Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av nicklasandersson »

Bitman skrev:
nicklasandersson skrev:
Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.

Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.
Jag gillar att de satsar och bygger ut!
Tycker att OKQ8 har rätt bra kaffe och så kan tonåringarna få sig en macka också.

Tack för uppdateringen Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Legato skrev:
Surfaren skrev:
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstans :D
Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av danni »

Vad gäller det här med att dela stolpe så är det inte alltid stolpen bredvid man delar med. Jag kom nyligen till en SuC i Tyskland där det redan stod en bil. Det var två sidor man kunde parkera på så jag ställde mig på andra sidan flera platser bort. Och när jag sen kollade hade jag såklart lyckats ta B-stolpen till den som redan var upptagen...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
Edit:
Den norska Teslaklubben har tom satt upp scheman på laddplatser för hur paren är kopplade för att det ska vara lättare att se vilka stolpar som hänger ihop.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av erbo73 »

Gustafsson skrev:
Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
.
Japp, man kände sig skapligt korkad när man svängde in på Nebbenes där det stod 1 (!) bil och laddade (av typ 30 möjliga...) och jag givetvis lyckades ta den som var kopplad till samma par. Åtgärdades snabbt såklart men han måste ju fått sina fördomar om korkade svenskar bekräftade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Surfaren skrev:
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstans :D
Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.
Kanske stämmer för några jag kollade hade iaf 135kW märkning, och dom var ganska nya...
Två moduler skulle ju ge typ 33kW vilket har hänt flera stycken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.
Näe 135 har det ju varit länge men inte 8x16,5 tror jag,
fast först var det väl 10x20=120kW så efter 135kW kom så kanske det alltid har varit 8x16,5 i dom...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Robin »

Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ellerstrom »

Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Nikke »

Bild

Bild

Bilder från Ödeshög igår.
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Robin »

Bjelke skrev:
ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.
Det har ni ju helt rätt i! Skyller på värmen... ;)
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Plötsligt händer det! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

3 gubbar och en grävmaskin härjade på i Ödeshög. Borde bli klart inom några veckor. Dom la singel och sånt kul nu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

EnTraktor skrev:
Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.
Tesla har ju förstås hela våren på sig också eller kommer det bli en massa som får dom samtidigt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av TeslaX Anders »

bullen skrev:
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild
Detta är ju lysande för oss som skall till norra Värmland. Nu hoppas vi bara på att den i Torsbyområdet byggs snart. Perfekt när man har stuga och älgjakt mm i Bada-Lysviksområdet.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av kallekula »

Grums + Torsby kapar en hel del tid för en skåning som ska till Sälen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Helt klart högre topphastighet. I klart mer än 95% av fallen (om man inte laddar i Upplands Väsby) kan man hitta en egen laddare och med högre hastighet kommer även laddarna vara upptagna kortare tid.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ellerstrom »

Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Tycker att topphastigheten är viktigast. Det gör ju att laddtiden minskar och "problemet" (inom citationstecken eftersom det oftast, än så länge, inte är ett så stort problem) med delad laddhastighet också minskar. Om storleken på batterierna blir oförändrad så blir det ju ganska snabbt mycket kräm till nr två på laddstoplen.

Edit: EnTraktor hann före. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar