Har inget emot matematiken i ditt resonemang, men det är ändå ett osannolikt scenario.vigge50 skrev:Ett par kronor extra kan bli mycket i längden. Om en person använder det parkeringshuset under arbetsdagen så blir det kanske 50 kr extra i veckan och 200 kr extra i månaden. Om den ägaren kör fyra mil per dag och bilen drar 0,7 l/milen så drar den bilen 4*20*0,7=56 liter. Detta betyder att det motsvarar ökad bränslekostnader på 4 kr/litern. Nu drabbar detta långt ifrån alla men om en politiker hade kommit med förslaget att höja priset på bensin med 2 kr/litern för att ge alla elbilsägare gratis laddning så skulle kritiken bli massiv. Elbilar subventioneras redan och vissa kommuner erbjuder redan gratis laddning för skattepengar men att avgifter på fossila bilar ska gå till att ge elbilar gratis el vilket skulle vara väldigt likt detta tror jag inte blir populärt.Gustafsson skrev:Phuset druvan har 540 platser. Om 4 av dessa är upptagna av laddande elbilar skulle kostnaden för elen bli ca 500 kr /timme, räknat på 100kW laddning totalt. Det ger ca 1kr/tim extra i avgift om man slår ut det på alla bilar i phuset (även elbilens betalar detta).
Det leder till ett mycket enklare system där laddning ingår i pavgiften och inget krångel. För den mindre bemedlade som kanske kör en gammal dieselPeugeot skulle det kosta ett par kronor extra. Det tycker inte jag borde uppröra någon, men ändå ge en väldigt smidig lösning för elbilister även från Linköping med omnejd.
Dels parkerar ingen till timpris dagligen i ett dyrt p-hus då det finns månadsabonnemang för storparkerare, dels tror jag att just sparsamma Linköpingsbor undviker att använda P-hus dagligen då det är påtagligt dyrt att parkera där ofta. Ditt resonemang är helt enkelt inte applicerbart på mer än ett fåtal individer om ens någon.
Jag tror också att lite fantasi när det gäller finansieringen skulle kunna få fram bra lösningar. Näringsidkarna i centrum upplever ju en svår konkurrens med köpcentra utanför staden (där man har gratis P och gratis laddning av elbil f.ö.). Det är ju ingen slump eller enbart av grön iver som Kamprad erbjuder "gratis" laddning för elbilister. Det är klart att alla IKEA-kunder är med och betalar det. Har inte hört några protester om det, tvärtom applåderas dessa initiativ här på forumet. Kostar el i Mall of Scandinavia något extra ?
Vore jag en av de näringsidkarna i city skulle jag gladeligen sponsra elen för laddning i centrum med några hundra om året för att under några timmar behålla elbilskunderna i området shopping/bio/fika ja vad du vill. Om dessa butiker dessutom fick en skylt "Vi stöder ett grönt centrum" eller nåt att sättas i skylten tror jag inte det är några problem att skaka fram kostnaden för elen.
När elbilarna blir "var hens egendom" blir saken förstås lite annorlunda, men då är det ju fullt rimligt att alla parkerare bidrar till elkostnaden.
Parkera och betala på vanligt vis, så enkelt måste det vara att ha elbil, annars kommer laddstolparna att damma igen oanvända.
/70D
/Prius plug-in