Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Om den i Borås hamnar där kartan visar blir det ganska bra, men risken är att den bara visar "mitt i Borås"
Tveksam på om kisosken/korvkoket finns kvar, men 10 minuter till centrum, tio minuter till badhuset, två minuter till två gym, tio minuter till en skogspromenad, men framför allt precis mitt i, åt alla håll.
Tveksam på om kisosken/korvkoket finns kvar, men 10 minuter till centrum, tio minuter till badhuset, två minuter till två gym, tio minuter till en skogspromenad, men framför allt precis mitt i, åt alla håll.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
det verkar vara 8 st dock inte i de ställen som jag trodde eller hoppades på för att bättra på yttäckningen, men 8 på ett annat ställe tar jag gärna om alternativet är inget.
Verkar som om man koncentrerar sig på södra halvan, med uppenbara vägval för norbaggar.
Verkar som om man koncentrerar sig på södra halvan, med uppenbara vägval för norbaggar.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Mycket satsning på norrbaggar ja, men ju fler desto bättre (SuC alltså) Sveg är i alla fall en mycket välkommen SuC!
2016 Model S 75
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?
Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?
Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?
Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?
Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig
Svart X90D, bokat en M3.
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Finns destinationsladdare här i Kungsbacka på Kungsmässan. Så passa på att komma till denna stad och ladda lite när shoppar istället för att stanna i Göteborg och ladda på nån schukonicklasandersson skrev:Borås blir perfekt, Ulricehamn med, på resor till Göteborg för mig. Inte alltid enkelt med destinationsladdning runt Götet så ett stopp i Borås och ev Ödeshög för oss i Östergötland är perfekt.
Men ja Borås blir bra för er det förstår jag.
Svart X90D, bokat en M3.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.Anders77 skrev:Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
E20 är en j*la skitväg från Göteborg och norrut. Stora delar av sträckan är bara 80 och vägens skick är inte i närheten av en europaväg. Jag förstår att man föredrar E4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på "
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Finns redan:Gustafsson skrev:Ser ut som om trådrubriken behöver ändras från tappar fart till "gasar på "
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8422
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Anders77 skrev:Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?
Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?
Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig
Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Med den teorin så kommer det då under 2018 bli fler mellan Ödeshög och Sthlm samt längst med E4:an från Lödde till Jönköping.HelectriC skrev:
Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
För oss som har fri laddning blir detta riktigt bra. Så mycket mer flexibel körning när utbyggnaden kommit igång.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Halmstad är verkligen ett bra läge med många anslutande vägar till E6, Nissastigen, Växjövägen, Väg 15 och Tylösand naturligtvis!
Nu när Eurostop bygger ut till mer än dubbla storleken blir det ett bra ställe att pausa på.
Hoppas verkligen att SuC hamnar på Eurostop.
Som jag skrev i ett annat inlägg, Eurostop har inte en enda laddstolpe, inte ens nybyggda Sta... CirkelK.
Jag frågade varför när jag var där och pumpade däcken och svaret var ungefär............. vi är en bensinstation.
Jag förklarade som en femteklassare vad "elbilsfolket" gör medans bilen laddar 20 minuter.
Jodå, dom säljer både korv och kaffe, sa hon.
Säkert många som kör en omväg över Falkenberg bara för att ladda.
Körde inom Falkenberg på väg från Gbg på påskdagen vid 15-tiden för att ladda Leafen på ChaDeMo. (Var ledigt!!!!!!!)
Det var lite kö på SuC. Dottern räknade snabbt till tolv (12) Teslor, de flesta Norrmän.
På E6an mötte vi ett tiotal fler Teslor.
Spottade alltså över 20 Teslor mellan Gbg-Hd på påskdagens eftermiddag. Rekord för mig!!!!
Nu när Eurostop bygger ut till mer än dubbla storleken blir det ett bra ställe att pausa på.
Hoppas verkligen att SuC hamnar på Eurostop.
Som jag skrev i ett annat inlägg, Eurostop har inte en enda laddstolpe, inte ens nybyggda Sta... CirkelK.
Jag frågade varför när jag var där och pumpade däcken och svaret var ungefär............. vi är en bensinstation.
Jag förklarade som en femteklassare vad "elbilsfolket" gör medans bilen laddar 20 minuter.
Jodå, dom säljer både korv och kaffe, sa hon.
Säkert många som kör en omväg över Falkenberg bara för att ladda.
Körde inom Falkenberg på väg från Gbg på påskdagen vid 15-tiden för att ladda Leafen på ChaDeMo. (Var ledigt!!!!!!!)
Det var lite kö på SuC. Dottern räknade snabbt till tolv (12) Teslor, de flesta Norrmän.
På E6an mötte vi ett tiotal fler Teslor.
Spottade alltså över 20 Teslor mellan Gbg-Hd på påskdagens eftermiddag. Rekord för mig!!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Skulle väl vara en högoddsare om de bygger superchargern inne i Borås centrum. Jag gissar att den hamnar uppe på Viared, vilket väl skulle innebära mer Burger King och Nordic Wellness än Stadsparksbadet och shoppingrundor, vilket måste anses som positivt om man inte skall parkera några timmar vid laddaren.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Visst är det lite nya positioner? Sveg och Uppsala fanns inte förut? Sveg tycker jag är riktigt bra och Uppsala är också bra om man är på genomresa norrut och med detta kan du skippa indragits. Fast för det mesta behöver man ju inte klaga på infra nu när man kan se i bilen hur många laddare som används.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.vigge50 skrev:De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kartnålen i Halmstad är mitt på E6 vid viadukten Växjövägen. Lite tokigt...bylund skrev:Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.vigge50 skrev:De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.bylund skrev:Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Hoppas på Eurostop...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Och med stor städer menar de London, New York, Los Angeles mm?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ja, i år satsar de mest på USA inför Model 3 och på kartan ser det ut som att de blir ganska många laddare i de stora städerna.LarsL skrev:Och med stor städer menar de London, New York, Los Angeles mm?
https://electrek.co/2017/04/24/tesla-su ... ownership/
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Håller med, själv har jag valt att "snabbladda" på Chademo i Värnamo och Landvetter istället för på Supercharger när jag kört Kalmar-Göteborg tur och retur. Borås skulle passa utmärkt.EnTraktor skrev:Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.Anders77 skrev:Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.
Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.zyax skrev:Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Fick för mig att det var Ljungs kommun som sa nej. Kan dock ha fel.vigge50 skrev:Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.zyax skrev:Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Svart X90D, bokat en M3.