Kalmar SuperCharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Jerker »

Mthsv05 skrev:
Kan inte Tesla sätta upp en skylt att parkering är förbjudet förutom Fordon med tillstånd (Tesla) och anlita Qpark. Qpark är ju som hökar så problemet borde snabbt lösa sig därefter?

Är det ägaren av parkeringsplatsen som bestämmer regler eller krävs det tillstånd för att få sätta områden som förbjudna?
Det är ägaren. Man behöver inte ha tillstånd. Det enda som krävs för att det ska vara juridiskt hållbart är att skyltning är tydlig. Har man t.ex. skyltat med generellt parkeringsförbud och angivit undantag så kan man också lappa. Krävs inga tillstånd. Där jag jobbar har vi ibland problem med att folk okynnesparkerar så vi undersökte vad som gäller.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Mthsv05 skrev:
Kan inte Tesla sätta upp en skylt att parkering är förbjudet förutom Fordon med tillstånd (Tesla) och anlita Qpark. Qpark är ju som hökar så problemet borde snabbt lösa sig därefter?

Är det ägaren av parkeringsplatsen som bestämmer regler eller krävs det tillstånd för att få sätta områden som förbjudna?
Det är ägaren. Man behöver inte ha tillstånd. Det enda som krävs för att det ska vara juridiskt hållbart är att skyltning är tydlig. Har man t.ex. skyltat med generellt parkeringsförbud och angivit undantag så kan man också lappa. Krävs inga tillstånd. Där jag jobbar har vi ibland problem med att folk okynnesparkerar så vi undersökte vad som gäller.
Vad gäller just SuC i Kalmar så har Tesla ett markarrende där så de borde kunna sätta upp egen skyltning tycker jag. Sedan är frågan hur markarrendet ser ut.

Vad gäller destinationsladdarna så verkar dessa oftast bli blockerade av Scandic-anställda. Igår var det en tjej som parkerade en Fiat där och idag står två andra bilar. Kan vara så att de oftast parkerade här innan destinationsladdarna kom upp?
DSC_0751.jpg
DSC_0752.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Delpiero »

Hur är det just nu på Tesla Supercharger i Kalmar.
Finns det bara 6 platser? Är det fullt ibland?

Finns det något matställe i närheten?
Jag läste att Scandic håller sin restaurang stängd nu nämligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av taliz »

Finns en mack, annars är det ju lätt att svänga förbi tex mcd eller Max innan(och ta med tex), ligger nån kilometer bort.
Det lär vara fullt titt som tätt om man kör nu i semestertider.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

I princip aldrig mer än max ett par bilar. Förutom att köra förbi hamburgeställena finns en kolgrill på gångavstånd om man inte vill ta något på CircleK.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
I princip aldrig mer än max ett par bilar. Förutom att köra förbi hamburgeställena finns en kolgrill på gångavstånd om man inte vill ta något på CircleK.
Senast jag besökte den fick jag sista platsen. Men oftast är det nog ganska lugnt som du säger.
Går ju att titta i navigatorn innan man anländer. Är de fullt så käkar man först och vice versa(om man nu inte tar med som sagt)..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Max3 »

Var tomt när jag var där för några dagar sedan på morgonen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av zyax »

Jag fick sista platsen i söndags och en fick faktiskt köai typ tre minuter.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar