Laddporten låste vid SuC Lödde

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ulsa »

lator skrev:
Du provade inte att öppna luckan en bit ifrån stolpen (innan det klickade till)? Det verkar ju som om laddplatsen på något sätt påverkade bilen... Stödskydd??? Stulen bil går inte att ladda på SuC... ;)
Nej, dumt nog provade jag inte en bit ifrån. Det hade kanske gått, men mest är jag intresserad av att veta vad detta kan bero på, eller om nån annan haft samma problem. Verkar ju inte så.

Jag ska tillägga att klickljudet jag hörde var ungefär det man hör när man stängt laddluckan och låset klickar i. Ett rejält klonk alltså. Därav min misstanke att den låser när jag närmar mig en laddstolpe. Jäkligt spooky tycker jag. Kommer det att hända igen på nån långresa?

Stulen? Visserligen köpt beg av en respektabel bilfirma för ett halvår sedan, men den kanske är markerad i systemen som stulen.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Bjelke »

Inget fenomen jag hört talas om hittills så feedback på vad det kan ha varit vore najs :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av bullen »

Bara så att jag är klar över det hela. Provade att bända upp luckan med ett kreditkort eller trycka vab oå luckan SAMTIDIGT som du håller ner fob knappen 3 sek?
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av SolnaGnagarn »

Dom kan väl inte låsa SuC för dom ägare som bor i samma kommun/stad? Dvs där bilen är registrerad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Svenssons »

Det är ju ett kännt problem att laddporten kan vara svår att öppna när det är minusgrader. Finns flertalet trådar om det resan. I dessa fall får man hjälpa till att öppna luckan.

Exempel :
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 858&p=9405
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ulsa »

bullen skrev:
Bara så att jag är klar över det hela. Provade att bända upp luckan med ett kreditkort eller trycka vab oå luckan SAMTIDIGT som du håller ner fob knappen 3 sek?
Ja.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ulsa »

Svenssons skrev:
Det är ju ett kännt problem att laddporten kan vara svår att öppna när det är minusgrader. Finns flertalet trådar om det resan. I dessa fall får man hjälpa till att öppna luckan.

Exempel :
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 858&p=9405
Har haft det nån enstaka gång, men här var det helt klart låst lucka. Låsljud då jag närmade mig SuC-stolpar. Inget hjälpte.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ulsa »

Bjelke skrev:
Inget fenomen jag hört talas om hittills så feedback på vad det kan ha varit vore najs :)
Kanske tar en tur till Lödde idag för att testa mer. En bra ursäkt att köra runt lite, om inte annat.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Kriper »

Hände mig för ett par veckor sedan. Lade handen över luckan och värmde i ett par minuter så frosten släppte. Kallt om handen men luckan öppnades.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av AnteF »

Kriper skrev:
Hände mig för ett par veckor sedan. Lade handen över luckan och värmde i ett par minuter så frosten släppte. Kallt om handen men luckan öppnades.
Har hänt mig en gång med. Efter lite värmning öppnades den när jag tryckte längst bak på luckan. Efter det har jag smort med lite silikonfett och inte haft problemet igen.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av e5m1r »

Trådskaparen öppnade luckan utan problem hemma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Lophornis »

ulsa skrev:
Stannade till i Lödde idag. När jag kom nära en stolpe så klickade det till vid laddporten, ungefär som att den låstes. När jag sedan försökte öppna porten så gick det inte. Provade knappen på sladden, på skärmen, i appen; inget funkade. Bytte stolpe, samma sak. Precis vid stolpen klickade det till igen, och porten gick inte att öppna på nåt sätt. Provade till och med att bända med ett plastkort. Helt kört. Som tur var hade jag så jag klarade mig hem, och väl hemma öppnar porten utan problem. WTF?
Hur har det gått har du testat igen och beter den sig så på all suc?
Om det är spärr för laddning om du klarar dig hem så undrar man vart den infon kommer ifrån. Är det ens tillåtet. Tänk om ice bilar inte fick tanka om de hade bränsle hem. Du måste gå till roten med detta och sprid din erfarenhet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av vigge50 »

Lophornis skrev:
ulsa skrev:
Stannade till i Lödde idag. När jag kom nära en stolpe så klickade det till vid laddporten, ungefär som att den låstes. När jag sedan försökte öppna porten så gick det inte. Provade knappen på sladden, på skärmen, i appen; inget funkade. Bytte stolpe, samma sak. Precis vid stolpen klickade det till igen, och porten gick inte att öppna på nåt sätt. Provade till och med att bända med ett plastkort. Helt kört. Som tur var hade jag så jag klarade mig hem, och väl hemma öppnar porten utan problem. WTF?
Hur har det gått har du testat igen och beter den sig så på all suc?
Om det är spärr för laddning om du klarar dig hem så undrar man vart den infon kommer ifrån. Är det ens tillåtet. Tänk om ice bilar inte fick tanka om de hade bränsle hem. Du måste gå till roten med detta och sprid din erfarenhet.
Han bör nog kolla upp det noggrannare innan vi börjar sprida det en massa, kan ha varit någon bugg eller att fel och då känns det fel att sprida det. Hur många taxibilar laddar inte varje dag fast att de har tillräckligt med laddning för att nå hem?
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 aug 2016 22:00
Ort: Helsingborg

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ulsa »

OK, förstår att folk nu kanske börjar bli lite nervösa. Ingen fara, jag testade idag igen och det funkade fint, trots att jag hade gott om räckvidd.

Jag vidhåller dock att det igår var någon form av automatisk låsning av laddluckan när jag kom nära en laddstolpe, dvs inte fastfrusen lucka eller trassel med magneten.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 700
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Lophornis »

ulsa skrev:
OK, förstår att folk nu kanske börjar bli lite nervösa. Ingen fara, jag testade idag igen och det funkade fint, trots att jag hade gott om räckvidd.

Jag vidhåller dock att det igår var någon form av automatisk låsning av laddluckan när jag kom nära en laddstolpe, dvs inte fastfrusen lucka eller trassel med magneten.
Skönt att höra. Har du forskat vidare om gårdagens incident?
Tesla borde väl kunna se historik i loggar. Men en gång är ingen gång, men två gånger är tradition.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Friel »

För min del så har jag fått bända upp laddporten åtskilliga gånger. Ingen skillnad på vinter eller sommar.
Provade med plastkort men det är alldeles för klent. Har numera en osthyvel i plast liggandes i bagageluckan som alltid fungerar att öppna med när automatiken fallerar.
Alltså en osthyvel i plast är det som gäller.
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Foluke »

Friel skrev:
För min del så har jag fått bända upp laddporten åtskilliga gånger. Ingen skillnad på vinter eller sommar.
Provade med plastkort men det är alldeles för klent. Har numera en osthyvel i plast liggandes i bagageluckan som alltid fungerar att öppna med när automatiken fallerar.
Alltså en osthyvel i plast är det som gäller.
Smörkniv i plast var det någon annan i tråden som använde! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
Friel skrev:
För min del så har jag fått bända upp laddporten åtskilliga gånger. Ingen skillnad på vinter eller sommar.
Provade med plastkort men det är alldeles för klent. Har numera en osthyvel i plast liggandes i bagageluckan som alltid fungerar att öppna med när automatiken fallerar.
Alltså en osthyvel i plast är det som gäller.
Smörkniv i plast var det någon annan i tråden som använde! :D
Eller den tjusiga lilla plasmojängen som Tesla säljer, den köpte jag och den funkar grymt bra (såklart), vet inte vad den kostar men antagligen typ
gratis nästan... Annars tex biltemas kit som ngn redan både lagt ut länk till och bilder på (har jag för mig iaf)...

Men det vore ff intressant att få veta vad som hände häromdagen, om det hördes ett klick så handlar det ju verkligen inte om fastfrusen lucka osv,
speciellt inte eftersom det funkade hemma...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av ovelundkvist »

Är detta ett problem även med facliftade S och med X? Jag trodde både öppning och stängning var löst med motor numera?
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av provoman »

En bil som kostar över miljonen och folk accepterar att behöva ha osthyvlar och brödknivar i bilen för att kunna köra den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av EnTraktor »

provoman skrev:
En bil som kostar över miljonen och folk accepterar att behöva ha osthyvlar och brödknivar i bilen för att kunna köra den?
Bilar som spyr ut avgaser mitt bland folk. Att folk accepterar detta i tider när luften är sämre än någonsin?! Om 10-15 år kommer man se tillbaka på fossilbilar och skaka på huvudet. "Hur fan var det tillåtet att köra runt med sånt skit?"
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av provoman »

@entraktor: Ett helt annat ämne


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Asabra
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 dec 2016 19:25

Re: Laddporten låste vid SuC Lödde

Inlägg av Asabra »

provoman skrev:
@entraktor: Ett helt annat ämne


Skickat från min iPhone med Tapatalk
@provoman: det är inte alls ett helt annat ämne för oss som tar både högre kostnad och okonventionella lösningar för att kunna köra bil utan fossila bränslen.


Skickat från min FP2 via Tapatalk
Skriv svar