250 nya laddare i Linköping

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Samtidigt som grannstaden Norrköping slåss om jumboplatsen avseende antalet laddare i staden har nu Linköping beslutat att bygga flest laddare per capita i Sverige. Man har nu bestämt att man skall bygga 250 laddstationer och dessa skall vara klara redan nästa år. I intervjun (Corren 5/7) vill man uttryckligen planera för hur morgondagens och inte dagens elbilsanvändning ser ut.
Då Tekniska Verken är delägare i Clever kommer det med stor sannolikhet att betyda användbara laddare dessutom.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 05265.aspx

/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Nya laddare i Linköping

Inlägg av Andreasson »

Några fler aktier i Garo kan ju vara på sin plats...! ;)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya laddare i Linköping

Inlägg av ovelundkvist »

Vilket föredöme!

Jag har omedelbart mailat länk till artikeln för att försöka få fart på de två bilintensiva kommuner som jag bor i, där antalet publika DC-laddare är noll...
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Nya laddare i Linköping

Inlägg av kenhag »

Heja Linköping !!! :D Bra att ni går före alla andra kommuner och visar hur en kommun med framtidstro och tänk ser ut.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av eric »

Gustafsson skrev:
Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

eric skrev:
Gustafsson skrev:
Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.
Ditt förslag verkar vara väldigt bra, då ser man ju också var behovet finns, vilket inte är så lätt att räkna ut i detalj. Det har ju tagit rätt många år att hitta en struktur för de snart utdöende (:-)) bensinstationernas läge, många stationer är nedlagda/flyttade och ligger gärna vid utfarter/påfarter. Det är ju bra platser för snabbladdare också, men dessutom finns andra platser där laddning kan/bör erbjudas där det inte har passat med fossila produkter. T.ex. vissa strategiska P-platser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Svenssons »

eric skrev:
Gustafsson skrev:
Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.
Visst vore det smutt med snabba DC-laddare lite här och var men framtidens elbilar lär inte vara mindre effektiva än dagens och 10 kW eller minst 5 mil/timme lär vara fullt tillräckligt på många ställen. Är man på genomresa kanske man vill ha snabbare men det lär inte gangna kommunen (städer existerar visst inte längre enligt politiskt beslut...).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av bjelkeman »

Tack för länken. Skickade en fråga till kommunens elbolag (Sollentuna Energi och Miljö) och frågade hur det blir här och lade med den länken. Sollentuna Centrum som är i princip helrenoverat nyligen och i en kommun som driver aktiv energi politik har inga laddare att tala om. Hmm.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
karlericgustav
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2016 22:14

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av karlericgustav »

Kul att projektet engagerar! Jag kan förtydliga att det som nämns i artikeln handlar om 150 publika laddplatser med AC-laddning med lite olika effekt beroende på vilken typ av placering det handlar om. Övriga 100 laddplatser i artikeln är på boendeparkeringar och alltså inget som gemene man kan använda. Inom vårt klimatklivetprojekt bygger vi även 7 st publika DC-snabbladdare i regionen och södra Södermanland (den första vid BK i Mjölby är redan på plats) samt en antal andra destinationsladdare på strategiska platser.

/Eric, Tekniska verken
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Eric, kul att du förtydligar planen och syns i det här forumet.
Hoppas tekniska verken undviker de klenaste AC varianterna och satsar på trefas över lag. Det kan inte kosta särskilt mycket mer när man bygger dem. När man kommer till enfasladdare ( under 7kW ) bör väl dessa enbart övervägas för destinationsladdning över natt om ens det.
Hur tänker ni att debiteringen ska ske ?
/ 70D
/Prius plugin
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
karlericgustav
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2016 22:14

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av karlericgustav »

Det stämmer att det är marginell skillnad mellan en- och trefasladdare i pris om man bara ser till själva laddaren. Det som gör väldigt stor skillnad är dock att det krävs grövre matning till samma antal laddpunkter vilket väsentligt ökar kostnaden. På det sättet kan jag förstå de som väljer att bygga enfasladdare i dagens läge när väldigt få laddbara bilar klarar trefasladdning. Vår inställning är dock att vi ska bygga så användbart och "framtidssäkert" (hemskt uttryck) som möjligt efter de förutsättningar som finns (gällande tillgänglig effekt på platsen och förväntat kundbeteende m.m.)


Alla laddare som byggs inom vårt Klimatklivet-projekt kommer drivas och underhållas av CLEVER och prissättningen blir efter deras abonnemang.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av LarsL »

Med smarta ladduttag som tex Teslas så delar flera uttag på samma effekt. Kostnaden för framledning blir då samma men det går att få högre effekt från ett uttag om de andra inte används tex när de bilarna är färdigladdade. Kräver debitering per kWh så klart, inte tid.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Verkar som om satsningen är väl genomtänkt. Det jag tror kan vara en hämmande faktor är just prissättningen på laddning. Blir elen för dyr i förhållande till andra, mindre bekväma, laddmetoder blir utnyttjandet nog ganska lågt. Med stigande antal laddbara bilar kanske detta blir ett mindre bekymmer, men det vore trist att se bra laddare oanvända runt om i stan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Med smarta ladduttag som tex Teslas så delar flera uttag på samma effekt. Kostnaden för framledning blir då samma men det går att få högre effekt från ett uttag om de andra inte används tex när de bilarna är färdigladdade. Kräver debitering per kWh så klart, inte tid.
Den lösningen finns även på vanliga typ2-laddare. Jag laddade t.ex i Karlstad vid biblioteket. Där finns en laddare med 2 st typ2-uttag och det står att den levererar 22 kW. Men när två bilar är inkopplade ger den bara 11 kW i vardera uttaget. Den sortens stolpar är vanliga just på kommunala laddplatser, så jag utgår ifrån att det är en vanligt förekommande lösning redan idag.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av pegs »

karlericgustav skrev:
Kul att projektet engagerar! Jag kan förtydliga att det som nämns i artikeln handlar om 150 publika laddplatser med AC-laddning med lite olika effekt beroende på vilken typ av placering det handlar om. Övriga 100 laddplatser i artikeln är på boendeparkeringar och alltså inget som gemene man kan använda. Inom vårt klimatklivetprojekt bygger vi även 7 st publika DC-snabbladdare i regionen och södra Södermanland (den första vid BK i Mjölby är redan på plats) samt en antal andra destinationsladdare på strategiska platser.

/Eric, Tekniska verken
Finns det några kartor som visar var dom kommer? Några i Mjärdevi?
Trevlig satsning!
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av gellerstam »

Clever's prissättning är idag för hög för mig som kör PHEV. Clever har ChaDeMo vid ett antal Cirkel K stationer som jag funderat på att utnyttja när jag ändå tankar bensin. Toabesök för familjen och lite fika så har lätt 20min gått och bilen blivit laddad till 80%. Men som det ser ut nu så blir de elmilen dyrare än bensinmilen. så hitintills har jag avstått att använda Clever.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av LarsL »

Jo, 5kr/kWh är för mycket i längden men just nu är det bättr och ärligare än 2-3kr/min. När prissättningen är per kWh är det enkelt att jämföra med vad det kostar hemma och varandra tar betalt. Det gör att när konkurrenterna kommer igång och att det framför allt blir fler bilar så kommer priserna sjunka.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av matbl »

karlericgustav skrev:

Alla laddare som byggs inom vårt Klimatklivet-projekt kommer drivas och underhållas av CLEVER och prissättningen blir efter deras abonnemang.
Neeeeej! Varför då?
Den enda vettiga lösningen är betalning på samma sätt som vid en automatmack, med de vanligaste korttyperna.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av matbl »

Sen har jag en fråga. Som invånare och skattebetalare i Linköping så ser jag ogärna att pengar kastas i sjön i kommunala bolag.
Så hur ser utvecklingsplanen framåt ut?
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Annars är risken att de snart är lika irrelevanta som de 220 stolpar ni sedan många år har lite här och var.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av Gustafsson »

Jag tänker att om man bara satsar på att förse laddpunkterna med rejält med ström, så kan dessa enkelt uppgraderas med ny teknik vb, t.ex om CHAdeMO standarden ändras till en lite mer hanterlig kontaktstorlek.
Däremot tror jag att den optimala placeringen kan påverkas en hel del om alla bilar plötsligt har 40+ kWh batteri. Att satsa på boendeparkeringar tror jag är helt rätt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av LarsL »

För boende, arbete och destination så är ju behovet relativt låst. Jag menar att där är inte behovet styrt av hur stora batterier bilarna har eller så utan av de resor som görs. Till vardags behöver jag inte ha mer imorgon än vad jag har idag eftersom jag kommer köra lika långt varje dag.

För snabbladdare är det ju lite annorlunda eftersom ddet alltid kommer vara önskvärt att öka laddhastigheten. Å andra sidan kommer ju inte de nuvarande Chademoerna bli sämre för att det fin S bättre, eller hur?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av pegs »

matbl skrev:
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av matbl »

pegs skrev:
matbl skrev:
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?
Utvecklingen på laddstandardfronten med ccs på först över 100 kw och sen uppåt 200 kw. Samt samma på chademo.
Samr på andra elbilar än tesla där det från 2018-2023 kommer massor av nya elbilar som ska laddas och då krävs att kaddstationer kan ladda besökares bilar fort. Då räcker inga 22 kw per station.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 250 nya laddare i Linköping

Inlägg av vigge50 »

matbl skrev:
pegs skrev:
matbl skrev:
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?
Utvecklingen på laddstandardfronten med ccs på först över 100 kw och sen uppåt 200 kw. Samt samma på chademo.
Samr på andra elbilar än tesla där det från 2018-2023 kommer massor av nya elbilar som ska laddas och då krävs att kaddstationer kan ladda besökares bilar fort. Då räcker inga 22 kw per station.
En del av stationerna ska enligt den informationen jag har läst vara vid boende vilket betyder att de är tänkt till natt laddning. Så länge boenden inte går ut mitt i natten och byter kablar så kvartar det nog om det är 22 eller 50 kW laddare, de kommer ändå bara fylla de bilarna som är inkopplade över natten. Snabbladdare är däremot en annan sak.
Skriv svar