Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Anderzzon skrev:
EnTraktor skrev:
Men Tesla är inte tydliga med detta! Man publicerar kartor som folk använder för beslut att köpa bilar och blir grovt besvikna när dom inte kan ta sig fram.
"Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras."
"Target opening by end of 2017 Exact timing and specific location may vary"

Hur mycket tydligare än dessa skrivelser kan man vara utan att det ska bli allt för skitnödigt?
Om man år 2014 publicerar en korridor från Wien till Istanbul så förutsätter jag att jag ska kunna ta mig till Sofia under 2017. Sedan skiter jag i om laddaren står i Belgrad eller Novi Sad, bara jag kan ta mig ner.
Men med nuvarande tempo kommer jag inte kunna åka ner förrän 2020.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MSO »

Jag håller inte alls med om att farten är tappad. 2017 har om något varit ett väldigt bra år
Att prioriteringarna ändrats - ja. Men det är ju en annan fråga.
Screenshot 2017-12-08 at 14.31.39.png
Vi har totalt sett 50% fler Superchargers nu än den 1:e januari. Då hade vi ca 5100, nu har vi 7700 stall.
Screenshot 2017-12-08 at 14.34.26.png
Grafen gäller alltså enbart 2017.

Ökningstakten på yttäckning i sig vet jag inte riktigt om den stannat av den heller faktiskt. Känns som Spanien gått bra i år tex.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Den stora tillväxten under 2017 har varit USA som har haft en fantastisk tillväxt. Spanien är snart ikapp 2015 års karta. Portugal har fortfarande inga laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

EnTraktor skrev:
Den stora tillväxten under 2017 har varit USA som har haft en fantastisk tillväxt. Spanien är snart ikapp 2015 års karta. Portugal har fortfarande inga laddare.
Om Tesla ska lägga ner X dollar på SuC varje år, så borde det vara smartast att investera dessa i USA där modell 3 har släppts och kommer fortsätta med det i full takt. Europa där T3 kommer släppas tidigast nästa höst så kan dom vänta med SuC utbyggnadsstarter i Europa till i sommar för att klara efterfrågan på laddare tills dess
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av 12man »

Den stora utbyggnaden 2017 har skett i Asien + 73% platser inte stalls, Europa 30% och USA 33%, så det verkar va nåt annat än 3 leveranser som drar, iofs så verkar SuC i Kina ha något färre stalls/plats än i USA
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
EnTraktor skrev:
2015

Bild

2016

Bild
Nu drar jag upp en gammal tråd för att konstatera att Tesla's utbyggnad av Supercharger nätverket i Europa återigen har tappat fart.

Okt - 5 nya stationer
Nov - 4 nya stationer
Dec - 1 ny station

Fortfaranade saknas mängder med laddare och länder som var utlovade att få laddare först 2015 och sedan 2016. Trots att vi nu är inne på sista månaden av 2017 så ser det ut som om 10 tal länder, som varit lovade laddare i 3 år, får fortsätta klara sig utan laddare.
För Sveriges del så saknas t.ex. Borås/Ulricehamn/Jönköping, vars röda prick har vandrat mellan städerna sedan 2014. Jag tycker det är riktigt pinsamt att Tesla inte lyckas bygga denna supercharger under så många år!
Tillslut blev det 22 nya superchargestationer i Europa under december så utbyggnaden går i omgångar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

Nu har vi två trådar med totalt motsatt utgångspunkt. kanske båda har rätt på sina egna sätt.
Om vi enbart koncentrerar oss på Europa (och Sverige i synnerhet) vad kan man säga där? ökar eller minskar utbyggnadstakten? här blir det lite avancerat då vi då menar accelerationen och inte hastigheten. (är det ett rättvis mått?)
nu skall man inte ta det som någon kritik av utbyggnaden utan bara undersöka vilket påstående som stämmer och sedan förhålla sig till det. hur ser det ut om man tittar på enskilda länder, kan man dra någon slutsats från det?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Mickep skrev:
Nu har vi två trådar med totalt motsatt utgångspunkt. kanske båda har rätt på sina egna sätt.
Om vi enbart koncentrerar oss på Europa (och Sverige i synnerhet) vad kan man säga där? ökar eller minskar utbyggnadstakten? här blir det lite avancerat då vi då menar accelerationen och inte hastigheten. (är det ett rättvis mått?)
nu skall man inte ta det som någon kritik av utbyggnaden utan bara undersöka vilket påstående som stämmer och sedan förhålla sig till det. hur ser det ut om man tittar på enskilda länder, kan man dra någon slutsats från det?
Du får titta på nät trådarna skapades. Denna är från okt 2016 och då hände inte mycket på utbyggnadsfronten. Samma gäller för övrigt för hösten 2017 då det inte hände så mycket. Sedan lossnade det i december 2017 men fortfarande år 2018 saknas ett 20-tal laddare som var utlovade bli klara 2015.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Under 2016 kom det 69 nya Superchargers i Europa och under 2017 så kom det 101 nya Superchargers I Europa. Superchargersutbyggnaden accelererar alltså objektivt i Europa.

För att ingen skall känna sig lurad på lovade Superchargers vid en viss tid och plats så har Tesla aldrig lovat Superchargers-stationer vid en viss plats eller tid Tesla har presenterat kartor med stationer vid olika platser men har alltid varit noga med att klargöra att det inte är några lovade stationer i tid eller rum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Foluke »

EnTraktor skrev:
Mickep skrev:
Nu har vi två trådar med totalt motsatt utgångspunkt. kanske båda har rätt på sina egna sätt.
Om vi enbart koncentrerar oss på Europa (och Sverige i synnerhet) vad kan man säga där? ökar eller minskar utbyggnadstakten? här blir det lite avancerat då vi då menar accelerationen och inte hastigheten. (är det ett rättvis mått?)
nu skall man inte ta det som någon kritik av utbyggnaden utan bara undersöka vilket påstående som stämmer och sedan förhålla sig till det. hur ser det ut om man tittar på enskilda länder, kan man dra någon slutsats från det?
Du får titta på nät trådarna skapades. Denna är från okt 2016 och då hände inte mycket på utbyggnadsfronten. Samma gäller för övrigt för hösten 2017 då det inte hände så mycket. Sedan lossnade det i december 2017 men fortfarande år 2018 saknas ett 20-tal laddare som var utlovade bli klara 2015.
Egentligen lite OT i tråden men, sedan jag fick min bil för två år sedan har det tillkommit 7 stationer i Sverige, söder om Stockholm! Det har öppnat sydöstra Sverige och skapat dramatiskt ökade möjligheter för övriga att besöka Västsverige. Norr om Vänern har jag inte koll på men det ser bättre och bättre ut. Utbyggnaden överträffar mina förväntningar!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Crappy »

Det ser ut som att Borås fortfarande är pågång.
Alla "kommande" är uppdaterade med att "kommer under 2018" Borås står det "snart på" numera. Förut stod det, öppnar under 2017 om jag minns rätt?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Jag tror de bara missat att ta bort den. Finns samma situation i Finland, där Pyhtää nyss öppnat och Kotka står att den snart kommer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

Nu var det länge sedan det kom en ny SuC i Sverige, när och var tror ni nästa kommer?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

Själv hoppas jag på Sveg eller Hudiksvall (helst båda) så typ Vemdalen blir enklare. I övrigt fler på E4an mellan Stockholm och Helsingborg.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Så snart denna förbaskade snön bara försvinner så... Det har öppnats ungefär en SuperCharger-station per vecka i Europa men ingen i Sverige på ett tag. Misstänker att de i södra Sverige har störst chans att komma upp först, dvs Skurup, Markaryd, Norrköping eller Strängnäs.

Märker också att Tesla nyligen lagt till planerade SuperChargers för att underlätta resa runt Östersjön...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Teslaspolen »

Vet inte vart den skulle vara, men Dalarna-Trondheim är lite klurig idag. Vi har hus på norska sidan av gränsen, och stannar alltid över natten där, men har man ett mindre batteripack och (som dom flesta) inte har hus strategiskt placerat så är man tvungen att använda sig av CHAdeMO från Grönn Kontakt/Fortum med en adapter. Stort tomrum på kartan mellan (fågelvägen) Elverum/Lillehammer, Mora och ända upp till Krokom.

Typ, Idre? Särna? Drevsjö på norska sidan?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

Jag vill se fler på E20 och E4 mellan Stockholm och Göteborg. Primärt en i Laxå tack. Kör mycket sällan andra sträckor.

En vid nya SC i segeltorp skulle vara trevligt också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jonas »

Vill se fler laddare i inlandet så man kan köra inlandsvägar tvärs också inte bara E4 E6 E22 mm.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ermase »

"Objektiv" rangordning av önskade ej planerade nya SuC destinationer.

1 Växjö
2 Storuman
3 Gällivare
4 Vetlanda
5 Avesta
6 Vansbro
7 Dorotea
8 Ljusdal
9 Laxå
10 Värnamo - Flytta Toftaholm?
11 Jönköping - För nära Ulricehamn?
12 Ludvika - Nära Avesta o Vansbro
13 Arvidsjaur
14 Åmål
15 Filipstad
16 Katrineholm
17 Ånge
18 Pajala
19 Falköping
20 Sorsele
21 Skövde
22 Hallsberg - Nära Laxå
23 Mariestad - Nära Laxå och Jung
24 Ljungby - För nära Markaryd och Toftaholm
25 Eksjö - Nära Vetlanda
26 Överkalix - För nära Töre?
27 Stöllet - För nära Torsby
28 Malung - Nära Vansbro
29 Borlänge - Nära Ludvika
30 Hedemora - Nära Avesta
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Swede1 »

Mm, för att det finns massa fler ccs uttag så vill jag ha det på model 3.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Själv hoppas jag på Sveg eller Hudiksvall (helst båda) så typ Vemdalen blir enklare. I övrigt fler på E4an mellan Stockholm och Helsingborg.
Fast Vemdalen via Gävle+Ljusdal funkar ju finfint?!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Legato »

Ser fram emot Norrköping, men skulle lösas nästan lika bra om Daisys ersattes med något vettigt ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Själv hoppas jag på Sveg eller Hudiksvall (helst båda) så typ Vemdalen blir enklare. I övrigt fler på E4an mellan Stockholm och Helsingborg.
Fast Vemdalen via Gävle+Ljusdal funkar ju finfint?!
Finns väl ingen supercharger i Ljusdal? Ingen lust att chansa på att en Chademo är ledig och sen vänta länge medan den laddar när jag åker på långresa.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OlleBack »

Diskuterar med familjen att göra om fjolårets resa till Björkliden, hade varit kul att inte behöva hyra bil. Försöker lobbya att åka via Norge men vi har släkt i Kiruna och på somrarna är vi i Skellefteå. Blir knepigt få ihop utan Töre och Töre - Kiruna med s75d verkar sjukt tajt enligt abr :( Norrland är landet Tesla glömde vilket gör det svårt sälja hur awesome min bil är till släkten

Hade gärna tagit en laddare i Jokkmokkz.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Grävs för fullt för 6 nya stolpar i Arboga. Kanske inte det jag skulle prioritera högst.
Skriv svar