Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Nikke »

Bild

Bild

Bilder från Ödeshög igår.
Model S (2023)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Robin »

Bjelke skrev:
ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.
Det har ni ju helt rätt i! Skyller på värmen... ;)
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bullen »

Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Bjelke »

Plötsligt händer det! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Remuz »

3 gubbar och en grävmaskin härjade på i Ödeshög. Borde bli klart inom några veckor. Dom la singel och sånt kul nu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Kulingen »

EnTraktor skrev:
Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.
Tesla har ju förstås hela våren på sig också eller kommer det bli en massa som får dom samtidigt?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av TeslaX Anders »

bullen skrev:
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild
Detta är ju lysande för oss som skall till norra Värmland. Nu hoppas vi bara på att den i Torsbyområdet byggs snart. Perfekt när man har stuga och älgjakt mm i Bada-Lysviksområdet.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av kallekula »

Grums + Torsby kapar en hel del tid för en skåning som ska till Sälen.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Helt klart högre topphastighet. I klart mer än 95% av fallen (om man inte laddar i Upplands Väsby) kan man hitta en egen laddare och med högre hastighet kommer även laddarna vara upptagna kortare tid.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ellerstrom »

Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Tycker att topphastigheten är viktigast. Det gör ju att laddtiden minskar och "problemet" (inom citationstecken eftersom det oftast, än så länge, inte är ett så stort problem) med delad laddhastighet också minskar. Om storleken på batterierna blir oförändrad så blir det ju ganska snabbt mycket kräm till nr två på laddstoplen.

Edit: EnTraktor hann före. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Zalman3 »

Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.

Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.

För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet

Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.

Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av OfarligTesla »

Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av ellerstrom »

mati skrev:
Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
Nu har jag inte räknat på det, men givet samma batteristorlek i bilarna och att batteriernas laddkurvor har samma utseende fast med dubbelt så hög effekt (följer laddarna så att säga) vid varje given punkt, tror jag att bil nr två på laddaren inte kommer behöva mycket längre tid än vad bil nr 1 tar idag. Då är det en "no brainer" tycker jag. Dessutom, kommer två gamla bilar, med nuvarande batteriteknologi, så kommer ju båda att få full effekt direkt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.

Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.

Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.

För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet

Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.

Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Så om du är ute och chillar så får nästa man vänta längre för att du drar ner på laddfarten och tar en shoppingrunda?


OfarligTesla skrev:
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
Inte bara Tesla utan de bakom i kön med som nämnt ovan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.

Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Det borde gå att få till riktigt bra med summon och platser som tillåter fler bilar att parkera per laddsladd. Laddstationen positionerar och laddar bilarna på bästa sätt och inte mer än vad som behövs.

Som någon nämnde i en annan tråd där jag tipsade om destination chargers bara 24km från en supercharger, att man hellre ställde sig på gratis CHAdeMO mitt i stan och gick iväg och käkade. Det är ju fritt för alla att använda en gratis laddare, men jag kan tycke det blir lite systemfel om någon blockerar en CHAdeMO när dom med stor sannolikhet inte behöver det. Samma sak med Superchargers, att erbjuda lägre laddhastighet billigare bromsar ju nästa bil i turordningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Zalman3 »

Har mest laddat på SC i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Generalbogge »

Nu verkar ju nästan Grums vara klar, enligt bilder i tidigare inlägg. Men den står fortfarande som kommande under hösten 2018 på Teslas hemsida. Detsamma gäller Markaryd, som också står kommer hösten 2018. Är det så att den också håller på att byggas nu? Någon som vet något om den?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jerker »

Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken! :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken! :lol:
:lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar