26 mil med en S60 måste väl var en enkel match för en luttrad elbilist!Niclas skrev:De har tillgång till 3-fas 16 A att låna framme vid Ramundberget (hade det förra året iaf) nere vid traktorladanlem skrev:Tackar! Visste jag ej!ovelundkvist skrev:Kanske vet du det redan, men det finns inte längre någon offentlig laddstolpe i Ramundberget:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... et#p136059
L
Jag skulle definitivt rekommendera Chademo i Sveg. Du kommer inte fram hela vägen Mora-Ramundberget med en S60. Tyvärr finns det bara en chademo i Sveg, så är den upptagen får du vänta.
Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Inte 26 mil på vintern, om man inte vill köra låååångsamt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
60kWh delat på 26 mil blir ju 230Wh/km vilket borde vara fullständigt genomförbart. 80-90km/h, även på vintern. Eller hur tolkar ni långsamt?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
S60 sägs ju ha mer än 60 kWh (typ 62) så jag ser inget problem om man kör efter hastighetsbegränsningarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Som "luttrad korträckvidds elbilist" (som lem är) är man van att förvärma och starta med nyladdat och 100% batteri, emellanåt köra ångsamt vid behov, jacka/mössa/vantar på om det behövs, höja däckstrycket lite till, frirulla så mycket det går osv. Plocka av takräcke.
I nödfall slipstreamar man lite grann. Dessutom har man järnkoll på vad de olika siffrorna/mätarna representerar och betyder. T ex vad man faktiskt får ur sin bils batteri, vilken förbrukning man behöver ligga under i genomsnitt och slutligen oöen plan-B ifall det skiter sig.... Finns eluttag nästan överallt!
I nödfall slipstreamar man lite grann. Dessutom har man järnkoll på vad de olika siffrorna/mätarna representerar och betyder. T ex vad man faktiskt får ur sin bils batteri, vilken förbrukning man behöver ligga under i genomsnitt och slutligen oöen plan-B ifall det skiter sig.... Finns eluttag nästan överallt!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Om underlaget är bra så är nog 26 mil inga problem va? Speciellt inte eftersom men kan ladda en 60 fullt innan avfärd ganska snabbt.
Visst kan man använda typ 2 o chademo samtidigt på en combi stolpe va?
Visst kan man använda typ 2 o chademo samtidigt på en combi stolpe va?
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Jag har i alla fall personligen provat CCS och typ 2 samtidigt hos Clever och det funkade. (ABB stolpe?)
Vad jag läst så ska även Chademo och Typ2 funka bra samtidigt.
Dock INTE CCS och Chademo samtidigt.
Sen beror "effekten" så klart på hur laddstationen är strömförsörjd, man kan ju bara få ut max den effekt som den har matning för.
Vad jag läst så ska även Chademo och Typ2 funka bra samtidigt.
Dock INTE CCS och Chademo samtidigt.
Sen beror "effekten" så klart på hur laddstationen är strömförsörjd, man kan ju bara få ut max den effekt som den har matning för.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Räkna också med ökat rullmotstånd pga snö, och dessutom ligger Ramundberget på högre höjd.
Jag skulle aldrig chansat, hellre stanna och ladda i Sveg o ta en kaffe och ligga på lite marginal.
Jag skulle aldrig chansat, hellre stanna och ladda i Sveg o ta en kaffe och ligga på lite marginal.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Någon som kan hyra ut en Chademo adapter 9-12 februari? Jag är tveksam om den är värd att anskaffa?
Blir den bara liggande? Det har varit dyrt med alla tillbehör och jag vill vara lite återhållsam.
Blir den bara liggande? Det har varit dyrt med alla tillbehör och jag vill vara lite återhållsam.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Tack för råd!
Tack för lån! Jag skall skaffa en adapter!
Hälsningar från Sveg!
Tack för lån! Jag skall skaffa en adapter!
Hälsningar från Sveg!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Trevligtlem skrev:Tack för råd!
Tack för lån! Jag skall skaffa en adapter!
Hälsningar från Sveg!
Och stort tack för presenterna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Uppresa
- Gävle fullt efter ca 40 min
- för hög fart till järvsö. 5h laddning
- ca 40 kWh effekt i Sveg. 50%. Chademoadapter fungerar. Köper träskor Statoil. Får låna mv uttag. Nödalternativ om chadb kö! 50 min sedan fullt.
Når fram m 38%. Behöver 110% järvsö->Sveg när -15!
FANTASTISKT ATT DET FUNGERAR!
PLAN hem. Minska säkerhetsmarginal.
SVEG FULLT 40 min
Järvsö DUTT 1h 16/3
Gävle 20min
Summa 1h långsammare än dieselbil! Helt ok!
- Gävle fullt efter ca 40 min
- för hög fart till järvsö. 5h laddning
- ca 40 kWh effekt i Sveg. 50%. Chademoadapter fungerar. Köper träskor Statoil. Får låna mv uttag. Nödalternativ om chadb kö! 50 min sedan fullt.
Når fram m 38%. Behöver 110% järvsö->Sveg när -15!
FANTASTISKT ATT DET FUNGERAR!
PLAN hem. Minska säkerhetsmarginal.
SVEG FULLT 40 min
Järvsö DUTT 1h 16/3
Gävle 20min
Summa 1h långsammare än dieselbil! Helt ok!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Vad hade du för förbrukning de olika sträckorna och/eller totalt? Takbox e.dyl.?
90D
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
230 i ca 80. Kallt vinterväglag o uppför. Ej box.mbj skrev:Vad hade du för förbrukning de olika sträckorna och/eller totalt? Takbox e.dyl.?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Låta bli passera svärmor i Järvsö = ingen bedövning i tandläkarstolen! Riskabelt!apkungen skrev:Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
lem skrev:Låta bli passera svärmor i Järvsö = ingen bedövning i tandläkarstolen! Riskabelt!apkungen skrev:Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Risken med att gifta sig med en tandläkare...lem skrev:Låta bli passera svärmor i Järvsö = ingen bedövning i tandläkarstolen! Riskabelt!apkungen skrev:Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Resa Gävle -> Ramundberget m S 60
Lite lustigt för jag var och fixade lite på en tand just precis idag och det var en gammal god vän till mig som är minlator skrev:Risken med att gifta sig med en tandläkare...lem skrev:Låta bli passera svärmor i Järvsö = ingen bedövning i tandläkarstolen! Riskabelt!apkungen skrev:Kanske bättre att åka över Hudiksvall och ladda Chademo där isf så behöver du inte ladda fullt i Sveg, slipper 1h i järvsö, kan köra snabbare och stannar 40 min i Hudiksvall istället?
tandläkare
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19