Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Utbyggnaden i Falkenberg ser ut att vara klar snart.
IMG_9529.JPG
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Snackade med teknikerna. Den skall vara klar innan helgen om inget strular.

Sen sa de att de börjat gräva i Tanum så de 16 platserna är nog "snart" igång med.Bild
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
Samtidigt som Tesla rapporterar sitt bästa kvartal någonsin när det gäller leveranser så har utbyggnaden av superchargernätverket i stort sett helt avstannat i Europa. Under augusti aktiverades 2 laddare - Italien och Norge och i september 2 laddare - båda i Spanien. Så här dålig fart på utbyggnaden har Tesla aldrig haft och den utlovande täckningen för 2016 framstår nu som allt mer orealistisk. Det tråkiga är att många av installationerna som ej blir av redan fanns med på 2015 års karta.

Idag

Bild

2016

Bild

Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
Nu är det 9 månader sedan denna tråd skapades och man kan konstatera att det fortfarande saknas massa laddare som Tesla utlovat för 2015, 2016 och 2017.

2015
Bild

2016
Bild

2017
Bild

Portugal saknar fortfaranade laddare helt och hållet.
Spanien saknar fortfarande 4-5 laddare som skulle varit på plats 2015.
Polen saknar 2 laddare som skulle varit på plats 2015 och 4 som skulle varit på plats 2016.
Irland, Nord Irland och Skottland har fått 1 av utlovade 6 laddare för 2015.
Södra Italien saknar fortfarande några laddare som skulle vara på plats 2016.
Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Grekland och Turkiet saknar fortfarande laddare helt och det finns inga indikationer på att dessa skulle vara på gång.
Det är många länder och ännu fler laddare man ska hinna med på 5 månader, eller kommer man missa sina mål (löften?) för 3 året i rad?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Det har aldrig varit några löften om att bygga dessa laddare. Målet har varit högt satta och Tesla har på en del ställen inte kommit i mål i tid. Det går dock inte säga att SuC-utbyggnaden tappar fart när fakta är raka motsatsen. Visst, jag hade önskat mig laddare i Polen på väg mot Warszawa och skulle gärna se att Tesla når sina högt satta mål men jag misstänker att Tesla hade haft färre laddare om inte målen hade satts högt och Tesla ligger ju flera magnituder före alla andra biltillverkare och långt före alla andra laddnätverk. Finns inget annat globalt laddnätverk tex.

Att målen har ändrats med tiden visas också på att laddare har satts upp där de inte har meddelat att de skall sätta upp laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bjelkeman »

Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

bjelkeman skrev:
Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Teslanorr »

bjelkeman skrev:
Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Håller helt med dig, så väldigt bra sagt!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

bjelkeman skrev:
Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Håller verkligen med :)
Men faktum kvarstår, att många upplever kartorna som något som snudd på lovats, ur ett konsument-
perspektiv så är det inte helt ok att visa hur många superbra laddstationer man "ska" bygga med årtal och allt,
och sedan inte genomför det.
Brustna förväntningar är orsaken till mycket elände...

Som tur är så är vi oftast jäkligt nöjda med Teslas laddnätverk iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
bjelkeman skrev:
Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Håller verkligen med :)
Men faktum kvarstår, att många upplever kartorna som något som snudd på lovats, ur ett konsument-
perspektiv så är det inte helt ok att visa hur många superbra laddstationer man "ska" bygga med årtal och allt,
och sedan inte genomför det.
Brustna förväntningar är orsaken till mycket elände...

Som tur är så är vi oftast jäkligt nöjda med Teslas laddnätverk iaf :)
Förutom att jag är positiv till att Tesla siktar högt så är jag också positiv till att de försöker vara så öppna som det går. Hellre att de går ut med information om vad planen är (med disclaimer) än att de är helt tysta tills faktum. Hade inte tyckt det var bättre att avstå från att se laddkartorna på ambitionerna för utbyggnaden och enbart ha karta över befintliga laddare.

En annan sak är att kartan ovan benämnd 2017 har ju även stationer som inte är planerade för 2017 utan senare. På varje pin står ambitionen för bygget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
2015

Bild

2016

Bild
Nu drar jag upp en gammal tråd för att konstatera att Tesla's utbyggnad av Supercharger nätverket i Europa återigen har tappat fart.

Okt - 5 nya stationer
Nov - 4 nya stationer
Dec - 1 ny station

Fortfaranade saknas mängder med laddare och länder som var utlovade att få laddare först 2015 och sedan 2016. Trots att vi nu är inne på sista månaden av 2017 så ser det ut som om 10 tal länder, som varit lovade laddare i 3 år, får fortsätta klara sig utan laddare.
För Sveriges del så saknas t.ex. Borås/Ulricehamn/Jönköping, vars röda prick har vandrat mellan städerna sedan 2014. Jag tycker det är riktigt pinsamt att Tesla inte lyckas bygga denna supercharger under så många år!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Får väl återigen säga att inget har lovats... Ingen Anna aktör är ens i närheten av Teslas nätverk så är det så pinsamt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
Får väl återigen säga att inget har lovats...
Tack för din kommentar som inte tillför diskutionen ett dugg. Tesla har varje år publicerat kartor med laddare som dom avser/tänker/planerar/lovar/vill bygga och denna tråd avser att diskutera detta och inte märka ord
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
EnTraktor skrev:
2015

Bild

2016

Bild
Nu drar jag upp en gammal tråd för att konstatera att Tesla's utbyggnad av Supercharger nätverket i Europa återigen har tappat fart.

Okt - 5 nya stationer
Nov - 4 nya stationer
Dec - 1 ny station

Fortfaranade saknas mängder med laddare och länder som var utlovade att få laddare först 2015 och sedan 2016. Trots att vi nu är inne på sista månaden av 2017 så ser det ut som om 10 tal länder, som varit lovade laddare i 3 år, får fortsätta klara sig utan laddare.
För Sveriges del så saknas t.ex. Borås/Ulricehamn/Jönköping, vars röda prick har vandrat mellan städerna sedan 2014. Jag tycker det är riktigt pinsamt att Tesla inte lyckas bygga denna supercharger under så många år!
Att det går sakta i Europa just nu håller jag definitivt med om men enligt SuperCharge.info så finns för tillfället 33 stycken under uppbyggnad i Europa, jag har följt den sidan sedan 2014 och fram tills i början av året så var 30 under utbyggnad i hela världen normalt, nu är det 87. Den senaste tiden har det öppnats få men 33 under uppbyggnad bara i Europa är nog en fördubbling mot bara i våras.

Har en prick runt Borås/Jönköping funnits från 2014?? Vad jag kan se på bilden du citerar så finns en strax söder om Jönköping och den ligger sen lång tid tillbaka i Toftaholm. Borås kom väll inte förrän i år och det har kommit information i denna tråden att den är på gång även om den inte har kommit igång från vad som kommit upp här.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av unumlapis »

EnTraktor skrev:
Fortfaranade saknas mängder med laddare och länder som var utlovade att få laddare först 2015 och sedan 2016. Trots att vi nu är inne på sista månaden av 2017 så ser det ut som om 10 tal länder, som varit lovade laddare i 3 år, får fortsätta klara sig utan laddare.
För Sveriges del så saknas t.ex. Borås/Ulricehamn/Jönköping, vars röda prick har vandrat mellan städerna sedan 2014. Jag tycker det är riktigt pinsamt att Tesla inte lyckas bygga denna supercharger under så många år!
En sak att planera och en annan sak att få tag på mark, byggnadslov, etc., så frågan är om någon har grävt lite kring detta? Var det inte Växjö kommun som inte var intresserad av att endast ha laddstation för ett bilmärke? För mig vore det väl bättre med en laddstation än ingen alls och därmed så länge ingen annan aktör visar intresse så är det ett aktivt sätt att blockera Tesla's utbyggnad.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Svenssons skrev:
Får väl återigen säga att inget har lovats...
Tack för din kommentar som inte tillför diskutionen ett dugg. Tesla har varje år publicerat kartor med laddare som dom avser/tänker/planerar/lovar/vill bygga och denna tråd avser att diskutera detta och inte märka ord
Det som jag tillför med att säga att inget lovats är faktumet att Tesla aldrig lovat dessa platser. Genom att vara tydlig med detta så kanske inte fler får för höga förväntningar och kanske baserar fäedplaner på något som inte lovats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
Ingen Anna aktör är ens i närheten av Teslas nätverk så är det så pinsamt?
Denna tråd diskuterar Tesla nätverk, inte andras nätverk.
Det som är pinsamt är att folk faktiskt bor och reser i dessa länder och områden där det utlovats täckning och dom har ofta stora problem när dom ska ut och resa. Dom har köpt bilar för att Tesla sagt att dom ska bygga laddare och det kommer inget år efter år efter år efter år. Jag vet Teslaägare i Polen som fått bärga sin bil mer än 10 gänger hittils i år. Kan inte Tesla leverera år efter år så ska borde dom sluta publicera kartor med planer då dessa är uppenbart felaktiga och bara lurar kunder.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Fredric83 »

Jag tror det är många aspekter som styr snabbheten. Dels budget, Tesla kan inte bygga för mer pengar än de har. Sen är det nog inte busenkelt men lokationen heller.
Förutom att markägare/kommunen skall vilja sälja mark så skall den mark de vill upplåta också ha ett gegrafiskt läge som passar mönstret för hur vi kör och ha en tillräcklig strömförsörjning innom rimligt avstånd.
Kanske inget jätteproblem i Sverige men om vi tittar på mindre välutvecklade länder kan det säkert vara ett stort hinder på vissa platser.
Sen gissar jag på att försäljingen i respektive land också påverkar utbyggnaden. Säljs det dåligt med bilar i landet så väntar de kansle in i det längsta med att bygga ut nätverket om landet inte ligger så till att många använder det för genomfart på resor.

Detta är självklart bara mina egna tankar men jag har svårt att se att dessa parametrar skulle ignoreras.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
EnTraktor skrev:
Svenssons skrev:
Får väl återigen säga att inget har lovats...
Tack för din kommentar som inte tillför diskutionen ett dugg. Tesla har varje år publicerat kartor med laddare som dom avser/tänker/planerar/lovar/vill bygga och denna tråd avser att diskutera detta och inte märka ord
Det som jag tillför med att säga att inget lovats är faktumet att Tesla aldrig lovat dessa platser. Genom att vara tydlig med detta så kanske inte fler får för höga förväntningar och kanske baserar fäedplaner på något som inte lovats.
Men Tesla är inte tydliga med detta! Man publicerar kartor som folk använder för beslut att köpa bilar och blir grovt besvikna när dom inte kan ta sig fram.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anderzzon »

EnTraktor skrev:
Men Tesla är inte tydliga med detta! Man publicerar kartor som folk använder för beslut att köpa bilar och blir grovt besvikna när dom inte kan ta sig fram.
"Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras."
"Target opening by end of 2017 Exact timing and specific location may vary"

Hur mycket tydligare än dessa skrivelser kan man vara utan att det ska bli allt för skitnödigt?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Men Tesla är inte tydliga med detta! Man publicerar kartor som folk använder för beslut att köpa bilar och blir grovt besvikna när dom inte kan ta sig fram.
Jag anser att Tesla är tydliga med det men som du skriver så har inte alla uppfattat att Tesla inte lovar dessa stationer på de platser som nålarna sätta upp på. Detta gör ju det ännu viktigare för oss att påpeka att inget lovats. Det är ju detta som jag tar upp men som du inte verkar vilja att jag skriver...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Anderzzon skrev:
EnTraktor skrev:
Men Tesla är inte tydliga med detta! Man publicerar kartor som folk använder för beslut att köpa bilar och blir grovt besvikna när dom inte kan ta sig fram.
"Kartan ovan representerar de korridorer vi planerar att skapa och dess tidsplan. Exakta platser och tidsplaner kan komma att ändras."
"Target opening by end of 2017 Exact timing and specific location may vary"

Hur mycket tydligare än dessa skrivelser kan man vara utan att det ska bli allt för skitnödigt?
Om man år 2014 publicerar en korridor från Wien till Istanbul så förutsätter jag att jag ska kunna ta mig till Sofia under 2017. Sedan skiter jag i om laddaren står i Belgrad eller Novi Sad, bara jag kan ta mig ner.
Men med nuvarande tempo kommer jag inte kunna åka ner förrän 2020.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av MSO »

Jag håller inte alls med om att farten är tappad. 2017 har om något varit ett väldigt bra år
Att prioriteringarna ändrats - ja. Men det är ju en annan fråga.
Screenshot 2017-12-08 at 14.31.39.png
Vi har totalt sett 50% fler Superchargers nu än den 1:e januari. Då hade vi ca 5100, nu har vi 7700 stall.
Screenshot 2017-12-08 at 14.34.26.png
Grafen gäller alltså enbart 2017.

Ökningstakten på yttäckning i sig vet jag inte riktigt om den stannat av den heller faktiskt. Känns som Spanien gått bra i år tex.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Den stora tillväxten under 2017 har varit USA som har haft en fantastisk tillväxt. Spanien är snart ikapp 2015 års karta. Portugal har fortfarande inga laddare.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

EnTraktor skrev:
Den stora tillväxten under 2017 har varit USA som har haft en fantastisk tillväxt. Spanien är snart ikapp 2015 års karta. Portugal har fortfarande inga laddare.
Om Tesla ska lägga ner X dollar på SuC varje år, så borde det vara smartast att investera dessa i USA där modell 3 har släppts och kommer fortsätta med det i full takt. Europa där T3 kommer släppas tidigast nästa höst så kan dom vänta med SuC utbyggnadsstarter i Europa till i sommar för att klara efterfrågan på laddare tills dess
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av 12man »

Den stora utbyggnaden 2017 har skett i Asien + 73% platser inte stalls, Europa 30% och USA 33%, så det verkar va nåt annat än 3 leveranser som drar, iofs så verkar SuC i Kina ha något färre stalls/plats än i USA
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar