Ser ut som 2 nya laddare (sopnedkasten) och 4 nya laddplatser (2 per laddare). De fyrkantiga fundamenten står också nära de övriga.ovelundkvist skrev:Nu är även de nya fundamenten i Ödeshög på plats. Lite märklig placering av de två med räta hörn, är de inte lite väl nära varandra?
Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Aha, du tänker att de ställer två nya laddare helt separat från övriga laddare. Ja, så kan det ju vara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Så min gissning kanske stämmer dåSvenssons skrev:Ser ut som 2 nya laddare (sopnedkasten) och 4 nya laddplatser (2 per laddare). De fyrkantiga fundamenten står också nära de övriga.ovelundkvist skrev:Nu är även de nya fundamenten i Ödeshög på plats. Lite märklig placering av de två med räta hörn, är de inte lite väl nära varandra?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu när Ödeshög snart verkar utökat och klart, är det kanske dags för Markaryd? Där tror jag att man placerar det i samma område där nybyggda Rasta och BK ligger. Där finns dessutom redan en laddstolpe av någon annan leverantör. Senaste nya SuC anlades ju i Grums, bredvid just Rasta, så det känns som ett beprövat koncept. Var förbi där för någon vecka sedan, men då kunde jag inte se några tecken på nybyggnation.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tror det också. Var på den BK'n några veckor efter att den öppnat - hoppas den blivit bättre sedan dess. Då var det total meltdown...Generalbogge skrev:Nu när Ödeshög snart verkar utökat och klart, är det kanske dags för Markaryd? Där tror jag att man placerar det i samma område där nybyggda Rasta och BK ligger. Där finns dessutom redan en laddstolpe av någon annan leverantör. Senaste nya SuC anlades ju i Grums, bredvid just Rasta, så det känns som ett beprövat koncept. Var förbi där för någon vecka sedan, men då kunde jag inte se några tecken på nybyggnation.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.Robin skrev:Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Mm, bara 450 superchargers fördelade på 43 platser öppnade hittills under Q3.Feddan skrev:Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.Robin skrev:Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Driver sajten Car.info
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Investeringarna i SUCs skrivs av så det spelar ingen roll om investeringen gjorts i q1, q2 eller q3 det påverkar resultatet för Q3 lika mycket oavsett.Feddan skrev:Vi är inne i Q3. Det är nu de satsar på att gå med vinst. Så de bygger nog inte mer än de absolut måste, tyvärr.Robin skrev:Lugnt i snart en månad gällande svenska nätet. Eller spanar vi bara dåligt?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag tror dock även att de vill visa på positivt kassaflöde, och då finns det risk att även investeringar får stryka på foten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kan väl vara en kombination av det (tjäna pengar) samt att Elon har sagt att man ska visa SuC generation 3 i slutet av sommaren och att man ska öka takten i samband med det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Gissar vi att de hinner bygga Sveg-SuC:en innan säsongen drar igång, eller inte? Skulle behöva den under julhelgen.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det här har vi ju försökt förklara för dig förut har jag för mig.Swede1 skrev:Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
50kW är för långsamt och laddarna står en och en och ofta på konstiga ställen om man är på långresa. Dessutom är de inte integrerade i bilens navigator, vilket alla SuC är (förutom den privatägda specialaren i Karlskrona).
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag skulle nog använda CCS en en hel del, så illa står de inte och vissa platser saknas ju faktiskt SuC. Säg man kör på semester och ska stanna några dagar i Göteborg, då laddar jag hellre CCS än kör till Kungälv för att ladda (om man inte har möjlighet till natt laddning).Verdi skrev:Det här har vi ju försökt förklara för dig förut har jag för mig.Swede1 skrev:Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
50kW är för långsamt och laddarna står en och en och ofta på konstiga ställen om man är på långresa. Dessutom är de inte integrerade i bilens navigator, vilket alla SuC är (förutom den privatägda specialaren i Karlskrona).
Finns många exempel.. kolla på Växjö t.ex. eller norra Sverige, då är inte SuC ett alternativ ens. Tror helt klart de skulle kunna avlasta SuC nätet till viss del.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Visst skulle jag klara mig med CCS eller Chademo i detta fallet, men det är stökigt att hålla på med laddbrickor, man vet inte om man behöver vänta ett par timmar på att den enda kontakten skall bli ledig, osv. Supercharging är vida överlägset på alla punkter och därför föredrar jag det. När Ionity och liknande tjänster har byggt ut sitt nät lika bra som Tesla (om det någonsin händer) och har fått till betalning och redundans på ett lika smidigt sätt så är läget ett annat, men det kommer dröja länge länge. Därför skulle det vara intressant om någon har mer insikt än jag i när Sveg kan tänkas öppna.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag tror faktiskt att man behöver uppleva hur bra SuC-nätverket fungerar för att inse hur långt efter alla andra är. Även om det skulle stämma så betyder "10 x fler platser" egentligen ingenting när det är en sladd per plats, då kan man aldrig i förväg veta hur lång tid man behöver vänta vid varje laddning. Det kommer att ta många, många, år innan någon annan operatör är i närheten av att erbjuda en lika smidig och totalt bekymmersfri lösning som Tesla.Swede1 skrev:Tesla kanske sätter en ccs kontakt på model 3, då behövs inga fler superchargers? (10 x fler platser redan idag).
Jag har kört flera långresor med min X nu (Kroatien ToR två gånger, Berlin ToR, etc), och jag har aldrig behövt vänta på att få ladda någonstans.
Inom SuC-nätverket så är faktiskt laddning ett icke-problem, det kommer Tesla att vara ensamma om länge än.
Det kan förstås inte skada med CCS-kontakt, men för mig skulle det i praktiken inte betyda någonting.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Håller helt med, med rätt planering av laddstopp (ABRP!) så får man konsekvent ut 80-110kW på SuC, det resulterar i lagom långa pauser, bilen är oftast klar innan familjen. Dubbla tiden skulle däremot inte alls vara populärtVerdi skrev:50kW är för långsamt [...]
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.
Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Okej en utmaning, du väljer start och målpunkt inom Europa, jag kör en Tesla p85d, du väljer valfri bil inkl. Tesla, jag använder Tesla SUC och andra laddställen, du likadant men inte SUCs, vi startar med 90% laddat, så ser vi vem som kommer fram först, går att göra virtuellt mha ABRP
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med TeslanSwede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...fth skrev:Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med TeslanSwede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
/fth
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somrasLegato skrev:Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Man kan ju hoppas att andra får fart på sin utbyggnad av högre laddhastighetladdare så ägarna inte är lika låsta till SuCnätverket.
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)