Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av jtesla »

Anders77 skrev:
Kan inte se kartan på mobilen.

Halmstad fans inte med tidigare.
Man kan se kartan med mobilen i landscape mode...
Här är också en lista med orterna
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/list ... ers/Sweden

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av joel80 »

Uppsala blir nog toppen för att kunna avlasta UpplandsVäsby! (Och slippa taxis för de som är på genomresa.. )

Från Sillekrog till Uppsala är det runt 150km.. Går alltså utmärkt för er att skippa UpplandsVäsby. :)

Edit: Sen är det runt 30 mil till Sundsvall.. Med lagligt tempo borde väl många av er kunna hoppa över Gävle då också... I allafall när det inte är vinter. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av leiflodde »

Har sett flera "stall" i DK/D som bara uppdaterats med fler laddplatser/år än de som annonserats i Tesla världen.

Är då på DK Middelfart och D Busdorf som jag tänker på :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Står inte "coming" på Uddevalla och Falkenberg utan "8 Superchargers, available 24/7". Dock står det
"Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary"
på Tanum och Halmstad.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Uppsala kan jag tycka vore ett enormt lyft! :)
Nån mer uppåt i landet känns oxo väldigt rätt snart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Står inte "coming" på Uddevalla och Falkenberg utan "8 Superchargers, available 24/7". Dock står det
"Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary"
på Tanum och Halmstad.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger
Jo, det står ju just "coming soon"
IMG_0171.PNG
IMG_0170.PNG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Joel
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jan 2015 18:10

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Joel »

3st i Värmland. Jackpot för oss! :)
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Vasp »

Nu börjar det se bra ut. När planerna för 2017 är förverkligade så ser det jäkla fint ut. Förutom det stora hålet i Norrlands inland. Men får vi en 5-6 stycken i inlandet utöver vad som syns på kartan nu så är det verkligen praktiskt möjligt att äga en Tesla även för alla oss Norrlänningar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Vad betyder det när det står "coming" på Uddevalla och Falkenberg? Ökat antal stall eller ytterligare placering i närheten?
Står inte "coming" på Uddevalla och Falkenberg utan "8 Superchargers, available 24/7". Dock står det
"Target opening by end of 2017
Exact timing and specific location may vary"
på Tanum och Halmstad.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger
Jo, det står ju just "coming soon"
Ahh, i listan ja. Dessa finns inte med på kartan men det verkar som om det är ytterligare en plats med SuC med tanke på att dessa fått egna sidor fast med tanke på placering av pinpointern så verkar den mest vara i centrum av orten (annars blir nog nya Falkenberg-laddaren den blötaste laddaren):

https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Crappy »

Om den i Borås hamnar där kartan visar blir det ganska bra, men risken är att den bara visar "mitt i Borås"

Tveksam på om kisosken/korvkoket finns kvar, men 10 minuter till centrum, tio minuter till badhuset, två minuter till två gym, tio minuter till en skogspromenad, men framför allt precis mitt i, åt alla håll.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

det verkar vara 8 st dock inte i de ställen som jag trodde eller hoppades på för att bättra på yttäckningen, men 8 på ett annat ställe tar jag gärna om alternativet är inget.
Verkar som om man koncentrerar sig på södra halvan, med uppenbara vägval för norbaggar.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jensa »

Mycket satsning på norrbaggar ja, men ju fler desto bättre (SuC alltså) :) Sveg är i alla fall en mycket välkommen SuC!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.

Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?

Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?

Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?

Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av nicklasandersson »

Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

nicklasandersson skrev:
Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
Finns destinationsladdare här i Kungsbacka på Kungsmässan. Så passa på att komma till denna stad och ladda lite när shoppar istället för att stanna i Göteborg och ladda på nån schuko :D

Men ja Borås blir bra för er det förstår jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Anders77 skrev:
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.

Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

E20 är en j*la skitväg från Göteborg och norrut. Stora delar av sträckan är bara 80 och vägens skick är inte i närheten av en europaväg. Jag förstår att man föredrar E4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Gustafsson »

Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på " :D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Feddan »

Gustafsson skrev:
Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på " :D
Finns redan:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8422
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Anders77 skrev:
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.

Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?

Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?

Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?

Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig :)

Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

HelectriC skrev:

Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Med den teorin så kommer det då under 2018 bli fler mellan Ödeshög och Sthlm samt längst med E4:an från Lödde till Jönköping.

För oss som har fri laddning blir detta riktigt bra. Så mycket mer flexibel körning när utbyggnaden kommit igång.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

Halmstad är verkligen ett bra läge med många anslutande vägar till E6, Nissastigen, Växjövägen, Väg 15 och Tylösand :D naturligtvis!
Nu när Eurostop bygger ut till mer än dubbla storleken blir det ett bra ställe att pausa på.
Hoppas verkligen att SuC hamnar på Eurostop.
Som jag skrev i ett annat inlägg, Eurostop har inte en enda laddstolpe, inte ens nybyggda Sta... CirkelK.
Jag frågade varför när jag var där och pumpade däcken och svaret var ungefär............. vi är en bensinstation. :oops:
Jag förklarade som en femteklassare vad "elbilsfolket" gör medans bilen laddar 20 minuter.
Jodå, dom säljer både korv och kaffe, sa hon. :roll:

Säkert många som kör en omväg över Falkenberg bara för att ladda.
Körde inom Falkenberg på väg från Gbg på påskdagen vid 15-tiden för att ladda Leafen på ChaDeMo. (Var ledigt!!!!!!!) ;)
Det var lite kö på SuC. Dottern räknade snabbt till tolv (12) Teslor, de flesta Norrmän.
På E6an mötte vi ett tiotal fler Teslor.
Spottade alltså över 20 Teslor mellan Gbg-Hd på påskdagens eftermiddag. Rekord för mig!!!! :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Haglund »

Skulle väl vara en högoddsare om de bygger superchargern inne i Borås centrum. Jag gissar att den hamnar uppe på Viared, vilket väl skulle innebära mer Burger King och Nordic Wellness än Stadsparksbadet och shoppingrundor, vilket måste anses som positivt om man inte skall parkera några timmar vid laddaren.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar