4kr / mil

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4kr / mil

Inlägg av bjelkeman »

Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
Det kommer ju en uppdatering av mobile appen med 8.1, kanske fixas då.
https://electrek.co/2016/11/18/tesla-bi ... elon-musk/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 4kr / mil

Inlägg av HelectriC »

bjelkeman skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
Det kommer ju en uppdatering av mobile appen med 8.1, kanske fixas då.
https://electrek.co/2016/11/18/tesla-bi ... elon-musk/
bilen har ju eget SIM, så borde kunna ringa upp ägarens mobiltelefon och med en förinspelad röst informera om "färdig laddning" :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 4kr / mil

Inlägg av chaffis75 »

Nja ringa upp är ju inte bra då det kostar att ta emot samtal men däremot ett SMS kanske vore något, de är gratis att ta emot och funkar i princip alltid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 4kr / mil

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Nja ringa upp är ju inte bra då det kostar att ta emot samtal men däremot ett SMS kanske vore något, de är gratis att ta emot och funkar i princip alltid.
kostar att ta emot samtal? vad för abonemang har du?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 4kr / mil

Inlägg av joel80 »

Niclas skrev:
med mitt körmönster skulle detta kosta 6 kr milen på vintern (3kwh/mil) eller 5 kr per mil sommartid (2,5kwh/mil).
Fast du laddar väl inte huvuddelen på SuC? Eller har du ingen hemma/nattladdning?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: 4kr / mil

Inlägg av Castro90 »

Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
På min Sony så dyker det upp en notis precis som på iPhone. På Samsung verkar det bara komma upp en liten ikon. Kan det vara en inställning i telefonen?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 4kr / mil

Inlägg av Remuz »

Ladda på SuC är inte direkt mycket dyrare än det jag betalar idag (klippt ur tråden om elpriser hemma)
Har nu kollat upp mina elpriser. Radhus, Enskede (Stockholm), runt 8000kWh/år innan Tesla.

Fast pris Fortum/Ellivia 330kr/mån = 3960kr/år
Rörligt pris distribution, 26,93öre/kWh = 2154kr/år
Elavtal Borås energi, 74,41öre/kWh = 5953kr/år (ingen fast månadsavgift)
Totalt per år: 12067kr
Totalt per kWh: 1,51kr/kWh

Kostnad för min model X (250W/km) blir då ungefär 3,77kr/mil.

Dock är marginalkostnaden per kWh endast 1,01kr. Intressant att det inte är mycket billigare med hemmaladdning än med SuC (1,90kr/kWh)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: 4kr / mil

Inlägg av Lembritt »

Castro90 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
På min Sony så dyker det upp en notis precis som på iPhone. På Samsung verkar det bara komma upp en liten ikon. Kan det vara en inställning i telefonen?
Även på min Sony kommer det en avisering och telefonen vibrerar. Ljud vet jag inte, då jag har allt ljud utom alarm avstängt sen 6-7 år tillbaka. ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: 4kr / mil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Castro90 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Tycker att det är bra att avgift införts för bilar som står kvar efter full laddning/uppnådd laddnivå. Appen säger ju till när det är klart och där kan man kolla nivån.
Problemet är att androidappen inte ger något riktigt meddelande utan det kommer bara upp en liten mini-ikon, så man måste kolla telefonen hela tiden för att inte missa meddelanden från bilen.

Om Tesla hade haft vänligheten att fixa detta hade det varit bra, men de kanske har vinning av att folk använder fruktbolagets produkter och därför har de gjort en avsiktligt sämre app för android.
På min Sony så dyker det upp en notis precis som på iPhone. På Samsung verkar det bara komma upp en liten ikon. Kan det vara en inställning i telefonen?
Just den frågan har jag ställt tidigare här på forumet men ingen hade någon lösning för Samsung. Får du även en meddelandesignal precis som på iPhone, eller är även Sony-telefonen tyst? Jag får meddelandesignal vid alla andra aviseringar men inte från Tesla-appen. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4885
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 4kr / mil

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
chaffis75 skrev:
Nja ringa upp är ju inte bra då det kostar att ta emot samtal men däremot ett SMS kanske vore något, de är gratis att ta emot och funkar i princip alltid.
kostar att ta emot samtal? vad för abonemang har du?
Nu syftade jag på i utlandet vilket kanske blev lite otydligt när jag inte tog med citatet jag syftade på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar