Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Håller med, tror inte vi får se så värst mkt större batterier utan snabbare laddning, men det kräver då att det finns gott om laddare istället (ytmässigt iaf, i norrland lär det bli problem tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Anders77 »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Mindre batterier och ladda ofta tror jag inte lockar stora massan. Stora massan vill kunna köra 50-90 mil och sen ladda i 5 min och åka vidare. För det är så de tror att de kör normalt sett :)

Men när de upptäcker att de varje morgon har en bil som redan är laddad och att de aldrig behöver stanna och ladda för sin dagliga körning, ja då kan mindre batterier bli intressanta för dem. Men de som kör längre sträckor eller planerar lång resor, ja de vill komma fram snabbt och med så kort laddning som möjligt tror jag.

Eftersom batterierna blir billigare för varje år, och man räknar med att 2020 kostar de hälften så mycket som vad de kostar nu, så kommer alltså ett 100KWh batteripack kosta 2020 lika mycket som ett 50KWh pack kostar idag. Tittar man på resten av tekniken i elbilarna så sjunker priset på dem med. Detta gör att vi 2020 kommer kunna få enormt mycket mer för pengarna, men samtidigt även få fram klart billigare bilar.

2023 tror jag att elbilar för 500k kan ha 100KWh batterier i sig och för 300k får du en med 75KWh.

Sen större batterier, ja varför inte. Elon har sagt att han tror att 2020 kan en S köra över 750 miles, alltså 1200km på en laddning. Känner vi Elon rätt så är det inte genom att sänka kraften och köra snålare som skall göra en sån resa möjligt. Sen kan det vara genom att förbättra teknik, men jag tror på större batterier.
För de pengarna vi idag köper Teslor för kommer vi 2020 kunna ha dubbelt så stora batterier.

Större batterier kommer kräva snabbare laddning, för ingen vill stå på en SuC i 3 timmar när man skall åka med familjen på semester.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av mati »

Anders77 skrev:
Mindre batterier och ladda ofta tror jag inte lockar stora massan. Stora massan vill kunna köra 50-90 mil och sen ladda i 5 min och åka vidare. För det är så de tror att de kör normalt sett :)
Du har rätt. Det är tyvärr så folk tänker. Men det är ju bara så himla fel. Risken är att när folk börjar överväga att köpa elbilar så väntar de på ett betydligt större batteri än vad de någonsin behöver. Bara för att de har fastnat i fossiltänket. Det som är kruxet är att just detta tänk är största bromsklossen som förhindrar att elbilar slår undan benen för fossilbilarna. En elbil betraktas allmänt som oanvändbar när det inte går att köra 50 mil med den utan att ladda. Och man kan tjata och nöta bäst man vill. Det tränger inte in liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Håller med, tror inte vi får se så värst mkt större batterier utan snabbare laddning, men det kräver då att det finns gott om laddare istället (ytmässigt iaf, i norrland lär det bli problem tex).
Sant, men jag tror att det (Norrlands inland) i grund och botten är ett icke problem. Jag är visserligen inte säker på att det är löst tills våran Model 3 anländer men ser man till problemet i sig, dvs, mängden laddare som krävs samt kostnaden/laddare, så är det småpengar vi pratar om. Fördelat på alla tillverkare åtminstone.

Vem som sedan kommer att bygga dem blir intressant. Tesla har bevisligen inte så bråttom, kanske beroende på att Model 3 inte kommer att dyka upp i några större mängder i Sverige under 2017. Samtidigt börjar det hända saker från de andra tillverkarna. 350 kW nätet från BMW, VW, Mercedes, Ford ex. Elleverantörerna vill också vara med. Jag kan tänka mig att man avvaktar en del nu och ser vad om händer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av FredrikR »

Storleken på batterierna lär ju divergera ganska ordentligt. Mindre bilar som man vill sälja så billigt som möjligt kommer säkert med små batterier typ 40 kWh, då det funkar i 99% av fallen, men vill man välja till ett större batteri får det göras som ett tillval, vilket blir en bra vinst för tillverkaren.

Även lite större bilar kommer säkert med 40-75-100-150 kWh batterier. Där snikvarianten väljs av ytterst få, men det ser ju bra ut i annonser där man kan uppge låga utgångspriser.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

När konkurrensen ökar samt batterierna når <= 100$/kWh så tror jag att vi kommer få se färre batterialternativ. Har svårt att se att Model S/X kommer att finnas kvar med 60-75 kWh pack när Model 3 funnits på marknaden i något år. Eller att Model 3 kommer få fyra batterialternativ, gissar snarare på två.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Crappy »

Något jag grubblat på är varför det inte i efterhand går att ångra sig.
Jag gissar att det inte är en ny tanke, och att det säkert varit uppe här innan. Men

-Fan mitt 60kw räcker inte, plock i ett 100kw är ni snälla

Alltså gör en bil, alla batterier i samma storlek och sälj batterier separat
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Crappy skrev:
Något jag grubblat på är varför det inte i efterhand går att ångra sig.
Jag gissar att det inte är en ny tanke, och att det säkert varit uppe här innan. Men

-Fan mitt 60kw räcker inte, plock i ett 100kw är ni snälla

Alltså gör en bil, alla batterier i samma storlek och sälj batterier separat
Tesla gör alla batterier i samma storlek vilket är anledningen till att de erbjude alla som hade 85 kWh batteri att uppdatera till 90 när de kom och nu erbjuder de som har 90 att uppdatera till 100 kWh. Än så länge erbjuder de inte 60 till 100 vad jag vet men de har nog mer att göra med begränsad tillgång än vilja.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
En fundering kring 350+ kW laddning, kommer det att leda till mindre batteripack i bilarna ? Eller om inte mindre så åtminstone göra så att den utvecklingen stannar av, Elon har väl exempelvis sagt att det kanske inte kommer så mycket större pack än 100 kWh.

Ett 60 kWh pack kan laddas med 210 kW i 3.5C. Det bli 35 kWh på 10 minuter, 21 mils räckvidd om vi räknar med en förbrukning på 1.6 kWh/mil. Då börjar åtminstone jag fundera på om vi verkligen behöver ett större batteripack till Model 3. För familjens normala körning kommer vi garanterat att klara oss med det mindre packet. Och med de laddtider som 350+ kW innebär så gör det ingenting om man behöver stanna någon gång extra och fylla på.
Elon sa att det inte kommer större batteripack till Model S/Model X inom snar framtid. Det betyder inte att det inte kommer större längre bort men jag tror inte att Teslas bussar och lastbilar kommer nöja sig med 100kWh... Dagens battericeller lär absolut inte klara av 3,5C. Visst kanske de skulle klara av högre effekt när de inte är fulladdade och lagom varma men dagens celler är på ca. 1C. Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:

Elon sa att det inte kommer större batteripack till Model S/Model X inom snar framtid. Det betyder inte att det inte kommer större längre bort men jag tror inte att Teslas bussar och lastbilar kommer nöja sig med 100kWh... Dagens battericeller lär absolut inte klara av 3,5C. Visst kanske de skulle klara av högre effekt när de inte är fulladdade och lagom varma men dagens celler är på ca. 1C. Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Precis Elon sa att gränsen var nådd och att inga större batterier kommer. Det tolkade jag som att nästa höjning kommer först med Gigafactory batterierna. För de kommer ju få en ökning av energivolym eller är det minskning? Ja, bättre blir det i alla fall.

Tror inte heller att man kommer kunna ladda med 3,5C inom den närmsta tiden. Den ökade SC hastigheten kommer nog istället användas på större batterier.
När batterierna blir tillräckligt stora behövs snart inte laddarna ut med vägarna. Det kan vara en framtida lösning på långfärdsproblem att du helt enkelt kan köra så långt att du ändå måste stanna för natten.

Annars så är jag ganska övertygad om att vi kommer se en KWh-hets tills "folk" inser att de inte behöver dem. Ungefär som megapixel på kameran som var viktigaste saken i världen fast optiken egentligen är viktigare.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Kombinerar man det med att Tesla verkar vara rätt konservativa med nuvarande teknologi så är det kanske inte helt omöjligt ?
http://teslaclubsweden.se/snabbladda-batterierna/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Kombinerar man det med att Tesla verkar vara rätt konservativa med nuvarande teknologi så är det kanske inte helt omöjligt ?
http://teslaclubsweden.se/snabbladda-batterierna/
Omöjligt är det nog inte och sannolikt lär C-värdet öka för nya batterikemin. Tror dock inte att man endast kommer att fokusera på att kunna ladda batteriecellerna snabbt utan även vikt, pris, hållbarhet, volym, arbetstemperaturer m.m. kommer att beaktas. Att försöka göra ett rejält stort hopp på endast en faktor lär ha negativa konsekvenser på andra faktorer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Svenssons skrev:
Jag räknar inte med att första version av Model 3 kommer ha battericeller med så hög laddningskapacitet som 3,5C.
Det gör väl kanske kanske inte jag heller. Samtidigt så finns det batterier som klarar mer än 3.5C, här nämner man upp till 5C för Li-titanate, 3C för Li-manganese: http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ithium_ion

Kombinerar man det med att Tesla verkar vara rätt konservativa med nuvarande teknologi så är det kanske inte helt omöjligt ?
http://teslaclubsweden.se/snabbladda-batterierna/
Hybricon använt liti till bussar, och it is da shit när det gäller snabbladdning. De kan nästan jämföras med kondensatorer... Å andra sidan är energidensiteten väldigt låg. Och det finns inget självklart i att Kemin tillåter högre densiteter. Jag tror nog att man från teslas sida jobbar vidare för att täcka bussar och lastbilar. Det låter som logiskt. Tidslinjemässigt kan jag tänka mig att de försöker komma lite före semi lastbilen så att man kan installera en demo linje. Lastbilen skall ju presenteras nästa år.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Tror dock inte att man endast kommer att fokusera på att kunna ladda batteriecellerna snabbt utan även vikt, pris, hållbarhet, volym, arbetstemperaturer m.m. kommer att beaktas. Att försöka göra ett rejält stort hopp på endast en faktor lär ha negativa konsekvenser på andra faktorer.
Sant, det här med batterier verkar vara en fråga om kompromisser. Men för energilösningarna har de vad jag förstår övergått till Li-Manganese (NMC):

http://fortune.com/2015/05/18/tesla-gri ... chemistry/

Man offrar energidensitet (10 kWh -> 7 kWh) men får ett batteri som klarar betydligt fler laddcykler. Och kanske då också kan laddas med de 3C som nämns i min länk. Kan det eventuellt vara så att det är värt att offra lite densitetsmässigt om man samtidigt går från 1C till 3C ?

Det är trots allt en väldigt stor skillnad mellan 7 mil/10 minuter och 21 mil/10 minuter. Samt förstås lite av ett önsketänkande från min sida :-)
JFAH skrev:
Jag tror nog att man från teslas sida jobbar vidare för att täcka bussar och lastbilar. Det låter som logiskt. Tidslinjemässigt kan jag tänka mig att de försöker komma lite före semi lastbilen så att man kan installera en demo linje. Lastbilen skall ju presenteras nästa år.
Logiskt, ja, lika spännande som 350+ kW laddning för bilar, nej :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bylund »

Hyundais batteri är nog något större än en tredjedel, då det sägs att de anger tillgänglig kapacitet medan Tesla anger total kapacitet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Det går ju att ladda även Teslas batterier snabbare än 1C under en del av laddningen. 1 C betyder inte att Model S 60 max kan ladda i 60kW, det går bevisligen ladda snabbare när batteriet inte är fulladdat men hastigheten avtar betydligt mot slutet. Kan mycket väl tänka mig att dagens bilar, särskilt de med 100 kWh batteripack skulle kunna i 200 kW eller kanske snabbare när SoC är mellan 10-50%. På Hyundai Ionic kan du inte trycka in 28kWh snabbare än 28 kWh i en Tesla Model S/X med samma SoC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Tesla har förbättrar laddhastigheten en hel del med nyare battteriteknik, i detta klippet av laddning av ett 100 kWh batteri så laddar Teslan med 78 kW vid 70% 43 minuter senare. Även vid 80% håller den fortfarande kring 60 kW och efter en timme så har den laddat totalt 84 kWh men de är fortfarande en bra bit efter Hyundai om man kollar på C

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Förresten kan det vara intressant att jämföra med Hyundai Ionic. Den ska klara 100 kW med ett 28 kW batteri. De anger upp till 80% på 20 minuter vilket blir ett genomsnitt på 67 kW. Teslas 85 kWh pack laddas Det startar på 12 kWh - 115 kW laddning och 40 minuter senare har man 58 kWh, 70% av kapaciteten. Batteriet laddas då (70%) med ca 43 kW. Det blir ett genomsnitt på ca 73 kW. Med tanke på att Ionics batteri är 1/3 så stort så är vi rätt nära 3X Teslas nuvarande kapacitet. Förutsatt att Hyundais siffror stämmer.
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande :)
Jag vill nog se det först också :-) Björn laddade den sitt test men det var bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande :)
Jag vill nog se det först också :-) Björn laddade den sitt test men det vara bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
I Schweiz öppnades i somras en CCS laddare som klarade 150 kW och de företaget sa att de skulle bygga ut liknande stationer i hela Schweiz. Clever har också sagt att de under 2017 ska bygga laddare som kan leverera 150 kW och förbereda laddarna för att senare kunna leverera 300 kW så snart borde de gå att testa även i Sverige.

https://electrek.co/2016/08/10/150-kw-f ... itzerland/

http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Chargepoint bygger 400 kW laddare:

https://electrek.co/2017/01/05/chargepo ... cle-range/

Fint modulärt system i stil med det Tibor föreslog här i en artikel. Varje station ger en max effekt på 62.5 kW, 125 kW om endast en laddar. Den kan sedan byggas på med något som de kallar Power Cube som är på ~400 kW. Ex konfiguration är 4 stationer + Power Cube som ger 750 kW totalt. Max 312 kW/station , 187 kW om alla laddar samtidigt.

Men man kan även ha laddare utan egna laddmoduler. Frågan är om man kan flera laddare utan egna moduler som delar på en Power Cube. Det finns inget sådant exempel men det verkar hyfsat rimligt att det också ska fungera, även om det kanske inte spelar så stor roll då 62.5 kW nog får anses vara ett minimum i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas det inte stannar av allt för tidigt.. Jag skulle gärna se att man framöver kommer kunna köpa en skapligt stor familjebil med möjlighet att dra husvagn i 25-30mil utan laddning. Det skulle nog krävas batteri på runt 110-120kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Swede1 »

Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Skriv svar