Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Elon musk
Yeah, there are thousands of Supercharger locations going through permitting/construction, including that area. Will publish an updated map in the next few days.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Robin »

Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av fnystrom »

Robin skrev:
Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Där ser man. Det kommer alltså en Supercharger nära Göteborg. Om det blir norr eller söder om Göteborg återstår att se.
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

fnystrom skrev:
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Ungefär som Nörrköping...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av danni »

fnystrom skrev:
Robin skrev:
Antar att uppdaterade kartan är uppe nu. Strängnäs är nog borttagen (ersatt med Enköping som redan konstaterats här), och dessutom en jag inte sett tidigare iallafall; https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Oklart dock om de menar Kungsbacka (där kartnålen är placerad), eller Kungälv som den verkar heta?
Där ser man. Det kommer alltså en Supercharger nära Göteborg. Om det blir norr eller söder om Göteborg återstår att se.
Undrar om Tesla har blandat ihop Kungälv och Kungsbacka med flit för att retas. :)
Intressant! Jag trodde uppstärkningen på västkusten var klar, men de laddar väl för enorma anstormningar av norrmän i Model 3 inom kort. Kungsbacka makes more sense, tycker jag, då det är hyfsat på mitten mellan Uddevalla och Falkenberg. Men Kungälv skulle väl kanske kunna motiveras av att det kan vara många som åker från Norge till Göteborg och sen tillbaks igen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Wahll »

Lägger man den i södra Kungälv, läs Bohus fästning, kan man motivera det med att även e45an täcks till viss del upp till Trollhättan och vidare.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Wahll skrev:
Lägger man den i södra Kungälv, läs Bohus fästning, kan man motivera det med att även e45an täcks till viss del upp till Trollhättan och vidare.
Man får hoppasBild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Ser att det finns några superchargers som ser lite ensamma ut :lol: jobbigt att ta sig dit, men väl där är det bara att ladda på. Ganska långt att köra på en laddning från övriga kinesiska SuC.
8A77139C-B65F-4C5F-BCEB-C659BABF9380.png
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippan »

Ett ord: hypermiling
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Ser att det finns några superchargers som ser lite ensamma ut :lol: jobbigt att ta sig dit, men väl där är det bara att ladda på. Ganska långt att köra på en laddning från övriga kinesiska SuC.
Intressant namn också... Carmel, IN. Minustecken på latitud är också viktiga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippan »

Elon twittrade lite i natt och det verkar som att det kommer lite snabbare superchargers efter sommaren, samtidigt som en refresh av S/X?
elonmusk: Exactly! Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Kommer det ett nytt batteri snart också då?
För redan nu så kan väl inte ens 100-modellerna ladda med högsta effekt som några laddare kan ge (135kW är det väl?), utan som mest 120kW...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

frippan skrev:
Elon twittrade lite i natt och det verkar som att det kommer lite snabbare superchargers efter sommaren, samtidigt som en refresh av S/X?
elonmusk: Exactly! Will probably unveil next gen Supercharger late summer. Major improvements all round.
Tack och lov så skrev han inte vilket år det avser, och ordet "probably" finns ju med också. Folk må tro att han menar denna sommarn, men alla borde väl ha lärt sig numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Gällande Kungälv/Kungsbacka så kan jag som fritdspolitiker i Kungsbacka säga att det kommer ingen i min kommun i år. För det borde jag ha hört om så var fallet.

Kungälv däremot, det kanske kommer info om den på evennemanget på SC i Mölndal 7/6 :)

Skaĺl dock forska lite mer på det.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Är handläggningstiden så lång att de redan måste ha sökt bygglov för att få bygga i år? Det var värre än jag trodde i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Satellite65 »

Pratade med OKQ8 i Töre idag och fick inga positiva nyheter tyvärr...
Enligt dem så har Tesla ej varit i kontakt med dem på hela vintern vilket känns lite uppgivet om man skall hinna projektera och anlägga något innan vi har vinter igen här uppe.
De bad mig kontakta Tesla för mer info vilket väl är hopplöst? eller finns det någon kanal in där, för information?
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Eftersom supercharge.info ej verkar vilja uppdatera kartan så kan jag posta här istället.

Pågående utbyggnad av supercharger nätverket i Sverige

Fullerö - 10->20 laddare
Enköping - 16 laddare
Kungälv - 16 laddare

Min gissning är att även Markaryd kommer igång ganska snart.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Eftersom supercharge.info ej verkar vilja uppdatera kartan så kan jag posta här istället.

Pågående utbyggnad av supercharger nätverket i Sverige

Fullerö - 10->20 laddare
Enköping - 16 laddare
Kungälv - 16 laddare

Min gissning är att även Markaryd kommer igång ganska snart.
Var har du fått info om att arbete är igång i Kungälv? Har inte sätt någon info här eller har jag missat något?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av frippe »

EnTraktor skrev:
Eftersom supercharge.info ej verkar vilja uppdatera kartan så kan jag posta här istället.

Pågående utbyggnad av supercharger nätverket i Sverige

Fullerö - 10->20 laddare
Enköping - 16 laddare
Kungälv - 16 laddare

Min gissning är att även Markaryd kommer igång ganska snart.
Om Markaryd får station snart är det perfekt för oss. Typ alla a normala resor längre än 10mil kommer då kunna gå via SuC, både ut som hem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
EnTraktor skrev:
Eftersom supercharge.info ej verkar vilja uppdatera kartan så kan jag posta här istället.

Pågående utbyggnad av supercharger nätverket i Sverige

Fullerö - 10->20 laddare
Enköping - 16 laddare
Kungälv - 16 laddare

Min gissning är att även Markaryd kommer igång ganska snart.
Var har du fått info om att arbete är igång i Kungälv? Har inte sätt någon info här eller har jag missat något?
Finns mycket bilder på Facebook. Allt material är på plats, transformatorstationen installerades idag och jag gissar att betongfundamenten gjuts senare i veckan. Har kommit typ lika långt som Enköping.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Finns mycket bilder på Facebook. Allt material är på plats, transformatorstationen installerades idag och jag gissar att betongfundamenten gjuts senare i veckan. Har kommit typ lika långt som Enköping.
Göteborgarna här på forumet gör alltså ett dåligt jobb ;)

Var i Götet i helgen men hade aldrig tid att svänga förbi Kungälv där jag bodde tidigare. Var dock rätt nära när jag var på Götets norra skärgård.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

Åkte förbi Nebbenes (utanför Gardermoen). Byggs tio stall till där utöver de 20 som finns redan. Bra fart på utbyggnaden nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Åkte förbi Nebbenes (utanför Gardermoen). Byggs tio stall till där utöver de 20 som finns redan. Bra fart på utbyggnaden nu!
Intressant med tanke på trådens titel... Vi verkar dock hellre hålla oss off topic istället för on topic...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Yrsir »

Finns mycket bilder på Facebook. Allt material är på plats, transformatorstationen installerades idag och jag gissar att betongfundamenten gjuts senare i veckan. Har kommit typ lika långt som Enköping.
Nu blev jag nyfiken men hittar inga bilder från Kungälv. Kollade in Vikinggrillen eller vad den heter precis söder om Bohus fästning i söndags, men där hände inget. Vart byggs den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Yrsir skrev:
Finns mycket bilder på Facebook. Allt material är på plats, transformatorstationen installerades idag och jag gissar att betongfundamenten gjuts senare i veckan. Har kommit typ lika långt som Enköping.
Nu blev jag nyfiken men hittar inga bilder från Kungälv. Kollade in Vikinggrillen eller vad den heter precis söder om Bohus fästning i söndags, men där hände inget. Vart byggs den?
Vid Snikholmen dvs Eriksdal:

https://www.google.com/maps/@57.8584711 ... 312!8i6656

Finns bilder och filmer på Tesla West Sweden:s Facebooksida.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar