Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Tesla begränsar sin laddeffekt ganska tidigt jämfört mot andra aktörer. En Leaf30 utan batterikylning tuffar på med 120A(47kW) ganska långt upp i registret. Säg 85%, sen matar den på relativt fort ända till 95%.(men visst, den blir varm av det) Tesla ger ju aldrig ens den laddeffekten i C räknat trots fina superchargers och batterikylning. Jag har modellflygbatterier till min helikopter som jag laddar fulla på 13minuter, de blir inte varma av det.

Så varför Tesla segar efter kan man ju undra. Jag har hela tiden trott att dem skulle stövla före, inte efter.

Elon snackar mycket sen blir det något annat i slutänden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.

Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?

DC fast charging CCS
DC high-power charging CCS (≥150 kW @400 V)
DC high-power charging CCS (≥350 kW @400/900 V)
Namn.JPG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
Prova att googla ”Supercharger” och se hur många träffar du får som handlar om elbilsladdning men inte har med Tesla att göra. Tycker det verkar dumt att plötsligt ge en ny betydelse till ett redan etablerat begrepp.

Varför inte fortsätta kalla dem snabbladdare?
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige.
Vad är detta för ett företag? Kan inte hitta något om ett företag som heter Superchargers.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Säljaren arbetar på ett företag som säljer DC snabbladdare. Han påstår sig även ha sett en Nissan Leaf på testbana med CCS-kontakt.

Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging

https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf

Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?

Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V

Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
Dustin.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...

Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...

Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
Ja, och de är väl det som är ett av de hetaste forskningsområdena just nu, att få fram nya batteritekniker som kan ladda snabbare, vara miljövänligare osv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Högre spänning gör ju att man med samma ström kan ladda med en högre effekt, men den enskilda battericellen som strömmen ska ladda har inte en högre spänning än i andra litiumceller vad jag vet eller kan ta emot mer laddning för det.
Laddas de för fort slits de ut tidigt. Ergo: det är batterierna som begränsar iaf.
Så än så länge är 350kW stationer att anse som dyra batterikokare :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/

Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/

Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
320 km på 6 minuter och 200 Wh/km blir 64kWh på 6 minuter dvs 640 kW laddning. Ingen omöjlighet och det existerar redan laddare på den kapaciteten men det lär inte gå att få många stolpar med den hastigheten på en laddplats utan att dra rätt feta kablar dit om man säger så. 2 stycken motsvarar ju i princip 10 SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Å andra sidan laddar man ju lika många kWh i bilarna fortfarande, så den totala kapaciteten per station behöver inte ökas. Färre laddstall behövs också med kortare laddtid. T.ex. Nebbenes i Norge med sina 20 platser skulle kunna ersättas med 3- 4 st stall för samma genomströmning av bilar. Största nackdelen med dagens batterier är att det går så seeegt mot slutet av laddningen, så kan man hålla uppe strömmen en längre tid är mycket vunnet.
Dessutom kan det nog ändå vara lite overkill att ladda på 6 minuter, för mig får det gärna ta en kopp kaffe med bulle + bensträckare + ett toabesök typ.
Borde inte vara så svårt för Tesla att styra om produktionen i Gigafactory till andra anodmatrial heller om nån kommer på nåt bättre än dagens.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Sant om alla bilar kan ladda med max effekt men det är väl inte särskilt troligt. Sedan om en går ner är det som om 5 SuC går ner och sannolikheten att alla platser är upptagna när man kommer ökar. Kommer leda till att kösystem krävs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Bästa måste vara en stor mängd anslutningspunkter till samma laddsystem där turordningen sköts automatiskt utifrån i vilken ordning man kopplade in sig samt vilken kapacitet som finns över från de som redan laddar.

Då kan man också stå kvar och ladda fullt utan att ta upp plats/kapacitet i onödan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

Den nya laddaren från ABB fungerade väl på de sättet eller missuppfattade jag de... Sedan kanske de blir svårt att styra över hur många laddare som helst men självklart bättre ju fler man styr de över...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning :)
Vilken nyhet?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av MaLund13 »

Kulingen skrev:
Bjelke skrev:
Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning :)
Vilken nyhet?
http://teslaclubsweden.se/snabbladdarstationer/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Teslaspolen »

Jag tror detta är ett mycket viktigt steg för snabbladdning i framtiden. Det enda problemet jag ser med detta är finansiering, eftersom någon måste betala kalaset rakt av (till skillnad från Tesla som får pengar sitt nätverk genom bilförsäljning).

Detta utifrån ett företags perspektiv, andra bullar blir det om staten får ändan ur vagnen.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av evilirish »

Tekniken går framåt på alla håll: https://www.nextbigfuture.com/2017/10/r ... times.html
Lite otippat att asfalt skulle vara en av huvudingredienserna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli riktigt spännande att se vilka tekniker som kommer att bära, ett genombrott här så att även de som äter snabbt och är lösa i magen hinner ladda fullt vid ett stopp, skulle avgöra elbilens framtid för mycket lång tid framöver.
Nu vill man ju se en prototyp i en riktig bil, helst i min :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Ken1 »

Vet inte om denna vart uppe här förut?
https://youtu.be/xCVyIcnh2BE
Lite trivsamt förklarat i alla fall.
800 Volts systemet kanske är det som kommer att gälla för en ganska lång tid framöver?
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Funderar lite på vilka som kommer "ha råd" att betala för anslutningsavgiften när laddhastigheten höjs.

Om vi nu skulle få bilar som kan ladda med 300kWh... känns som att det då bara skulle ske på en typladdare med 4+ anslutningar där man har gjort så att alla delar på inkommande, och att det då förutsätter att det är tomt i övrigt.

Kanske elbolagen måste förändra prissätttningen lite för att det ska bli mer gångbart? Hur stor chans är det... känns som att dom är rätt pigga på höga fasta kostnader.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Funderar lite på vilka som kommer "ha råd" att betala för anslutningsavgiften när laddhastigheten höjs.

Om vi nu skulle få bilar som kan ladda med 300kWh... känns som att det då bara skulle ske på en typladdare med 4+ anslutningar där man har gjort så att alla delar på inkommande, och att det då förutsätter att det är tomt i övrigt.

Kanske elbolagen måste förändra prissätttningen lite för att det ska bli mer gångbart? Hur stor chans är det... känns som att dom är rätt pigga på höga fasta kostnader.
Alla bilar kan ladda 300kWh om de har ett så stort batteri (vilket ingen bil har, störst är Tesla med 100kWh), antar att du menar 300kW och det kan bara prototyp-bilar ladda med idag. Att ladda snabbt kanske kommer att kosta rätt mycket, men att ladda på en timme kommer vara mer eller mindre gratis om matställena utmed Europavägarna hämtar hem vinsten på ett annat sätt. Å andra sidan så borde priset gå mot 0 även för snabbladdare, frågan är hur snabbt det går mot 0 bara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Jag tror att 50-100kW laddare kommer bli billiga(/gratis) medan de med högre effekt kommer kosta. Finns många incitament att få kunder att vänta i 30 minuter och få att få dem att åka efter 5-8minuter.
Men det är bra de som vill kan betala för att köra snabbare. Vi andra kan få billig laddning mot att vi äter.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Zyax
Jag har full koll på skillnaden mellan kW och kWh... Däremot verkar min telefons fina autoincorrect inte riktigt ha samma uppfattning! :)

LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
Beror ju på... jag äter ju för 3-400kr. Sen kostar inte elen så mycket, kanske bara 20-50öre/kWh, resten är ju en förhandlingsfråga vid stora inköp.
Skriv svar