Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.
Håller med, själv har jag valt att "snabbladda" på Chademo i Värnamo och Landvetter istället för på Supercharger när jag kört Kalmar-Göteborg tur och retur. Borås skulle passa utmärkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Fick för mig att det var Ljungs kommun som sa nej. Kan dock ha fel.
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Men för helvete rent ut sagt! Kan man vara mer korkad än Värnamo om det är sant? Om man ger bygglov till alla aktörer som vill så drabbar det ingen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Var det verkligen fråga om bygglov? Var det inte frågan om att upplåta kommunal mark? Om det var det senare är det mer förståeligt om kommunen är mer restriktiv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
Denna tråd startade ju 3 okt 2016. Det vi nu vet om utbyggnaden har ju fått en egen tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8422 Vi kan ju sluta skriva i denna tråd som nu känns inaktuell och fortsätta i den andra.
Var det verkligen fråga om bygglov? Var det inte frågan om att upplåta kommunal mark? Om det var det senare är det mer förståeligt om kommunen är mer restriktiv.
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.
Jag, och många andra, bryr mig väldigt mycket om utbyggnaden i Östeuropa då det idag är nästan omöjligt att köra runt där utan att lägga ner väldigt mycket energi på planering. Det är fortfarande ett 10-tal länder i Europa som varit lovade superchargers i 2-3 år och idag har 0. Jag ser verkligen fram emot att kunna köra runt Östersjön eller till Grekland eller Portugal. Nått som Tesla lovat i snart 3 år men som fortfarande inte är möjligt.
Samtidigt måste jag säga att superchargernätverket är fantastikt och unikt för Tesla, men det förändrar inte faktum att Tesla har svårt hålla vad dom lovat.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.
Inget år har det byggs några SuC i Sverige under Januari-Maj. Inga bygglovsansökningar verkar heller komma in för stationer som har byggts senaste tiden förrän i väldigt sent skede när de i princip är klara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?
För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?
För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?
För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Ja - minst. Den har nog byggts ut en gång innan.
Jag kollade på uppladdning.nu, där verkar det vara bättre koll. 8 i Ödeshög.
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.
Jag, och många andra, bryr mig väldigt mycket om utbyggnaden i Östeuropa då det idag är nästan omöjligt att köra runt där utan att lägga ner väldigt mycket energi på planering. Det är fortfarande ett 10-tal länder i Europa som varit lovade superchargers i 2-3 år och idag har 0. Jag ser verkligen fram emot att kunna köra runt Östersjön eller till Grekland eller Portugal. Nått som Tesla lovat i snart 3 år men som fortfarande inte är möjligt.
Samtidigt måste jag säga att superchargernätverket är fantastikt och unikt för Tesla, men det förändrar inte faktum att Tesla har svårt hålla vad dom lovat.
Väldigt många ser ut att vara planerade till slutet på 2017, dock är de fortfarande oklart när de kommer att gå att åka längre ner eller österut än Kroatien, har en lite förhoppning om att man ska kunna ta sig till Turkiet nästa år men det är kanske att hoppas för mycket då dessa varit med på kartan för 2017 länge utan att det finns någon info om när de kommer.
Dock är det positivt att det kommit upp nya planerade platser sedan sist jag tittade.
Klart de känns som att de lovar för mycket ibland men å andra sidan så lovar andra tillverkare inget alls för tillfället =)
Väldigt många ser ut att vara planerade till slutet på 2017, dock är de fortfarande oklart när de kommer att gå att åka längre ner eller österut än Kroatien, har en lite förhoppning om att man ska kunna ta sig till Turkiet nästa år men det är kanske att hoppas för mycket då dessa varit med på kartan för 2017 länge utan att det finns någon info om när de kommer.
Dock är det positivt att det kommit upp nya planerade platser sedan sist jag tittade.
Klart de känns som att de lovar för mycket ibland men å andra sidan så lovar andra tillverkare inget alls för tillfället =)
Vad jag sett så har planerade stationer antingen "Target opening by end of 2017" eller "Target opening date to be confirmed". Någon annan status hittar jag inte. Som jag tolkar detta är att dessa kan poppa upp inom en vecka eller om 8 månader... De utan bekräftat öppningsdatum är de som är mer osäkra.
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
Ja, till och med dom här "pallarna" med 2 st skulle ju funka mitt i norrlands inland ett bra tag framöver.
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
Ja, till och med dom här "pallarna" med 2 st skulle ju funka mitt i norrlands inland ett bra tag framöver.