Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Moderator: Redaktion
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Jag såg igår i Falkenberg att det har ritats gula streck i gräset, så som elbolagen gör när de märker ut kablar i marken. Någon ska alltså snart börja gräva vid långsidan, där bordet står. Kan man våga hoppas att den utlovade utbyggnaden påbörjas snart?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Den borde verkligen bli utbyggd före sommaren. Ingen ide att planera den till september.mati skrev:Jag såg igår i Falkenberg att det har ritats gula streck i gräset, så som elbolagen gör när de märker ut kablar i marken. Någon ska alltså snart börja gräva vid långsidan, där bordet står. Kan man våga hoppas att den utlovade utbyggnaden påbörjas snart?
Så nu får vi hålla lite koll på den.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Uddevalla/Torp är väl den värsta flaskhalsen? Den borde vara hög prio.
Fast personligen vill jag ju se Borås byggd först
Fast personligen vill jag ju se Borås byggd först
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Jag pratade med en lokal Tesla-chef imorse. Utbyggnaden av de befintliga stationerna längs västkusten är prioriterad just nu - det måste ju till före sommaren. Det är säkert enklare att bygga ut än att bygga nytt också, med tanke på bygglov etc, och att man inte behöver reka plats och sluta fler avtal. När Uddevalla och Falkenberg byggts ut och vi fått nya i Tanum och Halmstad börjar det ju se riktigt fint ut på västkusten.
Fick även höra att plupparna är tämligen preliminära och att även om de sitter i en viss stad så är inte ens det bestämt. Den som idag sitter i Borås kan fortfarande mycket väl hamna i Ulricehamn, till exempel, handlar helt om var man hittar bra platser.
Fick även höra att plupparna är tämligen preliminära och att även om de sitter i en viss stad så är inte ens det bestämt. Den som idag sitter i Borås kan fortfarande mycket väl hamna i Ulricehamn, till exempel, handlar helt om var man hittar bra platser.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Västkusten måste prioriteras då Norges trafik till kontinenten går där.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Vi lär nog måsta införa det för alla, inte bara utlandsregistrerade fordon i så fall.zyax skrev:Västkusten måste prioriteras då Norges trafik till kontinenten går där.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Varför då? Finns ingen som helst anledning när vi redan betalar skatt.bylund skrev:Vi lär nog måsta införa det för alla, inte bara utlandsregistrerade fordon i så fall.zyax skrev:Västkusten måste prioriteras då Norges trafik till kontinenten går där.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Är de inte precis detta som har diskuterats i Tyskland och som de fick nej på. Jag tror dock att man nu har modifierat systemet och kommer införa de snart i Tyskland, bara att ta efter dem i sådan fall.zyax skrev:Varför då? Finns ingen som helst anledning när vi redan betalar skatt.bylund skrev:Vi lär nog måsta införa det för alla, inte bara utlandsregistrerade fordon i så fall.zyax skrev:Västkusten måste prioriteras då Norges trafik till kontinenten går där.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Sedan om de är rätt eller fel, nja jag vet inte faktiskt, jag tycker de blir onödigt dyrt för snart inför alla det och de betyder att jag ska betala vägskatt både i Sverige Danmark och Tyskland och ganska ofta även i Österrike (vilket redan är fallet dock).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Sveriges modell är ju istället att bara svenskar skall betala och utländska fordon få köra gratis genom vägtullarna... Så är det väl i Stockholm och Göteborg i alla fall. Ser inga problem med detta och det borde gå att lösa på annat sätt än med en lapp i rutan. Bara sätta upp betalsida på nätet där man registrerar sitt fordons registreringsnummer och land. Kameror sitter i många polisbilar redan och S vill ju införa ökad kameraövervakning vid våra gränser men misstänker att de kanske snarare är till att granska svenska bilar och inte utländska bilar...chaffis75 skrev:Är de inte precis detta som har diskuterats i Tyskland och som de fick nej på. Jag tror dock att man nu har modifierat systemet och kommer införa de snart i Tyskland, bara att ta efter dem i sådan fall.zyax skrev:Varför då? Finns ingen som helst anledning när vi redan betalar skatt.bylund skrev:Vi lär nog måsta införa det för alla, inte bara utlandsregistrerade fordon i så fall.zyax skrev:Västkusten måste prioriteras då Norges trafik till kontinenten går där.
Offtopic: Kan Sveriges regering förstå att man har vinjett i övriga Europa nu, det bör vi ha för utlänningar som kör genom landet också, att vi låter polisen kontrollera och att de inte har tid med detta behöver vi ju inte berätta för de som åker här. Norrmän skulle då få betala lite för att åka på vägen ner till Europa. Kanske betalar det inte sig för turismen minskar, vad vet jag, men någon måste ju ta upp det i alla fall.
Sedan om de är rätt eller fel, nja jag vet inte faktiskt, jag tycker de blir onödigt dyrt för snart inför alla det och de betyder att jag ska betala vägskatt både i Sverige Danmark och Tyskland och ganska ofta även i Österrike (vilket redan är fallet dock).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Jag skrev till Tesla :
Jag blev inte gladare för svaret, men nu har jag skickat in typ samma sak i formuläret han gav mig. Han hade väl ingen befogenhet att skicka vidare detta till rätt person.
Funderade lite på det här. Tesla bör mäta hur många som kör förbi en viss väg och inte nödvändigtvis mäta hur många Tesla som kör förbi idag. Detta för att visa på ett framtida behov, inte dagens behov. Eller i alla fall ta det i beaktande.
och fick ett snabbt svar:Apropå kommande Superchargers.
Jag är boende i sydöstra Sverige och har sett ett problem med era Superchargerplaceringar och det är alla resor öst-västlig riktning.
Om ni vill vara lite effektivare med placeringen av Superchargers så bör ni lägga dessa närmare vägar som går på tvärs med den placering i södra Sverige som idag finns. Jag förstår mycket väl att ni väljer att täcka upp Europavägarna, och detta bör ni fortsätta med, men när SuC i t ex Toftaholm bara just täcker resor i nord-sydlig riktning så har ni valt fel. Alternativet Värnamo är mycket bättre i mina ögon. Sedan Kalmar och kommande Halmstad kommer så kommer det vara enklare att klara sig på väg 25 över Småland, men väl trafikerade väg 27 är för en Teslaförare inget alternativ, det blir långsamladdning på vägen som får lösa problemet och att sälja in en Tesla till vänner är inte alls självklart när det ser ut som det gör.
Jag tror och hoppas på att ni väljer att fortsatt fokusera på Europavägarna men ser till att inte glömma väg 25, 27, 40 och liknande. Kombinationen mellan Europavägar och dessa riksvägar vore ju bäst förstås.
Ta tex Värnamo där alla hamburgerkedjor samsas i samma område som ett flertal andra matalternativ och där tusentals människor stannar vid E4 varje dag. Där möts den stora Europavägen med väg 27 som matar trafik mellan Göteborg och Sydöstra Sveriges städer Kalmar, Karlskrona och Växjö samt turistmålet Öland.
Jag räknar som sagt med att ni tar med detta i beräkningarna så kan jag nog se till att sälja in fler Tesla-bilar i framtiden.
mvh Martin Joabsson
Hej Martin,
Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.
Tack!
Med vänliga hälsningar / Best regards,
Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Jag blev inte gladare för svaret, men nu har jag skickat in typ samma sak i formuläret han gav mig. Han hade väl ingen befogenhet att skicka vidare detta till rätt person.
Funderade lite på det här. Tesla bör mäta hur många som kör förbi en viss väg och inte nödvändigtvis mäta hur många Tesla som kör förbi idag. Detta för att visa på ett framtida behov, inte dagens behov. Eller i alla fall ta det i beaktande.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Numera är alla betalningsskyldiga. Dock kan man ju ifrågasätta värdet i att försöka driva in 5 kr från en makedonsk bil som passerat bron i Motala.Svenssons skrev:Sveriges modell är ju istället att bara svenskar skall betala och utländska fordon få köra gratis genom vägtullarna... Så är det väl i Stockholm och Göteborg i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Kan bekräfta att även utländska bilar måste betala. Jag har fått faktura på tex 10kr från Göteborgs vägtullar. Då ska detta gå genom systemet, utländska bilen ska identifieras tillsammans med utländsk myndighet, faktura ska produceras, skickas till utlandet och betalningen ska hanteras via utländsk bank och eget konto i utlandet. Blir nog stor vinst på detbylund skrev:Numera är alla betalningsskyldiga. Dock kan man ju ifrågasätta värdet i att försöka driva in 5 kr från en makedonsk bil som passerat bron i Motala.Svenssons skrev:Sveriges modell är ju istället att bara svenskar skall betala och utländska fordon få köra gratis genom vägtullarna... Så är det väl i Stockholm och Göteborg i alla fall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Det är principen. Betalar man inte så blir det 500 till och då blir det snart pengar.HelectriC skrev:Kan bekräfta att även utländska bilar måste betala. Jag har fått faktura på tex 10kr från Göteborgs vägtullar. Då ska detta gå genom systemet, utländska bilen ska identifieras tillsammans med utländsk myndighet, faktura ska produceras, skickas till utlandet och betalningen ska hanteras via utländsk bank och eget konto i utlandet. Blir nog stor vinst på detbylund skrev:Numera är alla betalningsskyldiga. Dock kan man ju ifrågasätta värdet i att försöka driva in 5 kr från en makedonsk bil som passerat bron i Motala.Svenssons skrev:Sveriges modell är ju istället att bara svenskar skall betala och utländska fordon få köra gratis genom vägtullarna... Så är det väl i Stockholm och Göteborg i alla fall.
Model S P85D,
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Ok bra, hade för mig att dessa vägtullar räknades som skatt och skatt skulle inte utländska bilar betala. Detta ändrades visst 1/1 2015:bylund skrev:Numera är alla betalningsskyldiga. Dock kan man ju ifrågasätta värdet i att försöka driva in 5 kr från en makedonsk bil som passerat bron i Motala.Svenssons skrev:Sveriges modell är ju istället att bara svenskar skall betala och utländska fordon få köra gratis genom vägtullarna... Så är det väl i Stockholm och Göteborg i alla fall.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... gselskatt/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla's planer för 2017 "avslöjade"
Visst vore det fint med en SuC i Värnamo men det funkar utmärkt att göra precis som Tesla föreslår, att ladda Chademo på EON i Värnamo. Har varit gratis hittills och vi skippar numera Toftaholm och laddar där istället på våra resor Göteborg-Kalmar.zyax skrev:Jag skrev till Tesla :
och fick ett snabbt svar:Apropå kommande Superchargers.
Jag är boende i sydöstra Sverige och har sett ett problem med era Superchargerplaceringar och det är alla resor öst-västlig riktning.
Om ni vill vara lite effektivare med placeringen av Superchargers så bör ni lägga dessa närmare vägar som går på tvärs med den placering i södra Sverige som idag finns. Jag förstår mycket väl att ni väljer att täcka upp Europavägarna, och detta bör ni fortsätta med, men när SuC i t ex Toftaholm bara just täcker resor i nord-sydlig riktning så har ni valt fel. Alternativet Värnamo är mycket bättre i mina ögon. Sedan Kalmar och kommande Halmstad kommer så kommer det vara enklare att klara sig på väg 25 över Småland, men väl trafikerade väg 27 är för en Teslaförare inget alternativ, det blir långsamladdning på vägen som får lösa problemet och att sälja in en Tesla till vänner är inte alls självklart när det ser ut som det gör.
Jag tror och hoppas på att ni väljer att fortsatt fokusera på Europavägarna men ser till att inte glömma väg 25, 27, 40 och liknande. Kombinationen mellan Europavägar och dessa riksvägar vore ju bäst förstås.
Ta tex Värnamo där alla hamburgerkedjor samsas i samma område som ett flertal andra matalternativ och där tusentals människor stannar vid E4 varje dag. Där möts den stora Europavägen med väg 27 som matar trafik mellan Göteborg och Sydöstra Sveriges städer Kalmar, Karlskrona och Växjö samt turistmålet Öland.
Jag räknar som sagt med att ni tar med detta i beräkningarna så kan jag nog se till att sälja in fler Tesla-bilar i framtiden.
mvh Martin Joabsson
Hej Martin,
Tack för ditt mail. Jag vet inte hur det kommer sig att vi valde Toftaholm och inte Värnamo för Superchargern men jag är säker på att de ansvariga noga övervägt detta efter att ha undersökt möjligheter med strömtillförsel, bygglov, trafik m.m. Om du vill så kan du föreslå Värnamo ändå med hjälp av detta kontaktformuläret:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
Jag ser på https://kartor.eniro.se att det finns två snabbladdarstationer, en från Clever och en från E.ON i Värmamo som har Chademo uttag. Chademo ger laddning för ungefär 125 km om man laddar i 30 minuter. Det kanske kan vara ett alternativ om man inte har möjlighet att ta en omväg till Toftaholm.
Tack!
Med vänliga hälsningar / Best regards,
Stefan Orbilt | European and Australian Customer Support Specialist
Jag blev inte gladare för svaret, men nu har jag skickat in typ samma sak i formuläret han gav mig. Han hade väl ingen befogenhet att skicka vidare detta till rätt person.
Funderade lite på det här. Tesla bör mäta hur många som kör förbi en viss väg och inte nödvändigtvis mäta hur många Tesla som kör förbi idag. Detta för att visa på ett framtida behov, inte dagens behov. Eller i alla fall ta det i beaktande.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor