Är 350 kW för barnleksaker?
Moderator: Redaktion
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Håller med om att 15 minuter känns som en, om inte magisk gräns, så i alla fall viktig.
När vi stannar så tar det ju typ en kvart att rasta hund gå på muggen osv. Även om vi kanske i bästa fall tar tio minuter, så känns inte fem minuter extra inget märkvärdigt.
Detta tror jag kommer att göra en hel del till inställningen från många. En halvtimma låter mycket i folks öron.
Men vad tror ni om när Tesla kommer med snabbare laddning som svar på Porsches 80% på 15 minuter?
Detta med 15 minuter väger tungt för mig i alla fall.
Ska testa en Model X på fredag så det lär bli svårt att inte trycka på beställ knappen...
När vi stannar så tar det ju typ en kvart att rasta hund gå på muggen osv. Även om vi kanske i bästa fall tar tio minuter, så känns inte fem minuter extra inget märkvärdigt.
Detta tror jag kommer att göra en hel del till inställningen från många. En halvtimma låter mycket i folks öron.
Men vad tror ni om när Tesla kommer med snabbare laddning som svar på Porsches 80% på 15 minuter?
Detta med 15 minuter väger tungt för mig i alla fall.
Ska testa en Model X på fredag så det lär bli svårt att inte trycka på beställ knappen...
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Ja, provkör du så är det kört sedan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tesla kan snart få lite konkurrens vad de gäller snabba laddare. Får se när Tesla lanserar snabbare laddare.
https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tekniken att skapa snabba laddare är väl inget problem i sig. Tänker på alla tåg, spårvagnar, elbussar mm. Teknik för kraftdistribution har funnits jättelänge.
Det är ju batterierna som begränsar laddströmmen idag. Skrivs mycket om Porsche, men de måste nog snart visa upp nåt som fungerar i praktiken också, mycke prat i pytteliten verkstad än så länge.
De kan nog få till nåt intressant på lite sikt, men kombinationen elbil som är bättre än Teslas och snabbladdarnätverk av teslas omfattning, well - dags att börja bygga nåt nu!
Det är ju batterierna som begränsar laddströmmen idag. Skrivs mycket om Porsche, men de måste nog snart visa upp nåt som fungerar i praktiken också, mycke prat i pytteliten verkstad än så länge.
De kan nog få till nåt intressant på lite sikt, men kombinationen elbil som är bättre än Teslas och snabbladdarnätverk av teslas omfattning, well - dags att börja bygga nåt nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Är det ett företag som installerar både Tesla SuperCharger och CCS/CHadeMO laddare? Känner att jag inte riktigt hänger med detta inlägger.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Nu har jag tappat tråden.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tvåa på bollen. I allafall mer än jag som känner förvirring.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tesla begränsar sin laddeffekt ganska tidigt jämfört mot andra aktörer. En Leaf30 utan batterikylning tuffar på med 120A(47kW) ganska långt upp i registret. Säg 85%, sen matar den på relativt fort ända till 95%.(men visst, den blir varm av det) Tesla ger ju aldrig ens den laddeffekten i C räknat trots fina superchargers och batterikylning. Jag har modellflygbatterier till min helikopter som jag laddar fulla på 13minuter, de blir inte varma av det.Niklas Z skrev:Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Så varför Tesla segar efter kan man ju undra. Jag har hela tiden trott att dem skulle stövla före, inte efter.
Elon snackar mycket sen blir det något annat i slutänden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?Nicke Nyfiken skrev:Nu har jag tappat tråden.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.
Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.
I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.
Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
DC fast charging CCS
DC high-power charging CCS (≥150 kW @400 V)
DC high-power charging CCS (≥350 kW @400/900 V)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Prova att googla ”Supercharger” och se hur många träffar du får som handlar om elbilsladdning men inte har med Tesla att göra. Tycker det verkar dumt att plötsligt ge en ny betydelse till ett redan etablerat begrepp.Off Grid Byggaren skrev:Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
Varför inte fortsätta kalla dem snabbladdare?
Vad är detta för ett företag? Kan inte hitta något om ett företag som heter Superchargers.Off Grid Byggaren skrev:Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Säljaren arbetar på ett företag som säljer DC snabbladdare. Han påstår sig även ha sett en Nissan Leaf på testbana med CCS-kontakt.
Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging
https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf
Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?
Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V
Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging
https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf
Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?
Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V
Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar liteJerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...
Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Ja, och de är väl det som är ett av de hetaste forskningsområdena just nu, att få fram nya batteritekniker som kan ladda snabbare, vara miljövänligare osv.Bjelke skrev:I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar liteJerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...
Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Högre spänning gör ju att man med samma ström kan ladda med en högre effekt, men den enskilda battericellen som strömmen ska ladda har inte en högre spänning än i andra litiumceller vad jag vet eller kan ta emot mer laddning för det.Jerker skrev:Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.
Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Laddas de för fort slits de ut tidigt. Ergo: det är batterierna som begränsar iaf.
Så än så länge är 350kW stationer att anse som dyra batterikokare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
320 km på 6 minuter och 200 Wh/km blir 64kWh på 6 minuter dvs 640 kW laddning. Ingen omöjlighet och det existerar redan laddare på den kapaciteten men det lär inte gå att få många stolpar med den hastigheten på en laddplats utan att dra rätt feta kablar dit om man säger så. 2 stycken motsvarar ju i princip 10 SuC.Gustafsson skrev:Fast det kanske faktiskt rör sig på den fronten också
https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Det batteriet i Porsches nya -YumYum...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Å andra sidan laddar man ju lika många kWh i bilarna fortfarande, så den totala kapaciteten per station behöver inte ökas. Färre laddstall behövs också med kortare laddtid. T.ex. Nebbenes i Norge med sina 20 platser skulle kunna ersättas med 3- 4 st stall för samma genomströmning av bilar. Största nackdelen med dagens batterier är att det går så seeegt mot slutet av laddningen, så kan man hålla uppe strömmen en längre tid är mycket vunnet.
Dessutom kan det nog ändå vara lite overkill att ladda på 6 minuter, för mig får det gärna ta en kopp kaffe med bulle + bensträckare + ett toabesök typ.
Borde inte vara så svårt för Tesla att styra om produktionen i Gigafactory till andra anodmatrial heller om nån kommer på nåt bättre än dagens.
Dessutom kan det nog ändå vara lite overkill att ladda på 6 minuter, för mig får det gärna ta en kopp kaffe med bulle + bensträckare + ett toabesök typ.
Borde inte vara så svårt för Tesla att styra om produktionen i Gigafactory till andra anodmatrial heller om nån kommer på nåt bättre än dagens.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Sant om alla bilar kan ladda med max effekt men det är väl inte särskilt troligt. Sedan om en går ner är det som om 5 SuC går ner och sannolikheten att alla platser är upptagna när man kommer ökar. Kommer leda till att kösystem krävs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Bästa måste vara en stor mängd anslutningspunkter till samma laddsystem där turordningen sköts automatiskt utifrån i vilken ordning man kopplade in sig samt vilken kapacitet som finns över från de som redan laddar.
Då kan man också stå kvar och ladda fullt utan att ta upp plats/kapacitet i onödan.
Då kan man också stå kvar och ladda fullt utan att ta upp plats/kapacitet i onödan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Den nya laddaren från ABB fungerade väl på de sättet eller missuppfattade jag de... Sedan kanske de blir svårt att styra över hur många laddare som helst men självklart bättre ju fler man styr de över...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Är 350 kW för barnleksaker?
Vilken nyhet?Bjelke skrev:Tibors nyhet idag var ju högst passande och trevlig läsning