Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Inte så imponerande precis... Kan ju hoppas på mer ;)
Ja, det är långt mellan vägguttagen i Sveriges norra del.
Man behöver inte ens gå längre än till mellan-Sverige för att se problemet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Svenssons skrev:
Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
2017-Scandinavia.jpg
Var har du hittat den kartan. Känns som E18 mot Oslo är på G iaf

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

bullen skrev:
Svenssons skrev:
Kommande platser för Sverige enligt plan (vilket kan ändras):
2017-Scandinavia.jpg
Var har du hittat den kartan. Känns som E18 mot Oslo är på G iaf
Det är den som ligger på Teslas hemsida. Jag har bara klippt ut ett område och ändrat färg på 5 punkter i eller nära Sverige. Kartan för 2017 kom upp för länge sedan och har fått mindre justeringar allt eftersom stationer byggs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Det finns uppenbara vita fläckar. (människan är designad för att upptäcka sådana så man behöver kanske inte påpeka dem) de finns även i södra sverige ex skåne och karlskrona (? dålig på geografi) men det har hänt att det dykt upp på ställen som inte varit utmärkta tidigare så man kan alltid hoppas på fler. (jag räknar att det kan finnas plats för ca 8 st till i norra Sverige för att binda ihop länderna) Nästan så man hoppas att Tesla anställt någon med OCD-diagnos som håller i utbyggnaden.
Det är nu 19 mil mellan SuperChargern i Kalmar och Kristianstad så jag har svårt att tro att det kommer en i Karlskrona också, speciellt inte nu när det finns en fastcharger som är privatköpt där.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Det finns uppenbara vita fläckar. (människan är designad för att upptäcka sådana så man behöver kanske inte påpeka dem) de finns även i södra sverige ex skåne och karlskrona (? dålig på geografi) men det har hänt att det dykt upp på ställen som inte varit utmärkta tidigare så man kan alltid hoppas på fler. (jag räknar att det kan finnas plats för ca 8 st till i norra Sverige för att binda ihop länderna) Nästan så man hoppas att Tesla anställt någon med OCD-diagnos som håller i utbyggnaden.
Det är nu 19 mil mellan SuperChargern i Kalmar och Kristianstad så jag har svårt att tro att det kommer en i Karlskrona också, speciellt inte nu när det finns en fastcharger som är privatköpt där.
Nej, inga som helst problem att köra mellan Kalmar och Kristianstad och det är inte så att det finns någon annan väg där Karlskrona ligger på vägen förutom om man kommer från nordväst och ska ta färjan till Polen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bladh »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Det finns uppenbara vita fläckar. (människan är designad för att upptäcka sådana så man behöver kanske inte påpeka dem) de finns även i södra sverige ex skåne och karlskrona (? dålig på geografi) men det har hänt att det dykt upp på ställen som inte varit utmärkta tidigare så man kan alltid hoppas på fler. (jag räknar att det kan finnas plats för ca 8 st till i norra Sverige för att binda ihop länderna) Nästan så man hoppas att Tesla anställt någon med OCD-diagnos som håller i utbyggnaden.
Det är nu 19 mil mellan SuperChargern i Kalmar och Kristianstad så jag har svårt att tro att det kommer en i Karlskrona också, speciellt inte nu när det finns en fastcharger som är privatköpt där.
+1
Fastcharger i Karlskrona var räddaren vid turer till Öland och Blekinge innan Tesla fick upp SuperCharger i Kristianstad och Kalmar.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

Vad sägs då om Ronneby och ystad? (om karlskrona var onödig) finns ju en sida där man kan föreslå platser. varför inte spamma den?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Vad sägs då om Ronneby och ystad? (om karlskrona var onödig) finns ju en sida där man kan föreslå platser. varför inte spamma den?
Men varför ska det vara en i Ronneby? Supercharger är till för långa resor och inte vardagsladdninh och med tanke på avståndet mellan Kalmar och Kristianstad så är den inte så nödvändig förutom om du kasse kommer norrifrån men då ska du sällan fortsätta så långt.
Samma sak med Ystad, även om du kör från Malmö till Simrishamn via Ystad och tillbaka så är det 20 mil, behöver du en Supercharger på den sträckan? Kanske kan de komma i framtiden när det blir allt fler Teslor men just nu ser jag inte varför den skulle vara särskilt prioriterad.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bat »

Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Det finns en del laddställen utspridda på Österlen och även en snabbladdare. Sedan finns det fler i södra Skåne än vad t.ex. Uppladdning.nu visar. Clever rapporterar tyvärr inte sina laddställen till Uppladdning.nu så t.ex. den vid Skurup järnvägsstation finns inte med. Vill/tror de som bygger laddnätverk att man endast kommer använda deras laddkarta och laddnätverk?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
bat skrev:
Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Det finns en del laddställen utspridda på Österlen och även en snabbladdare. Sedan finns det fler i södra Skåne än vad t.ex. Uppladdning.nu visar. Clever rapporterar tyvärr inte sina laddställen till Uppladdning.nu så t.ex. den vid Skurup järnvägsstation finns inte med. Vill/tror de som bygger laddnätverk att man endast kommer använda deras laddkarta och laddnätverk?
Om du känner till laddare som inte finns med på uppladdning.nu finns det väl en god anledning att addera den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Svenssons skrev:
bat skrev:
Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Det finns en del laddställen utspridda på Österlen och även en snabbladdare. Sedan finns det fler i södra Skåne än vad t.ex. Uppladdning.nu visar. Clever rapporterar tyvärr inte sina laddställen till Uppladdning.nu så t.ex. den vid Skurup järnvägsstation finns inte med. Vill/tror de som bygger laddnätverk att man endast kommer använda deras laddkarta och laddnätverk?
Om du känner till laddare som inte finns med på uppladdning.nu finns det väl en god anledning att addera den?
Jag lägger till de som jag hittar och har varit på Clever om att de själva ska lägga till sina laddstolpar men de var inte intresserade av det. Jag lägger dock bara till de som ligger hyfsat nära där jag kör och som jag hittar. Saknar man en laddare dit man ska kan det vara bra att kolla runt bland alla andra laddkartor för att se om man hittar någon. Jag rekommenderar också att man sedan lägger till dessa på Uppladdning.nu. Det är grymt mycket bättre att ha en karta med de flesta att kolla på än ett 10-tal för enskilda laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kriper »

Jag med familj ska till Amalfikusten söder om Sorrento i sommar och kände räckviddsångest då närmaste SC ligger 18 mil från hotellet i Praiano. Fick ok på att ladda på ett hotells destination charger i Sorrento om vi åt eller drack något. Kollade på Teslas hemsida häromdagen och plötsligt har det poppat upp en ny SC tre mil från där vi ska bo. Elon levererar! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Vad sägs då om Ronneby och ystad? (om karlskrona var onödig) finns ju en sida där man kan föreslå platser. varför inte spamma den?
Men varför ska det vara en i Ronneby? Supercharger är till för långa resor och inte vardagsladdninh och med tanke på avståndet mellan Kalmar och Kristianstad så är den inte så nödvändig förutom om du kasse kommer norrifrån men då ska du sällan fortsätta så långt.
Samma sak med Ystad, även om du kör från Malmö till Simrishamn via Ystad och tillbaka så är det 20 mil, behöver du en Supercharger på den sträckan? Kanske kan de komma i framtiden när det blir allt fler Teslor men just nu ser jag inte varför den skulle vara särskilt prioriterad.
rent egoistiskt sett ser jag ingen nytta. men annars så är 20 mils radie ett rimligt avstånd mellan SuC enligt mig. och varför just de orterna jo, för att det enligt kartan inte finns någon prick där i området. (tänk att man vill se konturerna av sverige, om man kisar med ögonen) Behovet av yttäckningen är dock betydligt större i norra delen (men där bor det väldigt få). ser gärna en på gotland också. det var så jag tänkte.

men frågan kvarstår, har utbyggnaden tappat fart (i sverige), beror på vad man jämför med, men jag kan säga att den är låg just nu. skulle vilja se 8 st prickar till innan jag är nöjd.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bat »

Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första månader. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.

EDIT:
_månader_, inte år...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första år. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.
Den första meningen tyckte jag var skitsvår att förstå alltså ;) :p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första år. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.
Den första meningen tyckte jag var skitsvår att förstå alltså ;) :p
Vadå? Det är ju Elon-tid vi pratar om! ;)

(Ska naturligtvis vara månader och inte år.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

I grannlandet i väster tuffar det på, nyligen öppnades t.ex Vinstra norr om Lillehammer med 12 stall. Så nytt att det inte finns karta ända fram dit i navigatorn :shock: . Fick följa efter de andra teslorna för att hitta dit.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
I grannlandet i väster tuffar det på, nyligen öppnades t.ex Vinstra norr om Lillehammer med 12 stall. Så nytt att det inte finns karta ända fram dit i navigatorn :shock: . Fick följa efter de andra teslorna för att hitta dit.
Fasiken va bra, den måste ju passa mig perfekt när man ska till alla cykelberg i det området ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AGCF »

Bild

Tindered (E22)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bod »

Snyggt. Efterlängtad.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

För oss som inte varit där, vad är nytt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
För oss som inte varit där, vad är nytt?
Min svåger var där och mätte in ledningsdragningen. Men det kanske har varit öppet ett tag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Ja, den ska ha öppnat i oktober förra året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar