Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Ken1 »

Håller med om att 15 minuter känns som en, om inte magisk gräns, så i alla fall viktig.
När vi stannar så tar det ju typ en kvart att rasta hund gå på muggen osv. Även om vi kanske i bästa fall tar tio minuter, så känns inte fem minuter extra inget märkvärdigt.
Detta tror jag kommer att göra en hel del till inställningen från många. En halvtimma låter mycket i folks öron.

Men vad tror ni om när Tesla kommer med snabbare laddning som svar på Porsches 80% på 15 minuter?

Detta med 15 minuter väger tungt för mig i alla fall.
Ska testa en Model X på fredag så det lär bli svårt att inte trycka på beställ knappen... :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bylund »

Ja, provkör du så är det kört sedan :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

Tesla kan snart få lite konkurrens vad de gäller snabba laddare. Får se när Tesla lanserar snabbare laddare.

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Tekniken att skapa snabba laddare är väl inget problem i sig. Tänker på alla tåg, spårvagnar, elbussar mm. Teknik för kraftdistribution har funnits jättelänge.
Det är ju batterierna som begränsar laddströmmen idag. Skrivs mycket om Porsche, men de måste nog snart visa upp nåt som fungerar i praktiken också, mycke prat i pytteliten verkstad än så länge.
De kan nog få till nåt intressant på lite sikt, men kombinationen elbil som är bättre än Teslas och snabbladdarnätverk av teslas omfattning, well - dags att börja bygga nåt nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Är det ett företag som installerar både Tesla SuperCharger och CCS/CHadeMO laddare? Känner att jag inte riktigt hänger med detta inlägger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.

Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tvåa på bollen. I allafall mer än jag som känner förvirring.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Niklas Z »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Tesla begränsar sin laddeffekt ganska tidigt jämfört mot andra aktörer. En Leaf30 utan batterikylning tuffar på med 120A(47kW) ganska långt upp i registret. Säg 85%, sen matar den på relativt fort ända till 95%.(men visst, den blir varm av det) Tesla ger ju aldrig ens den laddeffekten i C räknat trots fina superchargers och batterikylning. Jag har modellflygbatterier till min helikopter som jag laddar fulla på 13minuter, de blir inte varma av det.

Så varför Tesla segar efter kan man ju undra. Jag har hela tiden trott att dem skulle stövla före, inte efter.

Elon snackar mycket sen blir det något annat i slutänden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.

Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?

DC fast charging CCS
DC high-power charging CCS (≥150 kW @400 V)
DC high-power charging CCS (≥350 kW @400/900 V)
Namn.JPG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
Prova att googla ”Supercharger” och se hur många träffar du får som handlar om elbilsladdning men inte har med Tesla att göra. Tycker det verkar dumt att plötsligt ge en ny betydelse till ett redan etablerat begrepp.

Varför inte fortsätta kalla dem snabbladdare?
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige.
Vad är detta för ett företag? Kan inte hitta något om ett företag som heter Superchargers.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Säljaren arbetar på ett företag som säljer DC snabbladdare. Han påstår sig även ha sett en Nissan Leaf på testbana med CCS-kontakt.

Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging

https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf

Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?

Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V

Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
Dustin.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...

Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...

Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
Ja, och de är väl det som är ett av de hetaste forskningsområdena just nu, att få fram nya batteritekniker som kan ladda snabbare, vara miljövänligare osv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Högre spänning gör ju att man med samma ström kan ladda med en högre effekt, men den enskilda battericellen som strömmen ska ladda har inte en högre spänning än i andra litiumceller vad jag vet eller kan ta emot mer laddning för det.
Laddas de för fort slits de ut tidigt. Ergo: det är batterierna som begränsar iaf.
Så än så länge är 350kW stationer att anse som dyra batterikokare :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/

Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/

Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
320 km på 6 minuter och 200 Wh/km blir 64kWh på 6 minuter dvs 640 kW laddning. Ingen omöjlighet och det existerar redan laddare på den kapaciteten men det lär inte gå att få många stolpar med den hastigheten på en laddplats utan att dra rätt feta kablar dit om man säger så. 2 stycken motsvarar ju i princip 10 SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Å andra sidan laddar man ju lika många kWh i bilarna fortfarande, så den totala kapaciteten per station behöver inte ökas. Färre laddstall behövs också med kortare laddtid. T.ex. Nebbenes i Norge med sina 20 platser skulle kunna ersättas med 3- 4 st stall för samma genomströmning av bilar. Största nackdelen med dagens batterier är att det går så seeegt mot slutet av laddningen, så kan man hålla uppe strömmen en längre tid är mycket vunnet.
Dessutom kan det nog ändå vara lite overkill att ladda på 6 minuter, för mig får det gärna ta en kopp kaffe med bulle + bensträckare + ett toabesök typ.
Borde inte vara så svårt för Tesla att styra om produktionen i Gigafactory till andra anodmatrial heller om nån kommer på nåt bättre än dagens.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Svenssons »

Sant om alla bilar kan ladda med max effekt men det är väl inte särskilt troligt. Sedan om en går ner är det som om 5 SuC går ner och sannolikheten att alla platser är upptagna när man kommer ökar. Kommer leda till att kösystem krävs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Bästa måste vara en stor mängd anslutningspunkter till samma laddsystem där turordningen sköts automatiskt utifrån i vilken ordning man kopplade in sig samt vilken kapacitet som finns över från de som redan laddar.

Då kan man också stå kvar och ladda fullt utan att ta upp plats/kapacitet i onödan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

Den nya laddaren från ABB fungerade väl på de sättet eller missuppfattade jag de... Sedan kanske de blir svårt att styra över hur många laddare som helst men självklart bättre ju fler man styr de över...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Kulingen »

Bjelke skrev:
Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning :)
Vilken nyhet?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar