Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Lägg gärna upp bilder
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

Nån som sett några tecken till ändring av kabeltjocklek el liknande som skulle antyda att SuC kompatibla med v3 håller på att rullas ut ? Kanske därför några platser inte bestyckas med de vanliga laddarna ? Vore coolt !
(inlägget flyttat från Enköpingstråden..)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Cooolt 8 platser INOMHUS. I Hilton Double Trees garage. Lite avsides från motorvägen dockBildBildBildBild
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Oj, verkligen lite udda placering. Tack för bilderna!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bod »

SuC i St Moritz ligger också i ett parkeringsgarage. Men det är bara 4stals.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av nicklasandersson »

Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.

Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

Fler i Ödeshög, grymt! Har iofs aldrig varit fullt när jag kommit, men jag har tagit sista platsen två gånger
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Ödeshög behövs verkligen fler. Dinners är väl nån slags Tesla partner, så det stämmer nog.
Även Norrköping kommer hjälpa.
Jönköping skulle inte vara fel om Tesla kunde lägga till på kartan.
Jag har absolut inget alls emot varken Norrköping eller Jönköping. Båda platserna ökar valmöjligheterna för trafik i både norr-söder och öst-väst. Kanske finns viktigare platser före dessa men t.ex. Jönköping är bättre för mig då jag i princip inte kan använda Ulricehamn när jag kör från Göteborg till Kalmar. Jag måste ladda till 100% i Ulricehamn och minska farten för att komma hem...

Norrköping blir ett bättre alternativ än Sillekrog när jag kör söderut från Stockholm. Misstänker att min bil har ungefär samma räckvid som Short Range Model 3 vilket kan bli intressant inom kort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av chaffis75 »

EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
EnTraktor skrev:
För övrigt måste jag säga att det måste vara väldigt lätt för Tesla att se ladd och körstatistik, för att avgöra var det behövs mer kapacitet.
Ja och nej, vissa vägval görs kanske inte på grund av saknad SuC men visst borde de kunna se ganska mycket av hur de bör bygga ut.
Det kan vara lite lurigt också... Efter Lagan sattes upp så borde det sett ut som att Toftaholm var en logisk plats att köra förbi mellan Kalmar och Göteborg trotts att det är fler mils omväg på vägar som man aldrig trafikerat innan... Sätts en Supercharger upp i Ljungby slår jag vad om att Toftaholm inte alls kommer vara lika välbesökt. Även ifall det är en vacker plats och mycket bra ombyte mot hamburgehaken så är det ju även en omväg för de som kör på E4:an och kommer i princip inte få några besök av de som kör öst-väst.
Sätter de upp en i Ljungby eller Värnamo kommer de dessutom få mer gratisreklam att sälja Tesla i dina och mina trakter eftersom man inte måste ursäkta sig att Tesla inte förstår när man ska försöka sälja in bilen till andra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av zyax »

Bjelke skrev:
Den enda statistiken Tesla behöver finns hos vägverket mfl. Jag tror inte att vi kör så himla annorlunda än medelbilisten, och utöver info om trafikflöden så här ju Tesla såklart koll på vart ägarna bor, that's ut lixom...
Håller med, då hade de haft riktig data att beräkna på istället för att gissa eller beräkna på sina egna bilar. Norska bilar som åker till kont
EnTraktor skrev:
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Där i ligger ju hela problemet. Då kommer Tesla sälja mer i Norge och det är självklart bra, men alla som ska till och från sydöstra Sverige tappar de, det är inte många norrmän som kommer åka hit med sin Tesla för enligt deras karta är det ju kass.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av 12man »

Tittar man efter (chademo+CCS) via uppladdning.nu så ser det ganska mörkt ut i Småland/sydöstra Sverige också, konstigt värre?? Så fler än Tesla gör samma bedömning? eller beror det på nått annat?

Eller finns det nån bättre mer rättvisande site/app

Och flera av dem i sydöst är väl nattstängda/Lidl, olidligt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av zyax »

12man skrev:
Tittar man efter (chademo+CCS) via uppladdning.nu så ser det ganska mörkt ut i Småland/sydöstra Sverige också, konstigt värre?? Så fler än Tesla gör samma bedömning? eller beror det på nått annat?

Eller finns det nån bättre mer rättvisande site/app

Och flera av dem i sydöst är väl nattstängda/Lidl, olidligt
Chademo och CCS är perfekt placererade i korsningar mellan E4 eller E22 och andra vägar som går i östlig västlig riktning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

EnTraktor skrev:
Det är knappast så att Tesla kontaktar Vägverket i 40 länder för att få statistik var svenska Fiat bilar åker och handlar, om dom i sitt nätverk kan se var norska Teslor laddar på väg till kontinenten.
Vore ganska knepigt om dom bara tittade på vart befintliga Teslor rullar, det säger ju mest bara vart det redan
finns SuC som styr ganska mycket vilka vägval vi gör...
Och jo visst är det logiskt att titta på vart ALL trafik går oavsett märke (har hört att det finns mer än Fiat), att det är
40 länder eller varför inte typ alla i hela världen har inget med det hela att göra för det ÄR ett enormt arbete att
planera vart alla laddare ska stå, så man får ju hoppas och tro att dom anstränger sig lite mer än att bara titta
på vart vi åker omkring för annars skulle det hypotetiskt sluta med antingen enorma SuC med 100 stolpar per
ställe eller en jäkla massa stationer längs nuvarande befintliga sträckor och det vore ju trist (för inte fasiken
står alla spec smart nu iaf)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror knappast de kollar var folk laddar när de planerar nya stationer, de kan ju gissningsvis enkelt se punkterna folk kör mellan och utifrån det planera nya stationer. För utbyggnad av befintliga lär de däremot använda antalet personer som laddar. Man kommer ju dock få en viss bias i det första fallet då folk som bor på platser där laddningsmönstret i dagsläget inte fungerar optimalt kanske inte skaffa Tesla ännu.

Som alltid handlar det nog om att maximera nyttan för de flesta i första hand, vilket gör att vissa glesbefolkade områden får mindre "kärlek".
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av hed »

Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

hed skrev:
Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Står någon på laddaren bredvid? Kan det vara att batteriet redan är riktigt varmt pga utetemperatur?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

hed skrev:
Visste inte vilken tråd som passa, men jag är i Toftaholm nu och bilen laddar bara i 28kw. Vad kan va fel?
Du delar laddare med en annan bil är bästa tipset, tex står du på 1b när en annan står på 1a osv...
Eller dålig kontakt men då brukar det inte funka alls... I Väsby var det så tex förut, då var det många som fick typ
30kW fast dom stod ensamma där (även jag flera ggr) och då berodde det antagligen på fel i skåpen eller nåt...
Då kan det löna sig att testa en annan stolpe (helst inte samma nummer så om du står på 1a så testa istället 2a osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av hed »

Tack ska prova. Är ju sjukt varmt här så kanske nåt med värmen. Står ingen bredvid
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av hed »

Bytte. Nu jäklar gick kw upp :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar