Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Satellite65 »

I gällivare låter det som 8platser och det verkar väldigt lovande :D
Jag vet inte hur mycket hysh hysh det är kring sånthär men lite konstigt att inte Gve finns med bland planerade på Teslas hemsida.
För min egen del så är Töre viktigare, men jag tror att man börjat inse vikten av detta här i norr och det glädjer mig verkligen.
Hoppas att berörd kommun eller näringsidkare passar på att sätta upp en chademo i anslutning som i Skeå så att alla kan Ladda.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

leiflodde skrev:
bylund skrev:
Satellite65 skrev:
Det händer tydligen saker i kulisserna. En fågel viskade i mitt öra att Gällivare kommer att aktiveras igen... och tydligen ganska raskt :)
Jag hoppas verkligen det blir så. T ex fyra platser skulle räcka rätt långt och ge bra yttäckning.

Fast så små stationer kanske Tesla inte bygger längre.
Bygger nog större nu för tiden, men denna station med 2 hittade vi i Frankrike Le Mans sommaren 2015.

Gillar kabeldragningen :o
Så jävla fult så det är snyggt ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
Satellite65 skrev:
Det händer tydligen saker i kulisserna. En fågel viskade i mitt öra att Gällivare kommer att aktiveras igen... och tydligen ganska raskt :)
Jag hoppas verkligen det blir så. T ex fyra platser skulle räcka rätt långt och ge bra yttäckning.

Fast så små stationer kanske Tesla inte bygger längre.
Bygger nog större nu för tiden, men denna station med 2 hittade vi i Frankrike Le Mans sommaren 2015.

Gillar kabeldragningen :o
Så jävla fult så det är snyggt ju! :)
men men varför är elskåpet så långt upp i trädet, har de med säkerhet att göra :D :lol: Fantastiskt snygg installation...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av gellerstam »

chaffis75 skrev:
men men varför är elskåpet så långt upp i trädet, har de med säkerhet att göra :D :lol: Fantastiskt snygg installation...
De monterade den lågt men nu har trädet vuxit ..... :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av SAB »

Passerar ofta Töre och frågar typ en gång i veckan hur det går med laddstationerna. Före jul hade någon, troligen Tesla, varit förbi och rekat.
Sen dess säger de att de inte hört nåt. senast för två veckor sen.
Hoppas de mörkar för Töre (och Gällivare) behövs för mig men framförallt för alla turister från Norge
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Vasp »

När Töre och Gällivare kommer upp så tror jag att man kommer att märka av betydligt fler Teslor längst Norrlandskusten då det öppnar upp för alla turistande norrmän.
Med en supercharger i Arvidsjaur så kan man säga att det blir helt öppet för norrmännen att ta sig till Norrlandskusten.
Stig-Arne
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 maj 2018 22:18

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Stig-Arne »

Hei

Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige. :)
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Laban »

Vasp skrev:
När Töre och Gällivare kommer upp så tror jag att man kommer att märka av betydligt fler Teslor längst Norrlandskusten då det öppnar upp för alla turistande norrmän.
Med en supercharger i Arvidsjaur så kan man säga att det blir helt öppet för norrmännen att ta sig till Norrlandskusten.
Håller med. Är som exempel många norrmän som har stugor i min gamla hemby Siknäs som ligger ~8 km från Töre.

Riktigt kul om det börjar hända något häruppe oavsett. Arvidsjaur (-> Tärnaby , Kittelfjäll..) samt gärna något i Pajala alternativt på finska sidan i Pello trakten så att det går att köra till Levi via superchargers. Sen saknar vi förstås servicecenter + butik.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Vasp »

Campingen här i Skellefte har säkert hälften norrmän under sommarn. Allt ifrån första gång campare till de som har kommit tillbaka i över 40 års tid. Men inte en enda norsk tesla har jag sett till i stan.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Satellite65 »

Stig-Arne skrev:
Hei

Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige. :)
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0

Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Elon musk
Yeah, there are thousands of Supercharger locations going through permitting/construction, including that area. Will publish an updated map in the next few days.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Robin »

Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av fnystrom »

Robin skrev:
Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Där ser man. Det kommer alltså en Supercharger nära Göteborg. Om det blir norr eller söder om Göteborg återstår att se.
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

fnystrom skrev:
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Ungefär som Nörrköping...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av danni »

fnystrom skrev:
Robin skrev:
Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Där ser man. Det kommer alltså en Supercharger nära Göteborg. Om det blir norr eller söder om Göteborg återstår att se.
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Intressant! Jag trodde uppstärkningen på västkusten var klar, men de laddar väl för enorma anstormningar av norrmän i Model 3 inom kort. Kungsbacka makes more sense, tycker jag, då det är hyfsat på mitten mellan Uddevalla och Falkenberg. Men Kungälv skulle väl kanske kunna motiveras av att det kan vara många som åker från Norge till Göteborg och sen tillbaks igen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Wahll »

Lägger man den i södra Kungälv, läs Bohus fästning, kan man motivera det med att även e45an täcks till viss del upp till Trollhättan och vidare.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Wahll skrev:
Lägger man den i södra Kungälv, läs Bohus fästning, kan man motivera det med att även e45an täcks till viss del upp till Trollhättan och vidare.
Man får hoppasBild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Ser att det finns några superchargers som ser lite ensamma ut :lol: jobbigt att ta sig dit, men väl där är det bara att ladda på. Ganska långt att köra på en laddning från övriga kinesiska SuC.
8A77139C-B65F-4C5F-BCEB-C659BABF9380.png
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippan »

Ett ord: hypermiling
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Ser att det finns några superchargers som ser lite ensamma ut :lol: jobbigt att ta sig dit, men väl där är det bara att ladda på. Ganska långt att köra på en laddning från övriga kinesiska SuC.
Intressant namn också... Carmel, IN. Minustecken på latitud är också viktiga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippan »

Elon twittrade lite i natt och det verkar som att det kommer lite snabbare superchargers efter sommaren, samtidigt som en refresh av S/X?
elonmusk: Exactly! Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Kommer det ett nytt batteri snart också då?
För redan nu så kan väl inte ens 100-modellerna ladda med högsta effekt som några laddare kan ge (135kW är det väl?), utan som mest 120kW...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Elon twittrade lite i natt och det verkar som att det kommer lite snabbare superchargers efter sommaren, samtidigt som en refresh av S/X?
elonmusk: Exactly! Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round.
Tack och lov så skrev han inte vilket år det avser, och ordet "probably" finns ju med också. Folk må tro att han menar denna sommarn, men alla borde väl ha lärt sig numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Gällande Kungälv/Kungsbacka så kan jag som fritdspolitiker i Kungsbacka säga att det kommer ingen i min kommun i år. För det borde jag ha hört om så var fallet.

Kungälv däremot, det kanske kommer info om den på evennemanget på SC i Mölndal 7/6 :)

Skaĺl dock forska lite mer på det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Är handläggningstiden så lång att de redan måste ha sökt bygglov för att få bygga i år? Det var värre än jag trodde i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar