Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Samtidigt som Tesla rapporterar sitt bästa kvartal någonsin när det gäller leveranser så har utbyggnaden av superchargernätverket i stort sett helt avstannat i Europa. Under augusti aktiverades 2 laddare - Italien och Norge och i september 2 laddare - båda i Spanien. Så här dålig fart på utbyggnaden har Tesla aldrig haft och den utlovande täckningen för 2016 framstår nu som allt mer orealistisk. Det tråkiga är att många av installationerna som ej blir av redan fanns med på 2015 års karta.

Idag

Bild

2016

Bild

Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av TiborBlomhall »

Året är iofs inte slut och vi vet att tex i Sverige pågår det aktivitet på flera håll. De laddarna blir nog färdiga i år (fast OK inte den de planerade uppe i Gällivare).

Utbyggnaden går inte lika snabbt som deras överoptimistiska planer, men Tesla är fortfarande ensam om ett Europatäckande snabbladdarnät. Det finns inte ens någon man skulle kunna ta upp som andraplats-kandidat, så långt före ligger de.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av akeller »

Det skall finnas ett generellt behov för det också, inte bara bygga för byggandets skull.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MSO »

Fem (edit: sex) nya laddare för oss i Sverige och dessutom riktigt användbara (och avlastande) Nebbenes på väg till de norska bergen tycker jag vi får vara nöjda med ändå.
(Kristianstad)
Kalmar
Tindered/Västervik
Örnsköldsvik
Umeå
Skellefteå

Nebbenes
+ kommande Lampeland.

Det är klart att man kan önska sig Malung, Sveg, Storuman och Gällivare också så man kan åka o carva utpisten eller svinga flugspöt utan meck. Men so far so good skulle jag ändå säga.

Även för Europatrippar är det riktigt bra täckning nu kan jag tycka. Öststaterna och Spanien undantagna, men inte sååå ofta man är där o sladdar ändå väl?
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

akeller skrev:
Det skall finnas ett generellt behov för det också, inte bara bygga för byggandets skull.
Det finns ett jättebehov. Själv väntar jag på utbyggnad i Spanien, Portugal, Italien, Polen, Baltikum och norra Sverige för resor som jag planerat göra men fått skjuta på. Resan som jag gjorde till Kroatien i sommras blev sträckvis lite jobbig när snabbladdare saknades. I vissa länder finns Chademo som nödlösning medan det i andra länder inte finns så mycket alternativ för att ta sig fram. Det finns Teslabilar i alla dessa länder, det finns folk som vill resa i dessa länder och Tesla har lovat bygga i dessa länder så det handlar absolut inte om bygganade för byggandets skull.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Delta »

I Nordamerika är det desto större tryck.
Vi får nog snällt vänta på vår tur.
För min egen del fanns det inte en enda Supercharger i landet när jag tog leverans juni 2014.
Nu är nästan hela landet täckt. Jag tycker att det är fantastiskt!
Se glaset som halvfullt i stället för halvtomt!
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Delta skrev:
I Nordamerika är det desto större tryck.
Vi får nog snällt vänta på vår tur.
För min egen del fanns det inte en enda Supercharger i landet när jag tog leverans juni 2014.
Nu är nästan hela landet täckt. Jag tycker att det är fantastiskt!
Se glaset som halvfullt i stället för halvtomt!
+1
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Oppfinnarn »

MSO skrev:
Fem nya laddare för oss i Sverige och dessutom riktigt användbara (och avlastande) Nebbenes på väg till de norska bergen tycker jag vi får vara nöjda med ändå.
Kalmar
Tindered/Västervik
Örnsköldsvik
Umeå
Skellefteå

Nebbenes
+ kommande Lampeland.

Det är klart att man kan önska sig Malung, Sveg, Storuman och Gällivare också så man kan åka o carva utpisten eller svinga flugspöt utan meck. Men so far so good skulle jag ändå säga.

Även för Europatrippar är det riktigt bra täckning nu kan jag tycka. Öststaterna och Spanien undantagna, men inte sååå ofta man är där o sladdar ändå väl?
Glöm inte Kristianstad :-).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

Så länge Chademo-nätverket växer parallellt och ännu fortare numera och dessutom snart levererar 150 kW ser jag inte något stort problem med det. Modell 3 kommer dessutom att innebära att antalet Teslaladdstationer måste öka drastiskt inom ett par år. Övriga märken (Ampera-E t.ex.) börjar nog snart komma ut på vägarna och skapa ett laddtryck...
Var på Nebbenäs i Norge för ett par dagar sedan, imponerad av antalet S o X som kom och körde. Det här ska nog bli bra!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Surfaren »

Gustafsson skrev:
Övriga märken (Ampera-E t.ex.) börjar nog snart komma ut på vägarna och skapa ett laddtryck...
Tänk att gamla fossilord kan återanvändas. Om tio år kanske folk har glömt bort turbon helt och hållet. BildBild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

Hur ser utbyggnaden ut för 2017? (det är först då man kan se om den tappar fart)
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AnteF »

Jag håller med. Det känns trögt. Jag har planerat en längre semester/föräldraledighet maj/juni/juli nästa år i östra europa och som det ser ut nu så kan planerna komma att revideras rejält. Det finns mycket Chademo såklart men att ge sig ned till Kroatien via Baltikum/Polen/Slovaken/Tjeckien/Ungern/Serbien/Bosnien ser ut att bli ett projekt jag får planera rejält inför eftersom det inte har hänt mycket öster om Tyskland/söder om Polen.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bow »

Mickep skrev:
Hur ser utbyggnaden ut för 2017? (det är först då man kan se om den tappar fart)
Bild
Tindered just nu. Nu är det näraBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Vilket bygge Tindered ändå ser ut att vara. Lite mer än att smälla upp några stolpar och koppla in sladden... Annars ser man ju ofta att det byggs där det finns bra effekt i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bow »

bylund skrev:
Vilket bygge Tindered ändå ser ut att vara. Lite mer än att smälla upp några stolpar och koppla in sladden... Annars ser man ju ofta att det byggs där det finns bra effekt i alla fall.
Stannade till idag igen på hemväg från Stockholm och fick ett snack med byggubbarna de höll på med en byggnad ut mot sjön som tydligen skall bli ett orangeri eller liknande där kan bli fint att sitta och njuta medan man laddar :)
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Machris »

Hade de någon uppfattning om när SuC kunde tänkas öppna?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jojje167 »

Machris skrev:
Hade de någon uppfattning om när SuC kunde tänkas öppna?
Inom 4v är min vilda gissning. På andra byggnationer har det tagit ungefär den tiden om man tittar på hur långt dom kommit hittills.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 25 nov 2014 08:47
Ort: Torsås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bow »

Jojje167 skrev:
Machris skrev:
Hade de någon uppfattning om när SuC kunde tänkas öppna?
Inom 4v är min vilda gissning. På andra byggnationer har det tagit ungefär den tiden om man tittar på hur långt dom kommit hittills.

Nu verkar Tindered ha öppnatBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
Tesla bruka sätta upp väldigt ambitiösa mål som de inte alltid klarar av att hålla tidsplanen på. Även ifall de nu inte klarar av sina egna mål för 2016 så klarar de av att slå samtliga andra biltillverkare och snabbladdarnätverk med hästlängder. Inget annat nätverks är i närheten och försprånget växer så jag tror inte att Tesla behöver skämmas eller komma med någon ursäkt egentligen.

Sex stycken nya laddstationer har det blivit såhär långt i oktober för Europa. Det skulle på årsbasis betyda ca 244 nya laddplatser så det går inte direkt säga att SuC-utbyggnaden tappar fart. Det går lika lite kolla på ett par dåliga månader som på ett par bra månader för att förusäga hur många det blir på ett år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Om vi kollar på hur utbyggnaden har sett ut de senaste året så ser vi att i Europa byggdes många laddare under sommaren och att de tempot har avtagit lite för att de lägger mer krut på Nordamerika. Teslas utbyggnadsplaner är väldigt ambitiösa men de bygger också ut i ett högt tempo.
supercharger.png
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Hajjen »

Jag laddade på Tindered igår, var rätt ensam :D
Gick även lite långsammare än på Ödeshög, men det kanske var något tillfälligt.
20161022_105957.jpg
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

När kommer vi se utbyggnaden\planerna för 2017? (Det som är intressant är Sverige) Eller kommer den stagnera nu? (visst, tindered är kanske en magisk plats där all tid inträffar samtidigt men att hänvisa till den varje gång någon frågar om 2017 håller inte i längden)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

Tror inte de visar sina planer efter 2016. De har ju inte följt de de har visat hittills, det har kommit betydligt fler under den här perioden i Tyskland än vad som var planerat. Dessutom behöver de inte längre visa hur heltäckande de kommer bli eftersom de redan ha ett nätverk.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Det närmaste vi har är planerna för i år.
2016.png
~Töre och ~Gällivare är de som inte är infriade, så de kommer förhoppningsvis nästa år. Vi har fått en extra laddare längs norrländska kusten jämfört med vad de antytt tidigare.

Detta är den enda kommunikation Tesla brukar gå ut med i förväg. Alternativa sätt att få reda på planer, men då är det oftast nära, är att prata med kommuner om bygglov. Men det verkar som att Tesla har gått runt bygglovskravet på sistone genom att inte bygga hus för laddskåpen, utan ställer dem löst. Ibland kan underleverantörer veta mer och prata bredvid mun.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av far1far2 »

Blir väl kanske lite fel att göra det här inlägget under den här rubriken, för egentligen menar jag precis tvärtom när det gäller Tindered. Äntligen kan jag åka Ronneby -Spånga med bara ett stopp. Nämligen Tindered, som ligger precis halvvägs. Perfect! Bra fart på laddningen. 25 minuter för att ha 10% kvar i Spånga. Synd bara att inte restaurangen öppnar förrän kl 0900!
Asfalteringsgänget kom dit just när jag åkte. Lite rolig skylt i infarten får en att känna sej lite märkvärdig som elbilist. träffade idag förresten en taxikille som haft sin 90 D lika länge som jag haft min, sen januari i år. Han hade kört 11000 mil! Jag-1400. soppabesparing för honom en bra bit över 50000, för mej ~8000!
Keep smajling! :D
20161031_083641.jpg
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar