Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det var jag som startade tråden och tyvärr glömde jag skriva EUROPA i rubriken då det var detta jag avsåg diskutera. Utbyggnaden I Sverige har gått helt OK men det är katastrof i andra delar av Europa där Musk och Tesla lovat täckning i 2 år men inget händer.
För övrigt har inte mycket hänt i Europa sedan tråden startade. USA får nya laddare så gott som dagligen medan Europa får 1-2 per mån.
För övrigt har inte mycket hänt i Europa sedan tråden startade. USA får nya laddare så gott som dagligen medan Europa får 1-2 per mån.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Mjo, när tråden startade så nådde man varken Rom eller Malaga (med ett 90kwh batteri så skulle jag våga...)EnTraktor skrev:För övrigt har inte mycket hänt i Europa sedan tråden startade. USA får nya laddare så gott som dagligen medan Europa får 1-2 per mån.
Polen har fått en laddare också. Brenner är lättare att passera.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tyskland har ju fått betydligt fler medan utbyggnaden har gått trögt i Spanien och Östeuropa. Det känns lite som att det finns en begränsad resurs som omfördelas inom Europa, kanske världen. Det kan så klart vara så enkelt att det är pengar som saknas helt enkelt.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Får man tro https://supercharge.info/ så har följande 69 öppnat i Europa senaste 12 månaderna
Edit: åtminstone den i Ryssland är privatfinansierad, och två i Frankrike på motsatta sidan motorvägen är i praktiken bara en. Kanske finns fler dubbletter i listan. 67 kan man kanske säga.
Kod: Markera allt
Oct 13 2016 Edsbruk Sweden
Oct 11 2016 Le Caylar France
Oct 8 2016 Caudan France
Oct 6 2016 Örnsköldsvik Sweden
Oct 6 2016 Umeå Sweden
Oct 5 2016 Skellefteå Sweden
Sep 22 2016 Murcia Spain
Sep 8 2016 Lleida Spain
Aug 31 2016 Nebbenes Norway
Aug 13 2016 Ceprano Italy
Jul 26 2016 Kristianstad Sweden
Jul 25 2016 Sarn UK
Jul 21 2016 Innsbruck Austria
Jul 20 2016 Valencia Spain
Jul 19 2016 Humpolec Czech Republic
Jul 16 2016 Aire de Reims-Champagne-Nord France
Jul 16 2016 Aire de Reims-Champagne-Sud France
Jul 15 2016 Caen France
Jul 15 2016 Drachten Netherlands
Jul 15 2016 Kalmar Sweden
Jul 8 2016 Albaret-Sainte-Marie France
Jul 7 2016 Fano Italy
Jul 5 2016 L´Aldea Spain
Jul 5 2016 Elveden UK
Jul 4 2016 Brussels Belgium
Jun 30 2016 Rouen France
Jun 30 2016 Orgeval France
Jun 30 2016 Bernau am Chiemsee Germany
Jun 29 2016 Bourges France
Jun 29 2016 Forte dei Marmi Italy
Jun 15 2016 Mougins France
Jun 6 2016 Bernau am Chiemsee Germany
Jun 3 2016 Bristol - M5 UK
Jun 3 2016 Strasbourg France
May 31 2016 Dugopolje Croatia
May 26 2016 Magliano Italy
Apr 27 2016 Zarechye Russia
Apr 26 2016 Kostomłoty Poland
Apr 23 2016 Leonberg-Ost Germany
Apr 20 2016 Châteauroux France
Apr 8 2016 Wertheim Germany
Mar 5 2016 Bayonne France
Feb 22 2016 Chambéry Barberaz France
Feb 21 2016 Slagelse Denmark
Feb 18 2016 Clermont-Ferrand France
Feb 6 2016 Affi Italy
Feb 5 2016 Cavaglià Italy
Jan 15 2016 Sundebru Norway
Jan 13 2016 Pyhäjärvi Finland
Jan 13 2016 Äänekoski Finland
Jan 13 2016 Zvolen Slovakia
Dec 29 2015 Palmanova Italy
Dec 23 2015 Washington UK
Dec 23 2015 Valence France
Dec 21 2015 Beaune France
Dec 19 2015 Vierumäki Finland
Dec 18 2015 Nes Norway
Dec 17 2015 Aix-en-Provence France
Dec 17 2015 Kaiserslautern Eselsfürth Germany
Dec 15 2015 Lermoos Austria
Dec 9 2015 Braak Germany
Dec 8 2015 Bispingen Germany
Dec 8 2015 Erftstadt Germany
Dec 2 2015 Chapelle-sur-Erdre France
Nov 20 2015 Eindhoven Netherlands
Nov 20 2015 Wittenburg Germany
Nov 13 2015 Pratteln Switzerland
Nov 12 2015 Bygland Norway
Nov 10 2015 Keele UK
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag skulle vilja se lite siffror i bevis. man skulle kunna ställa antal dagar mellan suc öppnade i xaxeln och månad i y axel då kan man se mer detaljerat hur det barkar åt.
kan tänka mig att jämföra Sverige med Europa och sedan Usa. Finns det någon information när en SuC öppnades?
kan tänka mig att jämföra Sverige med Europa och sedan Usa. Finns det någon information när en SuC öppnades?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ja, se inlägget innan ditt. Med hänvisning till källan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
När man läser här på forumet så verkar det ju som många ger sig ut på resor man inte gjort annars bara för att man kan och det finns ett gratis Superchargernät. Verkar som många kör mycket mer än tidigare och då kan ju stora delar av miljövinsten vara borta, speciellt om man är ute på kontinenten och far.
Det var ju inte riktigt det Elon hade i tankarna med Tesla och hållbara transporter.
Nu har tråkmånsen talat - får se hur det blir när jag får min bil, om jag kommer att leva som jag lär? Finns viss risk att jag biter mig i arslet är jag rädd...
Det var ju inte riktigt det Elon hade i tankarna med Tesla och hållbara transporter.
Nu har tråkmånsen talat - får se hur det blir när jag får min bil, om jag kommer att leva som jag lär? Finns viss risk att jag biter mig i arslet är jag rädd...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Du behöver nog inte kalla dej tråkmåns så länge till! När får Du din Bil? Då Du! Jag nästan småhatade att köra bil innan jag fick Teslan. Inte nu längre! Du är förlåten som Mästaren sa!zeb skrev:När man läser här på forumet så verkar det ju som många ger sig ut på resor man inte gjort annars bara för att man kan och det finns ett gratis Superchargernät. Verkar som många kör mycket mer än tidigare och då kan ju stora delar av miljövinsten vara borta, speciellt om man är ute på kontinenten och far.
Det var ju inte riktigt det Elon hade i tankarna med Tesla och hållbara transporter.
Nu har tråkmånsen talat - får se hur det blir när jag får min bil, om jag kommer att leva som jag lär? Finns viss risk att jag biter mig i arslet är jag rädd...
X100 lev.14/8-18.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kolla mitt tidigare inlägg i denna tråden så kan du se hur utbyggnaden har sätt ut i Europa, Nordamerika och Asien sen start. Som man ser så har utbyggnadstakten minskat lite i Europa men ökat i Nordamerika.Mickep skrev:Jag skulle vilja se lite siffror i bevis. man skulle kunna ställa antal dagar mellan suc öppnade i xaxeln och månad i y axel då kan man se mer detaljerat hur det barkar åt.
kan tänka mig att jämföra Sverige med Europa och sedan Usa. Finns det någon information när en SuC öppnades?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Borde kanske även delat denna bilden över utbyggnaden i världen som tyder på att den har varit hyfsat konstant under lång tid. Nu kan man ju dock tycka att utbyggnaden borde vara exponentiell liknande antalet teslor.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
OK, nu har jag gått igenom lite siffror på Supercarger.info
För Sverige ser det ut så här: (det som var intressant är dagar mellan öppnande, sorterade efter öppningsdatum och satte antal dagar mellan (medel)
Sverige
Radetiketter Medel av dagar mellan
2014
Kv3 13
Kv4 9
2015
Kv2 181
Kv4 136
2016
Kv3 142
Kv4 19,75
Totalsumma 37,72727273
(Det hände pinsamt lite under 2015 och början av 2016 ser man)
Europa:
Europa
Radetiketter Medel av dagar mellan
2013 8,538461538
2014 3,476190476
2015
Kv1 4,789473684
Kv2 5,210526316
Kv3 2,96875
Kv4 3,75
2016
Kv1 6,7
Kv2 7,8
Kv3 4,421052632
Kv4 3,5
Totalsumma 4,351145038
USA
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan
<2012-11-19 0
2012 4
2013 8,522727273
2014 3,568627451
2015
Kv1 2,046511628
Kv2 4,944444444
Kv3 4,136363636
Kv4 3,233333333
2016
Kv1 8,363636364
Kv2 3,6
Kv3 3,576923077
Kv4 2,25
Totalsumma 3,89701897
Tycker att Europa ligger ganska hack i häl USA. och som jag ser det så ÖKAR takten i byggandet snarare att de tappar fart. (dock lite lägre fart än hela förra året) det är alltså 37,7 dagar mellan varje SuC öppnande i Sverige och 4,3 i Europa vs 3,8 i USA. Det som är mest intressant är väl per kvartal. 3.5 vs 2.3 (Europa vs USA) senaste kvartalet. Kan dock inte se att hastigheten sänks i år, snarare ökar den. Dock är den lägre än 2015. (men särskilt långt efter kan jag inte säga)
För Sverige ser det ut så här: (det som var intressant är dagar mellan öppnande, sorterade efter öppningsdatum och satte antal dagar mellan (medel)
Sverige
Radetiketter Medel av dagar mellan
2014
Kv3 13
Kv4 9
2015
Kv2 181
Kv4 136
2016
Kv3 142
Kv4 19,75
Totalsumma 37,72727273
(Det hände pinsamt lite under 2015 och början av 2016 ser man)
Europa:
Europa
Radetiketter Medel av dagar mellan
2013 8,538461538
2014 3,476190476
2015
Kv1 4,789473684
Kv2 5,210526316
Kv3 2,96875
Kv4 3,75
2016
Kv1 6,7
Kv2 7,8
Kv3 4,421052632
Kv4 3,5
Totalsumma 4,351145038
USA
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan
<2012-11-19 0
2012 4
2013 8,522727273
2014 3,568627451
2015
Kv1 2,046511628
Kv2 4,944444444
Kv3 4,136363636
Kv4 3,233333333
2016
Kv1 8,363636364
Kv2 3,6
Kv3 3,576923077
Kv4 2,25
Totalsumma 3,89701897
Tycker att Europa ligger ganska hack i häl USA. och som jag ser det så ÖKAR takten i byggandet snarare att de tappar fart. (dock lite lägre fart än hela förra året) det är alltså 37,7 dagar mellan varje SuC öppnande i Sverige och 4,3 i Europa vs 3,8 i USA. Det som är mest intressant är väl per kvartal. 3.5 vs 2.3 (Europa vs USA) senaste kvartalet. Kan dock inte se att hastigheten sänks i år, snarare ökar den. Dock är den lägre än 2015. (men särskilt långt efter kan jag inte säga)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tråden startades för en månad sedan och under den tiden har det inte hänt så mycket.dstr skrev:Mjo, när tråden startade så nådde man varken Rom eller Malaga (med ett 90kwh batteri så skulle jag våga...)EnTraktor skrev:För övrigt har inte mycket hänt i Europa sedan tråden startade. USA får nya laddare så gott som dagligen medan Europa får 1-2 per mån.
Polen har fått en laddare också. Brenner är lättare att passera.
Man når inte Malaga, kom hem därifrån idag och besökte Cullar för 10 dagar sedan - den är inte igång.
Rom kan man nå sedan några månader men inte mycket längre.
Polen har inte fått nån ny laddare i Oktober. Dom har en enda i Katowice trots att 5 utlovades till slutet på 2015, och 7 st är utlovade till 2016.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tittar vi på samma statistik?Mickep skrev:Tycker att Europa ligger ganska hack i häl USA. och som jag ser det så ÖKAR takten i byggandet snarare att de tappar fart. (dock lite lägre fart än hela förra året) det är alltså 37,7 dagar mellan varje SuC öppnande i Sverige och 4,3 i Europa vs 3,8 i USA. Det som är mest intressant är väl per kvartal. 3.5 vs 2.3 (Europa vs USA) senaste kvartalet. Kan dock inte se att hastigheten sänks i år, snarare ökar den. Dock är den lägre än 2015. (men särskilt långt efter kan jag inte säga)
Europa
maj - 6
jun - 9
jul - 14
aug - 2
sep - 2
okt - 6 (varav 4 i .se)
6 mån total - 39
USA
maj - 8
jun - 17
jul - 5
aug - 8
sep - 14
okt - 13
6 mån total - 65
Så bortser man från E4'an genom norrland så har det byggts 2 laddare per mån i Europa senaste 3 månaderna. Det är bottenresultat och aldrig har utbyggnaden gått så långsamt förut. Hur man än vrider eller vänder på dessa siffror så är det helt omöjligt att få det till en ökning!
I aug 2014 lovade Elon Musk att täcka Spanien och Portugal till slutet av 2015
2 år och 2 mån senare finns 0 laddare i Portugal och mindre än hälften av dom utlovade laddarna i Spanien.
Karta 2015
2015 skulle även hela UK, Irland, Polen, Ungern, Serbien, Bulgarien, Istanbul, Dubrovnik och Finska östersjökusten vara täckta. Inget av detta har infriats trots att vi har november 2016.
2016 närmar sig slutet och nu skulle ytterligare 2 laddare upp i Polen, Baltikum, S:t Petersburg-Moskva, Ukraina, Moldavien, Rumänien, Tjeckien, hela Balkan, Grekland, hela Italien, västra Turkiet m.m. vara täckta. Med nuvarande takt på 2 laddare per mån känns detta väldigt, väldigt avlägset.
Karta 2016
I en annan tråd på forumet ställdes frågan vad man ska göra om elen tar slut. Slutsatsen var att den tar inte slut för det finns laddare överallt. Men verkligen för dom nära 100 Teslaägarna i Polen som väntat på superchargers i 2 år är helt annorlunda. 1 Supercharger och 1 enda helt öppen/gratis chademoladdare som fungerar någorlunda stabilt får dom att slita sig i håret varje gång dom ska ut och åka, och jag ser bilder dagligen på Facebook där dom når målet med 0 km på mätaren eller bilder där dom får bärga sina bilar sista kilometrarna för att batteriet inte räckte. Har självt åkt Tesla motorvägen mellan Gdansk och Lodz flera gånger där hastighetsbegränsningen är 140 km/h och man blir omkörd av lastbilar för att man måste hålla nere farten för att nå målet - riktigt pinsamt!
Spanien är ett annat skräckexempel. Nissan-handlare tillåter ej Teslabilar att ladda och det begränsade nationella IBIL Chademonätverket fungerar ej med Tesla. Trots att Elon lovat täckning i över 2 år kan man fortfarande inte ta sig fram i de flesta delarna av Spanien. Jag har planerat åka ner sedan april 2015 och fortfarande inte kunnat göra det för att utlovade supercharers, eller andra användbara alternativ, ej är på plats.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Europa
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status
2013 8,538461538 13
2014 3,476190476 105
2015 3,989361702 94
2016
Kv1 6,7 10
Kv2 7,8 15
Kv3 4,421052632 19
Kv4 3,5 6
Totalsumma 4,351145038 262
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status
<2012-11-19 0 28
2012 4 8
2013 8,522727273 44
2014 3,568627451 102
2015 3,230088496 113
2016
Kv1 8,363636364 11
Kv2 3,6 25
Kv3 3,576923077 26
Kv4 2,25 12
Totalsumma 3,89701897 369
Det är dagar mellan öppnande som visas. gör de två öppnande kort tid mellan varandra så blir medeltalet lägre.
Europa räddas av juli som drar ned snittet rejält
Kv3
jul 1,733333333 15
aug 18 2
sep 11 2
Kv4
okt 3,5 6
motsvarande för Usa är
Kv3
jul 3,4 5
aug 4,375 8
sep 3,153846154 13
Kv4
okt 2,25 12
Men hur man än gör så kommer man inte runt faktum att det är mellan 4-5 dagar mellan varje öppnande i både USA och Europa.
under årets första hälft så har 25 stationer byggts när det är 2 månader kvar så har 25 stationer byggts och då är det ca 10 st som håller på att byggas och färdigställas
när det gäller antal laddplatser(stalls) så byggde de 151 under första halvåret och 172 under nuvarande, så man kan hävda att det är en ökning.
Dock tittar man under hela året så är det en minskning; 2015 byggdes 94 platser med 539 stalls och hittills så har bara 50 med 323 byggts i Europa medans 113 byggdes i Usa 2015 och 74 under 2016. (det är alltså nästan dubbla antal stalls i Usa gentemot Europa) men man ser också att takten har sänkts i Usa också (de verkar bygga större platser med fler stalls) men om skillnaden är står får man jämföra att i Europa dyker det upp en SuC var 6 dag mot var 4 dag i Usa.
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status Summa av Stalls
2013 8,538461538 13 97
2014 3,476190476 105 661
2015 3,989361702 94 539
2016 5,78 50 323
Totalsumma 4,351145038 262 1620
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status Summa av Stalls
<2012-11-19 0 28 248
2012 4 8 65
2013 8,522727273 44 280
2014 3,568627451 102 628
2015 3,230088496 113 769
2016 4,081081081 74 601
Totalsumma 3,89701897 369 2591
Så om de tappar fart eller inte beror nog vad man jämför mot, (och därmed vad man vill bevisa) ser man på det stora hela från starten så öppnas det ung en var 4 dag.(dock har USA 2 år mer tid som höjer snittet) 2014 kan vi också se att mer byggdes i Europa än i Usa.
Går det inte att lägga in tabeller i forumet?
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status
2013 8,538461538 13
2014 3,476190476 105
2015 3,989361702 94
2016
Kv1 6,7 10
Kv2 7,8 15
Kv3 4,421052632 19
Kv4 3,5 6
Totalsumma 4,351145038 262
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status
<2012-11-19 0 28
2012 4 8
2013 8,522727273 44
2014 3,568627451 102
2015 3,230088496 113
2016
Kv1 8,363636364 11
Kv2 3,6 25
Kv3 3,576923077 26
Kv4 2,25 12
Totalsumma 3,89701897 369
Det är dagar mellan öppnande som visas. gör de två öppnande kort tid mellan varandra så blir medeltalet lägre.
Europa räddas av juli som drar ned snittet rejält
Kv3
jul 1,733333333 15
aug 18 2
sep 11 2
Kv4
okt 3,5 6
motsvarande för Usa är
Kv3
jul 3,4 5
aug 4,375 8
sep 3,153846154 13
Kv4
okt 2,25 12
Men hur man än gör så kommer man inte runt faktum att det är mellan 4-5 dagar mellan varje öppnande i både USA och Europa.
under årets första hälft så har 25 stationer byggts när det är 2 månader kvar så har 25 stationer byggts och då är det ca 10 st som håller på att byggas och färdigställas
när det gäller antal laddplatser(stalls) så byggde de 151 under första halvåret och 172 under nuvarande, så man kan hävda att det är en ökning.
Dock tittar man under hela året så är det en minskning; 2015 byggdes 94 platser med 539 stalls och hittills så har bara 50 med 323 byggts i Europa medans 113 byggdes i Usa 2015 och 74 under 2016. (det är alltså nästan dubbla antal stalls i Usa gentemot Europa) men man ser också att takten har sänkts i Usa också (de verkar bygga större platser med fler stalls) men om skillnaden är står får man jämföra att i Europa dyker det upp en SuC var 6 dag mot var 4 dag i Usa.
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status Summa av Stalls
2013 8,538461538 13 97
2014 3,476190476 105 661
2015 3,989361702 94 539
2016 5,78 50 323
Totalsumma 4,351145038 262 1620
USA
Radetiketter Medel av dagar mellan Antal av Status Summa av Stalls
<2012-11-19 0 28 248
2012 4 8 65
2013 8,522727273 44 280
2014 3,568627451 102 628
2015 3,230088496 113 769
2016 4,081081081 74 601
Totalsumma 3,89701897 369 2591
Så om de tappar fart eller inte beror nog vad man jämför mot, (och därmed vad man vill bevisa) ser man på det stora hela från starten så öppnas det ung en var 4 dag.(dock har USA 2 år mer tid som höjer snittet) 2014 kan vi också se att mer byggdes i Europa än i Usa.
Går det inte att lägga in tabeller i forumet?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Som sagt, hur du än vrider eller vänder på det så har det aktiverats 2 laddare per mån senaste 3 mån ute i Europa, samtidigt som det aktiverats 8, 14, 13 i USA.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
helt riktigt att det under 3 månader bara öppnades 2 st per månad, men det är undantag. i genomsnitt är det mer 4-5 dagar mellan varje öppnande, vilket gör det mer rätt att påstå att det är runt 4 st per månad. Så har svårt att säga att det är riktigt uselt. i oktober öppnades 6. (i mars kom bara 1)
(2 per månad låter riktigt uselt, men det är en var annan vecka(vilket helt plötsligt inte låter så illa) så egentligen är det semantik, i nuvarande fart med 5-6 dagars mellanrum sätter de upp ca 60 st per år) om de skall fördubbla SuC bör de snarare ha 3 dagars mellanrum (som de hade 2014,2015).
Helst skulle jag att det blir fler runt Skandinavien, men det är enbart av egoistiska skäl.
om man vill trösta sig så var det under vissa månader som det bara dök upp 3 st i USA. (men inte ens det kan jag kalla dåligt)
(2 per månad låter riktigt uselt, men det är en var annan vecka(vilket helt plötsligt inte låter så illa) så egentligen är det semantik, i nuvarande fart med 5-6 dagars mellanrum sätter de upp ca 60 st per år) om de skall fördubbla SuC bör de snarare ha 3 dagars mellanrum (som de hade 2014,2015).
Helst skulle jag att det blir fler runt Skandinavien, men det är enbart av egoistiska skäl.
om man vill trösta sig så var det under vissa månader som det bara dök upp 3 st i USA. (men inte ens det kan jag kalla dåligt)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Löftena att man skulle bygga (och vara klara) med en hel del Superchargers i östra Europa 2015 var en stor anledning att jag köpte bilen. Nu är det snart 2017 och det är inte många laddare som är klara kontra vad kartan för vad Tesla lovade för 2015 för två år sedan.
Frågan är vad som har hänt? Är det byggkapaciteten som strulat till det eller nåt annat? Problem med tillstånd? Jag har länge velat bila ned via Polen-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Serbien-Montenegro-Bosnien till Kroatien.
De planerna kan bli svåra även för nästa sommar om utbyggnaden sker i den här takten.
Jag är faktiskt besviken på att utbyggnaden i östra Europa är så långt efter vad de först utlovade.
Frågan är vad som har hänt? Är det byggkapaciteten som strulat till det eller nåt annat? Problem med tillstånd? Jag har länge velat bila ned via Polen-Tjeckien-Slovakien-Ungern-Serbien-Montenegro-Bosnien till Kroatien.
De planerna kan bli svåra även för nästa sommar om utbyggnaden sker i den här takten.
Jag är faktiskt besviken på att utbyggnaden i östra Europa är så långt efter vad de först utlovade.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
När de sa det så fanns 3500 laddare och i slutet av 2017 skulle det vara 7000 laddare. I slutet av tredje kvartalet hade de ungefär 4500 laddare vilket betyder en hastighet på 500 laddare/kvartal. Med fem kvartal kvar till slutet av 2017 så kommer de med den hastigheten komma upp i de lovade 7000 i slutet av 2017. De sa också att många av dessa skulle vara på nya marknader och visst ingår en del europeiska länder där men det ör också flera länder i Asien som ska ta del av dessa. Vi får väll se hur uppdelningen blir men räknat till antal så ligger de i nivå med vad de lovade i mars.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)Hammar skrev:Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.Bjelke skrev:Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)Hammar skrev:Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Var där i Fredags och då hade dom blockerat dom laddarna och sa att vi inte får använda dom längre (dagtid), dom har även tagit bort dom från kartan.Vidio skrev:Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.Bjelke skrev:Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)Hammar skrev:Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Blockerat? Med egna bilar eller?Bjelke skrev:Var där i Fredags och då hade dom blockerat dom laddarna och sa att vi inte får använda dom längre (dagtid), dom har även tagit bort dom från kartan.Vidio skrev:Hur menar du att den är stängd? Jag har missat nåt.Bjelke skrev:Eller när dom stänger en station (dom i Väsby visades ju som två och nu är ju deras egna utanför SC "stängd" typ)Hammar skrev:Det va väl antalet uttag som skulle fördubblas, inte antal SuC stationer. På supercharge.info ser vi ju lätt utbyggnaden av antalet stationer, men vi ser ju inte lika lätt när stationer får flera uttag.Mickep skrev:För att inte tala om löftet den 1/4 att de skulle fördubbla antalet till 2017. (i vilket gör att det borde bli 400 totalt i Europa) vilket gör att det behövs 140 st till de nuvarande 260. En svettig men inte helt ouppnåelig siffra. (säg att de gör 20 st till i år) (vi skall inte fokusera på att 2 månader var dåliga då månaden innan var det 14-15 öppnade på en månad) (det senaste halvåret har man faktiskt gneta ned till nästan samma siffror som under succeåren 2014,2015 även om det bara är momentant (observera att vi pratar hastighet inte antal) första halvåret var riktig dåligt hoppas att de fortsätter sin ökning så 2016 inte blir pinsam)
Fast man måste även påpeka att även om vissa missunnsamt påstår att USA så satsas det så kan man se att även där går det längre tid mellan öppnande än tidigare. Varför?
Det går bara att spekulera. Om det beror på länderna själva får man fundera på varför det är så, om det är materialbrist får man ställa sig frågan vad materialbristen beror på och sedan var förklaringen till denna beror på. Östeuropa och Spanien förknippar vissa med korruption men då borde även Grekland vara drabbad (vilket den är), men det är bara vilda spekulationer.
Antar att de behöver dem till sina egna bilar nu när de verkar ha en massa inne på samma gång.
Förståeligt, men självklart tråkigt.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Intressant. Den stationen är inte kvar på kartan.
Frågan är varför? De behöver ha de två själva för service och nya bilar?? Har taxibolagen överutnyttjat laddarna?
Frågan är varför? De behöver ha de två själva för service och nya bilar?? Har taxibolagen överutnyttjat laddarna?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---