Superchargerutbyggnaden tappar fart

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av HelectriC »

Anders77 skrev:
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.

Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?

Sen ser det ut som att Falkenberg skall byggas ut, för de kan väl inte mena att de skall göra en ny där?

Halmstad, trevligt, men är den saknad? Nu har jag inte kört långa resa söderifrån än, men jag misstänker att man med den kan köra från Köge till Halmstad utan att behöva stanna i Löddeköping och det kan nog vara bra. Eller vad säger ni som åkt där lite med?

Eftersom jag själv bor i Kungsbacka och åker till Borås en gång i veckan samt till Halmstad ibland, så är de väldigt trevliga för mig :)

Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

HelectriC skrev:

Det verkar som planen rent allmänt är att bygga upp tätare mellanrum mellan stationerna inför M3? Då måste inte alla stanna på samma stopp utan man får en bättre spridning. Det är ju definitivt inte så att man idag när man kör från säg Oslo till Köpenhamn att man måste ladda Uddevalla, Falkenberg, Halmstad, Lödde. Men om någon väljer den ena, så väljer en annan den andra, så slipper man kö får att ladda.
Med den teorin så kommer det då under 2018 bli fler mellan Ödeshög och Sthlm samt längst med E4:an från Lödde till Jönköping.

För oss som har fri laddning blir detta riktigt bra. Så mycket mer flexibel körning när utbyggnaden kommit igång.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

Halmstad är verkligen ett bra läge med många anslutande vägar till E6, Nissastigen, Växjövägen, Väg 15 och Tylösand :D naturligtvis!
Nu när Eurostop bygger ut till mer än dubbla storleken blir det ett bra ställe att pausa på.
Hoppas verkligen att SuC hamnar på Eurostop.
Som jag skrev i ett annat inlägg, Eurostop har inte en enda laddstolpe, inte ens nybyggda Sta... CirkelK.
Jag frågade varför när jag var där och pumpade däcken och svaret var ungefär............. vi är en bensinstation. :oops:
Jag förklarade som en femteklassare vad "elbilsfolket" gör medans bilen laddar 20 minuter.
Jodå, dom säljer både korv och kaffe, sa hon. :roll:

Säkert många som kör en omväg över Falkenberg bara för att ladda.
Körde inom Falkenberg på väg från Gbg på påskdagen vid 15-tiden för att ladda Leafen på ChaDeMo. (Var ledigt!!!!!!!) ;)
Det var lite kö på SuC. Dottern räknade snabbt till tolv (12) Teslor, de flesta Norrmän.
På E6an mötte vi ett tiotal fler Teslor.
Spottade alltså över 20 Teslor mellan Gbg-Hd på påskdagens eftermiddag. Rekord för mig!!!! :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Haglund »

Skulle väl vara en högoddsare om de bygger superchargern inne i Borås centrum. Jag gissar att den hamnar uppe på Viared, vilket väl skulle innebära mer Burger King och Nordic Wellness än Stadsparksbadet och shoppingrundor, vilket måste anses som positivt om man inte skall parkera några timmar vid laddaren.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av apkungen »

Visst är det lite nya positioner? Sveg och Uppsala fanns inte förut? Sveg tycker jag är riktigt bra och Uppsala är också bra om man är på genomresa norrut och med detta kan du skippa indragits. Fast för det mesta behöver man ju inte klaga på infra nu när man kan se i bilen hur många laddare som används.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
bylund skrev:
Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

bylund skrev:
vigge50 skrev:
bylund skrev:
Samtidigt skriver de att de ska satsa på mer centrala lägen för laddare.
De tror jag är utöver de som finns längst med motorvägarna. Tesla vill dels ha laddare vid motorvägarna för att göra långkörning smidig och ha i städerna för de som inte kan ladda hemma. Kanske kombinerar de i Borås men jag tror det bara är i stora städer som de tänker sätta upp Superchargers i.
Det tror jag också. Och man kan nog inte dra särskilt stora växlar på kartnålarnas exakta placeringar.
Kartnålen i Halmstad är mitt på E6 vid viadukten Växjövägen. Lite tokigt...
Hoppas på Eurostop...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av LarsL »

Och med stor städer menar de London, New York, Los Angeles mm?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Och med stor städer menar de London, New York, Los Angeles mm?
Ja, i år satsar de mest på USA inför Model 3 och på kartan ser det ut som att de blir ganska många laddare i de stora städerna.

https://electrek.co/2017/04/24/tesla-su ... ownership/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Anders77 skrev:
Gällande Borås så tidigare på kartan var det Ulricehamn som var markerat.

Från Borås till Sillekrog är det ca 33 mil tror jag, vilket betyder att ett stopp i Ödeshög är ett måste ändå för de flesta. Jag skulle tro att ett stopp mellan Ödeshög och Sillekrog hade varit mer populärt, eller vad säger ni andra?
Borås har varit på kartan sedan förut och är ett måste. Jag tror många Teslaägare värderar denna laddare högst. Som det är nu tvingas man nästan åka E20 mellan Stockholm och Göteborg och E4 är ett klart bättre alternativ.
Håller med, själv har jag valt att "snabbladda" på Chademo i Värnamo och Landvetter istället för på Supercharger när jag kört Kalmar-Göteborg tur och retur. Borås skulle passa utmärkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av zyax »

Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

zyax skrev:
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Anders77 »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Fick för mig att det var Ljungs kommun som sa nej. Kan dock ha fel.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Spyder »

Nämnde Borås för en kollega och han trodde sig ha sett något som redan var på gång, så ni i området kan ju hålla ögonen öppna :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
zyax skrev:
Värnamo-krysset kanske får massor av CCS innan Tesla fattar att det är ett mycket bättre val än Toftaholm.
Jag har för mig att Tesla ville sätta upp en i Värnamo men de fick inte bygglov då Värnamo inte ville stödja en laddare som inte var standard som flera tillverkare kunde använda. Då valde Toftaholm Herrgård att kontakta Tesla och erbjuda plats och Tesla tog den.
Men för helvete rent ut sagt! Kan man vara mer korkad än Värnamo om det är sant? Om man ger bygglov till alla aktörer som vill så drabbar det ingen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bylund »

Var det verkligen fråga om bygglov? Var det inte frågan om att upplåta kommunal mark? Om det var det senare är det mer förståeligt om kommunen är mer restriktiv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Mickep »

ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Surfaren »

Mickep skrev:
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
Denna tråd startade ju 3 okt 2016. Det vi nu vet om utbyggnaden har ju fått en egen tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=8422 Vi kan ju sluta skriva i denna tråd som nu känns inaktuell och fortsätta i den andra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Var det verkligen fråga om bygglov? Var det inte frågan om att upplåta kommunal mark? Om det var det senare är det mer förståeligt om kommunen är mer restriktiv.
Det kanske stämmer, var ett tag sen nu.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av EnTraktor »

Mickep skrev:
ang tråden. kan man verkligen säga att utbyggnaden tappar fart? dags att ändra? vad säger trådskaparen (vem bryr sig om utbyggnaden i östeuropa förresten?)
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.

Jag, och många andra, bryr mig väldigt mycket om utbyggnaden i Östeuropa då det idag är nästan omöjligt att köra runt där utan att lägga ner väldigt mycket energi på planering. Det är fortfarande ett 10-tal länder i Europa som varit lovade superchargers i 2-3 år och idag har 0. Jag ser verkligen fram emot att kunna köra runt Östersjön eller till Grekland eller Portugal. Nått som Tesla lovat i snart 3 år men som fortfarande inte är möjligt.

Samtidigt måste jag säga att superchargernätverket är fantastikt och unikt för Tesla, men det förändrar inte faktum att Tesla har svårt hålla vad dom lovat.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av bonath »

Ljungby var det som nobbade Tesla.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
När tråden skapades så hade det varit väldigt tunnt med nya laddare i Europa under några månader. Frammåt årsskiftet kom en liten ökning för att putsa årssiffrorna men fortfarande saknas väldigt många laddare som fanns på kartan för år 2015. Visst är det bra att Tesla vill bygga mer år 2017, men nu är faktiskt inte laddarna från år 2015 på plats än. Vi är inne i slutet på april 2017 och inga nya laddare i Sverige i år. Det har inte ens kommit fram nått bygglov för framtida laddare så nästa laddare är troligen många månader bort.
Inget år har det byggs några SuC i Sverige under Januari-Maj. Inga bygglovsansökningar verkar heller komma in för stationer som har byggts senaste tiden förrän i väldigt sent skede när de i princip är klara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Inlägg av Jerker »

Jag tänkte bara för nöjes skull räkna hur många laddpunkter Tesla har i Sverige och började klicka på stationerna en efter en. När jag kom till Ödeshög blev jag fundersam för där står att det bara är 4 SuC, medan det i Toftaholm är 8. Men visst är det 8 laddpunkter i Ödeshög? Har de blandat ihop antalet laddpunkter med stall (som väl är fördelat på 2 laddpunkter?) på vissa men inte på andra?

För att få det rätt är det väl 8 laddpunkter i Ödeshög?
Skriv svar