250 nya laddare i Linköping
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
250 nya laddare i Linköping
Samtidigt som grannstaden Norrköping slåss om jumboplatsen avseende antalet laddare i staden har nu Linköping beslutat att bygga flest laddare per capita i Sverige. Man har nu bestämt att man skall bygga 250 laddstationer och dessa skall vara klara redan nästa år. I intervjun (Corren 5/7) vill man uttryckligen planera för hur morgondagens och inte dagens elbilsanvändning ser ut.
Då Tekniska Verken är delägare i Clever kommer det med stor sannolikhet att betyda användbara laddare dessutom.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 05265.aspx
/70D
Då Tekniska Verken är delägare i Clever kommer det med stor sannolikhet att betyda användbara laddare dessutom.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 05265.aspx
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Andreasson
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
- Ort: Västerås
Re: Nya laddare i Linköping
Några fler aktier i Garo kan ju vara på sin plats...!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nya laddare i Linköping
Vilket föredöme!
Jag har omedelbart mailat länk till artikeln för att försöka få fart på de två bilintensiva kommuner som jag bor i, där antalet publika DC-laddare är noll...
Jag har omedelbart mailat länk till artikeln för att försöka få fart på de två bilintensiva kommuner som jag bor i, där antalet publika DC-laddare är noll...
Re: Nya laddare i Linköping
Heja Linköping !!! Bra att ni går före alla andra kommuner och visar hur en kommun med framtidstro och tänk ser ut.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 250 nya laddare i Linköping
Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 250 nya laddare i Linköping
Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.Gustafsson skrev:Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 250 nya laddare i Linköping
Ditt förslag verkar vara väldigt bra, då ser man ju också var behovet finns, vilket inte är så lätt att räkna ut i detalj. Det har ju tagit rätt många år att hitta en struktur för de snart utdöende (:-)) bensinstationernas läge, många stationer är nedlagda/flyttade och ligger gärna vid utfarter/påfarter. Det är ju bra platser för snabbladdare också, men dessutom finns andra platser där laddning kan/bör erbjudas där det inte har passat med fossila produkter. T.ex. vissa strategiska P-platser.eric skrev:Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.Gustafsson skrev:Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 250 nya laddare i Linköping
Visst vore det smutt med snabba DC-laddare lite här och var men framtidens elbilar lär inte vara mindre effektiva än dagens och 10 kW eller minst 5 mil/timme lär vara fullt tillräckligt på många ställen. Är man på genomresa kanske man vill ha snabbare men det lär inte gangna kommunen (städer existerar visst inte längre enligt politiskt beslut...).eric skrev:Jag tror du har rätt. Det är bra och hedersvärd att dom vill ligga i framkant, men att sätta upp 250 nästa år kanske är att skjuta sig i foten. Utvecklingen går så snabbt på denna front att dagens laddare kan vara helt utdaterade och näst intill oanvändbara om 5-10 år. Det kanske är bättre att sätta upp ~20 laddare per år med senaste tekniken och samtidigt uppgradera eventuella gamla laddare.Gustafsson skrev:Hoppas man tänker igenom placering/typ utifrån hur behovet ser ut i praktiken. I Amsterdam finns det t.ex. en del typ 2 vid gatuparkeringarna i city, vilka verkade användas också. 250 st DC laddare skulle vara meningslöst. Snabbladdare vid shoppingcenter kunde dock vara bra.
Främst elbilister som inte bor i staden som nyttjar laddning tänker jag, förutom de med hybrid som kan /behöver laddas ofta...
Nån som har tänkt på hur en ideal infrastruktur bör se ut ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 250 nya laddare i Linköping
Tack för länken. Skickade en fråga till kommunens elbolag (Sollentuna Energi och Miljö) och frågade hur det blir här och lade med den länken. Sollentuna Centrum som är i princip helrenoverat nyligen och i en kommun som driver aktiv energi politik har inga laddare att tala om. Hmm.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 mar 2016 22:14
Re: 250 nya laddare i Linköping
Kul att projektet engagerar! Jag kan förtydliga att det som nämns i artikeln handlar om 150 publika laddplatser med AC-laddning med lite olika effekt beroende på vilken typ av placering det handlar om. Övriga 100 laddplatser i artikeln är på boendeparkeringar och alltså inget som gemene man kan använda. Inom vårt klimatklivetprojekt bygger vi även 7 st publika DC-snabbladdare i regionen och södra Södermanland (den första vid BK i Mjölby är redan på plats) samt en antal andra destinationsladdare på strategiska platser.
/Eric, Tekniska verken
/Eric, Tekniska verken
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 250 nya laddare i Linköping
Eric, kul att du förtydligar planen och syns i det här forumet.
Hoppas tekniska verken undviker de klenaste AC varianterna och satsar på trefas över lag. Det kan inte kosta särskilt mycket mer när man bygger dem. När man kommer till enfasladdare ( under 7kW ) bör väl dessa enbart övervägas för destinationsladdning över natt om ens det.
Hur tänker ni att debiteringen ska ske ?
/ 70D
/Prius plugin
Hoppas tekniska verken undviker de klenaste AC varianterna och satsar på trefas över lag. Det kan inte kosta särskilt mycket mer när man bygger dem. När man kommer till enfasladdare ( under 7kW ) bör väl dessa enbart övervägas för destinationsladdning över natt om ens det.
Hur tänker ni att debiteringen ska ske ?
/ 70D
/Prius plugin
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 05 mar 2016 22:14
Re: 250 nya laddare i Linköping
Det stämmer att det är marginell skillnad mellan en- och trefasladdare i pris om man bara ser till själva laddaren. Det som gör väldigt stor skillnad är dock att det krävs grövre matning till samma antal laddpunkter vilket väsentligt ökar kostnaden. På det sättet kan jag förstå de som väljer att bygga enfasladdare i dagens läge när väldigt få laddbara bilar klarar trefasladdning. Vår inställning är dock att vi ska bygga så användbart och "framtidssäkert" (hemskt uttryck) som möjligt efter de förutsättningar som finns (gällande tillgänglig effekt på platsen och förväntat kundbeteende m.m.)
Alla laddare som byggs inom vårt Klimatklivet-projekt kommer drivas och underhållas av CLEVER och prissättningen blir efter deras abonnemang.
Alla laddare som byggs inom vårt Klimatklivet-projekt kommer drivas och underhållas av CLEVER och prissättningen blir efter deras abonnemang.
Re: 250 nya laddare i Linköping
Med smarta ladduttag som tex Teslas så delar flera uttag på samma effekt. Kostnaden för framledning blir då samma men det går att få högre effekt från ett uttag om de andra inte används tex när de bilarna är färdigladdade. Kräver debitering per kWh så klart, inte tid.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 250 nya laddare i Linköping
Verkar som om satsningen är väl genomtänkt. Det jag tror kan vara en hämmande faktor är just prissättningen på laddning. Blir elen för dyr i förhållande till andra, mindre bekväma, laddmetoder blir utnyttjandet nog ganska lågt. Med stigande antal laddbara bilar kanske detta blir ett mindre bekymmer, men det vore trist att se bra laddare oanvända runt om i stan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 250 nya laddare i Linköping
Den lösningen finns även på vanliga typ2-laddare. Jag laddade t.ex i Karlstad vid biblioteket. Där finns en laddare med 2 st typ2-uttag och det står att den levererar 22 kW. Men när två bilar är inkopplade ger den bara 11 kW i vardera uttaget. Den sortens stolpar är vanliga just på kommunala laddplatser, så jag utgår ifrån att det är en vanligt förekommande lösning redan idag.LarsL skrev:Med smarta ladduttag som tex Teslas så delar flera uttag på samma effekt. Kostnaden för framledning blir då samma men det går att få högre effekt från ett uttag om de andra inte används tex när de bilarna är färdigladdade. Kräver debitering per kWh så klart, inte tid.
Re: 250 nya laddare i Linköping
Finns det några kartor som visar var dom kommer? Några i Mjärdevi?karlericgustav skrev:Kul att projektet engagerar! Jag kan förtydliga att det som nämns i artikeln handlar om 150 publika laddplatser med AC-laddning med lite olika effekt beroende på vilken typ av placering det handlar om. Övriga 100 laddplatser i artikeln är på boendeparkeringar och alltså inget som gemene man kan använda. Inom vårt klimatklivetprojekt bygger vi även 7 st publika DC-snabbladdare i regionen och södra Södermanland (den första vid BK i Mjölby är redan på plats) samt en antal andra destinationsladdare på strategiska platser.
/Eric, Tekniska verken
Trevlig satsning!
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: 250 nya laddare i Linköping
Clever's prissättning är idag för hög för mig som kör PHEV. Clever har ChaDeMo vid ett antal Cirkel K stationer som jag funderat på att utnyttja när jag ändå tankar bensin. Toabesök för familjen och lite fika så har lätt 20min gått och bilen blivit laddad till 80%. Men som det ser ut nu så blir de elmilen dyrare än bensinmilen. så hitintills har jag avstått att använda Clever.
Tesla Model Y
Re: 250 nya laddare i Linköping
Jo, 5kr/kWh är för mycket i längden men just nu är det bättr och ärligare än 2-3kr/min. När prissättningen är per kWh är det enkelt att jämföra med vad det kostar hemma och varandra tar betalt. Det gör att när konkurrenterna kommer igång och att det framför allt blir fler bilar så kommer priserna sjunka.
Re: 250 nya laddare i Linköping
Neeeeej! Varför då?karlericgustav skrev:
Alla laddare som byggs inom vårt Klimatklivet-projekt kommer drivas och underhållas av CLEVER och prissättningen blir efter deras abonnemang.
Den enda vettiga lösningen är betalning på samma sätt som vid en automatmack, med de vanligaste korttyperna.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 250 nya laddare i Linköping
Sen har jag en fråga. Som invånare och skattebetalare i Linköping så ser jag ogärna att pengar kastas i sjön i kommunala bolag.
Så hur ser utvecklingsplanen framåt ut?
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Annars är risken att de snart är lika irrelevanta som de 220 stolpar ni sedan många år har lite här och var.
Så hur ser utvecklingsplanen framåt ut?
Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Annars är risken att de snart är lika irrelevanta som de 220 stolpar ni sedan många år har lite här och var.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 250 nya laddare i Linköping
Jag tänker att om man bara satsar på att förse laddpunkterna med rejält med ström, så kan dessa enkelt uppgraderas med ny teknik vb, t.ex om CHAdeMO standarden ändras till en lite mer hanterlig kontaktstorlek.
Däremot tror jag att den optimala placeringen kan påverkas en hel del om alla bilar plötsligt har 40+ kWh batteri. Att satsa på boendeparkeringar tror jag är helt rätt.
/70D
Däremot tror jag att den optimala placeringen kan påverkas en hel del om alla bilar plötsligt har 40+ kWh batteri. Att satsa på boendeparkeringar tror jag är helt rätt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 250 nya laddare i Linköping
För boende, arbete och destination så är ju behovet relativt låst. Jag menar att där är inte behovet styrt av hur stora batterier bilarna har eller så utan av de resor som görs. Till vardags behöver jag inte ha mer imorgon än vad jag har idag eftersom jag kommer köra lika långt varje dag.
För snabbladdare är det ju lite annorlunda eftersom ddet alltid kommer vara önskvärt att öka laddhastigheten. Å andra sidan kommer ju inte de nuvarande Chademoerna bli sämre för att det fin S bättre, eller hur?
För snabbladdare är det ju lite annorlunda eftersom ddet alltid kommer vara önskvärt att öka laddhastigheten. Å andra sidan kommer ju inte de nuvarande Chademoerna bli sämre för att det fin S bättre, eller hur?
Re: 250 nya laddare i Linköping
Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?matbl skrev:Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: 250 nya laddare i Linköping
Utvecklingen på laddstandardfronten med ccs på först över 100 kw och sen uppåt 200 kw. Samt samma på chademo.pegs skrev:Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?matbl skrev:Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Samr på andra elbilar än tesla där det från 2018-2023 kommer massor av nya elbilar som ska laddas och då krävs att kaddstationer kan ladda besökares bilar fort. Då räcker inga 22 kw per station.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 250 nya laddare i Linköping
En del av stationerna ska enligt den informationen jag har läst vara vid boende vilket betyder att de är tänkt till natt laddning. Så länge boenden inte går ut mitt i natten och byter kablar så kvartar det nog om det är 22 eller 50 kW laddare, de kommer ändå bara fylla de bilarna som är inkopplade över natten. Snabbladdare är däremot en annan sak.matbl skrev:Utvecklingen på laddstandardfronten med ccs på först över 100 kw och sen uppåt 200 kw. Samt samma på chademo.pegs skrev:Vad är det för utveckling du grundar resonemanget på?matbl skrev:Utvecklingen går rasande fort så redan när de tas i bruk under nästa åe så är det dags att börja planera för nästa uppdatering av dem under 2018. Och så får man nog hölla på de närmaste 5-10 åren i alla fall.
Samr på andra elbilar än tesla där det från 2018-2023 kommer massor av nya elbilar som ska laddas och då krävs att kaddstationer kan ladda besökares bilar fort. Då räcker inga 22 kw per station.