-kunder är med och betalar det. Har inte hört några protester om det, tvärtom applåderas dessa initiativ här på forumet. Kostar el i Mall of Scandinavia något extra ?
Vore jag en av de näringsidkarna i city skulle jag gladeligen sponsra elen för laddning i centrum med några hundra om året för att under några timmar behålla elbilskunderna i området shopping/bio/fika ja vad du vill. Om dessa butiker dessutom fick en skylt "Vi stöder ett grönt centrum" eller nåt att sättas i skylten tror jag inte det är några problem att skaka fram kostnaden för elen.
När elbilarna blir "var hens egendom" blir saken förstås lite annorlunda, men då är det ju fullt rimligt att alla parkerare bidrar till elkostnaden.
Parkera och betala på vanligt vis, så enkelt måste det vara att ha elbil, annars kommer laddstolparna att damma igen oanvända.
/70D
/Prius plug-in
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Schelin »

Tycker förbränningsbilar ska betala min el samt min sjukförsäkring då jag tvingas andas in deras skit. Och egoistisk sett borde de gärna betala för att de och deras barn slipper andas mina avgaser.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av JFAH »

Schelin skrev:
Tycker förbränningsbilar ska betala min el samt min sjukförsäkring då jag tvingas andas in deras skit. Och egoistisk sett borde de gärna betala för att de och deras barn slipper andas mina avgaser.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Nu har man ju iofs redan ett system som är i akt och meningen tänkt för ta ut avgifter på fossilbränsle och föra över pengarna till insatser av exakt denna typ. Och det råder ju en bred acceptans (bland riksdagsledamöter i vart fall) för att höja den med sisådär 20öre per år. Den kallas för koldioxidskatt och hela bevekelse grunden för den var exakt just detta. Sedan att den i praktiskt hänseende inte har använts och för den delen inte kommer användas för detta ändamål (politiker är inte dumma i huvudet, de vill inte bli av med intäkten, så de aktar sig nogsamt för några som helst verksamma åtgärder som skulle ta bort inkomsten) än annan femma.

Om endast 10 procent av ett enda års koldioxidskatteinkomst faktiskt användes på det ändamål som det sägs att det skal användas till skulle vi kunna tapetsera Sveriges hela yta med snabbladdare.
karlericgustav
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2016 22:14

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av karlericgustav »

nicklasandersson skrev:

Nu handlar det mycket om att se till att laddplatserna är lediga i parkeringshusen. Sist jag var där så var jag enda laddande elbilen och det fanns en ledig plats till. Övriga var upptagna av fossilbilar.

Skyltningen verkar inte räcka?!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dukaten (som bestämmer helt över skyltningen i sina P-hus) ska förtydliga skyltningen och skylta även vid infarten. Om du orkar får du gärna höra av dig till dem och berätta om problemet för att få dem att skynda på, är fint med input från en verklig kund och inte bara från oss som jobbar med frågan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Kan förstå att folk chansar före jul när det är extremt mycket folk som behöver p-plats, vi får se i morrn när jag åker dit å provladdar :-).
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.
Oumbärligt och inte mycket pengar när det verkligen behövs, men jag skulle hellre se en mer kreativ prissättning så att laddarna verkligen används, oanvända blir de dyra för alla.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.
Oumbärligt och inte mycket pengar när det verkligen behövs, men jag skulle hellre se en mer kreativ prissättning så att laddarna verkligen används, oanvända blir de dyra för alla.
Ja, än så länge så är dyra att man bara laddar där om man måste, och med tanke på hur få elbilar det ändå finns än så länge är ju risken att ägaren drar slutsatsen att dessa laddplatser bara tar upp yta utan att vara till nytta, och skruvar ner dem. Clever har nog inga problem med detta, de har ekonomiska muskler och tänker långsiktigt, men p-husägaren kan tänkas bli less.

Lägre pris hade nog givit högre omsättning. När det sedan börjar vara fullt på platserna kan man ju justera priset uppåt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av joel80 »

11kw-laddning bör ju inte kosta mycket mer än elpriset kan jag tycka.. Max 2.50kr/kwh... Ska man ta 5kr/kwh gäller det att erbjuda rejäl snabbladdning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av mans71 »

joel80 skrev:
11kw-laddning bör ju inte kosta mycket mer än elpriset kan jag tycka.. Max 2.50kr/kwh... Ska man ta 5kr/kwh gäller det att erbjuda rejäl snabbladdning.
Precis. Annars väljer man väll att snabbladda på t.ex. Clever mitt emot IKEA med gratis parkering under tiden? Känns som Clever/Linköpings kommun behöver fundera ett varv till på prissättningen...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av bylund »

Eller i grann-p-huset utan att ladda, om man inte verkligen behöver. Samtidigt finns det ju en fördel med dessa priser: Det är ju garanterat inte kö när man verkligen behöver, om nu platserna inte besätts av fossilbilar så klart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Christina
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 01 jul 2014 22:38
Ort: Grästorp

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Christina »

Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av mans71 »

Christina skrev:
Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.
Beställde min med en-och-halv-laddaren, typ. Ska väll göra det lite snabbare iaf vid en typ2-stolpe om jag fattat det hela rätt.
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Svenssons »

Christina skrev:
Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.
Skulle dubbelladdare komma tillbaka så skulle det bli 2*24A-laddare och då skulle man kunna ladda med 33kW på en del laddstolpar. Verkar dock på en del uppgifter som att de nya bilarna inte har utrymme för en extra laddare. Man kan dock hoppas att de hittar platsen men tror inte att det kommer att komma till dagens bilar med 1,5-laddaren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar