Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.ellerstrom skrev:Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.Robin skrev:Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det har ni ju helt rätt i! Skyller på värmen...Bjelke skrev:Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.ellerstrom skrev:Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.Robin skrev:Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.
Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snart
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
3 gubbar och en grävmaskin härjade på i Ödeshög. Borde bli klart inom några veckor. Dom la singel och sånt kul nu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.Kulingen skrev:De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tesla har ju förstås hela våren på sig också eller kommer det bli en massa som får dom samtidigt?EnTraktor skrev:Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.Kulingen skrev:De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Detta är ju lysande för oss som skall till norra Värmland. Nu hoppas vi bara på att den i Torsbyområdet byggs snart. Perfekt när man har stuga och älgjakt mm i Bada-Lysviksområdet.bullen skrev:Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snart
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Grums + Torsby kapar en hel del tid för en skåning som ska till Sälen.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Helt klart högre topphastighet. I klart mer än 95% av fallen (om man inte laddar i Upplands Väsby) kan man hitta en egen laddare och med högre hastighet kommer även laddarna vara upptagna kortare tid.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Tycker att topphastigheten är viktigast. Det gör ju att laddtiden minskar och "problemet" (inom citationstecken eftersom det oftast, än så länge, inte är ett så stort problem) med delad laddhastighet också minskar. Om storleken på batterierna blir oförändrad så blir det ju ganska snabbt mycket kräm till nr två på laddstoplen.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Edit: EnTraktor hann före.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu har jag inte räknat på det, men givet samma batteristorlek i bilarna och att batteriernas laddkurvor har samma utseende fast med dubbelt så hög effekt (följer laddarna så att säga) vid varje given punkt, tror jag att bil nr två på laddaren inte kommer behöva mycket längre tid än vad bil nr 1 tar idag. Då är det en "no brainer" tycker jag. Dessutom, kommer två gamla bilar, med nuvarande batteriteknologi, så kommer ju båda att få full effekt direkt.mati skrev:Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Så om du är ute och chillar så får nästa man vänta längre för att du drar ner på laddfarten och tar en shoppingrunda?Zalman3 skrev:Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Inte bara Tesla utan de bakom i kön med som nämnt ovan.OfarligTesla skrev:Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det borde gå att få till riktigt bra med summon och platser som tillåter fler bilar att parkera per laddsladd. Laddstationen positionerar och laddar bilarna på bästa sätt och inte mer än vad som behövs.LarsL skrev:Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Som någon nämnde i en annan tråd där jag tipsade om destination chargers bara 24km från en supercharger, att man hellre ställde sig på gratis CHAdeMO mitt i stan och gick iväg och käkade. Det är ju fritt för alla att använda en gratis laddare, men jag kan tycke det blir lite systemfel om någon blockerar en CHAdeMO när dom med stor sannolikhet inte behöver det. Samma sak med Superchargers, att erbjuda lägre laddhastighet billigare bromsar ju nästa bil i turordningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Har mest laddat på SC i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu verkar ju nästan Grums vara klar, enligt bilder i tidigare inlägg. Men den står fortfarande som kommande under hösten 2018 på Teslas hemsida. Detsamma gäller Markaryd, som också står kommer hösten 2018. Är det så att den också håller på att byggas nu? Någon som vet något om den?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jerker skrev:Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR