Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Fred Lampered som skriver artiklar åt electrek fick ut från Elon att SuperCharger 3.0 är klara men har inte börjat byggas än. När han sen frågade Elon om de skulle vara på 350 kW(de europeiska tillverkarnas laddare) så frågade Elon tillbaka om han refererade till barnleksaker. :shock: :lol:

Hur höga effekter planerar Tesla att ha på stationer i framtiden?


https://electrek.co/2016/12/24/tesla-su ... elon-musk/
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av AGCF »

Myser :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bat »

Är bilar som levereras idag förberedda för dessa effekter?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Kalle »

Hehe
IMG_0529.PNG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Kriper »

När detta blir verklighet kan vi verkligen säga adjö till fossilbilarna. 8-)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av mans71 »

Hoppas bara dagens bilar klarar att ta hand om effekten.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Det hoppas och tror jag på för då kan man välja om man vill ta en lite paus eller om man har bråttom iväg.
I så fall borde snabb vara dyrare än ultrasnabb. D v s ska man bara ladda snabbt står man ju och blockerar för andra som vill ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerka »

Intressant om det skulle vara rejält över 350 kW. Då är vi nästan nere i fossilbilsnivå vilket i ett slag skulle lösa laddningen för alla som inte har garage med laddmöjlighet.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av apkungen »

Jerka skrev:
Intressant om det skulle vara rejält över 350 kW. Då är vi nästan nere i fossilbilsnivå vilket i ett slag skulle lösa laddningen för alla som inte har garage med laddmöjlighet.
Om också priserna blir låga
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Mickep »

Undrar hur långt i framtiden som menas, då dagens bilar definitivt inte skulle klara 70k kWh.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Daoops »

Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).

För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Nej, för hela idén var ju vilket ord som skulle användas. Nu kommer inte detta funka eftersom jag skrev ultra, bummer :shock:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Ok, verkar som om Elon tänker sig Superchargers med batteripacks för extremt snabbladdning. Laddningen kommer alltså bli direkt från batteri till batteri, antar jag.
Kanske det blir två prisnivåer, snabb och ultrasnabb?
Nu använder sig väl inte Tesla av så larviga ord som ultra?
Vore ju intressant om model 3 klarar av att ladda riktigt snabbt. Men frågan är om befintlig hårdvara i SuC kan återanvändas?
Fast de har ju använt sig av SuperCharger så UltraCharger är inte omrimligt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bat »

Daoops skrev:
Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).

För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.

Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"

Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

bat skrev:
Daoops skrev:
Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).

För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.

Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"

Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Tibor har gjort uträkningar på det och kom fram till att det krävs laddare på 1,2 MW för att inte vara begränsande för lastbilsförare.

http://teslaclubsweden.se/teslas-lastbil/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Kanske kommer "Insane-" eller "Ludicrous- Chargers" nästa år. Då behöver man nog inte ha stolsvärmen påslagen :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Jag lägger min röst/gissning på "Ultra"(fast)-charger...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av e5m1r »

Jag tippar på HuperCharger då Ultra är per definition saktare än Super


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av AGCF »

bat skrev:
Daoops skrev:
Jag tror dom håller på för fullt med att ta fram en lösning för Tesla truck och med det tweetet låter det väl som dom lutar åt en Suc-lösning snarare än swap. I en sådan pratar vi ju säkert runt en MWh som då skall laddas på en ok tid. Även om den är självkörande vill man ju att varorna skall komma fram, plus att det blir ju förstoppningar om det tar för lång tid per lastbil. Så 5-10 timmar är inte ok var 50e mil, Spanienapelsinerna skulle liksom bli gamla innan dom når Sverige (250-300 mil).

För ett <100kWh batteri låter det ju lite väl bra med 3-4C, men vem vet. Fast om dom får upp det mot 200kW så gör det ju stor skillnad. För 300-500kW måste dom väl nästan ha en superkapacitator eller något i mellan, eller vara på väg över till grafen eller nån sådan där litium-air historia. Och hur stort skulle inte det vara, Gigafactoryn är gjord för grafenbatterier..
Fysiska chaufförer har rätt mycket lagstiftning kring vilotid.

Transportstyrelsen:
"Raster
Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs"

Kan laddtider/laddstationers avstånd anpassas till dessa europeiska regler så kommer laddning inte vara en begränsade faktor för el-lastbilar.
Om alla mil med autonom körning räknas som vilotid så försvinner det bekymret.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
De jag funderar direkt på är ju hur man tänker med bakåt kompabilitet.
Den kontakt som används idag tror inte jag klarar 350kw eller mer och byter man kontakt så blir de genast svårare att vara bakåt kompatibel.
De problem jag ser är ju om man måste ha 2 sorters utrustning där ute för då kommer inte nya bilar kunna ladda på gamla laddare och gamla bilar på nya laddare.
Ja ni förstår säkert problemet, hur tror nu Elon tänker runt dessa problem.
Nya bilar kan säkert göras bakåtkomplatibla tex genom en typ CCS lösning. Gamla bilar kommer förmodligen ändå inte kunna använda så här kraftfulla laddare utan får hålla till godo med Superchargers. Roadstern har inte fått Supercharger kapacitet trots att det hade varit rätt enkelt att få till, antar jag.
Skriv svar