Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Corvus »

Befinner mig just nu på Bremens Supercharger. Här finns märkligt nog bara 4 laddstolpar. Alla är upptagna och det är fem bilar i kö nu. Tesla har en representant här som håller ordning på kön.
Som tur är ligger det vid ett outlet, McDonalds och Ikea så det finns att göra.
F578C18F-0FC0-42D0-9A66-F02EB6E54893.jpeg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar. :?
Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).
Nja, kör man in åt fel håll kan man använda laddarna tänkta för den andra sidan om man dessutom passar på att stå lite fel i rutan i längdriktningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10310
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Nikke skrev:
Bild

Bild

Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.

Edit: finns tydligen en tunnel under
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Bättre med Teslaloggor på varje plats som visar riktningen imo :) Så är det ju på många SUCs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Surfaren »

Corvus skrev:
Tesla har en representant här som håller ordning på kön.
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar. :)
Corvus skrev:
Som tur är ligger det vid ett outlet, McDonalds och Ikea så det finns att göra.
Eller så håller förarna till de laddande bilarna sig sysselsatta alldeles för länge...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

bylund skrev:
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar. :?
Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).
Nja, kör man in åt fel håll kan man använda laddarna tänkta för den andra sidan om man dessutom passar på att stå lite fel i rutan i längdriktningen.
Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:

Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Jag skyller på värmen :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

bylund skrev:
OfarligTesla skrev:

Hur tänker du nu? Du behöver ju mer eller mindre parkera i 90 graders vinkel mot hur du skall parkera för att kunna nyttja laddarna tänkta för andra sidan.
Jag skyller på värmen :)
Haha, ja så är det i värmen, det enda man bör göra är att sitta still och dricka något kallt :).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

Surfaren skrev:
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar. :)
Är det inte kanske så att Tesla inte får bygglov för att utöka laddplatsen? Även utökning faller säkert under Tysklands "Ladesäulenverordnung" vilket lite grovt innebär att det inte får byggas några offentliga laddare om de inte stödjer CCS. Vid nybyggnation har ju Tesla valt att sätta en bom vid infarten så att laddplatsen kan anses vara privat. Men en befintlig laddplats är svårare att modifiera på det viset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

mati skrev:
Surfaren skrev:
Undrar hur länge Tesla vill betala för den personen, förr eller senare blir det nog billigare att sätta dit fler stolpar. :)
Är det inte kanske så att Tesla inte får bygglov för att utöka laddplatsen? Även utökning faller säkert under Tysklands "Ladesäulenverordnung" vilket lite grovt innebär att det inte får byggas några offentliga laddare om de inte stödjer CCS. Vid nybyggnation har ju Tesla valt att sätta en bom vid infarten så att laddplatsen kan anses vara privat. Men en befintlig laddplats är svårare att modifiera på det viset.
Det där har redan löst sig. Tesla's nätverk är inte publikt så varken CCS eller bom behövs. Tesla har öppnat 2 laddare nyligen i Tyskland utan bom och har fler på gång.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Bjelke skrev:
ovelundkvist skrev:
Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Jo, det är fundament. Men det är två olika modeller av fundament.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
Bjelke skrev:
ovelundkvist skrev:
Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
Är det inte fundament för själva laddarna då tro?
Jo, det är fundament. Men det är två olika modeller av fundament.
Jag tänkte på att det väl är olika för stolparna (med kabel till bilen) respektive laddarna (alltså skåpen som ser ut som sopnedkast)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Aha, du tänker så! :D Men då borde det väl vara omvänt antal, två laddarfundament till fyra SC-fundament? Ja, ja, det visar sig inom kort!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

ovelundkvist skrev:
Aha, du tänker så! :D Men då borde det väl vara omvänt antal, två laddarfundament till fyra SC-fundament? Ja, ja, det visar sig inom kort!
Är det inte de små som är till superchargerna då, runadade kanter mm brukar det ju vara på fundamenten där superchargerna står.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Nja, jag tyckte de större såg ut som samma modell som befintliga SC, utan rundade hörn.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Klart det är olika fundament. SuC har ovala, medan SC har fyrkantiga, då servicecenter är hus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Klart det är olika fundament. SuC har ovala, medan SC har fyrkantiga, då servicecenter är hus.
:lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, men då är det ju solklart! :D
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Nikke »

Kan vara så att de runda fundamenten är för fristående stolpar medan de som är fyrkantiga är för inbyggnad, t.ex i en trottoar. Men jag chansar bara.
Model S (2023)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Du kan vara på rätt spår, fast tvärtom.

På nya Mellbystrand är det fundament med runda hörn för de 12 som sitter i asfalt och raka hörn på de kommande 8 i gräs.
15B33223-4374-42E5-A0A1-FF5F445CFB62.jpeg
68E23A02-DF37-4C2A-B9E0-52E66B1DB57F.jpeg
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Generalbogge »

Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Model S 90D -2017 Titanium
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av chaffis75 »

Generalbogge skrev:
Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Jag tänker snarare SuC V3 eller vad de nya laddarna kallas....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Generalbogge »

chaffis75 skrev:
Generalbogge skrev:
Det kanske är en ny typ av stolpe? Kan ju vara city chargers eller vad de heter. Eller de som ska kunna ge högre laddeffekt. Kan ju kanske förklara varför de stått oklara så länge.
Jag tänker snarare SuC V3 eller vad de nya laddarna kallas....
Ja, det var dem jag också funderade på. De eller city chargers.
Model S 90D -2017 Titanium
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MaLund13 »

Gissar också på 3:e generationens Supercharger, antagligen med CCS för Model 3. Känns logiskt att de väntar med att installera de innan M3 finns i europa, då CCS ännu inte är bekräftat.

Ser det som väldigt osannolikt att Mellbystrand både skulle bli en av de första platserna i europa med Urban Superchargers, och att de dessutom skulle blanda både USuC och vanliga SuC på samma plats.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av nicklasandersson »

De ser ut att ha fått ner slangar och kablar i Ödeshög.
Fundamenten kvar att få på plats.

Tre lediga platser idag när vi laddade, mesta jag sett med fem laddande bilar där.

Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Skriv svar