Kalmar SuperCharger

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av HBrosenius »

"Ordningen" återställd på Kalmar SuC :-(
2017-06-01 06.30.13.jpg
Ser ut såhär ett par morgnar varje vecka när jag kör förbi. Kanske dags för ett mail till både Scandic (Vars gäster är de som parkerar där) och Tesla...
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av mati »

Man kan ju undra om de som parkerar där är bara tröga i skallen och inte begriper bättre eller om de parkerar där avsiktligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av HBrosenius »

mati skrev:
Man kan ju undra om de som parkerar där är bara tröga i skallen och inte begriper bättre eller om de parkerar där avsiktligt.
Tror faktiskt det är så pass "enkelt" som att det är fullt på hotellets övriga platser. Dessutom var deras två Destination chargers ICED också... :-/
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av chaffis75 »

Man undrar lite vad avtalet med Tesla säger, detta kommer ju inte funka på sikt om de alltid ser ut såhär...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av HBrosenius »

Fick svar ifrån Scandic....
Hej Henrik,

Tack för din återkoppling, vi har haft uppe detta tidigare om att både personal (!!) och gäster ställt sig där.

Jag har redan tagit detta med den person hos oss som stod där i morse och direkt flyttade sin bil men jag ska samtidigt påminna övrig personal om detta. Däremot har vi inte parkeringsvakter som kan ”lappa” bilar men det vi gjort tidigare när gäster ställt sig fel är förutom att prata med dem, lagt en lapp på rutan om information om vart man kan parkera. Vi har i stort sett aldrig fullt på andra sidan hotellet där ”bränslebilar” kan stå.

Förhoppningsvis kommer det att hjälpa. Vi har en bra dialog med Tesla som förstår vår utmaning men samtidigt supportar oss i frågan.


Rickard Swärd
General Manager
Scandic Kalmar Väst
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

Det är oftast inte hotellets gäster som parkerar där tror jag. Jag har sett samma regnummer stå på dessa platser om och om igen och det är folk från Kalmar/Öland. Bra dock att Scandic tar tag i detta. Rickard Swärd har dessutom fått köra min Model X, han trodde jag var anställd av Tesla och att det var Teslas bil...

Det är extra viktigt inför sommaren att avgasbilar inte parkera på SuC. Misstänker att det kommer hända att denna station kan vara full ibland även utan avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

Fortsatt blockering av avgasbilar på SuC i Kalmar. Nu var det inte anställda verkar det som utan antagligen hotellgäster. Finns gott om parkering runt om så det finns inget behov av att parkera på laddplatserna. En tredjedel av platserna är blockerade.
DSC_0750.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av bylund »

Vid ett hotell i Luxemburg hade de ställt ut koner vid superladdaren för att den inte skulle ICE:as. Dock fick det till följd att en Teslaägare trodde den var avstängd, och stod och väntade trots lediga platser när jag kom tillbaka.

Annars tror jag på det konceptet. Kanske med en lapp att det är ok att flytta på konen för att ladda. Få lär ju tycka det är värt att flytta en kon om det finns lediga platser bredvid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Feddan »

Enklaste lösningen är att måla själva parkeringsplatsen. Grön som andra elbilsplatser eller röd som Tesla, sen är det ingen som vågar stå där som inte vet vad det är för plats.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jonhed
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 maj 2017 10:36
Ort: Helsingborg

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Jonhed »

Svenssons skrev:
Fortsatt blockering av avgasbilar på SuC i Kalmar. Nu var det inte anställda verkar det som utan antagligen hotellgäster. Finns gott om parkering runt om så det finns inget behov av att parkera på laddplatserna. En tredjedel av platserna är blockerade.
DSC_0750.jpg
Att döma av bilderna så saknas skyltarna att det är Laddningsplatser för elfordon. Eller är dessa skyltar placerade utanför bilden?
Om skyltarna saknas så har ju folk juridiskt rätt att parkera där, samt att det finns nog väldigt många som vare sig vet vad vare sig en Tesla eller en Super Charger är, och därmed inte förstår Teslas röda skyltar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

Jonhed skrev:
Svenssons skrev:
Fortsatt blockering av avgasbilar på SuC i Kalmar. Nu var det inte anställda verkar det som utan antagligen hotellgäster. Finns gott om parkering runt om så det finns inget behov av att parkera på laddplatserna. En tredjedel av platserna är blockerade.
DSC_0750.jpg
Att döma av bilderna så saknas skyltarna att det är Laddningsplatser för elfordon. Eller är dessa skyltar placerade utanför bilden?
Om skyltarna saknas så har ju folk juridiskt rätt att parkera där, samt att det finns nog väldigt många som vare sig vet vad vare sig en Tesla eller en Super Charger är, och därmed inte förstår Teslas röda skyltar.
Finns heller ingen lag som hindrar dig från att parkera på familjeparkering med din bil eller MC utan att ha barn med. Okunskap finns säkert men jag tror att de flesta ändå vet vad det är de parkerar på. Om inte annat så kan de läsa på skyltarna som faktiskt finns där. Visst hade det dock varit bättre om det fanns skylt om parkeringsförbud.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av HBrosenius »

Hann inte svänga förbi för att fotografera, men i morse var det fullt igen, kanske fanns en ledig plats :-(
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Jonhed skrev:
Svenssons skrev:
Fortsatt blockering av avgasbilar på SuC i Kalmar. Nu var det inte anställda verkar det som utan antagligen hotellgäster. Finns gott om parkering runt om så det finns inget behov av att parkera på laddplatserna. En tredjedel av platserna är blockerade.
DSC_0750.jpg
Att döma av bilderna så saknas skyltarna att det är Laddningsplatser för elfordon. Eller är dessa skyltar placerade utanför bilden?
Om skyltarna saknas så har ju folk juridiskt rätt att parkera där, samt att det finns nog väldigt många som vare sig vet vad vare sig en Tesla eller en Super Charger är, och därmed inte förstår Teslas röda skyltar.
Finns heller ingen lag som hindrar dig från att parkera på familjeparkering med din bil eller MC utan att ha barn med. Okunskap finns säkert men jag tror att
de flesta ändå vet vad det är de parkerar på. Om inte annat så kan de läsa på skyltarna som faktiskt finns där. Visst hade det dock varit bättre om det fanns skylt om parkeringsförbud.
Det är väl i de flesta fall vanlig hänsynslöshet. De beter sig som grisar när det serveras mat! Det är inte socialt accepterat mänskligt beteende. Det är svinaktigt. En liten postitlapp med ordet Svin kanske kan få dem att fundera. (Fast det är kanske att baktala fyrbenta grisar?!)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av bonath »

Frun fick p-böter för ett tag sen och det var en utskrift på en gul remsa.
Jag har gjort några såna här som jag tänker sätta på bilar som står på laddplatser...
Kan kanske få någon att fatta. Bild Bild

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Smutt »

Kanske denna text

Hej eftersom du står på en laddplats för elbilar så försökte jag koppla in din bil, ursäkta hålet i plåten
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Foluke »

Smutt skrev:
Kanske denna text

Hej eftersom du står på en laddplats för elbilar så försökte jag koppla in din bil, ursäkta hålet i plåten
: :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av gellerstam »

Vad står mellan PS och DS?

Ps jag har nog för suddig skärm så jag kan inte se texten ....DS
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av bonath »

Brukar du parkera på handikapplatser och lastzoner också?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Jensa »

Men varför inte lösa problemet? Det ska upp sådana här skyltar, då förstår vem som helst med körkort vad som gäller!
IMG_1936.PNG
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Mthsv05
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 maj 2017 21:30

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Mthsv05 »

Kan inte Tesla sätta upp en skylt att parkering är förbjudet förutom Fordon med tillstånd (Tesla) och anlita Qpark. Qpark är ju som hökar så problemet borde snabbt lösa sig därefter?

Är det ägaren av parkeringsplatsen som bestämmer regler eller krävs det tillstånd för att få sätta områden som förbjudna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Jerker »

Mthsv05 skrev:
Kan inte Tesla sätta upp en skylt att parkering är förbjudet förutom Fordon med tillstånd (Tesla) och anlita Qpark. Qpark är ju som hökar så problemet borde snabbt lösa sig därefter?

Är det ägaren av parkeringsplatsen som bestämmer regler eller krävs det tillstånd för att få sätta områden som förbjudna?
Det är ägaren. Man behöver inte ha tillstånd. Det enda som krävs för att det ska vara juridiskt hållbart är att skyltning är tydlig. Har man t.ex. skyltat med generellt parkeringsförbud och angivit undantag så kan man också lappa. Krävs inga tillstånd. Där jag jobbar har vi ibland problem med att folk okynnesparkerar så vi undersökte vad som gäller.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Mthsv05 skrev:
Kan inte Tesla sätta upp en skylt att parkering är förbjudet förutom Fordon med tillstånd (Tesla) och anlita Qpark. Qpark är ju som hökar så problemet borde snabbt lösa sig därefter?

Är det ägaren av parkeringsplatsen som bestämmer regler eller krävs det tillstånd för att få sätta områden som förbjudna?
Det är ägaren. Man behöver inte ha tillstånd. Det enda som krävs för att det ska vara juridiskt hållbart är att skyltning är tydlig. Har man t.ex. skyltat med generellt parkeringsförbud och angivit undantag så kan man också lappa. Krävs inga tillstånd. Där jag jobbar har vi ibland problem med att folk okynnesparkerar så vi undersökte vad som gäller.
Vad gäller just SuC i Kalmar så har Tesla ett markarrende där så de borde kunna sätta upp egen skyltning tycker jag. Sedan är frågan hur markarrendet ser ut.

Vad gäller destinationsladdarna så verkar dessa oftast bli blockerade av Scandic-anställda. Igår var det en tjej som parkerade en Fiat där och idag står två andra bilar. Kan vara så att de oftast parkerade här innan destinationsladdarna kom upp?
DSC_0751.jpg
DSC_0752.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Delpiero
Inlägg: 118
Blev medlem: 27 apr 2015 21:51

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Delpiero »

Hur är det just nu på Tesla Supercharger i Kalmar.
Finns det bara 6 platser? Är det fullt ibland?

Finns det något matställe i närheten?
Jag läste att Scandic håller sin restaurang stängd nu nämligen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av taliz »

Finns en mack, annars är det ju lätt att svänga förbi tex mcd eller Max innan(och ta med tex), ligger nån kilometer bort.
Det lär vara fullt titt som tätt om man kör nu i semestertider.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kalmar SuperCharger

Inlägg av Svenssons »

I princip aldrig mer än max ett par bilar. Förutom att köra förbi hamburgeställena finns en kolgrill på gångavstånd om man inte vill ta något på CircleK.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar