Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av JFAH »

Svenssons skrev:
bat skrev:
Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Det finns en del laddställen utspridda på Österlen och även en snabbladdare. Sedan finns det fler i södra Skåne än vad t.ex. Uppladdning.nu visar. Clever rapporterar tyvärr inte sina laddställen till Uppladdning.nu så t.ex. den vid Skurup järnvägsstation finns inte med. Vill/tror de som bygger laddnätverk att man endast kommer använda deras laddkarta och laddnätverk?
Om du känner till laddare som inte finns med på uppladdning.nu finns det väl en god anledning att addera den?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Svenssons skrev:
bat skrev:
Jag saknar lite laddningsmöjligheter i södra Skåne, men det är nog mer troligt med destinationsladdare på populära ställen på Österlen än att det skulle slängas upp en SuperCharger.
Det finns en del laddställen utspridda på Österlen och även en snabbladdare. Sedan finns det fler i södra Skåne än vad t.ex. Uppladdning.nu visar. Clever rapporterar tyvärr inte sina laddställen till Uppladdning.nu så t.ex. den vid Skurup järnvägsstation finns inte med. Vill/tror de som bygger laddnätverk att man endast kommer använda deras laddkarta och laddnätverk?
Om du känner till laddare som inte finns med på uppladdning.nu finns det väl en god anledning att addera den?
Jag lägger till de som jag hittar och har varit på Clever om att de själva ska lägga till sina laddstolpar men de var inte intresserade av det. Jag lägger dock bara till de som ligger hyfsat nära där jag kör och som jag hittar. Saknar man en laddare dit man ska kan det vara bra att kolla runt bland alla andra laddkartor för att se om man hittar någon. Jag rekommenderar också att man sedan lägger till dessa på Uppladdning.nu. Det är grymt mycket bättre att ha en karta med de flesta att kolla på än ett 10-tal för enskilda laddnätverk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kriper »

Jag med familj ska till Amalfikusten söder om Sorrento i sommar och kände räckviddsångest då närmaste SC ligger 18 mil från hotellet i Praiano. Fick ok på att ladda på ett hotells destination charger i Sorrento om vi åt eller drack något. Kollade på Teslas hemsida häromdagen och plötsligt har det poppat upp en ny SC tre mil från där vi ska bo. Elon levererar! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Vad sägs då om Ronneby och ystad? (om karlskrona var onödig) finns ju en sida där man kan föreslå platser. varför inte spamma den?
Men varför ska det vara en i Ronneby? Supercharger är till för långa resor och inte vardagsladdninh och med tanke på avståndet mellan Kalmar och Kristianstad så är den inte så nödvändig förutom om du kasse kommer norrifrån men då ska du sällan fortsätta så långt.
Samma sak med Ystad, även om du kör från Malmö till Simrishamn via Ystad och tillbaka så är det 20 mil, behöver du en Supercharger på den sträckan? Kanske kan de komma i framtiden när det blir allt fler Teslor men just nu ser jag inte varför den skulle vara särskilt prioriterad.
rent egoistiskt sett ser jag ingen nytta. men annars så är 20 mils radie ett rimligt avstånd mellan SuC enligt mig. och varför just de orterna jo, för att det enligt kartan inte finns någon prick där i området. (tänk att man vill se konturerna av sverige, om man kisar med ögonen) Behovet av yttäckningen är dock betydligt större i norra delen (men där bor det väldigt få). ser gärna en på gotland också. det var så jag tänkte.

men frågan kvarstår, har utbyggnaden tappat fart (i sverige), beror på vad man jämför med, men jag kan säga att den är låg just nu. skulle vilja se 8 st prickar till innan jag är nöjd.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bat »

Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första månader. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.

EDIT:
_månader_, inte år...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första år. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.
Den första meningen tyckte jag var skitsvår att förstå alltså ;) :p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:
bat skrev:
Det hände inte särskilt mycket i början av förra året heller som jag minns det. De nya som kom trillade väl in rätt tätt.
Precis, inget år har någon SuC byggts eller kommit upp under årets 5 första år. Går inte säga att SuC-utbyggnaden har tappat fart direkt, särskilt med tanke på att antalet stationer per plats verkar öka men om de enbart bygger enligt plan så är det lite tråkigt eftersom det bara blir en SuC på ny plats och sedan ökat antal i ett område som redan har SuC i närheten.
Den första meningen tyckte jag var skitsvår att förstå alltså ;) :p
Vadå? Det är ju Elon-tid vi pratar om! ;)

(Ska naturligtvis vara månader och inte år.)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

I grannlandet i väster tuffar det på, nyligen öppnades t.ex Vinstra norr om Lillehammer med 12 stall. Så nytt att det inte finns karta ända fram dit i navigatorn :shock: . Fick följa efter de andra teslorna för att hitta dit.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
I grannlandet i väster tuffar det på, nyligen öppnades t.ex Vinstra norr om Lillehammer med 12 stall. Så nytt att det inte finns karta ända fram dit i navigatorn :shock: . Fick följa efter de andra teslorna för att hitta dit.
Fasiken va bra, den måste ju passa mig perfekt när man ska till alla cykelberg i det området ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AGCF »

Bild

Tindered (E22)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bod »

Snyggt. Efterlängtad.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

För oss som inte varit där, vad är nytt?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
För oss som inte varit där, vad är nytt?
Min svåger var där och mätte in ledningsdragningen. Men det kanske har varit öppet ett tag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Ja, den ska ha öppnat i oktober förra året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
För oss som inte varit där, vad är nytt?
Förut var det ojämn grusplätt med byggmaterial och grushögar runt och utan belysning också tror jag. Lite uppsnyggat nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av stefan007 »

Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MSO »

stefan007 skrev:
Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Uddevalla har ju tidigare haft tydliga problem med att norrbaggarna använder den som parkeringsplats när de shoppar loss i Torp på andra sidan vägen, men det hoppas man ju ska ha minskat nu med idle-avgiften. Men vetifan med norrmän alltså. De har ju lite cash att lägga bakom och bryr sig nog inte om såna detaljer.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av danni »

MSO skrev:
stefan007 skrev:
Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Uddevalla har ju tidigare haft tydliga problem med att norrbaggarna använder den som parkeringsplats när de shoppar loss i Torp på andra sidan vägen, men det hoppas man ju ska ha minskat nu med idle-avgiften. Men vetifan med norrmän alltså. De har ju lite cash att lägga bakom och bryr sig nog inte om såna detaljer.
Jag hade skämts lite över att gå in på SC och behöva betala idle fees. Kanske är det där lösningen ligger? Alla som betalar idle fees måste göra det spritt språngande nakna, medan personalen radar upp sig runt och slår på klockor och ropar "SHAME! SHAME! SHAME!". Jag tror det kan fungera.

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av stefan007 »

danni skrev:
MSO skrev:
stefan007 skrev:
Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Uddevalla har ju tidigare haft tydliga problem med att norrbaggarna använder den som parkeringsplats när de shoppar loss i Torp på andra sidan vägen, men det hoppas man ju ska ha minskat nu med idle-avgiften. Men vetifan med norrmän alltså. De har ju lite cash att lägga bakom och bryr sig nog inte om såna detaljer.
Jag hade skämts lite över att gå in på SC och behöva betala idle fees. Kanske är det där lösningen ligger? Alla som betalar idle fees måste göra det spritt språngande nakna, medan personalen radar upp sig runt och slår på klockor och ropar "SHAME! SHAME! SHAME!". Jag tror det kan fungera.

Bild
En stor display som visar laddning och hur länge man stått. När skamgränsen är uppnådd blinkar ägarens namn och mobilnummer :oops:
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Foluke »

stefan007 skrev:
danni skrev:
MSO skrev:
stefan007 skrev:
Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Uddevalla har ju tidigare haft tydliga problem med att norrbaggarna använder den som parkeringsplats när de shoppar loss i Torp på andra sidan vägen, men det hoppas man ju ska ha minskat nu med idle-avgiften. Men vetifan med norrmän alltså. De har ju lite cash att lägga bakom och bryr sig nog inte om såna detaljer.
Jag hade skämts lite över att gå in på SC och behöva betala idle fees. Kanske är det där lösningen ligger? Alla som betalar idle fees måste göra det spritt språngande nakna, medan personalen radar upp sig runt och slår på klockor och ropar "SHAME! SHAME! SHAME!". Jag tror det kan fungera.

Bild
En stor display som visar laddning och hur länge man stått. När skamgränsen är uppnådd blinkar ägarens namn och mobilnummer :oops:
Blir detta ett problem får väl Tesla höja avgiften till dess att det svider!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

stefan007 skrev:
danni skrev:
MSO skrev:
stefan007 skrev:
Fullt på SuC Uddevalla i påskas när norrmännen var på väg hem. 10 bilar i kö när det var som värst.... Gissar att många laddar för att ta sig hela vägen till Oslo för att slippa köa i Solli som ofta brukar vara hårt belastad....
Fler stall i Uddevalla i kombination med den nya SuC i Tanum hade varit önskvärt.
Uddevalla har ju tidigare haft tydliga problem med att norrbaggarna använder den som parkeringsplats när de shoppar loss i Torp på andra sidan vägen, men det hoppas man ju ska ha minskat nu med idle-avgiften. Men vetifan med norrmän alltså. De har ju lite cash att lägga bakom och bryr sig nog inte om såna detaljer.
Jag hade skämts lite över att gå in på SC och behöva betala idle fees. Kanske är det där lösningen ligger? Alla som betalar idle fees måste göra det spritt språngande nakna, medan personalen radar upp sig runt och slår på klockor och ropar "SHAME! SHAME! SHAME!". Jag tror det kan fungera.

Bild
En stor display som visar laddning och hur länge man stått. När skamgränsen är uppnådd blinkar ägarens namn och mobilnummer :oops:
Nya HUD:en går att använda för att projicera för utomstående. Det kommer blinka text "this driver don't care about other people"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MSO »

En stor jävla röd saftblandare på laddaren som börjar blinka en kvart efter full laddning räcker nog.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Nu har Tesla publicerat en ny karta med ännu fler planerade stationer under 2017. 8 stationer planerade i Sverige i år. Hoppas dom kan uppfylla löftet denna gång.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger,

Blog: https://www.tesla.com/blog/charging-our-priority

Artikel: http://www.theverge.com/2017/4/24/15408 ... ing-cities
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Tyvärr inget i norrra Norrlands inland, men planerna på Sveg och Fullerö (norr om Uppsala) är väl nyheter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar