Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Var det verkligen fråga om bygglov? Var det inte frågan om att upplåta kommunal mark? Om det var det senare är det mer förståeligt om kommunen är mer restriktiv.
Det kanske stämmer, var ett tag sen nu.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Mickep skrev:
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.

Jag, och många andra, bryr mig väldigt mycket om utbyggnaden i Östeuropa då det idag är nästan omöjligt att köra runt där utan att lägga ner väldigt mycket energi på planering. Det är fortfarande ett 10-tal länder i Europa som varit lovade superchargers i 2-3 år och idag har 0. Jag ser verkligen fram emot att kunna köra runt Östersjön eller till Grekland eller Portugal. Nått som Tesla lovat i snart 3 år men som fortfarande inte är möjligt.

Samtidigt måste jag säga att superchargernätverket är fantastikt och unikt för Tesla, men det förändrar inte faktum att Tesla har svårt hålla vad dom lovat.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

Ljungby var det som nobbade Tesla.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.
Inget år har det byggs några SuC i Sverige under Januari-Maj. Inga bygglovsansökningar verkar heller komma in för stationer som har byggts senaste tiden förrän i väldigt sent skede när de i princip är klara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jerker »

Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?

För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av dstr »

Jerker skrev:
Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?

För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Ja - minst. Den har nog byggts ut en gång innan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jerker skrev:
Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?

För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Ja - minst. Den har nog byggts ut en gång innan.
Jag kollade på uppladdning.nu, där verkar det vara bättre koll. 8 i Ödeshög.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Feddan »

Angående bygglov, Ljungby kommun och Toftaholm:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 40&p=17469
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Feddan skrev:
Angående bygglov, Ljungby kommun och Toftaholm:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 40&p=17469
Komisk kommun.

Men då vet man att platsen jag önskar en SUC på kommer inte att komma....
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av janni »

EnTraktor skrev:
Mickep skrev:
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.

Jag, och många andra, bryr mig väldigt mycket om utbyggnaden i Östeuropa då det idag är nästan omöjligt att köra runt där utan att lägga ner väldigt mycket energi på planering. Det är fortfarande ett 10-tal länder i Europa som varit lovade superchargers i 2-3 år och idag har 0. Jag ser verkligen fram emot att kunna köra runt Östersjön eller till Grekland eller Portugal. Nått som Tesla lovat i snart 3 år men som fortfarande inte är möjligt.

Samtidigt måste jag säga att superchargernätverket är fantastikt och unikt för Tesla, men det förändrar inte faktum att Tesla har svårt hålla vad dom lovat.
Väldigt många ser ut att vara planerade till slutet på 2017, dock är de fortfarande oklart när de kommer att gå att åka längre ner eller österut än Kroatien, har en lite förhoppning om att man ska kunna ta sig till Turkiet nästa år men det är kanske att hoppas för mycket då dessa varit med på kartan för 2017 länge utan att det finns någon info om när de kommer.
Dock är det positivt att det kommit upp nya planerade platser sedan sist jag tittade.

Klart de känns som att de lovar för mycket ibland men å andra sidan så lovar andra tillverkare inget alls för tillfället =)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

janni skrev:
Väldigt många ser ut att vara planerade till slutet på 2017, dock är de fortfarande oklart när de kommer att gå att åka längre ner eller österut än Kroatien, har en lite förhoppning om att man ska kunna ta sig till Turkiet nästa år men det är kanske att hoppas för mycket då dessa varit med på kartan för 2017 länge utan att det finns någon info om när de kommer.
Dock är det positivt att det kommit upp nya planerade platser sedan sist jag tittade.

Klart de känns som att de lovar för mycket ibland men å andra sidan så lovar andra tillverkare inget alls för tillfället =)
Vad jag sett så har planerade stationer antingen "Target opening by end of 2017" eller "Target opening date to be confirmed". Någon annan status hittar jag inte. Som jag tolkar detta är att dessa kan poppa upp inom en vecka eller om 8 månader... De utan bekräftat öppningsdatum är de som är mer osäkra.

Bevis på att det är så är t.ex. Schaffhausen med status "Target opening by end of 2017":
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Där finns laddarna på plats redan men dock inte uppsatta:
http://tff-forum.de/viewtopic.php?f=68& ... start=1660

Alternativt Otočac med samma status:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

Där håller det på att byggas och för en månad sedan så var kablarna dragna:


Slutligen Ballacolla på Irland som visst ska öppna nästa vecka men har status "Target opening by end of 2017":
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

https://electrek.co/2017/04/21/tesla-st ... r-ireland/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av apkungen »

Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mickeisol »

Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
Ja, till och med dom här "pallarna" med 2 st skulle ju funka mitt i norrlands inland ett bra tag framöver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

mickeisol skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Och som flera sagt redan, det behöver inte vara stall med 16 laddare per ställe, det räcker nog gott med 4/stall ett bra tag framöver...
Ja, till och med dom här "pallarna" med 2 st skulle ju funka mitt i norrlands inland ett bra tag framöver.
Absolut, det tror jag oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Svenssons skrev:
Slutligen Ballacolla på Irland som visst ska öppna nästa vecka men har status "Target opening by end of 2017":
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... percharger

https://electrek.co/2017/04/21/tesla-st ... r-ireland/
Denna har visst redan öppnats nu, länken till SuC sa tidigare när jag skrev inlägget "Target opening by end of 2017" men nu är det istället "8 Superchargers, available 24/7".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av leiflodde »

Lite distans till allt som utlovats....

Jo man kan ju alltid klaga och tycka att det som utlovats inte bli klart i tid osv, själva har jag drabbats av att Kristianstad och Kalmar ej blev klara förrän ca 1 år senare då på mina resor till Oskarshamn behövde planeras i detalj, men idag bara tuta och köra :)

Även höstens resan till Polen Katovice fanns viss ladd oro då denna ej var klar trots att den påbörjades 4-5 månader tidigare, nej den var ej klar men hittade 220V i parkeringshuset :o

Men i alla fall vad är alternativet till att kunna åka hyfsat långt på el idag?

Har besökt Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Italien Österrike, Schweiz, Slovenien, Kroatien och Polen under 2014/2015 /2016 och med planering (ibland mycket) har det fungerat perfekt.

Min personliga slutsats är att det ändå inte finns många övergripande allternativ.

Min fundering är vem blir nästa stora Europeiska laddnätverk?
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Såg på Facebook idag i en Tesla grupp att Uddevalla och Falkenberg är snart klara med 4 nya stalls.

Någon mer som är igång som någon sett?
Svart X90D, bokat en M3.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

Anders77 skrev:
Såg på Facebook idag i en Tesla grupp att Uddevalla och Falkenberg är snart klara med 4 nya stalls.

Någon mer som är igång som någon sett?
Här har vi bilder på Uddevalla i alla fall

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8593
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av point1 »

apkungen skrev:
Håller med om att utbyggnaden i Europa varit under all kritik och ännu mer kritik i Sverige. Jag minns inte hur kartorna såg ut förut men år 2016 så skulle SuC laddare upp till och med Kiruna vara klara, nu är de borttagna. Jag tror att det skulle ge sjukt bra pr och riktigt bra morot till att köpa Tesla om hela Sverige var ordentligt super chargat! Typ sex platser till upp norröver och det skulle vara fixat. Får se om det händer under 2018...
Under all kritik? Jag har rest en hel del inom Sverige, både till fjällen och ned till Skåne, samt 2st långa roadtrips ned till Italien/Frankrike utan problem. Visst så hade ett större laddnät varit bättre, men det är fortfarande väldigt bra och smidigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ovelundkvist »

Utbyggnaden i Falkenberg ser ut att vara klar snart.
IMG_9529.JPG
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

Snackade med teknikerna. Den skall vara klar innan helgen om inget strular.

Sen sa de att de börjat gräva i Tanum så de 16 platserna är nog "snart" igång med.Bild
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

EnTraktor skrev:
Samtidigt som Tesla rapporterar sitt bästa kvartal någonsin när det gäller leveranser så har utbyggnaden av superchargernätverket i stort sett helt avstannat i Europa. Under augusti aktiverades 2 laddare - Italien och Norge och i september 2 laddare - båda i Spanien. Så här dålig fart på utbyggnaden har Tesla aldrig haft och den utlovande täckningen för 2016 framstår nu som allt mer orealistisk. Det tråkiga är att många av installationerna som ej blir av redan fanns med på 2015 års karta.

Idag

Bild

2016

Bild

Avsaknaden av utbyggnad gör att stora delar och syd och östeuropa idag ej går att nå och jag måste säga att jag är väldigt besviken att Tesla för andra året i rad ej kommer leverera utlovade laddare. Undrar vad ursäkten blir denna gång?
Nu är det 9 månader sedan denna tråd skapades och man kan konstatera att det fortfarande saknas massa laddare som Tesla utlovat för 2015, 2016 och 2017.

2015
Bild

2016
Bild

2017
Bild

Portugal saknar fortfaranade laddare helt och hållet.
Spanien saknar fortfarande 4-5 laddare som skulle varit på plats 2015.
Polen saknar 2 laddare som skulle varit på plats 2015 och 4 som skulle varit på plats 2016.
Irland, Nord Irland och Skottland har fått 1 av utlovade 6 laddare för 2015.
Södra Italien saknar fortfarande några laddare som skulle vara på plats 2016.
Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Grekland och Turkiet saknar fortfarande laddare helt och det finns inga indikationer på att dessa skulle vara på gång.
Det är många länder och ännu fler laddare man ska hinna med på 5 månader, eller kommer man missa sina mål (löften?) för 3 året i rad?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

Det har aldrig varit några löften om att bygga dessa laddare. Målet har varit högt satta och Tesla har på en del ställen inte kommit i mål i tid. Det går dock inte säga att SuC-utbyggnaden tappar fart när fakta är raka motsatsen. Visst, jag hade önskat mig laddare i Polen på väg mot Warszawa och skulle gärna se att Tesla når sina högt satta mål men jag misstänker att Tesla hade haft färre laddare om inte målen hade satts högt och Tesla ligger ju flera magnituder före alla andra biltillverkare och långt före alla andra laddnätverk. Finns inget annat globalt laddnätverk tex.

Att målen har ändrats med tiden visas också på att laddare har satts upp där de inte har meddelat att de skall sätta upp laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bjelkeman »

Jag ser hellre att de siktar högt och inte riktigt når målet, istället för som konkurenterna gör, siktar jäkligt lågt och når inte ens dit.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar